Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tirza G.

Tirza G.

08-06-2010 om 23:10

School en wk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2010 om 21:44

Wékenlang wordt er serieus lesgegeven (voor de mensen die er te

.. en een páár dagen per jaar wijken onderwijzers daarvan af om iets léuks te gaan doen met de klas en wat gebeurt er dan?
"Ze zitten op school om te leren en niet om het WK te kijken."
"Als ze het WK mogen kijken mogen ze ook wel eerder vrij om op vakantie te gaan."
"Waarom kijken ze dan ook niet naar "andere sport"?"
Soms kom ik wat ongezellig uit de bocht en dit is weer zo'n dag. Wat een gezeur! Ook al hou je er niet van, gún het die kinderen een keer dat ze van het lesrooster afwijken. Voor de kinderen die er niet van houden: gelukkig is de rest van het jaar, nee... van de komende vier jaar, weer normaal.
Ik ben zoals gezegd geen grote voetballiefhebber. Ik kijk als het spannend wordt. Maar als 'ze' dan winnen kan ik dat ook echt geweldig vinden. Ik liep in de stad in '88, wat een feest, ik was bij het feest van AZ vorig jaar, zoiets maak je tenslotte maar weinig mee. Voetbal is nu eenmaal een grotere volksport dan tennis, wielrennen, enz.. In élke klas zitten kinderen die een balletje trappen, op straat en/of bij een vereniging. Héél begrijpelijk dus dat scholen daarop inspelen.

amk

amk

10-06-2010 om 22:16

En vandaag bericht:

in de schoolkrant:

De inspectie heeft terecht aangegeven dat voetbal kijken onder onderwijstijd niet is toegestaan. Kortom, op school is afgesproken dat er maandag niet onder schooltijd naar voetbal mag worden gekeken. Nu zijn er in een aantal groepen gesprekken tussen de kinderen en de leerkracht op gang gekomen, waarin de kinderen bereidheid tonen om de onderwijstijd tijdens het overblijven in te halen. Dat past eigenlijk prachtig binnen de gedachte van Freinet over zelfbestuur binnen de groep. Of het tot een deal gaat leiden, is afhankelijk van groepsprocessen in de klassenvergadering.
In het geval het tot deals komt, zal worden gecontroleerd of de onderwijstijd wordt ingehaald.

Nou ja.

'De inspectie heeft terecht aangegeven dat voetbal kijken onder onderwijstijd niet is toegestaan.'

Daar moet ik dan toch wel weer een beetje om lachen. Geen voetbal. Maar de 'occasional' DVD die er op vrijdagmiddag wel eens in wordt gegooid na een CITO week of net voor de vakantie...is die dan ook verboden? Ik kan eerlijk gezegd nog wel tig andere schoolactiviteiten bedenken waarvan ik de educatieve waarde nihil vind. En ik kan ook wel tig manieren bedenken om het 'gezamenlijk bekijken van een voetbalwedstrijd' juist wel een verantwoord tintje kan geven . Beetje uitleg over teamspirit eromheen (mentorles), wat maatschappelijk gewauwel over supportersgedrag (levensbeschouwing), stukje statistiek bijhouden over balbezit en kansen (wiskunde), beetje spelregels (gymnastiek),wat historie over zuidafrika (aardrijkskunde en geschiedenis) noem maar op. Niet dat dat allemaal gebeurt, dat snap ik ook wel, maar goed, ik denk dat op dezelfde manier ook de spelletjesochtend ter ere van een jarige juf, of de sponsorloop onder schooltijd als verantwoorde lestijd worden 'verkocht' aan de diverse controlerende instanties...

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

10-06-2010 om 23:01

Foute instelling kaaskopje

Leren is leuk! Leren is geweldig! School is hét instituut om kinderen gelukkig te maken!

Zo. En dan nu even goed nadenken hoe je je nu voelt. Vind je dat ik overdrijf? Dat ik ongelijk heb? Ik niet! Jij vindt school blijkbaar zo verschrikkelijk dat kinderen af en toe best eens wat leuks mogen doen. Eeeeeh......dat doen ze hele dagen al. En trouwens, dat valt ook allemaal wel mee. Kinderen gaat hooguit, maximaal, op z'n top, 1040 uren per jaar naar school. Een jaar heeft 8760 uur. Het is verdorie nog geen achtste deel. En dat moet dan ook nog gevuld worden met leukigheid? Schoolreisjes, excursies, lammetjes aaien, kabouterpad lopen, spelletjesmiddag, creamiddag, samen gezellig naar de bejaarden, TV kijken, knutselen, juffenverjaardag, enzovoort. Het is een wonder dat die kinderen nog wat leren in die paar schamele uurtjes waarin ze echt leskrijgen.

Tirza

Lynna

Lynna

11-06-2010 om 06:42

Tijd is al ingehaald

Mijn dochter zou maandagmiddag een belangrijk so grieks hebben. Omdat ze met de hele school voetbal gaan kijken, moesten ze dat so grieks woensdagmiddag het 8e uur maken. Terwijl ze het 7e een tussenuur hadden......

Ik heb haar dan ook gezegd dat ze maandag van mij niet hoeft te blijven voor de voetbal, ze heeft die tijd woensdagmiddag al extra op school doorgebracht.

Hanne.

Hanne.

11-06-2010 om 09:43

Gunnen en leren

Kaaskopje,

volgens mij ga je een beetje kort door de bocht. Mijn kinderen gaan inderdaad naar school om daar wat te leren. Dat vinden ze namenlijk heel erg leuk. Voetbal vinden ze eigenlijk geen bal aan (althans niet langer dan 5 minuten)

Als het bericht 'we gaan gezellig voetbal kijken' vergezeld wordt door de mededeling: Voor veel jonge kinderen duurt 1.5 uur TV kijken te lang dus daar gaan we iets anders voor regelen. En er óók tussen neus en lippen door maar weer eens gemeld wordt dat het niet toegestaan is om voor de vakantie eerder vrij te nemen.

Dan denk ik, waar zijn we nu mee bezig, we gaan een activiteit aanbieden die een deel van de kinderen niet leuk vindt, waarvan school zelf zegt dat het voor een deel van de kinderen niet geschikt is, maar....als je zelf iets anders wil mag het niet.

De datum van het WK is al een tijdje bekend. De onderbouw heeft hier 10x per jaar een vrije ochtend, de bovenbouw heeft op die dagen een continu rooster. Zijn ze nog optijd voor de wedstrijd klaar. Plan dan zo'n dag op een voetbal middag. Kan iedereen die wil kijken, en iedereen die niet wil lekker gaan buitenspelen.\

Bastet

Bastet

11-06-2010 om 10:41

Activiteit

Maar dat hou je toch,als je op school zit,zijn er weleens activiteiten waar een kind niet van houdt.

Heidi

Heidi

11-06-2010 om 11:18

Hier

blijven de groepen 1,2 en 3 op school, mochten er van die groepen lln zijn die wel willen kijken dan kan dat in de lerarenkamer want de congierge wil ook kijken.

De rest krijgt een aangepast programma.
De groepen 4 t/m 8 gaan naar de voetbalvereniging toe en mogen daar in de kantine kijken, degene die dit niet willen, blijven op school en krijgen ook een aangepast programma.(spelletjes)

Wij kregen wel een brief mee naar huis waarin wij als ouders toestemming moesten geven zodat ze mochten kijken. En natuurlijk doen we dat ! Ik ben altijd vrij op maandag dus ik ga er ook lekker voor zitten hoor.
En het WK voetbal leeft meer dan bv het tennis oid dus snap ik wel dat ze op veel scholen wel gaan kijken.

Gr Heidi

Hanne.

Hanne.

11-06-2010 om 12:21

Niet van houden

Tuurlijk heb je activiteiten waar een kind niet van houd, maar én niet geschikt voor kind (zegt school zelf) én niet leuk is wel een beetje er dubbel. Dan zie ik de meerwaarde van de activiteit niet meer.

En natuurlijk leeft voetbal meer dan tennis. Je wordt er mee dood gegooid. Ik geloof toch echt dat daar behoefte gecreeerd wordt...

Terpi

Terpi

11-06-2010 om 13:41

Het kan nog erger hoor

Mijn zoon gaat op kamp, op de dag dat de finale gespeeld wordt. Mocht Nederland dan in de finale staan dan gaat er gekeken worden, het kamp is anderhalve dag waarbij de avond normaal gesproken bol staat van de activiteiten. Mijn zoon heeft minder dan nul interesse in voetbal... Leuk man, zo'n schoolkamp, daar wordt dan het hele jaar naar opgebouwd!

Terpi

"Mijn zoon gaat op kamp, op de dag dat de finale gespeeld wordt. Mocht Nederland dan in de finale staan dan gaat er gekeken worden"

Het lijkt me niet dat je zoon zich zorgen hoeft te maken...

Groeten,

Temet

Terpi

Terpi

11-06-2010 om 15:47

Hahaha temet

Ik ben voor het gemak ook nog maar even niet ongerust

Bastet

Bastet

11-06-2010 om 17:53

Les vervangen

Ach,zolang mijn zoon film kijkt tijdens wiskunde,omdat het de laatste lesweek is deze week,lijkt me dat dit ook wel kan..)

Terpi

Terpi

11-06-2010 om 21:19

Izar ook ot

Excuseer het gaat om de halve finale zie ik op het briefje, op 6 juli!

voetbalvrouw

voetbalvrouw

11-06-2010 om 21:36

Kan nog gekker

Ik hoorde vandaag dat er een school is die de leerlingen de middag vrij wilden geven, maar de taxichauffeurs van de busjes van de kinderen wilden dat niet, want die willen ook kijken. Dus toen ouders gevraagd de kinderen op te halen, wilden ze ook niet (sommigen) want dan kunnen zij niet kijken...
Dus tot gewone tijd les, maar nog steeds problemen met de taxi's want dan missen ze het eind, en (wederom sommige) ouders wilden de kinderen niet ophalen na de wedstrijd want dan konden ze niet drinken

nou dat wordt overnachten op school denk ik

angelina ballerina

angelina ballerina

11-06-2010 om 21:50

Geen probleem

Ik vind het kijken van voetbal onder schooltijd geen probleem. Er word zo vaak geen lesgegeven en niet gewerkt op de basisschool, dat vind ik geen reden. Dan zou je bijna wekelijks boos kunnen zijn omdat ze bijna elke week wel 1 of 2 uur besteden aan extra spelen, een feestje of andere leuke activiteit die buiten het normale lesprogramma valt en niet per definitie leerzaam is of een doel heeft.
Wel vind ik dat kinderen die niet van voetbal houden aan hun tafel rustig moeten mogen knutselen, lezen, puzzelen etc. Indien dit mag zie ik ook voor kinderen die niet van voetbal houden het probleem niet. Ze moeten vast wel vaker aan hun tafel iets voor zichzelf doen.
Verplicht kijken zonder iets anders te mogen doen vind ik wel een slechte zaak.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2010 om 00:43

Drommels

Dus moet een kind én naar school én anderhalf uur naar uitzending gemist kijken terwijl veel ouders vinden dat hun kind lekker buiten moet spelen omdat het anders vierkante computerogen krijgt? School biedt de kans onder schooltijd tv te kijken en dan kunnen de kinders erna lekker buitenspelen. Het heeft zijn voordelen.
Ik heb trouwens vroeger ijsvrij gehad. Omdat het in Nederland niet vaak voorkomt dat je gebruik kunt maken van natuurijs. Hóe vaak komt het voor dat leerlingen onder schooltijd naar het WK mogen kijken? Waar wordt het de volgende keer georganiseerd? In Brazilië. Als ze daar 's middags voetballen zit iedereen thuis. Hoe vaak komt het dus op een scholierenleven voor dat dit zich voor doet? 1 hooguit 2 keer vermoedt ik. Ik vind het leuk, het is zomaar iets menselijks tussen al dat serieuze lesgeven door.

Tirza G.

Tirza G.

12-06-2010 om 19:56

Helemaal van de zotte

Nederland speelt maar één keer onder schooltijd? En dat is dan ook nog de allereerste wedstrijd die geen enkele consequentie heeft? Dán vind ik het helemaal van de zotte. Overigens: ze moeten hier nog tot 23 juli naar school. Dus niks "afbouwen voor de vakantie".

Tirza

Maylise

Maylise

13-06-2010 om 03:29

Hier ook

Op de basisschool hier gaan ze ook voetbal kijken. Ik vind er niet zo veel van op zich. Het enige waar ik bezwaar tegen heb is dat ik af en toe het gevoel krijg dat school een aaneenschakeling is van "leuke" activiteiten af en toe onderbroken door wat leren ipv andersom. Als het nu alleen het voetbal was had ik er minder bezwaar tegen. Nu zie ik het toch weer als een verspilling van een middag leren. Maar goed ik ben een oude zuurpruim en Mehdi is dolgelukkig dat hij het voetbal kan zien dus ik ga niet zeuren verder tegen de school hierover.

Maylise

T&T

T&T

13-06-2010 om 08:44

Ik moet er nu nog niet aan denken om twee keer drie kwartier voetballen te kijken, en dan ook nog die stomme commentaren voor en na en in de rust....pfoeh...het kan me echt niet boeien. Moet er dus niet aan denken dat mijn kinderen daar op school mee opgezadelt worden. Gelukkig hoef ik hier op school die discussie niet aan (geen tv, haha).Hoe zien ze dat trouwens voor zich? dat 25 kleuters al die tijd gezellig hun aandacht bij de wedstrijd houden en er niet doorheen schreeuwen zodat de juf het wel een beetje kan volgen )) komop zeg!
Als ze dan perse op school voetballen willen kijken, geef degenen die geen interresse hebben dan lekker de middag vrij. Het is zo heerlijk rustig in de speeltuin en het zwembad als het nederlands elftal speelt ))
groetjes, Tess

T&T

T&T

13-06-2010 om 10:06

Het is voetbal...

soms spelen ze twee keer drie kwartier en dan is er NOG geen doelpunt gemaakt! Ik heb dat nooit begrepen )
Maar goed, voor kinderen die niet opgehaald kunnen worden en die niet van voetbal houden is het natuurlijk helemaal sneu, daar heb je gelijk in.
Maar ik vind die ophef over voetbal allemaal zo overdreven.
groetjes, Tess.

Hahaha

Realistisch lijkt me dat juist, om leerlingen vrij te geven - en beter voor het groepsgevoel is het nog om samen te kijken; waarbij je degenen die geen zin in voetbal hebben de keus krijgen iets anders te gaan doen.
Ik vind samen voetbal kijken niet perse zinlozer/ zinvoller dan de (verplichte) jaarlijkse sportdag. Grr, had ik daar een hekel aan!

Het lijkt krom omdat een school anders zo moeilijk doet bij vrij geven, maar ja, om het WK kun je niet heen en veel mensen doen er met veel vreugde aan mee, omdat je nu eindelijk eens zonder politiek correct gedoe partijdig mag zijn, lekker met z'n allen. Het kan juist extra sfeer geven onder de ongemotiveerde pubers.

Dochter heeft die middag een zeer belangrijke toets, dat gaat gewoon door. Nou ja, niks aan te doen, het gaat om haar toekomst en dat vindt ze wel zo zinvol. Maar jammer vindt ze het wel.

Wij zijn geen oranjefeesthaters. Ook al hangt de man des huizes geen slingers langs de gevel, wij vinden het best als de buurtmannen de ladders grijpen en de vlaggetjes bevestigen.

Bromvlieg

Nasha 1st

Nasha 1st

13-06-2010 om 13:58

Heel toevallig

hoorde ik afgelopen vrijdag dat al mijn kinderen maandag de wedstrijd gaan bekijken, zowel op de school van oudste, als bij de jongsten. Ze mogen in het oranje komen. Ze vinden het geweldig!!!

En ik baal nog steeds dat ik zelf moet werken....grrrrr

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2010 om 20:04

Tirza

Die eerste wedstrijd is net zo belangrijk als de rest van de wedstrijden en het heeft zeker wel consequenties als ze verliezen of gelijk spelen

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2010 om 20:09

T&t

Dat het jou niet kan boeien hoeft niet te betekenen dat het je kind niet kan boeien, tenzij je je kind betrekt bij jouw anti-gevoelens voor voetbal. Ik heb niet zoveel met voetbal, op grote wedstrijden als tijdens het WK of EK na, maar heb wel een voetballiefhebbende man en een dóchter die al een paar jaar op voetbal zit. In weken als deze pas ik me aan.
Als bij jouw kleuter geen tv op school is, kijken ze dan ook nooit naar kleuterprogramma's?

T&T

T&T

13-06-2010 om 21:12

Nee, dat was serieus, mijn kinderen kijken op school geen tv! en dat vind ik eigenlijk wel prima zo
Verder zou ik ze echt niet tegenhouden als ze willen voetballen, ik ben zelf behoorlijk sportief, en iedere vorm van sporten juich ik eigenlijk wel toe! Maar KIJKEN naar voetbal, en dat ook nog onder schooltijd... nou nee, daar zit ik niet op te wachten. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze mijn kinderen daar een plezier mee zouden doen.
groetjes, Tess

Moek

Moek

13-06-2010 om 23:27

Straatvoetbal

Ik ben zelf dol op een potje straatvoetbal , maar heb geen geduld om er op TV naar te koekeloeren. Dochter lijkt kennelijk op mij, want ze vroeg enigszins benauwd of ze er de hele tijd naar moest blijven kijken?Ja dus, er is geen alternatief programma. Nou ja, ze overleeft het wel.

Vic

Vic

14-06-2010 om 10:26

Oranje

Het was wel schattig, vanmorgen al die bovenbouwers met oranje haar en shirtjes. Helemaal enthousiast. Ik bedacht me wel of het dan niet sneu is als ze verliezen vanmiddag, dan krijg je zo'n collectieve teleurstelling. Kunnen ze dat wel aan? Zelf ga ik lekker om 13.30 uur boodschappen doen, lijkt me heerlijk rustig (tenzij de rest van de niet-kijkers hetzelfde bedenkt).

Vic

Ach, kunnen ze dat wel aan... Karaktervormend, dat is het.

"Zelf ga ik lekker om 13.30 uur boodschappen doen, lijkt me heerlijk rustig (tenzij de rest van de niet-kijkers hetzelfde bedenkt)." Ik kan je vertellen dat in elk geval bij mij al dezelfde gedachte was opgekomen (maar ik moet werken), dus dan zijn er vast nog veeel meer.

Overigens, kijk even (vooral Kaaskopje en de andere callcentremensen) naar de Fokke en Sukke van vandaag (op www.foksuk.nl).

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

14-06-2010 om 12:02

Zou het druk zijn in

de Efteling vanmiddag? Anders kon ik daar wel eens naar toe. Zoon is toch vrij.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.