Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yara

Yara

23-02-2018 om 19:17

School dringt aan op IQ test

Sinds september zit mijn tiener in de eerste brugklas van het VWO.
Na wat aanpassings en,- motorische problemen en kort verzuim, verwees de school ons door naar de schoolarts. Mijn zoon is via JGZ doorverwezen naar het revalidatiecentrum. Omdat mijn tiener gemiddeld 3 onvoldoendes heeft, dringt de middelbare school aan op een IQ test voor de toelating van schooladvies komend jaar. Zelf ben ik er geen voorstander van, omdat mijn zoon verschillend scoort op testen. Met enig pech soort hij onder zijn niveau en wordt hij twee niveau's teruggeplaatst. Een test is en blijf ook een momentopname. Wat zijn de konsekwenties als ik geen toestemming geeft voor de IQ test?

Vreemd

Je zoon zit met vwo advies in een vwo brugklas en de school wil een IQ test voor toelating tot de 2e klas vwo? Hij staat nu 3 onvoldoendes maar het is nog niet einde schooljaar. Ik zou de overgangsregeling goed bestuderen. Dan een realistisch plan maken hoe hij zijn tekortpunten wegwerkt en evt compensatiepunten heeft. Als hij daaraan voldoet, kan hij gewoon naar 2 vwo. Ik zou dus geen IQ test laten doen maar gewoon naar de overgangsregeling kijken. Iets anders is de regels van het spel veranderen tijdens het spel.

Weet je of dit gebruikelijk is? Het basisschooladvies is sinds 2015 leidend voor plaatsing. Wantrouwt de school het basisschooladvies en proberen ze een nieuwe selectiemoment de creëren na de brugklas?

Sanne

Sanne

24-02-2018 om 00:37

Waar gaat het over

Hebben we het over 3 keer een 2 en voor de rest magere zesjes of om 3 keer een 5?
Wat is de opzet van school? Zijn ze bang dat hij onderpresteert? Met 3 onvoldoendes stroomt hij toch sowieso af? Wat willen ze onderzoeken? Wat id de context die ze er bij geven? Ik zou vooral meer informatie willen.

Hoeft niet

Sanne: “Met 3 onvoldoendes stroomt hij toch sowieso af”
Hoeft niet hoor, stel hij heeft 3 vijven maar ook compensatiepunten, dan kan hij over naar 2 vwo. E.e.a. afhankelijk van de overgangsregeling van de school.

Nieuw schooladvies

Yara "Omdat mijn tiener gemiddeld 3 onvoldoendes heeft, dringt de middelbare school aan op een IQ test voor de toelating van schooladvies komend jaar"
Allereerst moet duidelijk worden waarom er een nieuw schooladvies gegeven gaat worden.
Is dat voor alle leerlingen zo op deze school, of alleen voor jouw zoon?
Als het alleen voor jouw zoon is, waar is dat dan precies op gebaseerd? Volg het advies van Sanne op. Wat zijn de doorstroomregels? Haalt zoon dat echt niet? Hoe zit het met zittenblijven op deze school? Doet de school daar helemaal niet aan?

Ik begrijp niet zo goed waarom de school een IQ test wil. De school heeft de informatie en de indrukken en het recht om een leerling tussentijds alsnog ongeschikt te verklaren.

Voor jouw kind kan dat echter niet zomaar, want het is een leerling die onder de wet Passend Onderwijs valt (extra ondersteuning). Dat betekent dat als de school jouw kind kwijt wil, de school zelf een andere school moet vinden. lukt dat niet, dan moet men de leerling houden.

Ik heb het idee dat de school je kind sowieso kwijt wil met de uitslag van de IQ test als aanvullend argument. Principieel vind ik dat een foute constructie. Maar ik weet niet of het zoveel zin heeft om in jouw positie principiele gevechten te voeren.

Wat je zou kunnen doen is de test zelf uit laten voeren.
Maar maak je geen illusies, ook als je zoon op die test heel hoog zou scoren, dan mag de school alsnog een nieuw schooladvies geven. Dat is een bindend advies en dat betekent dat je niet alsnog kun proberen om op een ander vwo geplaatst te worden.
Eigenlijk geven vo-scholen al sinds jaar en dag elk jaar weer zo'n advies: Het doorstroombesluit van de school, naar de volgende klas, blijven zitten of afstromen, is een bindend advies.

Het moet wel aan de eigen regels van de school voldoen. Verdiep je in die regels.

Niet zo bindend

Bermbrand "Weet je of dit gebruikelijk is? Het basisschooladvies is sinds 2015 leidend voor plaatsing. Wantrouwt de school het basisschooladvies en proberen ze een nieuwe selectiemoment de creëren na de brugklas?"

Eh... dat is (zoals voorspeld) een wassen neus.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/vo-raad-geef-opnieuw-schooladvies-na-tweede-jaar-middelbare-school~a4453217/

Ik ben nog steeds benieuwd hoe het de gymnasiasten die door loting geplaatst zijn afgaat en of zij alsnog naar elders geadviseerd worden.

Kan ook helpen

Een vriend van mijn zoon heeft ook zo'n test gedaan op verzoek van school omdat hij op het randje over ging en best hard moest werken en in het tweede jaar weer veel omvoldoendes haalde. Bij hem trokken ze de conclusie dat hij wel op het VWO hoorde. En dat was geen hele hoge IQ- score hoor. Nipt VWO. Hij heeft het nog een jaar geprobeerd en is uiteindelijk zelf naar de havo gegaan omdat hij niet meer op zijn tenen wilde lopen.

@Emma

@Emma

24-02-2018 om 11:27

Niet doen

Wat Mirjam zegt: het lijkt erop dat school een dossier aan het vormen is. Dat is echt niet in het belang van je kind, zeker niet als je zegt dat hij wisselend scoort. Je kunt het zelf natuurlijk doen, buiten de school om, als je daar behoefte aan hebt. Dan weet je zelf waar je over praat en heb je iets om mee te zwaaien als het nodig is.

Anoniem

Anoniem

24-02-2018 om 12:16

Niet zonder meer

Ik zou die test ook niet zonder meer willen doen. Laat ze eerst maar met meer duidelijkheid komen. Wat zijn normaal de normen voor het overgaan? Waarom willen ze nu die test? Wat gaan ze met die test doen? Stel dat die test (momentopname met een bandbreedte) geen vwo-niveau aangeeft, wat gaan ze dan doen?

Als je duidelijk hebt wat het idee achter de test is, kun je overwegen wat je wilt. En dan nog is weigeren een optie. School heeft immers normen vast liggen, daar hebben ze deze test niet per se bij nodig.

Mocht de school overigens tot een ander advies komen dan vwo, dan kun je uiteraard nog wel met andere scholen in gesprek gaan. Onze dochter kreeg bijvoorbeeld na de brugklas een havo advies. Daar waren wij het niet mee eens en we zijn vervolgens met een andere school in gesprek gegaan. Die was het eens met onze argumenten en nam dochter aan in gymnasium 2. Met basisschooladviezen gaat het net zo, er gaan wel meer ouder met scholen in gesprek als ze het idee hebben dat het advies niet klopt en die scholen hebben de ruimte om daar wat mee te doen.

Mocht je het idee hebben dat deze school je zoon kwijt wil, zou ik je aan willen raden voor de zekerheid al bijtijds met andere scholen in gesprek te gaan. Mocht hij dan op een gegeven moment inderdaad een andere school moeten zoeken, ben je niet alleen afhankelijk van waar zij hem willen plaatsen.

Yara

Yara

24-02-2018 om 12:24

Re: school dringt op IQ test.

Bedankt (stuk voor stuk) voor jullie goede reacties. De bedoeling van de IQ test is volgens de middelbare school ook nodig om beter in te kunnen springen op de behandelingsbehoefte van mijn zoon. De beslissingsfase voor overgang naar de tweede klas wordt vanaf begin april hier gevormd. Ik vind het jammer dat de middelbare school niet eerder remadial teatching heeft ingezet, waar ik om heb gevraagd. Ik heb om de tweede keer gevraagd of ze niet eerst beter als subdoel remedial teachting kunnen inhuren. Mijn tiener heeft op het ongenblik een vijf en twee vieren als onvoldoende. Van mij mag hij ook (doublerend of niet) naar de Havo, ik vind het jammer dat hij niet een kans heeft gehad om zijn cijfers op te halen. Mijn zoon heeft altijd regulier onderwijs gehad met cijfers gemiddeld tussen de 7 en 9.De schoolarts (die overigens over het algemeen wel redelijk is) heeft het over speciaal onderwijs. Ik heb niet z on goed bij de gang van zaken. Geen enkele middelbare school neemt mijn zoon aan. Zoals sommige van jullie meldde, ben ik ook bang dat er een dossier gevormd wordt richting een andere school.

Triva

Triva

24-02-2018 om 13:35

maar

heel veel scholen doen in de brugklas of in de tweede een soort citotoets op rekenen, nederlands en engels. Ik weet dat nog omdat mijn zoon in een havo/vwo klas ned en rekenen op VWO niveau had en engels op kaderniveau. Op zich houden ze zoiets in hun achterhoofd mocht het een bespreekgeval zijn.

Yara

De school heeft een zorgplicht jegens je zoon. Bewaken kwaliteit van het (passend) onderwijs is niet de taak van de ouders. Recent hield de rechter de school aansprakelijk na schending van de zorgplicht jegens een leerling met dyslexie. De school moet de door de ouders gemaakte kosten voor particulier onderwijs vergoeden (incl. wettelijke rente).
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOBR:2018:592

Bo

Bo

24-02-2018 om 14:25

welke vakken?

Ook belangrijk is voor welke vakken de onvoldoendes zijn. Zijn dat de kernvakken? Dat weegt zwaarder dan de minder belangrijke vakken, dan willen ze je kind nog weleens het voordeel van de twijfel geven. Zeker bij bijzondere omstandigheden.

@Miriam:
"Voor jouw kind kan dat echter niet zomaar, want het is een leerling die onder de wet Passend Onderwijs valt (extra ondersteuning). Dat betekent dat als de school jouw kind kwijt wil, de school zelf een andere school moet vinden. lukt dat niet, dan moet men de leerling houden."

Is dit automatisch zo? Ik vraag dit omdat wij in een soortgelijke situatie zitten. Kind met motorische handicap die in 1VWO zit en mogelijk zou kunnen blijven zitten op een vak waarbij zijn handicap echt een beperking vormt (technisch ontwerpen). Hij is 'gewoon' aangemeld en heeft geen speciaal aanmeldtraject doorlopen in het kader van passend onderwijs. Heeft geen aanvullende ondersteuning. Vooralsnog 'ga ik er vanuit' dat met hem op dit vak niet laat zitten, maar daarover moet ik nog in gesprek.

Yara

Yara

24-02-2018 om 15:51

@ Bernbrand

Bedankt Bernbrand ook voor de uitgebreide link. Ik wil liever niet tot een juridisch conflict laten komen.

# Bo, mijn zoon is ook gewoon aangenomen, ik ben open en eerlijk naar de middelbare school geweest. Een speciale aanmedttraject wordt meestal doorlopen als dat op de basisschool ook al het geval was of in een onderwijskundig rapport als advies vermeldt naar de middelbare school toe.

De docenten hebben in bepaalde opzichten wel gelijk wat de problemen van mijn zoon zijn, ik mis de praktische aanpak (o a RT) en tussendoelen voor verbeteringen. Sinds februari mag mijn zoon op aandringen een laptop gebruiken en heeft hij een blauwe kaart voor extra tijd van toetsen. Met de IQ test Willem ze öok meten hoe hij pervaal en verbaal er voor staat.

Yara

Yara

24-02-2018 om 16:04

@Bo

Begrijp ik het goed, dat er op het ogenblik geen enkele ondersteuning is voor jou/jullie zoon op de middelbare school? Misschien kunnen jullie artsen of paramedici wat betekenen?

Bo

Bo

24-02-2018 om 16:17

Yara

"# Bo, mijn zoon is ook gewoon aangenomen, ik ben open en eerlijk naar de middelbare school geweest. "

Wij ook hoor. Gesprek gehad met de zorgcoordinator voor aanmelding, die het niet nodig vond om hem als zorgleerling aan te melden. En wij eigenlijk ook niet. Onze zoon is wel ooit op SO begonnen en in groep 4 op regulier ingestroomd. Maar of hij nu onder de wet passend onderwijs valt weet ik niet.

Yara

Snap helemaal dat je het niet tot een juridisch conflict wilt laten komen, dat is meestal ook een (te) lang traject. Maar het is wel goed om vooraf te weten wat je juridische positie is. Dan sta je sterker met bijv je wens voor RT.

Deze recente uitspraak is iig echt een opsteker voor ouders en iets dat scholen in ogenschouw moeten nemen.

Bo

Bo

24-02-2018 om 16:48

Yara

"Begrijp ik het goed, dat er op het ogenblik geen enkele ondersteuning is voor jou/jullie zoon op de middelbare school? "

Dat verschilt dus per docent. Bij wiskunde is er een onderwijsassistent die zijn 'handen' is maar bij technisch ontwerpen dus niet, daar vindt de docent dat hij het wel kan. Bij gym krijgt hij soms vrijstellingen. Bij technisch ontwerpen haalt hij dus 4-en en zou hij hierop kunnen blijven zitten. Terwijl dat m.i. niet echt een belangrijk vak is om aan te tonen dat je VWO niveau hebt. Helaas heeft hij ook niet veel compensatiepunten. Maar goed, als die cijfers niet verbeteren zoek ik het wel hogerop ja.

Yara

Yara

24-02-2018 om 19:08

@ Bo

ik zou er niet te lang mee wachten.

Yara

Yara

02-03-2018 om 17:42

Re: school dringt op IQ test.

Ik vind het vreemd, dat ik als ouder geen schoolkeuze mag bepalen.

Afweging

Als uit de test een hoog IQ rolt, weet de school dat hij het niveau zou moeten aankunnen als de school extra geld vrijmaakt voor RT en studiebegeleiding. Als de IQ rond de 110 valt, havo-niveau, geeft de test aan dat de ll beter op zijn plaats is op een lager niveau en hoeft de school geen geld vrij te maken voor passend onderwijs omdat hij op de havo het zonder extra mogelijk wel gaat halen. Rekensom op basis van verwachtingen.

Je kan het ook zo zien: de school is verplicht extra zorg te verlenen om zo passend onderwijs te bieden op vwo-niveau , als de test dat uitwijst. Dan heb jij ook een stok achter de deur.

De wens van school is nog geen uitgemaakte zaak als het aanleggen van een dossier voor een speciaal onderwijs. De zorgcoördinator heeft het laatste woord, niet de schoolarts.
Vraag opnieuw bij de zorgcoördinator hoe hun zorgfplan eruit ziet als je kind, conform het schooladvies IQ >115 haalt

Gezien de situatie, zullen de andere vo-scholen ook inzetten op een IQ. Laat een iQ afnemen bij een vrijgevestigde psycholoog. Dan kan je zelf beslissen of je de info wilt delen. Als de IQ >120, kan de huidige school hem niet zo snel traject SO inloodsen.

Yara

Yara

04-03-2018 om 23:29

@ Flanagan

Ik begrijp je standpunt waaruit middelbare scholen ook zo kunnen denken.
Mijn zoon is in het najaar wel op de huidige school aangenomen, ze wisten wat zijn aandachtspunten waren. In september begon de zorgcoordinator te zeggen of ze moesten kijken of de school wel de juiste plek was. Begin oktober werden zijn cijfers minder voor de drie vakken waarbij hij onvoldoende staat.
Heeft school vanaf dat moment dan een zorgplicht?

In zijn mars

'Contradictoir. Zorgplicht school jegens leerling met dyslexie. Er is sprake van een redelijk handelende school als deze school zodanige aanpassingen aanbiedt en toepast die de leerling in staat stellen om de belemmering die de dyslexie met zich brengt, zoveel als mogelijk op te heffen. Daar is in dit geval niet aan voldaan.'

Dit is een citaat uit de link van Bermbrand #12. Het staat en valt bij het begrip ' zoveel als mogelijk'. Als de school bij een rechter kan aantonen dat ze zoveel als mogelijk gedaan hebben, kan de rechter hen daarin gelijk geven of niet. De ouders zelf kunnen niets afdwingen. Ookal bestaat er een uitspraak van een andere ll waar een school werd verweten ondermaatse zorg te hebben verleend.

Het enige wat ouders kunnen doen is bewijzen dat hun kind beschikt over een hoog IQ ahv IQ-test, om zo de twijfel aan hun hand te hebben zodat hun kind de tijd wint om te laten zien wat hij in zijn mars heeft.

----
Aanname bij inschrijving: #1
'Na wat aanpassings en,- motorische problemen en kort verzuim, verwees de school ons door naar de schoolarts. Mijn zoon is via JGZ doorverwezen naar het revalidatiecentrum. '

Je zoon is aangenomen en de school heeft zorg verleend door de verwijzing naar jgz. Je schrijft dat ze wisten wat zijn aandachtspunten waren. Daarvoor hebben ze ook jgz ingeschakeld. Waarom zouden ze dan ook RT moeten inschakelen?

-----
Even praktisch:
'De docenten hebben in bepaalde opzichten wel gelijk wat de problemen van mijn zoon zijn, ik mis de praktische aanpak (o a RT) en tussendoelen voor verbeteringen. Sinds februari mag mijn zoon op aandringen een laptop gebruiken en heeft hij een blauwe kaart voor extra tijd van toetsen. Met de IQ test Willem ze öok meten hoe hij pervaal en verbaal er voor staat.'

Op welke manier had RT je zoon kunnen helpen? Zo te lezen, krijgt hij al wat aanpassingen die je aan zorgplicht kan toeschrijven. Als je doelt op huiswerkbegeleiding, dan is dat iets wat diverse scholen gratis leveren. Maar er zijn genoeg scholen die dit wel bieden tegen kostprijs. Als ouders hun kind daar inschrijven, weten ze dat de studiebegeleiding een vergoeding vraagt. Zodoende de vraag: hoe zie je die RT voor je? Heeft hij een cursus omgaan met een laptop nodig om zo sneller tekst te plakken? Of een cursus bij lexima? Heb je geïnformeerd bij je zorgverzekering of hij in aanmerking komt voor een cursus vanwege de motorische handicap?

Succes

Yara

Yara

05-03-2018 om 10:20

@Flanagan

Ik heb beschreven welke handelingen school wel toepast. Het zou miet fair zijn als ik dit niet beschreven had. Waar ik als ouder tegen oploop is wat passend onderwijs inhoudelijk inhoud, wat zijn de procedures (stappenplan) wat valt er welke handelingen vallen we of niet onder passend onderwijs en wat zijn de rechten en plichten van docenten en ouders? Etc.

Het betekent

Passend onderwijs is het recht en de plicht van scholen om voor de bij hen ingeschreven leerlingen dat onderwijs te organiseren waar deze leerlingen zo goed mogelijk zullen slagen.
Als de school meent dat de leerling op de eigen school niet zal slagen, dan moet de school een andere school vinden. Ouders moeten met die verhuizing instemmen, maar dat betekent niet dat ouders het recht hebben om de leerling op de school te houden.
Het betekent dat ze mee mogen kiezen met de alternatieven die de school vindt.
Het besluit/advies dat een leerling niet past op de huidige school, wordt genomen door de school.

Je kunt dat vergelijken met een autobandenleverancier die de tractor de deur wijst, want zulke banden verkopen ze niet.

Een eenmaal op het vwo toegelaten leerling heeft daarmee geen recht op het halen van een vwo diploma.

Yara

Yara

05-03-2018 om 11:44

@Lavell

Bedankt voor je uitleg. Het komt erop neer dat je meestal (niet altijd) als ouder aan het kortste eind trekt.

Meestal niet

In de meeste gevallen (wat zal het zijn, 70 - 80%) gebeurt er niks dat voor ouders of school verrassend is.
Maar voor het overige is het onderwijs al sind 1848 als vrije markt georganiseerd.
Een vrije markt zonder productieplichten.
Niches hoeven niet bediend te worden.

Vandaar ook dat er zoveel kinderen thuis zitten zonder onderwijs.
Voor hen is er geen school die het onderwijs geeft dat bij hen past.

Yara

Yara

18-05-2018 om 23:19

@IQtest.

Mijn zoon heeft inmiddels de IQ gemaakt De school is boos dat ik deze uitslag niet geef.Ze gaan zelf maatregelingen nemen. Wat kan ik gaan verwachten?

cijfers?

Hoe doet je zoon het verder op school? Zijn zijn cijfers goed genoeg om over te gaan, dan kan de school natuurlijk niks doen. Maar zo niet, dan is het een ander verhaal.
Wat maakt dat je de IQ score niet wilt delen met school?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.