Sera
19-01-2010 om 22:19
Scholen alkmaar
Mijn dochter zit nog maar in groep 7 maar we zijn ons toch al aan het oriënteren op de middelbare scholen. Op dit moment hebben we eigenlijk geen verhuisplannen dus de kans is groot dat ze hier in de buurt naar school zal gaan. Ze heeft nog geen schooladvies gekregen maar gezien haar cijfers en werkhouding zal dat waarschijnlijk VWO worden. We weten niet of ze dan wil kiezen voor atheneum of voor gymnasium maar we willen bij beiden gaan kijken.
Wij wonen in een dorp bij Alkmaar in de buurt. Je hebt hier in het dorp ook een middelbare school (2 of 3 zelfs) maar geen gymnasium afdeling. Mijn dochter geeft er nu nog de voorkeur aan om hier in het dorp naar school te gaan maar we willen ook bij andere scholen gaan kijken. In Alkmaar zal je vast wel een gymnasium hebben. Is er iemand die hier misschien in Alkmaar woont of daar kinderen op school heeft en die weet op welke scholen je een gymnasium afdeling hebt? Of een zelfstandig gymnasium? Ik kom hier niet uit de buurt en weet eigenlijk heel weinig van scholen.
Ik wil sowieso ook wel bij scholen in Alkmaar gaan kijken omdat ik wil vergelijken met de scholen in het dorp. Ik weet echt helemaal niks van middelbare scholen hier af.
Wat zijn scholen waar ik zou moeten gaan kijken?

Sawo
19-01-2010 om 23:49
Trouw
Hoi Sera
Ik woon niet in Alkmaar maar de volgende link kan je gebruiken om te kijken welke scholen in Alkmaar zitten:
http://www.trouwcommunities.nl/onderwijs/schoolprestaties.html
succes
saar

Kaaskopje
20-01-2010 om 01:54
Jazeker
Het PCC, Daltoncollege, Willem Blaeu en het Jan Arentsz hebben een vwo. Het PCC en Willem Blae hebben een gymnasium, de andere twee zou je even na kunnen kijken. Het Murmelliuscollege is een zelfstandig gymnasium. Het schijnt een leuke school te zijn.

Lynna
20-01-2010 om 14:32
Mail maar
Hallo Sera,
als je meer wilt weten, mail me dan op lynna1111nl@gmail.com.

Kaaskopje
21-01-2010 om 12:57
Sera
Ik heb alleen persoonlijke ervaring met het PCC. Daar begin je in een algemene vwo klas waarin je op een gegeven moment kiest voor atheneum of gymnasium. Ik vind het een prettige school, met de kanttekening dat op elke school wel eens wat is wat minder goed is.
Mijn oudste heeft op het vmbo van het Jan Arentsz gezeten. Het is zeker een goede school, maar ik heb er geen ervaring met HAVO/VWO.

Sera
21-01-2010 om 15:21
Oh fijn!
Dank jullie wel voor je reacties.
Zo geeft me dit iets meer houvast. Ik ken maar een paar mensen met kinderen op de middelbare school en die zitten op de middelbare school in ons dorp. Dat is dus de enige school waar ik wat informatie over heb.
Ik wil verschillende scholen gaan bezoeken zodat ik wat vergelijkingsmateriaal heb.
Het PCC is geloof ik een school die ook een afdeling heeft in ons dorp. Alleen zit hier dan alleen de onderbouw en ik weet ook niet of er een VWO afdeling bij zit. Daar zal ik eens naar gaan kijken. Het lijkt me niet leuk voor de kinderen om na twee of drie jaar naar een ander gebouw te moeten en daar dan weer te wennen. Aan de andere kant is het misschien wel fijn om juist die eerste jaren in een gebouw te zitten met wat minder leerlingen. Ik zal eens op hun site gaan kijken wat die afdeling in ons dorp is en hoe de school in Alkmaar in elkaar zit.
De andere school is het dorp heeft zowel VMBO/HAVO/Atheneum en dan zit de hele opleiding hier. Dat is de school waar de meesten heen gaan. En ik geloof dat er ook een middelbare school afdeling hier is van de vrije school maar dat lijkt me niet iets voor ons.
In Alkmaar wil ik sowieso het zelfstandig gymnasium gaan bezoeken maar ook 1 of 2 schoolgemeenschappen. Lastig hoor om een goede school uit te zoeken. Gelukkig hebben we nog 1,5 jaar.
Ons plan is om hier de komende jaren gewoon hier te blijven wonen dus dan zou het fijn zijn al we gewoon gelijk een school vinden waar mijn dochter zich thuis voelt en kan blijven. Door onze verhuizingen is ze al 4x van school gewisseld en ik merk dat ze nu echt behoefte heeft aan een school waar ze kan blijven.
Lynna, dank voor je aanbod. Ik zal je mailen als ik straks wat meer concrete vragen heb.
Lastige keuze!

Mondeo
21-01-2010 om 16:54
Ten zuiden?
Woon je in een dorp ten zuiden van Alkmaar?
In een ver verleden heb ik op het PCC gezeten, de eerste 3 jaar zaten wij in een gebouw aan de Fabritiusstraat en daarna ging je naar de Blekerskade. Ik heb dat als heel prettig ervaren, de school is niet zo enorm daardoor. En zeker als je van een relatief kleine basisschool afkomt, maakt dat de overgang naar het voortgezet onderwijs een stuk makkelijker.
Ik heb begrepen dat het PCC inmiddels heel groot is geworden, in mijn tijd was er alleen nog maar een samenwerkingsverband met MAVO's in Bergen, Heiloo en Alkmaar om de overgang van leerlingen van die scholen naar onze HAVO-afdeling zo soepeltjes mogelijk te laten verlopen.
Wat betreft de schoolkeuze, ga niet naar teveel scholen, onderzoek eerst hun website en misschien is er scholenmarkt in Alkmaar, waar je aanvankelijk je info vandaan kan halen.
Succes!

Sera
21-01-2010 om 17:43
mondeo
Nee, niet ten zuiden, meer ten westen als mijn geografische kennis mij niet in de steek laat.
Ik heb inmiddels op de (overigens heel onhandige ingedeelde) site gezien dat de onderbouw hier in het dorp mavo/havo/vwo is en dat daarna de bovenbouw aan de Blekerskade is en dat de gymnasium afdeling vanaf de eerste klas aan de blekerskade is. Het is misschien sowieso de moeite waard om daar te gaan kijken.
Het zelfstandig gymnasium heeft een prettige overzichtelijke website en is makkelijk te bereiken vanaf het station. Ik wil sowieso daar gaan kijken. Mijn man is een grote voorstander van zelfstandig gymnasium maar mij maakt het niet zo veel uit.
Wel jammer vind ik dat het allemaal erg homogene scholen lijken te zijn. Ik heb liever een wat meer multiculturele en gemengde school. Hier in het dorp zou ik dat sowieso niet vinden. In Alkmaar is er al weer meer kans op maar dan moeten we weer niet bij het zelfstandig gymnasium zijn.
Best lastig dit allemaal.

Kaaskopje
21-01-2010 om 21:59
Scholengemeenschap in jullie dorp
Wat is er mis met de scholengemeenschap bij jullie in het dorp dan? Ik heb wel eens begrepen dat men daar best veel aandacht besteedt aan kunst/creativiteit. Het blijft een kunstenaarsdorp...
Persoonlijk heb ik niet het gevoel dat het PCC groot is. De Blekerskade is totaal gerenoveerd in combinatie met nieuwbouw. Het is hierdoor een school die bij deze tijd past. De Fabritiusstraat heb ik ook als prettige locatie ervaren.

ijsvogeltje
22-01-2010 om 09:19
Je hoeft niet alleen te kiezen
Twee jaar geleden zaten wij net zo te piekeren als jij dat nu doet. Maar vergeet niet: je hoeft niet alleen te kiezen. Onderschat je dochter namelijk niet. Ook zij heeft straks een mening en (uitgesproken) voorkeuren. Dus pieker niet te veel over zaken als 'dan moet ze na drie jaar opnieuw wennen en dat is vast niet leuk'. Laat je dochter daar zelf maar over nadenken. Zodra zij een paar scholen van binnen heeft gezien, weet ze waarschijnlijk precies welke haar voorkeur heeft.
Wij hebben zelf (niet bij jullie in de buurt, dus daar weet ik niets van) zelf een voorselectie gemaakt van de scholen hier. We zijn begonnen met alle scholen met een VWO-afdeling, dat waren er tien. En toen zijn we eerst gaan wegstrepen. Reformatorisch en gereformeerd vielen voor ons af en de twee scholen met een onvoldoende van de inspectie ook. Ook de school met 'het nieuwe leren' viel af, daar hebben wij helemaal niets mee. Toen bleven er nog vijf over en werd het al een stuk overzichtelijker. Zoon heeft daarvan zelf een school ongezien van de lijst gehaald (had hij negatieve verhalen over gehoord).
In de vier overgebleven scholen zijn wij ons wat meer gaan verdiepen en naar de open dagen geweest. En toen bleef er een overduidelijke top 2 over.
Maak het voor je zelf dus behapbaar en duik niet te veel in de details. Stel als ouders bepaalde voorwaarden, en laat je dochter vervolgens kiezen op sfeer, fietsafstand etc.
Succes, het is toch een spannende periode!

Sera
22-01-2010 om 19:26
Reactie
Kaaskopje: ik heb inderdaad wel positieve dingen gehoord over de school hier in het dorp. Toch vind ik het wel belangrijk om ook verder te kijken en te vergelijken. Wat reistijd betreft zou de school hier ideaal zijn. Alleen omdat ik eigenlijk niet zo veel van scholen weet en zeker niet van scholen hier wil ik toch ook andere scholen gaan zien. Ook om mijn dochter te laten zien waar ze eigenlijk voor kiest.
Daarnaast heb je op de school hier geen gymnasium. Mijn man heeft zelf op een zelfstandig gymnasium gezeten en eigenlijk vind hij dat de beste vorm van onderwijs. Hij wil dus in elk geval dat onze dochter ook op het gymnasium gaat kijken. Voor mij maakt het trouwens niks uit of ze gymnasium doet of atheneum. In elk geval ben ik het wel met hem eens dat ze wel moet gaan kijken en vergelijken.
Ik vind de scholengemeenschap hier trouwens wel erg homogeen zoals ik al schreef. Ik zou graag een wat meer gemengde school vielen maar goed dat is inderdaad niet het meest belangrijke criterium.
IJsvogelje: je hebt gelijk natuurlijk. Uiteindelijk heeft mijn dochter zelf ook nog een stem en wie weet heeft zij wel een hele duidelijke voorkeur. Ik zal zelf inderdaad eerst wat inlezen en een voorselectie maken en dan vervolgens samen met dochter verder kijken.