Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

school advies

hallo ouders ik ben benieuwd naar jullie mening.

mijn dochter heeft het advies tl gekregen.
in groep 6 is mijn dochter gedoubleerd op bassis van nhaar sociaal emotionele ontwikkeling.
hierna heeft ze een enorme sprong gemaakt op dat gebied en ook op haar toetsen.
tl is altijd het doel geweest, maar gaan de weg bleek er toch meer in te zitten en heeft ze duidelijk over, + profiel tl en bespreek profiel havo.
ze is ondertussen aangemeld voor een lootschool omdat ze op hoog niveau sport.
is een gedreven kind die zelfstandig is en een goede werkhouding heeften graag de competitie aangaat.

nu heet ze de route 8 toets gemaakt en is haar score 198 tl/havo advies.

nu heeft ze op het onderdeel leesvaardigheid 234 score deze is gelijk aan vwo en hoger, dit onderdeel tel het zwaarst op het gebied van taal
op het onderdeel rekenen is het verhoudingen 184 tl/ havo niveau en verbanden 213 havo/ vwo nivea.

ik vind dat ze de kans moet krijgen op de havo.

< 140 vmbo//bb

140-169 vmbo bb/ kb

170-185 kb- tl

186-208 tl/havo

209-233 havo/vwo

>233 vwo


eindtoets met alleen maar dubbeladviezen???

Een eindtoets waar alleen maar dubbeladviezen uitkomen? Raar. Dat is mooipraterij voor de ouders (hou het maar lekker vaag zodat de leerkracht veel bewegingsruimte heeft...). Het doel van zo'n toets zou moeten zijn: een onafhankelijk gegeven NAAST het oordeel van de leerkracht. Maar bij Route 8 maken ze het toetsadvies opzettelijk extra vraag om de kans te vergroten dat de toetsscore 'overlapt' met het oordeel van de leerkracht.

In de handleiding staat de 'echte' toetsadviezen:

PrO < 141
VMBO BL 141 – 169
VMBO BL - KL 170 – 180
VMBO KL 181 – 186
VMBO KL – GT 187 – 194
VMBO GT 195 – 202
VMBO GT - HAVO 203 – 211
HAVO 212 – 218
HAVO - VWO 219 - 228
VWO > 228

https://route8.nl/wp-content/uploads/2017/04/Verkorte-handleiding_05042017-mail.pdf

Dus ze scoort vmbo-kader op rekenen en vwo op lezen.

Zo'n grote discrepantie tussen de twee belangrijkste onderdelen zou wat mij betreft aanleiding zijn voor een NIO/ADIT/IQ-test als derde gegeven.

Maar dit toetsadvies op zich is geen aanleiding is tot heroverwegen van het schooladvies vmbo-tl. Je zult met andere argumenten moeten komen dan deze toetsuitslag. Argumenten waarom de toetsuitslag niet klopt (betere resultaten op LVS toetsen dan op de eindtoets), of argumenten waarom het rekenprobleem niet belangrijk is (dat het zo 'geisoleerd' is dat het geen belemmering gaat vormen bij wiskunde/natuurkunde/scheikunde/biologie/etc.).

Heeft de school die je op het oog hebt een gemengde vmbo-tl/havo brugklas en is dat je doel? Of is je doel een havo-brugklas? Een gemengd dubbeladvies is waarschijnlijk een stuk makkelijker te krijgen van de basisschool dan een havo-advies.

moeder van toppers

moeder van toppers

10-05-2019 om 12:35 Topicstarter

School advies

Helaas is er geen tl/ havo klas.
De vmbo klassen zullen alle niveaus bij elkaar zitten. Er us wel een havo klas. Zij gaat naar een school met dalton onderwijs, deze school is speciaal voor topsporters. Kleine klasjes dus.
Het examen word verspreid over 2 jaar. Dus voor tl , 4 vakken per jaar en havo 5 vakken.

De resultaten op de onderdelen voor reken heeft ze meetkunde 225 vwo advies en getallen 145 b.b advies dit is met name hoofdreken, dit telt niet zo zwaar omdat er straks veelal gerekend wordet een rekenmachine.

Wat ook nog eens van belang is zij heeft deze toets gemaakt in een voor haar zware tijd waarin haar opa ziek was en uiteindelijk in gestorven, nog voor de toets.

Ze laat nog altijd zien dat ze vooruit gaat . Haar spelling is bv van kb naar gavo gegaan

moeder van toppers

moeder van toppers

10-05-2019 om 12:41 Topicstarter

Schooladvies

Ze wil zelf ook graag havo, ze wil graag fysiotherapie gaan doen ,hiervoor heb je hbo nodig.
Ze is in groep 6 gedoubleerd en heeft dus al een jaar extra gedaan als ze via tl naar havo gaat kost dat nog een extra jaar.

Havo aanwezig

Dus als ze in de brugklas laat zien dat dat niveau te laag is, kan ze tussentijds opstormen naar de havo omdat dat niveau ook ook gegeven wordt. Zo hoeft ze niet van school te veranderen terwijl men ingesteld is op loot-leerlingen.
Sommige lln doen het zo goed dat ze zelfs in december al opstormen. In een brugklas kan nog zoveel veranderen.

Wat is het alternatief? Een andere school dat havo biedt maar zonder loot-klassen?
De wedstrijd is nog niet gelopen

Flavia

Flavia

10-05-2019 om 13:11

VO school

Ga vragen wat het beleid is op de VO school.
Bij mijn dochter bv kun je zelfs van 3TL nog naar 4havo daar zijn criteria voor en de grensgevallen worden besproken.

Zeker bij LOOT scholen zijn ze gewend aan aanpassingen en kansen geven.

Elizabeth

Elizabeth

11-05-2019 om 08:59

Eerst vmbo en dan havo?

Je dochter kan ook eerst vmbo en dan havo doen.

Hier

Worden de kinderen met dubbel advies op het hoogste niveau geplaatst, omdat er geen dakpanklassen zijn, dus tl/havo advies is een havo klas.

Dat is beleid op meerdere scholen hier

Dubbeladviezen

Ik verbaas me iedere keer over de verschillen in kansen voor leerlingen tussen de verschillende regio’s.

In Amsterdam loten de dubbeladviezen mee op het laagste niveau en volgt dus ook plaatsing op het laagste niveau. Hoger advies gekregen na een hogere score op de eindtoets? Pech gehad, want alle aantrekkelijke scholen zitten vol. Dat geldt ook voor ook wisselen van brugklas op dezelfde school, ook die zijn in april al precies gevuld met de juiste adviezen.

Is het verschil in kansen gunnen aan leerlingen te verklaren door het verschil tussen groei- en krimpregio’s? In een krimpregio zijn scholen blij met ieder kind, in een groeiregio komen scholen toch wel vol en proberen ze de in hun ogen meest kansrijke leerlingen eruit te pikken.

@bermbrand

Amsterdam hoeft niet overal ingefietst te worden... Als je jouw redenatie volgt dan zou het in een krimpregio niet uit maken, de krimp is immers niet alleen op havo of hoger. Ook op de vmbo-afdelingen hebben ze graag leerlingen. Dus in die zin kun je kinderen ook graag een niveau lager hebben om organisatorische redenen. Andersom kun je stellen dat in Amsterdam misschien wel meer wordt gepushed of overgeadviseerd bij de eerste advisering van de basisschool, om te komen met ronde adviezen zodat het kind meer kans heeft op de gewenste school. Hierdoor is er simpelweg geen plaats meer om te heroverwegen op het verzoek van ouders n.a.v. vage dubbeladviezen als uit deze toets. De uitslag die ouders krijgen, geeft meer ruis dan bevestiging en dat vind ik slecht.

Yanea

Yanea

12-05-2019 om 10:27

Welnee Bermbrand

Haaglanden is bepaald geen krimpregio, maar hier worden leerlingen met een dubbeladvies ook op het hoogste niveau geplaatst. En in dakpanklassen wordt op het hoogste niveau les gegeven.

Mieke

Mieke

12-05-2019 om 10:46

Amersfoort

Amersfoort is ook geen krimpregio. Hier krijgen kinderen ook kansen. Met een havo advies word je in een havo/vwo klas geplaatst. Categorale scholen bestaan hier nauwelijks. Er bestaat sowieso geen categorale havo school (of uberhaupt ern school met een havo brugklas).

De meeste kinderen starten in een dakplan klas. Met een mavo advies in een mavo/havo klas en met een havo advies in een havo/vwo klas.

Yanea en Mieke

Goed te horen dat er groeiregio’s zijn waar kinderen met een dubbeladvies gewoon op het hoogste niveau worden geplaatst. Amsterdam (schoolbestuurders en wethouder) moet wat dat betreft echt een toontje lager zingen met dat zij ‘kansengelijkheid’ hoog in het vaandel hebben. Actions speak louder than Words ...

Annaniem

Goh, dit openbare forum gaat Amsterdam uitsluiten? In Amsterdam gaan ieder jaar bijna 8.000 kinderen van groep 8 naar de brugklas, jij wil dus de grootste schoolregio van het land uitsluiten. Je hoeft het niet te lezen. Overigens was het een VRAAG, geen stelling. Ik ben nl wèl geïnteresseerd hoe eea elders is geregeld. Daar kan ik van leren.

Inhoudelijk.
“Ook op de vmbo-afdelingen hebben ze graag leerlingen. Dus in die zin kun je kinderen ook graag een niveau lager hebben om organisatorische redenen.” Serieus? Vind je dat een rechtvaardiging? Maar niet als het jouw kind betreft lijkt me ...

“Andersom kun je stellen dat in Amsterdam misschien wel meer wordt gepushed of overgeadviseerd bij de eerste advisering van de basisschool, om te komen met ronde adviezen zodat het kind meer kans heeft op de gewenste school.” Ja, er is overadvisering in Amsterdam. Overigens is de mate van overadvisering groter in de regio Haarlem en het Gooi, maar dat terzijde. Kinderen die een te hoog advies hebben tov de Cito zijn iig nog kinderen met kansen. Ik steek geen energie in een ‘strijd’ daartegen, jij wel? Ik steek wel energie in de strijd tegen kansenongelijkheid voor kinderen die te laag zijn geadviseerd. In Amsterdam betreft dat een grote groep, die buiten de ring woont, vooral in de Bijlmer en nieuw West. Zij mogen zich nu pas aanmelden, in de 3e ronde, op scholen waar nu nog plek is. Onderadvisering is overigens een groot probleem in Drenthe en Friesland, wist je dat?

Mieke

Mieke

12-05-2019 om 11:33

Bermbrand

Onderadvisering is overigens een groot probleem in Drenthe en Friesland, wist je dat?

Probleem? Of doen ouders een stuk minder moeilijk omdat het toch wel goed komt op de middelbare school.

Nu is Amersfoort geen Drenthe of Friesland maar hier kiezen ouders ook vaak liever voor een niveau lager. Veel ouders zijn bang dat kinderen anders te hard moeten leren en niet meer tiekomen aan hobby's. Ik ken heel wat ouders en kinderen die door de middelbare school hoger geplaatst werden en dat weigerden. Zo weigerde mijn dochter een overstap van regulier vwo naar 2tto. Nu is dat niet hoger maar wel pittiger. De vriend van mijn zoon weigerde een overstap van 2 havo naar 3 vwo. Veel ouders kiezen ook voor een havo/vwo klas ipv een vwo klas als brugklas. H e t gymnasium is hier ook niet erg populair. Er gaan meer kinderen naar scholengemeenschappen.

Die angst dat als je kind niet minstens havo doet er iets vreselijks gebeurt leeft hier niet of veel minder. Ook zijn er nog meer dan genoeg kansen om later alsnog een hoger niveau te doen. Net als in Drenthe en Friesland waarschijnlijk.

Yanea

Yanea

12-05-2019 om 11:38

Bermbrand

http://www.onderwijsconsument.nl/veelgestelde-vragen-de-centrale-loting-en-matching/

Leerlingen met een dubbeladvies loten mee met leerlingen met het lagere advies, maar alleen op scholen die beide niveau's aanbieden. Kinderen met een dubbeladvies kunnen dus gewoon het hogere niveau doen.

Vroeger kreeg iedereen in de brugklas les op het lagere niveau. Voor plaatsing in 2 VWO moest je een 7,5 halen. Ging prima.

Klaar

Klaar

12-05-2019 om 12:36

ben het er mee eens dat niet alle draadjes over schooladviezen over Amsterdam hoeven gaan. Er werd laatst ook door een aantal mensen iets over gezegd en toen ben ik daar niet in mee gegaan, omdat ik geen sfeer wil creeëren waarin met meer mensen op een iemand in gehakt wordt. Maar ik vind het wel vervelend. Dit draadje ging niet over Amsterdam. TS heeft er niets aan. Dat andere draadje ging trouwens ook niet over Amsterdam. Het is niet dat ik de situatie in Amsterdam niet interessant vind. Maar ik ben inmiddels al aardig op de hoogte dankzij talloze bijdragen van Bermbrand. En ja, ik hoef het niet te lezen - en dat doe ik dan ook niet meer. Schoolkeuzedraadjes vind ik echter wel interessant en daar haak ik nu altijd vrij snel af, omdat het dan over de situatie in Amsterdam gaat. Gedetailleerd en er staan dingen die ik inmiddels al een groot aantal keer gelezen heb. Dat vind ik jammer. Misschien wordt het tijd voor een eigen draadje over schoolkeuze in Amsterdam?

Klaar

Deze draad gaat over schooladviezen en meer specifiek over dubbeladviezen. De draad gaat niet over Amsterdam maar hé in Amsterdam worden óók schooladviezen gegeven en vanwege de diversiteit en de aantallen spelen er veel zaken die elders ook gebeuren dan wel elders ook interssant kunnen zijn.

Dat ‘Klaar’ (leuke anoniem Nick weer - ik heb er maar eentje overigens, dat je het weet 😉) zich nu beklaagd dat het ‘weer over Amsterdam’ gaat, komt over als een Calimero-effect. Helaas wonen er nu eenmaal veel mensen en kinderen in Amsterdam, niet raar dus dat het vaker over Amsterdam gaat en dat us bovendien minder anoniem dan als je uit een dorp in zeg Drenthe komt; dan noem je je woonplaats niet.

Bovendien wordt er hier nog al eens gebasht op Amsterdamse ouders op basis van verkeerde en onvolledige informatie. Dat roept vanzelfsprekend een reactie op. Kennelijk is dit forum niet meer bedoelt voor alle ouders, inclusief ouders uit Amsterdam? Liever in de eigen bubble allemaal en vooral geen ander geluid meer?

Mieke

Dat kinderen in Drenthe en Friesland vaker onderadvies krijgen, is als ‘probleem’ benoemt door de onderwijsinspectie, niet door mij persoonlijk. Ook de regiobesturen (gemeente en provincie) vinden dit een (groot) probleem, zij willen dat kinderen die dat aankunnen een hoger niveau diploma halen. Dat de ouders een lager niveau om hen moverende redenen geen probleem zouden vinden, is iets anders.

Bo

Bo

12-05-2019 om 12:53

Tip

Tip voor Bermbrand: start een draadje over de Amsterdamse situatie. Dan houd je zaken on topic en kan iedereen die het interessant vind, erover meepraten.

Ik woon niet in Amsterdam, maar vindt het zeker wel een interessant onderwerp. Het hoeft alleen niet te pas en te onpas in elk draadje over schooladviezen naar voren te komen. Net als die altijd terugkerende discussie over categorale gymnasia.

Sowieso kan Amsterdam veel leren van de andere steden.

Yanea

Het volledige antwoord luidt als volgt:

“Leerlingen met een dubbeladvies, loten mee met de leerlingen die het lagere van de twee adviezen krijgt. Bijvoorbeeld: een leerling met een vmbo-t/havo advies, maakt samen met de leerlingen met een vmbo-t advies kans op een plek op een betreffende school die voor beide basisschooladviezen toegankelijk zijn. Er zijn ook scholen die ervoor kiezen om alle adviezen samen mee te laten loten voor de beschikbare plekken. Dan wordt er na de Centrale loting en matching bekeken hoe de klassen worden ingedeeld.”

Ja, er zijn nog scholen die de brugklas breed indelen met alle adviezen. Deze scholen hanteren wel quota per advies om een evenwichtige verdeling te verkrijgen. Bij de loting loot je evenwel mee met het laagste van het dubbeladvies.

Yanea

Yanea

12-05-2019 om 12:56

Bermbrand

Nergens uit de post van TS blijkt dat de situatie in Amsterdam relevant voor haar is.

Dank voor de tip maar op dit moment geen behoefte aan. Ik ben het roerend met je eens dat Amsterdam veel kan leren van andere steden. Helaas zijn de beleidsbepalers in Amsterdam daar vooralsnog volkomen blind voor.

Overigens is het woord gymnasium is überhaupt niet genoemd hier, dus hoezo begin ik daar een discussie over? Het gaat gaat hier idd hier best vaak over gymnasium, maar zeker niet uitsluitend in Amsterdamse context en wordt bovendien zelden door mij gestart.

Yanea

?

Is dat een nieuwe regel, dat je alleen mag reageren op het onderwerp (in casu dubbeladviezen) als de TS uitdrukkelijk ‘Amsterdam’ in de startpost zet? Al die andere steden en dorpen worden toch ook niet genoemd?

Pluk

Pluk

12-05-2019 om 13:36

Campagne

Ik heb het idee dat Bermbrand hier vooral post als onderdeel van een marketingcampagne, die erop gericht is ouders en politiek te mobiliseren tegen het Amsterdamse systeem. Dat doet ze heel slim, want vrijwel elk draadje over kinderen die naar het VO gaan draaien uit op een verhaal over hoe beroerd het in Amsterdam geregeld is.

Bo

Bo

12-05-2019 om 13:54

haha

Als dat zo is, kan ik maar 1 advies geven: zorg voor een rechtser geluid in de gemeenteraad en het probleem lost zich vanzelf op.

Amsterdammers hebben hier zelf voor gekozen. Dat is democratie en heb je te accepteren.

Amsterdamse

Amsterdamse

12-05-2019 om 14:05

Amsterdamse ouders bashen?

Reactie op post #18
Ik ben ook een Amsterdamse ouder en herken helemaal niet wat je zegt. Ik ben het dan ook gedeeltelijk met je oneens wat betreft je queeste over de Amsterdamse scholen. Die discussie hebben we al vaker gehad, dus daar reageer ik niet meer op. Ik denk er alleen volkomen anders over, en daar zal ik niet alleen in zijn.

Je schrijft over Amsterdamse ouders bashen op basis van onvolledige informatie: herken ik niet. Ik voel me ook niet onheus bejegend.

En NL is groter dat alleen Amsterdam, sterker nog, buiten Amsterdam wonen meer mensen dan in Amsterdam, dus waarom het vaker over Amsterdam moet gaan, is me een raadsel.

Yanea

Yanea

12-05-2019 om 14:05

Bermbrand

Je gerft zelf keer op keer aan dat de situatie in Amsterdam (in negatieve zin) afwijkt van die in de rest van Nederland. Dan kun je toch zelf wel bedenken dat jouw bijdragen op het gebied van scholen alleen zinvol is voor mede-Amsterdammers?

Amsterdamse

Amsterdamse

12-05-2019 om 14:13

En nu ontopic

Je dochter scoort met een heel groot verschil tussen rekenen en taal, als ik het goed begrijp. Dat maakt het erg lastig om haar goed te plaatsen. Ik ken de situatie: basis/kader niveau rekenen en havo/vwo niveau talig.
Dan kom je ergens in het midden uit, en dat is niet ideaal. De exacte vakken kosten dan veel energie, en de talen gaan moeiteloos. Best zonde.

Is er een school in de buurt waar ze bijvoorbeeld lessen/examens kan doen op een hoger havo/vwo niveau? Dan volgt ze de exacte vakken op vmbo-t. Op een aantal scholen is dat mogelijk.
Kijk ook vooral goed naar doorstroommogelijkheden, praat met de decaan daarover, wat zijn de mogelijkheden. In welke klassen is doorstromen naar hoger niveau mogelijk? En wellicht al een extra vak volgen als ze op vmbo-t terecht komt?

Tihama

Tihama

12-05-2019 om 14:14

Gok

De combinatie LOOT, Dalton en geen dakpanklassen doet bij mij 1 schoollink naar bovenkomen. Ik heb de gok dat je dochter naar de school wil waar mijn beide kinderen op gezeten hebben. De combinatie LOOT en Dalton en geen dakpanklassen is vrij zeldzaam.

Als dat zo is, dan zou mijn advies zijn om een gesprek aan te vragen. Als het inderdaad deze school is, dan is er ruimte om te praten. Ik heb hier echt heel goede ervaringen.

Normaal zou het doubleren in groep 6 een knelpunt zijn, maar de groei die ze heeft laten zien, geeft ruimte.

Maar misschien vergis ik me en is het een andere school. Dan nog zou ik gaan praten.

Triva

Triva

12-05-2019 om 14:15

Yanea

"Vroeger kreeg iedereen in de brugklas les op het lagere niveau. Voor plaatsing in 2 VWO moest je een 7,5 halen. Ging prima.'

Hoezo 'vroeger'? Ik wantrouw ELKE school die les geeft op het lage niveau en hoge cijfers wil zien voor het hoge niveau. Ten eerste heb je dan een achterstand op de kinderen met het hoge niveau en ten tweede ben je soms afhankelijk van anderen met je cijfers. Mijn kinderen hebben dit fenomeen beide gehad (op een zeer verschillend niveau) maar als je constant groepsopdrachten of samenwerkopdrachten krijgt is een hoog cijfer al niet echt haalbaar. Ook merk ik dat bij wat meer praktische opdrachten (dus geen leerstof, stampen, toets) er gemiddeld lagere cijfers gegeven worden.

Geef LES op het hoogste niveau maar geef de CIJFERS op een lager niveau. Dat voorkomt dat de kinderen die het hoge niveau niet aan blijken te kunnen constant met onvoldoendes worden geconfronteerd en dat het voor de rest ook haalbaar is om die 7,5 (soms de kernvakken zelfs een 8) te halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.