Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

's avonds presentatie geven op school

Ik krijg vandaag een brief dat mijn zoon volgende week een projectweek heeft, die afgesloten wordt met een presentatie (voor een cijfer) op vrijdagavond (18:30-21:00 uur) waar de ouders ook voor uitgenodigd worden.
Alleen heeft mijn zoon die avond een schaaktoernooi, die al een tijd vaststaat, op zo'n korte termijn is er geen vervanger te vinden voor zijn team (ja, schaken is soms een teamsport...) Hij vindt het heel vervelend zijn teamgenoten in de steek te moeten laten, maar de presentatie hoort bij het project en is voor een cijfer.

Kan een school dat doen, een kind verplichten 's avonds een presentatie te houden voor een cijfer?

Verder moet mijn zoon zelf thuis onderzoek doen voor het project (niet op school dus) precies in een week dat zowel mijn man als ik veel voor ons werk weg zijn, dus dat komt ook nog eens lekker uit...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

14-03-2013 om 16:19

Nee dat mag niet

Nee een school mag dat niet verplicht stellen. Hier is soms ook een presentatie van 16-18:30 uur ofzo en heel veel sporters uit de klas van mijn zoon gaan dan eerder weg.

Moeke

Moeke

14-03-2013 om 16:22

Cijfer?

Een activiteit in de avond kan nooit verplicht worden, dus ook niet voor een beoordeling. Als jouw kind op dezelfde school zit als mijn kind (vermoed ik wel ) hebben ze ook nog een keer een voorstelling in de ochtend. Krijgen ze daar het cijfer niet voor?

Auwereel

Auwereel

14-03-2013 om 18:52 Topicstarter

Voorstelling

Dan moet ik nog even nagaan of zoon het allemaal goed heeft doorgegeven, waar hij nu precies een cijfer voor krijgt.

Die voorstelling, ja, daar zijn de ouders ook van harte uitgenodigd. Mijn zoon hoopt van harte dat ik daar ver van wegblijf...!

Niet verplicht?

Hier is het in elk geval volstrekt normaal dat de presentatie van een profielwerkstuk 's avonds gebeurt. Ik heb het in elk geval al van drie scholen in deze regio gehoord. Nooit over nagedacht eigenlijk of school dit mag verplichten.
n@nny

Auwereel

Auwereel

15-03-2013 om 18:41 Topicstarter

Ja, verplicht!

De mentor kwam vandaag bij de klas langs om te benadrukken dat het verplicht is! En dat hoor je dan minder dan een week van te voren?!
Maar mijn zoon is al veel eerder de verplichting aangegaan voor zijn team te komen schaken... Dat kan de school toch niet opeens overrulen?

Als het nou al een tijd van te voren bekend was, dan had mijn een vervanger voor zijn schaakteam kunnen regelen...

Sancy

Sancy

15-03-2013 om 19:55

Nou...

Ik zou me er nog niet bij neerleggen. Lees deze link eens: http://www.leerplicht.net/antwoord-op-uw-vragen/moet-mijn-kind-mee-op-schoolreis-of-schoolkamp.html
"Schoolactiviteiten die ’s avonds of ’s nachts plaatsvinden, kunnen nooit verplicht zijn, ook als hier geen vergoeding voor wordt gevraagd."

P

P

15-03-2013 om 20:02

Lol sancy

Je was 6 min eerder....

Oke, en als de aktiviteit 's middags is?

Wat als de school zegt: er is een aktiviteit die verplicht gesteld wordt, op een middag, dat mijn kind normaal geen les heeft, vrij heeft, en een andere (belangrijke) afspraak heeft staan? 2 weken van te voren wordt aangekondigd? Mag dat?

Moeke

Moeke

15-03-2013 om 22:24

Bij deze school staat duidelijk dat een kind altijd vanaf het eerste tot en met het achtste uur beschikbaar moet zijn voor school. Ook op de middag die normaal vrijgehouden wordt voor vergaderingen.

MoederMop, heb je zelf al contact gehad met de mentor? Ik zou hem gewoon netjes per mail afmelden (cc'tje naar het afdelingshoofd). Schaken was eerder afgesproken en het is buiten schooltijd. Lijkt mij geen probleem.

(Ben wel benieuwd of onze kinderen klasgenootjes zijn )

Sancy

Sancy

15-03-2013 om 22:47

P (o.t.)

gmta ^5

P

P

17-03-2013 om 10:42

Nor@

Hier is ook heel duidelijk gezegd dat je er niet van moet uitgaan dat je rooster altijd zo is. Je mag geen baantje zoeken wat je niet af kunt zeggen als je eens na het vijfde uit bent.

Als de middag tot 18 uur duurt is het anders omdat er nooit les is tot 18 uur en sommige kinderen hier dan echt moeten sporten. Die gaan dus wel eerder weg maar blijven zo lang mogelijk.

Het is natuurlijk niet netjes dat je het pas 2 wk van tevoren hoort maar het mag dus wel.

Auwereel

Auwereel

17-03-2013 om 15:28 Topicstarter

Tussen twee vuren...

Of mijn zoon nu naar de presentatie gaat, of naar de schaakwedstrijd, er zullen altijd mensen boos op 'm zijn: klasgenoten waarmee hij de presentatie zou hebben noemen hem een "verrader" en dreigen dat hij niet mee mag werken aan het project.
Gaat hij toch naar de presentatie laat hij zijn team van schaken in de steek, dan zullen daar weer zijn teamgenoten boos op hem zijn, hij is één van de sterkste spelers die ze niet graag missen... Als we het eerder hadden geweten, dan zou er misschien nog een goede vervanger gevonden zijn, maar zo kort van te voren lukt dat niet.
Lastig hoor.

lennest

lennest

17-03-2013 om 21:55

's avonds naar school

Het kan wel: onze buurjongen zit op het vmbo in het laatste jaar en doet consumptieve vakken. Hij moet vaak tussen half 5 en 8 uur naar school omdat dan het diner geserveerd wordt. Maar dat is dus iets anders dan een presentatie voor een profielwerkstuk.

Verlof aanvragen

Gewoon verlof aanvragen via een officieel formulier en zien wat er op terug komt. Ondertussen zoeken naar een vervanger en dan afwachten.......

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-03-2013 om 11:06

Gebaar naar groepsgenoten?

Helpt het niet als hij z'n groepsgenoten aanbiedt om in de voorbereiding wat meer werk van ze over te nemen, om te compenseren dat hij niet bij de presentatie aanwezig is?

Auwereel

Auwereel

20-03-2013 om 14:19 Topicstarter

De mentor en de groep

Inmiddels heb ik een mailtje van de mentor gehad, mijn zoon mag vrijdagmiddag samen met anderen die ook 's avonds niet kunnen 's middags wat doen.
Maar mijn zoon is inmiddels gezwicht voor zijn groepsgenoten, hij gaat niet naar de schaakcompetitie. En nu maar hopen dat zijn schaakgenoten het niet erg vinden dat ze met één man minder spelen en daardoor niet zullen winnen.
Als de school nu eens duidelijker was geweest naar groepsgenoten en zoon dat er een mouw aan te passen was, dat als je 's avonds niet kan 's middags een vervangende opdracht kan doen zou het een stuk gemakkelijker zijn geweest...

P

P

21-03-2013 om 09:31

Tja moedermop

Jammer, maar je had ook kunnen aannemen dat school geen poot heeft om op te staan en dat er meer kinderen in de problemen zouden zitten.

Ik vind het jammer, mijn zoon was echt gewoon naar dat schaken gegaan.

Auwereel

Auwereel

21-03-2013 om 22:17 Topicstarter

Keuze van zoon

Mijn zoon hield eerst stug vol dat hij naar schaken zou gaan, maar werkend in zijn groepje heeft hij er later voor gekozen toch de presentatie te doen.
Ene kant omdat hij dan niet betrokken zou zijn met wat waar hij wel voor heeft gewerkt, en ook omdat zijn groepsgenoten het niet fijn vonden dat hij niet zou meedoen. En ja, je klasgenoten zie je elke dag, je schaakgenoten 1x in de week...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.