Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-10-2010 om 13:06
Onze zoon is dyslectisch. Hij kan redelijk compenseren dus zijn Cito-scores zijn nog niet helemaal bedroevend. Hij is getest (door ons) en hij is echt behoorlijk dyslectisch. School heeft plan gemaakt maar dat plan spitst zich alleen toe op het leesgebeuren. Geen aandacht voor de spelling- en rekenproblemen. De tranen staan me in de ogen. Het schooljaar is al voor 20% voorbij en er gebeurt nog helemaal niets.
Hoe gaat dat op andere scholen?
09-10-2010 om 13:32
Jessica
Het gesprek op school heeft nog niet plaatsgevonden. Echter in het rapport staat heel duidelijk wat er moet gebeuren. Op meerdere vlakken (bv ook compacten/verrijken rekenen ondanks moeite met tempotoetsen).
Kind is niet dyslectisch genoeg voor vergoede begeleiding. Ik zou graag zijn programma aanpassen, maar weet niet goed hoe.
09-10-2010 om 23:23
Hier ook niet
Wij hebben meer kinderen met dyslexie en mijn ervaring met de basisschool is belabberd. Ondanks advies van orthopedagoog wordt er bijna niets met de adviezen gedaan. 1 kind heeft ook dyscalculie en daar is geadviseerde door de onderwijsbegeleidingsdienst (ingeschakeld door school notabene) om een rekenmachine te gebruiken. Dat onderzoek is nu 3 jaar geleden en we hebben het steeds weer gevraagd maar men wil het niet.
Nog iets: verschil op school en bij de orthopedagoog bedroeg 18 maanden verschil. dle of zoiets.... Vaag heel vaag.
Dus ik hoop dat je met een gesprek nog iets kan aanvangen. En ik wens je een zeeer lange adem.
Groetjes van gefrusteerde moeder.
11-10-2010 om 11:23
Hier ook belabberd
(maar gelukkig is zoon dit jaar een brugklasser, we zijn zelfs uitgenodigd het zevende uur vandaag voor een uitleg over Kurzweil !).
Maar toen mijn zoon op de basisschool zat was het ook belabberd geregeld. En uiteindelijk hebben we dus zélf de begeleiding geregeld, dat hielp vooral bij het nétjes schrijven, niet eens bij het foutloos schrijven, want dat is een gebed zonder einde.
Ik zou zélf gewoon wat zoeken en dat doen, van school hoef je niet echt veel te verwachten vrees ik.
En oh ja, véél aan de bel trekken, zulke dingen als begeleiding bij dyslectie of rekenen of wat dan ook blijft makkelijk liggen en zo vliegt het schooljaar voorbij.
Sterkte en veel succes,
Wilma