Freya
18-01-2018 om 16:26
resultaat onjuist / onrechtvaardig
Zoon (13 - eerste middelbaar) komt vandaag thuis met een resultaat voor Frans: 4/10. Het was een onverwachte test (geen problemen mee, hoort erbij in het secundair), maar de manier van punten tellen lijkt mij niet eerlijk / rechtvaardig.
Als er dertig zinnen zijn, en je maakt 6 fouten, dan kan je toch nooit 4/10 scoren? Ik weet niet op welke manier ze dit berekend heeft, maar volgens mij klopt dit totaal niet.
Nu vraag ik me af: wat doe ik? Laat ik dit passeren of neem ik contact op met de lerares / mentor? Wat zouden jullie doen?
Jippox
18-01-2018 om 16:31
een fout een punt
Dat kan de berekening zijn. Ik ga er dan wel vanuit dat het niveau van de test niet al te hoog was, maar het stof betreft die ze geacht worden nu feilloos te beheersen.
Ik zou me er als ouder sowieso niet mee bemoeien. Als je zoon er zijn vraagtekens bij heeft kan hij dit zelf met zijn docent opnemen.
Kaori
18-01-2018 om 16:37
methode van toetsen
hangt helemaal van de methode van toetsen af.
Bij een meerkeuze toets kan het zijn dat bv de gokkans er eerst uitgehaald wordt wat bij bv een toets met ja/nee vragen kan zijn dat je meer dan 50% goed moet hebben wil je uberhaubt een score gaan krijgen.
Tine
18-01-2018 om 16:44
Ja, dat kan heel goed en is niet onjuist/onrechtvaardig, zeker niet wanneer het op een hoog schoolniveau is. Mocht je kind er problemen mee hebben, dan kan hij daar zelf mee naar mentor/docent gaan.
Sanne
18-01-2018 om 16:45
Punt per fout
Ja hoor, iedere fout kost dan een punt. Het is niet zo dat 60% goed een 6 oplevert.
Mia9
19-01-2018 om 00:30
Ben het wel gewend van kind
Dit onverwacht SO telt dan misschien niet zo zwaar mee?
Angela67
19-01-2018 om 07:33
ik snap het wel
hier ook een keer een topo-so in brugklas.
Doel van topo lijkt mij: je leert er wat van zodat je het onthoudt.
Er zijn maar weinig topo-so's in deze methode (2 per jaar maximaal, tot en met de 2e, leert de ervaring). Er wordt geen huiswerk-topo gegeven. Gewoon eenmalig of twee keer een so.
Laten we zeggen ca. 70 items moesten ze leren.
Kregen ze er slechts 15 gevraagd én de norm was enorm streng.
Gevolg: veel onvoldoendes.
Dan denk ik: wat is het doel? Je wilt dat ze topo leren.
Dan moet je er veel meer vragen op de toets want dan haal je voor de docent ook de 'gok'faktor eruit.
Als je meer vraagt, heb je als leerling meer kans dat je meer antwoorden weet. En dan kan je als docent de normering heel anders benaderen. En als je het zo doet, kun je ook meerdere kleinere so's geven.
groet,
Angela
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.