ayla
26-01-2011 om 10:24
Routeboekje pluspunt rekenen vraag
Dochter vertelde gisteren trots dat ze voor het eerst met een routeboekje had mogen werken. Ik ken het begrip routeboekje wel maar wat het precies inhoudt geen idee. Dus net zitten opzoeken bij de site van malmberg en toen kwam ik bij maatwerk rekenen het begrip routeboekje tegen voor zwakke rekenaars van de bovenbouw. Toen snapte ik het niet helemaal meer. Routeboekjes bij pluspunt is toch een systeem voor de snellere rekenaars of zijn er twee systemen?

Vic
26-01-2011 om 10:37
Denk het wel
In het rapport van mijn dochter stond ook iets over een routeboekje, en dat dat goed ging in combinatie met de plusklas (ze doet geen 'normaal' rekenwerk meer). Ik neem dus aan dat het een systeem is voor snelle rekenaars. Ik heb me trouwens nog nooit bemoeid met de inhoud van haar schoolboeken, dus ik heb geen idee wat er precies anders is dan in de reguliere boekjes.

ayla
26-01-2011 om 10:43
Ik vroeg het me af omdat
dochter met alles super gaat en alleen rekenen vaak nog een probleem vormt. Ik weet dat ze compact bij rekenen om het uitdagend te houden maar wel Kien groep 3 doet om basisstof aan te leren. Over routeboekjes heeft de school het tot nu toe niet gehad, het is nieuw voor me.

kaatje66
26-01-2011 om 11:12
Hier
op de basisschool waar onze dochter op zat (brugklasser is ze nu) werd de klas verdeeld in 3 groepen a, b of c groepje. Van te voren maakte ze een soort instaptoets, hieraan kon de leerkracht dan zien hoe ze er voor stonden. De kinderen die de nieuwe stof al begrepen kregen een routeboekje. hierin staat de te behandelen stof van de komende periode, alleen veel compacter. Hun krijgen bijv. maar 10 sommen ipv van 20 en ze krijgen daarna wat uitdagender sommen. Maar de kinderen van het A groepje moeten wel bij de klassikale uitleg aanwezig zijn, daarna mogen ze in de aula verder gaan met hun routeboekje. Op het einde van de periode doen ze natuurlijk ook gewoon mee met de toets. Kinderen in groepje b krijgen ook de uitleg maar daarnaast nog extra.(klassikaal) Kinderen in het C groepje gaan met een juf ergens anders rekenen en krijgen zo ook nog extra uitleg (individueel indien nodig)
Na een periode krijgt iedereen weer een instaptoets en worden de groepjes weer herverdeeld.
Routeboekjes worden dus door de leerkrachten zelf gemaakt. Tenminste hier op school en is bedoeld voor de kinderen die de rekenstof al beheersen.

Vic
26-01-2011 om 11:17
Toets vooraf
Mijn dochter krijgt de toetsen juist voorafgaand aan de behandeling van een nieuw hoofdstuk. Als dat goed gaat, hoeft ze verder niet mee te doen met de lessen. Ik wordt nu toch wel benieuwd naar dat routeboekje. Zal het dochter vanmiddag eens vragen.

Annet
26-01-2011 om 11:22
Routeboekje is vorm van compacten
Het boekje (kan juf zelf maken of aangeleverd krijgen van methode) geeft aan welke opdrachten een kind moet maken om voldoende mee te krijgen van de stof.
Het is ook mogelijk om te compacten voor kinderen die juist moeite hebben met een vak of heel langzaam.
Op Leo van zoon gebruiken ze voor taal een routeboekje (van de methode) en een eigen pakket gecompact werk voor rekenen.
Op de vorige school werd ook met rekenen gecompact d.m.v. routeboekje.

ijsvogeltje
26-01-2011 om 13:44
Twee soorten
Routeboekjes zijn inderdaad bedoeld om te compacten. Wat ik heb begrepen, is dat er twee soorten routeboekjes zijn: voor zwakkere leerlingen en voor plus-leerlingen. Kijk anders even op de website van SLO.

ayla
26-01-2011 om 14:05
Gevraagd
ze krijgt de routeboekjes voor de betere rekenaars, ondanks een blijkbaar niet zo'n goede citoscore voor rekenen. De bedoeling ermee is idd compacten en uitdagen. Haar een beetje prikkelen om maar zo te zeggen

Hibiscus
26-01-2011 om 22:27
Klopt ayla
Ze zal niet alle stof meer doen maar een klein gedeelte. Ze zal waarschijnlijk ook niet meer bij de klassikale uitleg zijn of mee hoeven te doen.
Let wel op, je dochter zal veel zelfstandig of helemaal alleen moeten doen. Vindt ze dat fijn? Zijn er meer kinderen die met hetzelfde routeboekje werken zodat ze samen kan werken, heel belangrijk. Ik heb de ervaring dat de routeboekjes voor taal en rekenen vaak ingezet worden maar dat er vervolgens niet goed gekeken wordt naar wat er met de vrijgevallen tijd moet gebeuren.
Als een kind de toets voorafgaand aan het hoofdstuk maakt en ze doet dat goed, heeft ze vervolgens 10 lessen "over". Dat zijn 10 keer 45/60 minuten rekentijd, best veel. Wat gaat ze dan doen? Mijn ervaring is dat het idee goed is en de wil er wel is, maar toch lukt het de leerkracht dan niet.
Hibiscus

ayla
27-01-2011 om 09:09
Hibiscus
Voor zover ik weet moet ze wel bij de uitleg aanwezig zijn maar is de hoeveelheid oefenstof aangepast voor haar. Ik heb van dochter begrepen dat er nog 2 kinderen zijn die met routeboekjes werken, ze is dus niet de enige. Alleen werken vindt ze niet erg, in tegendeel zelfs want dan kan ze haar eigen ding doen. In de tijd die vrijkomt werkte ze tot nu toe altijd met Kien, volgens mij is dat nog steeds zo.