Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Rugzakje, waarom wel/niet?

Sinds dit jaar (groep 3) had onze zoon problemen op school.
Uiteindleijk si hij getest en is er oa de diagnose ADHD uitgekomen. Dit weten we nu ongeveer twee weken. Sinds school op de hoogte is van de diagnose zit deze ons ontzettend onder druk te zetten een LGF of rugzakje aan te vragen. ik begrijp best dat het voor hun handig is om extra midddelen te hebben om mijn zoon te helpen, maar ik maak me toch wat zorgen. Kunnen ze bijvoorbeeld de indicatie gebruiken om mijn zoon op het speciaal onderwijs te krijgen?
Graag wil ik weten wat de voor en nadelen van een rugzakje zijn zodat wij een weloverwogen beslissing kunnen nemen. School is in deze natuurlijk niet neutraal dus dat is lastig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

04-06-2012 om 22:54

Rugzakje

Volgens mij moet school de rugzak aanvragen, maar uiteraard dan wel met jullie toestemming. Ik zou eerst met school in gesprek gaan over wat voor hen de reden is van de rugzak. Wat willen ze ermee, wat willen ze aanschaffen? Bespreek ook dat je niet wil dat zoon naar speciaal onderwijs gaat zolang dat niet nodig is.
Ik vraag me overigens wel af of zoon wel een rugzakje krijgt alleen voor ADHD, of is er meer aan de hand? Tegenwoordig gaat dat volgens mij niet zo makkelijk meer.

Kimdekim

Kimdekim

05-06-2012 om 09:20 Topicstarter

Ja alleen ADHD (of hb moet ook een reden zijn voor een rugzakje). Kijk dat is ook het probleem school kan het rugzakje wel aanveagen maar moet de problemen dan wel veel scherper stellen. Dat verslag blijft natuurlijk wel bij hem voor de rest van zijn schoolloopbaan.

T&T

T&T

05-06-2012 om 12:22

School

Wat doet school nu?
Om een rugzakje te kunnen aanvragen moet school eerst zelf een handelingsplan voor hem opstellen, minimaal een half jaar aantoonbaar met dat plan gewerkt hebben, en dan aan kunnen tonen dat dat niet voldoende is en dat ze in "handelingsverlegenheid" zitten... De diagnose adhd is niet genoeg voor een rugzakje, school moet duidelijk hulp nodig hebben, en ook kunnen verwoorden waarmee, waar gaat dat geld voor ingezet worden?
Dus school kan wel aandringen op een rugzak aanvraag, maar ze zullen toch echt eerst zelf in aktie moeten komen! Als het eenmaal zover is en je zou toch aanvragen, dat kan, dan is het aan de ouders om de aanvraag te doen, school helpt daar natuurlijk wel bij, en als het goed is heb je tegen die tijd ook al gesprekken gehad over het handelingsplan, want dat horen ouders ook te ondertekenen.
Dan gaat je aanvraag naar een commissie, en die beslissen eigenlijk alleen of het kind hulp nodig heeft. Hoe die hulp ingezet wordt is aan de ouders, je kunt kiezen voor speciaal onderwijs of voor regulier onderwijs met een rugzakje. Die beslissing blijft bij de ouders, NIET bij de school. Tenzij ze zo in handelingsverlegenheid zitten en het kind niet aankunnen in de klas, dan kan er een doorverwijzing komen naar de school voor speciaal onderwijs binnen jullie scholencluster.
Let op, een rugzakje achtervolgt het kind zowiezo! De latere overstap naar de middelbare school wordt er ook weer sterk door beinvloed, merken wij nu, met een rugzakkindje in groep 7. Als het niet echt nodig is zou ik het dus laten maar goed, ik heb twee kinderen met autisme, waarmee ik al erg blij ben dat ze zich uberhaupt kunnen handhaven op een school, de hulp is echt nodig.
groetjes, Tess

Karmijn

Karmijn

05-06-2012 om 12:41

Hier

Onze zoon heeft ook een rugzakje gehad. En het beinvloedt inderdaad de overgang naar de middelbare school.
Voor alleen adhd krijg je trouwens geen rugzakje. Er moeten gedragsproblemen zijn en de school moet meer dan een half jaar, handelingsverlegen zijn.
Ik zou nooit toestemmen dat ze de zaak 'aandikken', want dat soort praktijken komt altijd als een boemerang weer bij jouw en je zoon terug,de school komt er altijd mee weg. Niet doen dus. Het is ook te voorkomen, want jij moet het rugzakje aanvragen. Als in de verslagen gelogen wordt (dat was bij onze zoon het geval) dan laat je ze een nieuwe maken. Hier klopte het schoolgedeelte in de aanvraag, pas na twee keer opnieuw invullen.

KGO

KGO

05-06-2012 om 13:01

Positieve ervaringen

Hier hebben we eigenlijk alleen positieve ervaringen.
Oudste dochter heeft nu voor 2e jaar rugzakje. Krijgt vooral psychoeducatie via de RT-er. Het heeft haar einde op de basisschool iets makkelijker gemaakt. De RT-er is vooral iemand waarop ze terug kan vallen met dingen die in de klas gebeuren, naast de juffen.
Verder heeft ze haar geholpen met begrijpend lezen.
Ze is nu zonder problemen aangenomen op de middelbare school die we uitgekozen hebben.
Bij de jongste, nu groep 4, gaat het sinds dit jaar, met de rugzak ook lekker in de klas. Hij valt er niet meer zo buiten, hij kan z'n ei voldoende kwijt.

Mijn vraag aan Karmijn en T&T: wat voor problemen hebben jullie dan, is dat vooral op de middelbare school of bij de aanmelding?

Kaatje

Kimdekim

Kimdekim

05-06-2012 om 13:30 Topicstarter

Handelingsplan

Handelingsplan is er al. ze geven ook aan handelingsverlegen te zijn. ADHD is natuurlijk ook wel een gedragsprobleem. Zoon zit niet goed stil en moet veel aangestuurd worden om zijn taak te volbrengen.
Wij vonden het al vreemd dat ze over handelingsverlegenheid begonnen, maar ik begrijp nu dus waarom.
Het voordeel si dat er begeleiding kan mkomen en dat zoon ook uit het materiaalbudget cursussen kan volgen, zoals remweg. Nadeel is dat school beslist waar het geld aan op gaat, ik hoor van een jongen bij mij zoon uit de klas dat er niets van de begeleiding gekomen is, school is afspraken niet na gekomen, en dus is het rugzakje alleen maar een nadeel dan.

Karmijn

Karmijn

05-06-2012 om 14:49

Link

Heb je deze link al gezien?
Adhd is geen gedragsprobleem (cluster 4). Bij gedragsproblemen hebben ze het over storend gedrag wat voorkomt dat de rest van de klas kan leren, of gevaarlijk gedrag voor zichzelf en de omgeving.

http://www.50tien-oudersenrugzak.nl/oudersenrugzak/indicatiestelling/indicatiecriteria. Je kunt het stukje over cluster vier aan klikken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-06-2012 om 15:42

Rugzakje

Zoon (11, ADHD/HB, 1Gym) heeft een rugzakje (cluster 4). Op de valreep halverwege groep 8 aangevraagd op aanraden van school juist om eea op de middelbare school makkelijker te maken. Dit hoewel een rugzakje officieel niet mag aangevraagd worden bij de overgang naar de middelbare school. School had al een handelingsplan en extra materiaal, aandacht en begeleiding. Ieder halfjaar werd dat handelingsplan geevalueerd en bijgesteld.
Ik heb via de CG-Raad toen de Werkmap "Natuurlijk welkom op school" aangevraagd. Je krijgt dan alle informatie die je nodig hebt mbt het rugzakje en de aanvraag. http://www.cg-raad.nl/wij_werken_aan/onderwijs/NWOS.php
Ik ben zeer betrokken geweest bij de aanvraag samen met school, ook omdat er sprake moet zijn van meerdere problematieken en school heel duidelijk moet aangeven dat ze ondanks van alles uit de kast trekken handelingsverlegen zijn. Daarnaast helpt het enorm als je als ouder kopieen bij de aanvraag doet van verslagen van hulpverlenende instanties/therapeuten etc. en zelf nog een begeleidende brief schrijft waarin je de problematiek(en) zowel thuis als op school duidelijk maakt.
School heeft wel eea aangedikt (eerst met mij overlegd hoe en wat) omdat de kans anders groot is dat een aanvraag wordt afgewezen. Zeker ook met de combi ADHD/HB.
Eigenlijk verwachtte niemand dat de aanvraag zou worden goedgekeurd maar gelukkig bleek dat wel het geval.
Nu, op de middelbare school (regulier), zijn we erg blij met het rugzakje. Zoon krijgt extra begeleiding door de leerlingbegeleidster/zorgcoordinator/mentor en hij krijgt twee uur per week studiementoraat bij een particulier huiswerkinstituut wat ik anders zelf nooit zou kunnen betalen. De middelbare school heeft absoluut geen probleem gemaakt; men vond het juist heel goed dat we toch een rugzakje hadden aangevraagd.
Het fijne is dat de extra begeleiding uit het rugzakje nog minstens tot augustus 2014 jaar kan blijven doorlopen en vermoedelijk ook daarna nog. Het is net dat beetje extra wat zoon nodig heeft; met name als het gaat om leren plannen, hulp bij executieve vaardigheden, "leren leren" etc.
Het gaat heel goed met zoon op school; hij had het ook wel redelijk gedaan zonder de extra begeleiding uit het rugzakje maar dankzij het rugzakje krijgt hij net dat beetje extra om hem te helpen bepaalde zwakkere vaardigheden onder de knie te krijgen.
Een school kan gewoonweg meer bieden als een kind een rugzakje heeft. Blijf er als ouder wel bovenop zitten, wees betrokken bij het opstellen en evalueren van handelingsplannen en vraag waarvoor precies school het rugzakje gebruikt/gaat gebruiken.
Ik zou niet zo bang zijn dat school de indicatie zal gebruiken om je zoon op het speciaal onderwijs te krijgen. Het rugzakje verdwijnt toch ook over twee jaar. In de tussentijd kan je zoon er wel van profiteren.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-06-2012 om 15:55

Adhd

ADHD valt trouwens onder de DSM-IV en is een ontwikkelingsstoornis. Op zich is dit niet voldoende reden voor een indicatie. Daarnaast moet er zowel op school als thuis sprake zijn van problematieken die extra hulp, ondersteuning en begeleiding vergen in de vorm van RT, IB en andere professionele hulpverleners/instanties. Het moet dus echt heel duidelijk zijn dat school handelingsverlegen is en blijft en dat je kind in de thuissituatie en in het dagelijks leven buiten school ook extra hulp nodig heeft.
Krijgt je zoon therapie en/of medicatie? Dat is wel een belangrijke voorwaarde en kan zeker helpen bij het toekennen van de indicatie. Kortom, wat heb je er zelf al allemaal aan gedaan en waarom is dat niet voldoende.

Kimdekim

Kimdekim

05-06-2012 om 18:11 Topicstarter

Antwoorden

okee even kijken of ik alles kan beantwoorden.
Door de ADHD van mijn zoon vertoont hij wel storend gedrag. Hij gaat steeds staan en roept voor zijn beurt. dat leidt andere kinderen af.

Mijn zoon krijgt geen medicatie en /of therapie. We hebben de diagnoze pas 2 weken. we hebben wel een gesprek met de kinderarts, over medicatie, maar op dit moment staan we hier niet positief tegenover.

De problemen spelen wel op school maar niet thuis. Wel geeft school dus aan handelingsverlegen te zijn.

Kimdekim

Kimdekim

05-06-2012 om 18:16 Topicstarter

Cluster4

Bij de cluster 4 benoemen ze ook beperkingen in de taakgerichtheid. Nou dat heeft mijn zoon met ADHD dus vooral. hij raakt zo afgeleid dat hij vooral de automatiseringstaken niet af maakt (maar dat kan ook aan de hb liggen)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-06-2012 om 19:38

Aanvraag

De diagnose ADHD is dus pas 2 weken oud. School heeft dus ook nog geen adequaat handelingsplan kunnen maken specifiek gericht op de diagnose en de eventuele extra benodigde hulp en begeleiding en dit handelingsplan is uiteraard nog niet na 6 maanden geevalueerd waaruit sprake blijkt te zijn van ernstige handelingsverlegenheid van school.
De problemen manifesteren zich alleen op school en niet thuis of tijdens vrijetijdsbesteding. Er is (nog) geen gerichte hulpverlening verleend door
een voorziening als Jeugdhulpverlening, JeugdGGZ
of hulp door een kinderpsychiatrische voorziening of Jeugdbescherming.
Ik kan je nu al zeggen dat het nog veel te vroeg is om een rugzakje aan te vragen en dat op basis van de feiten zoals die er nu liggen de indicatie vrijwel zeker zal worden afgewezen.
Eerst zou ik in gesprek gaan met school, de leerlingbegeleider/IB'er en de leerkracht. Kijken wat er nu al aan gedaan kan worden aan extra hulp en begeleiding. Daarnaast een handelingsplan opstellen. 6 maanden na aanvang van het nieuwe schooljaar de boel bespreken. Pas daarna zou je eventueel als het nodig is een aanvraagprocedure voor een rugzakje kunnen opstarten. Dit moeten de ouders doen; niet school. Uiteraard doe je de aanvraag samen met school.
In de tussentijd zeker iets doen met therapie en/of medicatie. Omdat je kind het nodig heeft, omdat dit ook gunstig zal uitwerken wat school betreft en ook als extra onderbouwing voor een eventuele aanvraag LGF. Maar op dit moment heeft het geen zin om een aanvraag te doen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-06-2012 om 19:46

Medicatie

Nog iets: veel reguliere middelbare scholen stellen wel dat een kind met ADHD medicatie moet gebruiken. Ik kan me dat indenken want je kan nog zoveel extra hulp, begeleiding en aandacht geven en van alles uit de kast trekken; als een kind daarvoor niet ontvankelijk is, is het zonde van het geld, de tijd en de energie. Al deze inzet kan dan enigszins helpen maar waarschijnlijk niet voldoende.
In de aanvraag is dit ook een punt van groot belang. Tenzij je heel goed onderbouwde redenen kan geven waarom je beslist niet wilt dat je kind ADHD-medicatie krijgt, zal men ervan uitgaan dat je toch eerst van alles gedaan hebt om te proberen je kind te helpen. Thuis en op school.
Ik ken ontzettend veel ouders van kinderen met ADHD en de meeste kinderen krijgen medicatie (die van mij ook). Dat maakt een wereld van verschil ten gunste van het gedrag en de resultaten op school en ten gunste van de aanvraag LGF. Ik zou medicatie niet bij voorbaat afwijzen; zeker niet als je overweegt om een rugzakje aan te vragen.

Karmijn

Karmijn

05-06-2012 om 19:57

Ach, twee weken

Ach joh, als hij die diagnose nog maar twee weken heeft, dan is het nog veel te vroeg om al zulke beslissingen te nemen. Echt hoor, laat je niet opjagen door school.
Je voelt het goed aan, zo'n beslissing heeft langdurig gevolgen voor de opleiding van je kind. Jullie kunnen wel besluiten tot een rugzakje, maar dat moet je wel overwogen doen.
Ik zou eerst de tijd nemen, om die diagnose te verwerken. Je kunt veel lezen over adhd. Op www.balansdigitaal.nl bijvoorbeeld. Daar staan ook allerlei tips over adhd in de klas. Ook op adhd-xtra.nl kun je veel tips over school lezen.
Verder is adhd een diagnose die je echt een beetje moet snappen. Ik weet nog goed dat ik in eerste instantie niet verder kwam dan Jochem Meyer en Alle Dagen Heel Druk. En het gaat zoveel verder, het is zoveel meer. Het is de moeite waard om je daar in te verdiepen. In deze link, naar een boek over adhd werd mij ineens heel veel duidelijk. Het is als een ijsberg waarvan wij maar het bovenste stukje zien. http://books.google.nl/books?id=09uQNfJkNlQC&pg=PA25&lpg=PA25&dq=de+adhdijsberg&source=bl&ots=BMMQmNFj5O&sig=ZsiSk0LQnHKTXGkrwcHNU1a_PPw&hl=nl&sa=X&ei=SUfOT-aJIcq50QWd3qmfDA&ved=0CF0Q6AEwAA#v=onepage&q=de%20adhdijsberg&f=false
Onze zoon had veel hulp nodig om zijn gedrag te leren beheersen. Die hulp kreeg hij van ons en van een vrijgevestigde kinderpsycholoog. Maar hij had het ook heel erg nodig, dat er iemand was die zich in hem verdiepte, die naast hem bleef staan, altijd onvoorwaardelijk. En dat waren wij, zijn ouders. Dat was onze rol.
En die medicatie, ook dat is een beslissing die je nooit overhaast moet nemen. Het helpt hier als een tierelier, maar niet bij elke adhd-er helpt het. En er is ook veel in de omgeving en beleving van het kind aan te passen, zonder medicatie. Als ik jouw was zou ik daar beginnen.
Wij zeiden tegen elkaar (en tegen zoon, en tegen juffen, en tegen grootouders en tegen wie het maar horen wilde...), de problemen zijn niet in een paar maanden ontstaan. Het gaat dus ook niet lukken om ze in een paar maanden op te lossen. We hebben daar tijd voor nodig en die tijd mag je nemen. Leven is leren.

Kimdekim

Kimdekim

05-06-2012 om 19:59 Topicstarter

Niets bij voorbaat

Ik wijs niets bij voorbaat af. Als de kinderarts met goed argumenten komt zal ik het uiteraard in overweging nemen. Vooralsnog sta ik alleen niet zo positief tegenover het feit dat ik mijn kind methylfenidaat ga geven. Nu lijden de schoolresulaten van mijn zoon weinig onder zijn ADHD. Daarbij kan het best zijn dat als hij ouder is hij ook leert om met zijn onrust om te gaan zonder medicatie. Als het voor hem beter is ga ik het niet afwijzen, maar de reden het is gemakkelijker voor de juf vind ik gewoon geen reden genoeg.
Ook als dat betekent dat er dan geen rugzakje komt.

Karmijn

Karmijn

05-06-2012 om 20:04

Kimdekim

Ik vind dat een heel verstandig uitgangspunt.
Ik las in een boek over adhd van Barkley de opmerking dat de ouders van een kind, de enige betrokkenen zijn, die het zich kunnen veroorloven om het belang van het kind op de eerste plaats te zetten. Anderen zeggen wel dat ze dat doen, maar die hebben altijd nog andere agenda's. Jij als ouder niet. En dat geeft je gelijk de verantwoordelijkheid en plicht om het belang van je kind te behartigen.

Karmijn

Karmijn

05-06-2012 om 20:12

Scholen

Mij is in de loop van de jaren opgevallen, dat scholen geneigd zijn, om problemen te zoeken bij oplossingen die ze hebben.
Ze hebben bijvoorbeeld een 'stop-denk-doe-cursus, en dan denken dat die goed is voor elke adhd-er die langsloopt. Want die cursus hebben ze nu eenmaal. Zo hebben ze onze zoon met adhd een cursus voor kinderen met autisme willen laten doen....
Dat is een denkfout die wij al heel vaak tegen zijn gekomen. Daarom is het van groot belang, dat jij als ouder, leert begrijpen, hoe het nu precies zit, met die adhd van je zoon. Wat zijn specifieke problemen zijn. Waar kun je iets hebben aan ervaringen van anderen en waar moet je creatiever zijn. En dan kun je (eventueel samen met school) op zoek gaan, naar oplossingen voor die problemen. Dan werk je veel effectiever en je geeft je kind tenminste het gevoel dat hij en zijn mening meetellen.

Kimdekim

Kimdekim

05-06-2012 om 20:48 Topicstarter

Karmijn

Dit vind ik een erg goede tip, en een uitstekende observatie. Want nu ik erover nadenk klopt het inderdaad dat de problemen vaak bij de oplossingen gezocht worden. De stop-denk-doe methode is bij zoonlief ook al in gebruik (al een half jaar zonder enig effect, maar goed die methode is voor ADHD-ers en dat heeft ie nu dus blijven we hem gebruiken aldus juf afleopen week, zucht)

Annet

Annet

05-06-2012 om 22:39

Eerst voldoende uitdaging

Ik zou school vragen om zoon uit te dagen op cognitief gebied (ook doortoetsen zodat ze uitvinden hoeveel hij al weet en op welk niveau ze in moeten zetten, geen standaard plusboekje dus).
Daarmee filter je eerst de hb-oorzaak van vervelend gedrag weg en weet je wat verder aangepakt kan worden met een volgende fase handelingsplan.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

06-06-2012 om 11:23

Een paar dingen

Je zegt dat de schoolresultaten van je zoon niet te lijden hebben onder zijn ADHD. Waarvoor zou je dan die rugzak willen inzetten? Een rugzak helpt niet tegen opstaan in de klas en verbetert ook de concentratie niet. Methylfenidaat kan daar wél een bijdrage in leveren.
Verder denk ik ook dat je veel te weinig gronden hebt om een rugzak te laten toekennen. Ook heb ik begrepen dat er sinds 1 april dit jaar geen nieuwe rugzakken kunnen worden aangevraagd ivm Passend Onderwijs. Maar mogelijk zit ik er naast, gezien de reacties in deze draad?

Kimdekim

Kimdekim

06-06-2012 om 11:28 Topicstarter

Ik weet niet

Ik weet niet waar ze de rugzak voor in willen zetten. Ik bedoel wat mij betrfet komt ie er niet, het si echt een vraag van school. wat ik begrepen heb willen ze vooral mijn zoon gaan trainen om de taakgerichtheid te vergroten.
Daarbij kunnen uit het materiaalbudget wel cursussen gevolgd worden. Zoals bijvoorbeeld Remweg.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

06-06-2012 om 11:55

Cursussen

Cursussen en andere begeleiding hoeven niet persé uit een rugzak betaald te worden. Je kunt ook via de huisarts of je kinderarts een verwijzing vragen naar een bv. orthopedagoog. Of vraag bij de instelling waar de diagnose is gesteld wat ze aan begeleiding te bieden hebben. Dit kan dan evt. uit de ziektekostenverzekering betaald worden.
Trainen om de taakgerichtheid te vergroten lijkt me een lastige opgave trouwens. Dat zit 'm toch vooral in de inhoud van de stof, de manier van aanbieden en de omgevingsfactoren. Daar zou school al ervaring in moeten hebben, je zoon is ongetwijfeld een van de velen met het ADHD-stempel op deze school.
Hier kon pas een rugzakaanvraag gedaan worden toen er behalve ADHD ook sprake was van een ASS-stoornis. En deze moest vóór 1 april 2012 binnen zijn, vermoedelijk heeft zoon dus een van de laatste te vergeven rugzakken in de wacht gesleept.
Deze wordt gebruikt voor extra begeleiding en structurering vooral op het gebied van weekplanning.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-06-2012 om 13:59

Quin

De plannen voor het Passend Onderwijs zijn uitgesteld. Tot 31 juli 2014 kan er nog een rugzakje aangevraagd worden, daarna niet meer.
Verder ben ik het met je eens dat cursussen ook via een instantie aangevraagd kunnen worden en dat als school denkt dat zo'n cursus veel zoden aan de dijk zal zetten mbt gedrag ze teleurgesteld zouden zijn. Ik vermoed dat deze school niet veel kennis van en ervaring heeft met ADHD. Zeker ook omdat ze aandringen op een rugzakje terwijl zoals de situatie nu is, er geen enkele indicatie is. Ik zou als school eerder advies en begeleiding vragen van een schoolhulpdienst. Als ouder zou ik bijvoorbeeld lid worden van Balans en kijken wat er thuis allemaal mogelijk is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-06-2012 om 14:04

Doortoetsen

Door laten toetsen zou ik ook zeker laten doen. Er is een overlap tussen bepaalde HB-symptomen en ADHD-symptomen. Bij mijn zoon hebben ze consequent ieder halfjaar doorgetoetst en daarop het handelingsplan/de lesstof aangepast, inclusief verdieping/verbreding/verrijking. De Plusklas was ook een hele goede ervaring.

Fransien

Fransien

06-06-2012 om 18:11

Rugzakje

Hmmm, ik heb eens gehoord dat een rugzakje omdat daar feitelijk een speciaal-onderwijs-indicatie bij hoort ook nog wel eens gebruikt wordt om nog extra handelingsverlegenheid aan te tonen (zie je wel, zelfs met rugzakje kunnen we het als school niet aan) om een kind daarna makkelijker naar het speciaal onderwijs te krijgen. Kan iemand hier dat bevestigen/ontkennen?
Verder sluit ik mij bij Elisa aan, kan het zijn dat hij zover onder niveau zit te werken dat hij daar kriebelig van wordt? Eerst stof op niveau aanbieden heeft een stuk minder mogelijke negatieve bijwerkingen dan ritalin en co, al is het mogelijk dat je kind zowel flink voorloopt als adhd heeft en toch ritalin nodig blijkt te hebben, maar dan heb je verveling als oorzaak van storend gedrag tenminste uitgesloten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.