Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Meelever

Meelever

16-01-2009 om 15:49

Ruzieënde meiden in groep vijf

Ik wil even een probleem voorleggen aan jullie voor een vriendin van me.

In de groep van haar dochter, groep vijf, zijn de meiden nogal mondig en onderling erg competitief. Nu valt haar dochter vaak buiten de boot. Een erg klein cluppie van drie meiden deelt de lakens uit. Enkele meisjes houden zich er helemaal buiten, maar als ze met die drie willen spelen is 't prima. Een ander meisje wil wel vaak meespelen en wordt min of meer nog getolereerd. Nu is 't kind van mijn vriendin dus altijd 't haasje. Mag niet meespelen, wordt uitgejouwd of er worden ronduit kwetsende dingen gezegd. Dochter is niet zo mondig en ziet geen andere uitweg dan slaan of duwen ofzo (iets fysiek) óf huilend weglopen.

Het drietal is onderling erg sterk, vooral twee van die drie. Moeders zijn onderling ook bevriend.

Nu is dit al een aantal jaren aan de gang maar dit jaar wel heel erg erg. Moeders om de tafel met de juf is al geprobeerd, kinderen laten schrijven (soort pedagogische straf) is al vaak geprobeerd, uit elkaar is al vaak geprobeerd, themakaarten over pesten in de klas is al geprobeerd, etc. Nu wordt er voortdurend als oplossing door juf gezegd dat dochter van vriendin maar ergens anders moet spelen of maar niet met die drie (je vraagt je af waaróm ze daarmee wil spelen dan, maar goed). Maar eigenlijk is dat niet echt eerlijk, de drie (of meer) blijven fijn bij elkaar en kunnen zo elkaar nog meer opjutten om vooral maar tegen dochter van vriendin te zijn. Erg sneu allemaal. Tuurlijk, dochter van vriendin mag niet meppen, maar zij mogen niet pesten.

Juf weet nu geen oplossing meer. Vriendin is ten einde raad, dochter van vriendin is helemaal van de kaart en zelfs lichamelijk ellendig van de stress. Elke dag vechten tegen een stelletje pesters is uitputtend en zéker niet goed voor 't zelfvertrouwen.
Een vertrouwenspersoon is er niet op school (ja, ook een moeder, dus dat is geen buitenstaander) en een schoolpsycholoog die ze om raad kunnen vragen is er ook niet.

Wat vinden jullie ervan en wie heeft een goede raad, het schooljaar duurt nog erg lang en als ze zo nog doormoeten tot en met groep acht ... ??

Groetjes,

(voor nu) Meelever

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Helaas bekend

Beste meelever, dit klinkt helaas bekend. Bij dochter in de klas (groep 7) zit al sinds groep drie meisje A., de koningin van de klas. Goed gebekt, knap snoetje, sportief. Tot groep 5 ging het wel, daarna werd het echt een spook. Ook dit meisje opereert met twee "hartsvriendinnen". Ze bepalen wat er gebeurt in de klas, wie er op de beste plekken zit. Meisje A. bemoeit zich zelfs met de verkeringen: als een jongen verkering wil met een meisje dat meisje A. niet leuk vindt, gaat het mooi niet door. Meisje A. en haar vriendinnen stoken tussen de kinderen in andere groepjes, nodigen een paar kinderen uit voor een filmavondje en stoken ze daar op tegen hun eigen vriendinnen met als lokaas dat ze dan bij meisje A. en haar vriendinnen mogen horen. Gaan ze erop in, dan worden ze alsnog gedumpt, gaan ze er niet op in, dan worden ze voortaan gepest.
Juf kan niks doen of doet niks. Dochter hoort natuurlijk niet bij meisje A. en haar onderdanen, daar is ze volgens hen te dom/kinderachtig/lelijk/enz. voor. Dochter heeft een paar meisjes in de klas waarmee het wel klikt en die ook last hebben van meisje A. Met de moeders van die drie andere meisjes hebben we ook een soort bondje gevormd, niet zozeer tegen meisje A., maar ter bevordering van de vriendschap tussen onze eigen dochters. We gaan met ze naar de film, ze mogen bij elkaar lunchen, gewoon kleine leuke dingetjes. Daarbij vertellen we ze ook dat ze niet alles moeten geloven wat meisje A. allemaal beweert. Dus niet meteen geloven dat dochter over een vriendinnetje zegt dat ze stom is, wat meisje A. onder het mom van "ik wil niet dat je gekwetst wordt, dus ik wil dat je weet wat je zogenaamde vriendin over je zegt". Maar eerst even vragen aan je vriendin, die dan natuurlijk van niks weet.
Misschien kan de dochter van je vriendin ook een paar leuke meisjes met leuke moeders vinden om een eigen, leuker groepje mee te vormen? Bij meisjes als meisje A. kun je het namelijk wel vergeten. Daar wordt je ook alleen maar ongelukkig van.

T&T

T&T

17-01-2009 om 13:01

Bah, vervelend!

Het gebeurd overal, helaas gaat zoiets nooit over, op de basisschool, de middelbare school, en zelfs tussen collega's ontstaat er vaak zo'n populair groepje dat de dienst denkt uit te maken.
Ik zag het vroeger bij mij op school, ik hoorde er nooit echt bij, maar werd ook niet veel gepest. En ik zag het meteen weer terug in de kleuterklas van mijn zoontje; "als jij dit of dat doet mag je niet op mijn feestje komen" of "als ik jou koek niet krijg ben je niet meer mijn vriendje". Zoon heeft zich er overigens nooit veel van aangetrokken, doet zeer eigenwijs gewoon waar hij zelf zin in heeft zonder zich al te veel aan te trekken van andere kinderen (of zelfs de juf).
Van mijn eigen schooltijd weet ik wel nog dat de beste aanpak was "DE tegenpartij!" Er zijn altijd wel meer kinderen die ook niet in het straatje van de pester passen, en die kunnen zich ook verenigen. Ik hoorde op den duur bij het groepje meiden dat er niet bij hoorde... heel stoer, waren we zelfs een beetje trots op... en de pesters, die probeerden we maar zoveel mogelijk te negeren.
Probeer je dochter duidelijk te maken dat die meiden haar vriendschap echt niet waard zijn, er zijn vast leukere vriendinnen te vinden op school succes ermee,
Tess

maan.

maan.

17-01-2009 om 19:33

Ook bekend

Hier ook een groep vijf met vergelijkbare problemen. Zou het specifiek een probleem van die leeftijd zijn? Hoewel bij mijn andere dochter heeft dit nooit gespeeld.

Misschien erg bevooroordeeld en voorbarig van mij maar het viel mij al op dat de meiden in andere dochter haar klas gemiddeld intelligenter zijn; de probleemmeiden in de groep vijf van andere dochter zijn eerlijk gezegd niet de meest intelligente..

(En dan maar beweren dat je dom bent als je geen Bjorn Borg onderbroek hebt.. alsof intelligentie aan je kont hangt?)

Meelever

Meelever

18-01-2009 om 13:35

Morgen

moet dochter van vriendin weer overblijven. Juf zegt dat ze een oplossing heeft voor morgen, ik weet nog niet welke (moet ik nog aan m'n vriendin vragen).

Fijn dat er al reacties zijn. Dat wat Stoepkrijt schrijft, vind ik op zich wel een goeie, met wat andere meiden een soort tegenfront, maar dan op een positieve manier, vormen.

Ik breng de reacties over aan m'n vriendin, alvast bedankt en ik hoop op nog meer reacties of tips.

Groetjes,

(voor nu) Meelever

Meelever

Houd je ons op de hoogte? Ben namelijk erg benieuwd naar de oplossing van juf.

Bastet

Bastet

19-01-2009 om 14:46

Wat erg.....

Ik vraag me af of de juf wel uitdraagt naar de pestende dames dat ze dit gewoon niet tolereert.Het is voor een kind dat gepest wordt zeer belangrijk dat de juf laat blijken dat ze achter het gepeste kind staat,dat het niet aan haar ligt,maar aan de pesters.Juf weet geen oplossing?Hopsakee,naar de directeur,elke keer dat je iets flikt.Op de school van mijn kinderen heb je echt een probleem als je steeds pest,het word echt niet geaccepteerd,een kind moet zich veilig voelen op school!
Groetjes,Bastet

groene specht

groene specht

21-01-2009 om 10:49

Cursus omgaan met pesten

Op onze school hebben allle leerkrachten een cursus gevolgd: Omgaan met pesten. Er zijn verschillende cursussen op dat gebied, ze worden bv. door onderwijsbegeleidingsdiensten gegeven.
Praat de juf zo'n cursus aan, of onderneem iets via de oudercommissie. Veel scholen laten zich er gelukkig tegenwoordig op voorstaan dat ze anti-pestbeleid hebben.

Meelever

Meelever

21-01-2009 om 14:45

Hier volgens mij eentje

Een van de leraren waarvan ik weet dat zij zich meer in pesten verdiept heeft dan de andere leraren, althans, zij is een van de weinigen die 't afdoet met "ach, die meiden toch hè".

Nu hebben ze voorlopig even wisselend spelen, dus in verschillende groepjes en dan steeds wisselend van samenstelling. Benieuwd of 't wat oplevert.

Bedankt voor je tip, groene specht.

Groetjes,
(voor nu) Meelever

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.