Vic
08-03-2010 om 15:45
Samenstelling kleuterklas
Ik heb vanmorgen een uurtje geholpen in de kleuterklas van mijn jongste. Er zijn het afgelopen anderhalf jaar nogal wat wisselingen geweest in de samenstelling van de klas, o.a. i.v.m. ziekte van de leerkracht. Vanaf de kerstvakantie zijn alle oudste kleuters in een combi 2/3 geplaatst. Er bleven ca. 8 middelsten/jongsten over in groep 1/2, en er zijn inmiddels zo'n 15 (!) kinderen nieuw ingestroomd. Ik had dit jaar nog niet eerder geholpen, maar ik was vanmorgen nogal onaangenaam verrast. 15 net-vierjarigen in een klas is toch veel teveel? We moesten vanmorgen met gemixte groepjes werken, en ik merkte aan de oudere kinderen dat die zich (ook) stoorden aan het gedrag van de nieuwe kleintjes.
Voor mijn dochter vind ik het al helemaal geen pré. Zij laat zich nogal snel meeslepen door kinderen die zich onaangepast gedragen, terwijl ze heel goed meekomt als je haar in een groepje rustige kinderen laat werken.
Ik weet zo onderhand niet meer hoe ik het moet aankaarten. Vorig jaar heb ik al afspraken met de juf gemaakt over werkjes voor mijn dochter, maar die lijken inmiddels alweer vergeten. Juf heeft natuurlijk haar handen vol aan zo'n grote groep. Ik kan het wel weer laten aansudderen tot aan de vakantie. Dochter moet sowieso nog een jaar kleuteren, en hopelijk wordt er dan volgend jaar wel wat meer gericht met haar gewerkt.
Hoe gaat dat bij jullie in de kleuterklas. Is die ook zo groot? Komen de leerkrachten er wel aan toe om iets met kinderen afzonderlijk, of in kleine groepjes te doen?
Tango
08-03-2010 om 16:30
Groot?
Volgens mij snap ik het niet helemaal, het is een klas van 15 + 8 kinderen, dus 23 in totaal, groot is dat toch niet? Hier hebben ze ook kleuterklassen van rond de 25 kinderen of zelfs meer. Wat betreft samenstelling zeg je dat de oudste kleuters naar een groep 2/3 combi zijn gegaan, hoe kunnen er dan toch nog groep 2 kinderen in de huidige groep van jouw dochter zitten? W.s. is het een 0/1 combinatie en dan lijkt me het logisch dat er veel kinderen instromen. Natuurlijk is 15 net 4-jarige erg veel, dat ben ik zeker met je eens. Hier een groep 0/1/2 combinatie en dan heb je dat probleem dus veel minder, want in verhouding zijn er minder net 4-jarigen. Maar dat is dus waar jullie school niet voor heeft gekozen.
Ik zou zeker wel om de tafel gaan met de juf als er al eerder afspraken gemaakt zijn wat betreft jouw dochter. Vraag de juf hoe het daarmee gaat dan kom je er vanzelf achter of het allemaal wel haalbaar is. Ik zou het niet aan laten sudderen tot de zomervakantie, geeft alleen maar irritatie bij jezelf.
Overigens doen ze hier op school heel veel in kleine groepjes, vaak tweetallen. Maar dit is een Montessorischool, dus daar gaat het natuurlijk allemaal wat anders. Voor individueel werken is ook tijd, want dat doet juf met onze zoon ook i.v.m. handelingsplan. Dit wordt wekelijks gedaan.
Vic
08-03-2010 om 16:35
Ook groep 2
Er zijn nog drie kinderen in de klas van nov/dec 2004, die volgens mij in groep 2 zitten, en twijfelgeval over wel of niet naar groep 3 volgend jaar. Het eerstvolgende oudste kind is mijn dochter (van januari 2005).
vlinder72
08-03-2010 om 16:48
Ik snap het wel
Mijn dochter zit in groep 1. Het hele jaar is haar klas een instroomjaar. Dat betekent dat het gehele schooljaar net vierjarige kinderen blijven instromen. Ik ben hier ook geen voorstander van. In de meeste jaren start de school in januari met een nieuwe groep waarin de instromers komen. Ik merk in de klas van mijn dochter dat de juf vooral bezig is met basisdingen omdat kinderen die net 4 zijn nog moeite hebben met school. Knutselwerkjes worden minder en ook minder moeilijk. Vorig jaar had mijn zoon er zelfs erg veel problemen mee. Hij verveelde zich vreselijk in groep 1. Gelukkig is het instroomprobleem volgend jaar voorbij want dan zit mijn dochter in groep 2. En ook voor de nieuwe kindjes is het niet leuk want de kinderen die al vijf zijn voelen zich groot en zijn meestal al een stuk verder in hun ontwikkeling dan kinderen die nu nog vier moeten worden of net vier jaar zijn.
3 kids mam
08-03-2010 om 20:21
Herken het helemaal niet
Ik herken bovengenoemde problemen helemaal niet. Hier een klas die is gestart met 17 kinderen en waar geduurende het jaar kinderen bij komen. Inmiddels zijn het ook iets van 23. Dit aantal vindt ik prima te doen en ik merk absoluut niet dat door nieuwkomers het niveau laag is. In deze klas wordt zeker een hoop tijd besteed aan de oudere kleuters, zo doen kinderen uit groep 2 vaak andere dingen als kinderen uit groep 1 en hebben kinderen uit groep 1 vaak de keuzevrijheid voor moeilijkere activiteiten. Nieuwkomers hoeven dit nog niet te doen en de kinderen uit groep 1 die er al wel aan toe zijn mogen meedoen. Ook wordt bij veel 'moeilijkere' werkjes gestimuleerd dat oudere kinderen de jongere helpen. Dochter (groep1) komt vaak met werkjes thuis waarbij ik zeker weet dat ze het niet alleen gedaan kan hebben maar doordat ze het waarschijnlijk met een groepje met ook oudere kinderen heeft gedaan lukt het dan toch.
Overigens lijkt een klas met een hoop groep 1-ers me ook geen probleem. De juf biedt als het goed is gewoon activiteten aan die bij het niveau van de kinderen passen en een juf hoort het zo te kunnen inplannen ze bijv. steeds een ander groepje helpt terwijl andere kinderen zelfstandig spelen of werken. Kwestie van goed klassemanagement. Overigens kan natuurlijk niet elke juf dat maar dat ligt dan aan de juf en niet aan bovengenoemde omstandigheden als klassegroote, veel groep 1 kinderen of het zijn van een instroomklas.
dirksmama
09-03-2010 om 05:38
Groot?
Ik vind de groep niet zo groot hoor.
Daarnaast, als juf heb je geleerd te differentieren, dus om kinderen werk op hun niveau aan te bieden. De kinderen die er wat langer zijn, heb je al wat zelfstandiger gemaakt als juf, de nieuwkomers geef je met hulp van ervaren kleuters een stoomcursus zelfstandig werken. En dan heb je tijd voor de kinderen die extra tijd nodig hebben.
Zoals bovenstaande ook al zegt: gewoon kwestie van goed klassenmanagement.
Ik vind overigens dat in een kleutergroep alle leeftijden door elkaar moeten zitten. Ik hou niet van aparte groepen 1 en 2. Dat houdt veel te veel op.
Bastet
09-03-2010 om 07:30
Vic
Ik heb kleuterjuffen gekend die op een hele goede manier omgingen met een dergelijke instroomklas van 30 kinderen.Het is een gave,natuurlijk...
Maar het kan best hoor.
Bastet
mijk
09-03-2010 om 09:31
Grootte van de ruimte
op deze leeftijd maakt de grootte van het klaslokaal ook heel verschil volgens mij. mijn dochter is van een ruim nieuwbouwlokaal naar een kleiner oud lokaal gegaan en haar precies even grote klas lijkt nu veel groter.. Hier wordt overigens bij ongeveer 22 kinderen een nieuwe instroomgroep gestart dus mij oogt de klas ook heelmaal niet zo groot..
Mijk
enikstemgeenGeert
09-03-2010 om 12:40
Rust in de klas, geen taalachterstand bepaalt een boel
De school van mijn kinderen heeft 2 instroomklassen 0-1-2, waar nu 26 en 28 kinderen inzitten, en aan het eind van het jaar 28 en 32 kinderen. De klassen splitsen smiddags naar groep 0-1 en 2 en er is een paar keer per week onderwijsassistentie.
Maar het interessante is, dat er een kindje verhuisd is van een basisschool met 18 leerlingen per klas, naar deze enorme klas, en zijn ouders zeggen dat hun kind het veel rustiger vind- omdat de kinderen rustiger zijn. Over de leerkrachten van de vorige school waren de ouders trouwens wel tevreden! Conclusie ouders; 18 kinderen met taalachterstand kunnen veel meer onrust veroorzaken bij nederlandstalige kinderen dan een grote klas met nederlandstalige kinderen. om over na te denken?
Hanne.
09-03-2010 om 14:16
Om na te denken
Je conclusie kwam wat onverwacht (hoewel gezien je nick misschien ook niet), de taalachterstand kwam in het verhaal nl niet eerder voor. Maar vooruit, ik heb er over nagedacht en heb een aantal andere verklaring
18 leerlingen met leerkracht A kunnen meer onrust veroorzaken dan 28 kindern met leerkracht B
18 leerlingen op school A met methode X A kunnen meer onrust veroorzaken dan 28 kindern op school B met methode X
18 leerlingen uit wijk A kunnen meer onrust veroorzaken dan 28 kinderen uit wijk B.
18 leerlingen van een kleine school kunnen meer onrust veroorzaken dan 28 leerlingen van een grote school.
Ik gok op de 1e verklaring
Wie biedt meer
Hanne.
09-03-2010 om 14:16
Reactie was voor erik stem geen geert
De voorgaande reactie was uiteraard bedoeld voor Erik stem geen Geert.
dirksmama
10-03-2010 om 10:00
Omgekeerde ervaring
Ik vond mijn 24-plus kleuters met taalachterstanfd een stuk rustiger dan de rondom 20 Nederlandse kleuters die ik pasgeleden op een school zag.
Vic
10-03-2010 om 14:43
Van alles wat
De onrust en drukte in de klas heeft waarschijnlijk verschillende oorzaken. De vaste leerkracht is sinds kort weer begonnen, en die straalt minder rust/overwicht uit dan haar vervangster van het afgelopen half jaar. Erg jammer dat die niet op de groep kan blijven staan. Verder is zo'n 40% van de nieuwe instroom niet Nederlands en ongeveer de helft heeft een taalachterstand. En dan zal ook nog meespelen dat de school groeit, er een groep is bijgekomen, en daardoor het tweede kleuterlokaal is opgeofferd als teamkamer. De kleuters zitten nu dus allemaal in een heel klein lokaaltje, dat volgens de directie de voorgeschreven afmetingen voor een klaslokaal heeft.
Ik denk erover om eens te gaan praten met de IB'er. Met haar heb ik een tijd geleden veel contact gehad over mijn oudste. Misschien heeft zij nog ideeën. Ik dacht ook met de leerkracht te hebben afgesproken dat jongste mee zou doen aan de CITO, maar toen ik er nadien naar vroeg zei ze dat dat voor volgend jaar was. Ik kan me ook voorstellen dat de leerkracht mij maar een pusherige ouder vindt. Als ik zo mijn dochter bezig zie in de klas, is ze ook heel anders dan thuis (afwezig, klieren, fysiek lopen doen met drukke jongetjes, etc.).
dirksmama
11-03-2010 om 02:31
Teamkamer?!?!?!
Nou ja zeg wat een onzin om een goed kleuterlokaal op te offeren voor een teamkamer!
Zo'n kamer heeft wat mij betreft de allerlaagste prioriteit op een school. Leerkrachten horen in hun klaslokaal en op momenten dat ze elkaar moeten ontmoeten dan kan dat in een lokaal, de aula of op de gang. Daar horen de leerlingen geen last van te hebben!