Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zakje

Zakje

13-06-2011 om 19:09

Rugtas voor school

In het archief zag ik vaak dat de gewone eastpack rugtas voldoende zou moeten zijn voor school maar ik vind het maar een armoedig ding met 1 voorvakje en 1 hoofdvak.

Liever koop ik voor mijn aanstaande brugpieper een groter formaat rugtas met handige snufjes in plaats van dat simpele vakje of denk ik verkeerd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

13-06-2011 om 19:16

Dat hangt ervan af

Dochter heeft een grote eastpack met twee grote vakken en een kleiner vak en nog een minivak.
Die heeft ze inderdaad nodig. Ze heeft veel vakken (gymnasium) en niet zoveel blokuren (twee lesuren hetzelfde vak). Op de ergste dag van de week heeft ze 8 verschillende vakken.
Maar ik lees hier ook geregeld voorbeelden dat een kleinere tas voldoende is. Wij hebben tas van dochter pas na enkele schoolweken gekocht, om zeker te zijn wat er nodig is.

Marie

Marie

13-06-2011 om 20:57

Welke school?

Hallo
Inderdaad wat voor opleiding gaat hij straks doen?
Want voor oudste met VWO is een grote rugzak met vakken handig (veel vakken en zwaar!!!) en jongste met VMBO kan met een simpelere tas toe.
http://www.eastpak.com/shop/nl/control/product?category_id=ROOT_BAGS&subcategory_id=COLLEC_CAMPUS&product_id=EK132558_00_999&breadcrumb=yes
Groetjes

Vic

Vic

13-06-2011 om 21:41

Grappig

Mijn dochter is, via haar eigen pubermeisjesforum, ook bezig met welke rugtas ze moet hebben. Roept ze net van achter haar laptop (6 meter verderop) dat ze niet de grootste Eastpack moet hebben, want die wordt veel te zwaar.

Tineke

Tineke

14-06-2011 om 07:21

Haha

Cobi: "Hier werd de grote,dure Eastpak na een half jaar afgedankt en ingewisseld voor een kleiner maatje, omdat ie dochter te herkenbaar maakte als brugger"
Met een toevoeging van mijn pubers: je herkent er ook de bruggers aan waarvan de moeder alles regelt ipv het kind zelf!

Zakje

Mijn dochter en veel meiden met haar begonnen met een schoudertas. Binnen een maand hebben we die omgeruild voor een rugtas, want dochter had enorme rugklachten. Zij koos voor een Dakine rugtas, want de gewone eastpack was nog te klein, ze heeft haar tas altijd erg vol zitten (vmbo-tl. De grotere eastpack vond ze weer te groot, dus toen gegaan voor die Dakine rugtas, die is wat ronder en oogt niet zo lomp terwijl ze wel 3 vakken heeft en dus ruimte genoeg voor haar boeken. Nu het schooljaar ten einde loopt zijn er al 3 meisjes die op zoek gaan naar een rugtas, allemaal rugklachten door de schoudertas. Maar goed, de rugtas, hier veel Dakine op school en ook eastpack, maar in de brugklas weinig kinderen met de normale eastpack, want daar passen hun boeken gewoon niet in.

plien

plien

14-06-2011 om 09:55

Hier

Hier een Eastpak van 24 liter(padded pack'r). Inderdaad, de kleinere want met de grote loop je volgens onze kinderen voor schut en voor schut lopen is veel erger dan dat iets misschien wel eens veel praktischer, efficienter en fijner is (denk ook aan puberkleding). Of je bent een brugger of een nerd, als je met zo'n grote tas loopt en dat wil je ook niet zijn. Ik heb ze niet gehoord dat die tas te klein is. Wel nemen ze alleen mee naar huis wat ze nodig hebben. De rest blijft in het kluisje. "Poeh mam,ik ga toch niet heen en weer slepen met boeken als dat niet nodig is"

Kobalt

Kobalt

14-06-2011 om 09:59

Grappig

Ik vind de verschillen zo grappig. Mijn dochter heeft een gewone eastpack, ze zit nu in de derde en hij is nog nooit te klein geweest.
Maar de rest van de meiden in de klas hebben zo'n tas die ze aan hun onderarm hangen, van kunstleer.
Ik denk dat het ook te maken heeft met de school. Bij de ene school hoef je volgens mij gewoon minder boeken mee te nemen, dan bij de andere. Dan kunnen wij als ouders wel allemaal theorien ontwikkelen op OOL, maar misschien moet je het aan iemand vragen die al op de school van keuze zit.

Tineke

Tineke

14-06-2011 om 11:05

Pelle

Advies vanuit hier: "vooral zelf laten shoppen bij de schoolcampus."
De gewone simpele eastpak voldoet prima. Ook voor dagen met 8 lesuren. Als de tas zwaar is, wordt de helft uitgestort in het kluisje, geen probleem. In het voorvakje gaan hier altijd alleen het drinkflesje, de sleutels en portemonnee.
Enne...je kan van alles vreemd vinden, maar zo werkt het nu eenmaal in het VO. De te kleine brugger met de te grote tas, heeft nu eenmaal geen goed imago. En ja, op het VO hangen daar hele rissen vooroordelen aan vast. Het is misschien zwak, maar juist door mijn pestverleden, wilde ik ze niet dat slechte begin meegeven en gewoon doen wat de norm is. Wat ik van die norm vind, is volstrekt onbelangrijk. Afwijken van de norm? Prima! Maar dat doen ze dan maar lekker zelf en niet omdat hun mama dat zo nodig vindt.

Kobalt

Kobalt

14-06-2011 om 11:11

Waterflesje aan de buitenkant

Dat is echt niet handig, vindt mijn dochter. Die tassen staan vaak op de grond en de grond in de school is vies. Dus is een waterflesje aan de buitenkant van je tas, echt niet fris. Zij doet hem hier gewoon naast haar boeken in het grote vak, dat is nog nooit misgegaan, de afgelopen drie jaar.

Tineke

Tineke

14-06-2011 om 11:19

Nog een keertje pelle

Mijn reactie matcht niet helemaal met de jouwe. Wat je in de brugklas nogal eens ziet is dat overijverige moeders de boel op hun manier regelen voor hun brugger. Dat valt, volgens de ervaren pubers hier, oa af te lezen aan hun te grote rugzak. Vaak hebben die kinderen ook keurig geschreven etiketten op hun boeken, jawel, door moeders geschreven.

Veel boeken?

Helemaal snappen doe ik het niet. Waarom hebben ze in hemelsnaam zo'n grote tas nodig? Wat zijn dat voor vreemde ouderwetse scholen? Dat ze nog met zoveel boeken werken?
Oudste had 5 jaar geleden al niet eens een gróte rugtas nodig omdat de helft van het matriaal (boeken én werkschriften) digitaal was. Jongste had dit jaar maar een klein doosje, c.d.roms zijn nu geheugensticks of matriaal is online beschikbaar en word digitaal verstuurd. Zelfs als ze álle vakken heeft op dag kan ze dat in een schoudertas nog meenemen (is maar klein meisje). En qua opleiding maakt dat geen fluit uit. Jongste fietst naar school met meisje dat vwo+ doet en die heeft nét zo'n tas en niet veel zwaarder.
Dat een school zich zo weinig bekommert voor het aanpassen van matriaal dat het welzijn van die kinderen toch ten goede komt, ik zou er niet blij van worden.
groeten albana

Albana

Het welzijn van de kinderen? Die begrijp ik niet. Bedoel je dat een tas dragen het welzijn van mijn kind beïnvloed? (lichamelijk?) Gelukkig heb ik een gezond kind dat makkelijk een tas kan dragen. Of bedoel je iets anders?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-06-2011 om 14:26

Rugtas

Hier (Gymnasium) kopen we de "kleine" rugzak van Eastpak, de Padded'R. Die rugtas moet echt groot genoeg zijn. Is dat niet zo, dan wordt hij te zwaar. Goede rugtas of niet, dat is te belastend.
Het scheelt wel dat ook op zijn school de boeken die niet gebruikt worden gewoon in een kluisje gaan en dat ze overwegend blokuren hebben. Maar al met al zou ik beslist niet kiezen voor een (te) grote rugtas met allerlei vakken en snufjes.

Fiorucci

Fiorucci

15-06-2011 om 16:14

Wil 40

Een goed gevulde tas met boeken voor acht vakken is echt heel zwaar. Kinderen kunnen dan goed last krijgen van hun rug/schouders.

Annet

Annet

15-06-2011 om 18:05

Tas is maar even zwaar

Inderdaad, met 8 vakken wordt de tas behoorlijk zwaar.
Maar die tas gaat voor de huisdeur op de fiets, op school loopt kind met tas naar binnen vanaf de fietsenstalling, gaat naar kluisje en haalt minimaal de helft van de boeken eruit want die zijn voor de middag.
Veel lopen doet ze er dus niet mee.

Dochter heeft wel een rekje achterop de fiets (voor een bierkrat ). Ik wil niet dat ze de rugzak op haar rug heeft en dan laag laat hangen op de bagagedrager.
Gelukkig gaat ze naar een school waar dit niet raar gevonden wordt. Ze zit nu in de 2e en heeft nog nooit een negatieve opmerking gehad hierover.
Ook niet over haar grote Eastpack.

Eastpak

puber zocht hier zelf zijn tas uit. Hij kon kiezen uit Eastpak of een merk naar keuze. Het werd de zwarte Eastpak met drie vakken.
Het is een grote tas maar ook een volle tas. je mag hem beslist niet te hoog hangen op je schouders. Dan ben je een nerd of een stuudje volgens hem en zijn soortgenoten.

Succes allemaal! Ow ja, boeken kaften kunnen pubers prima zelf.

Andersom wil

Nee Wil, ik bedoel juist dat hier niet zo gezond is om dag in dag uit met tassen te fietsen die de 20kilo te boven gaan. Juist daarom zou een school geld moeten steken in digitalisering van het matriaal. Een geheugenstick weegt namelijk véél minder dan een werkboek en schrift en een cd-rom is lichter dan een boek.
Het bevorderd het welzijn van de leerlingen dus.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.