Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

School gesloten

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ardnax

Ardnax

20-11-2008 om 00:29

Oplossing

We vragen alle leerkrachten en hun partners én kinderen én ouders om te sterven 5 dagen voor een geplande studiedag.
Is alles toch opgelost ?
Tuurlijk mag een school sluiten als al het personeel naar een begrafenis van een geliefd persoon gaat. Hoe kan je meer betekenen voor je collega dan laten zien dat je achter hem/haar staat en er voor hem/haar bent.
En ja, dan moet ik het als ouder maar op zien te lossen, dat is het risico van ouder zijn (vind ik dan)
Grtz.
Ardnax

reina

reina

20-11-2008 om 07:14

Tja

Ik vind het te waarderen dat iedereen mag gaan, als het een school is waar het personeel een goede band met elkaar heeft moet het fijn zijn als je collega's er zijn als je je geliefde gaat begraven. Er zijn zoveel zaken dicht wegens een sterfgeval (ook als er veel personeel werkt), hier was het gezondheidscentrum de hele dag dicht toen een collega en zijn kinderen na een afschuwelijk ongeval begraven werden (ik denk dat de mensen het een schande gevonden hadden als het open was gebleven). Juist voor zoiets verdrietigs zou ik er begrip voor hebben en als er iets is wat je niet kunt plannen is dat een begrafenis. Maar misschien denk ik te menselijk en gevoelig in een zakelijk-ingestelde wereld.

peach

peach

20-11-2008 om 09:30

Reina

"Maar misschien denk ik te menselijk en gevoelig in een zakelijk-ingestelde wereld."
Ja, dat zal het zijn. Albana, die met oude mensen werkt, j@ost, die met zieke mensen werkt, en ik, die opvang deed van moeders die hun huis uitgeslagen werden, wij zijn gewoon niet menselijk en gevoelig.

Wat ik nu echt onmenselijk en ongevoelig vindt zijn scholen die geen vrij geven als een leerkracht of leerling naar de begrafenis van een nichtje of overgrootmoeder wil.

Wat is er mis met de oplossing die de scholen van Sjillie en Lynna hadden? Zijn dat nou foute te zakelijk ingestelde scholen, omdat ze alle teamleden de mogelijkheid gaven de begrafenis bij te wonen en tegelijkertijd toch kans zagen opvang te regelen voor de kinderen die niet thuis konden blijven die dag?

Tinus_p

Tinus_p

20-11-2008 om 09:36

Druppel emmer idd

Ellen W:
"Als scholen zelf altijd netjes en voorspelbaar zouden zijn met dichte en vrije dagen/uren, en zelf niet pietluttig zouden doen over een leerling die naar een begrafenis moet, dan zou vrijwel niemand zich druk maken over deze begrafenis, toch? Dit lijkt me eerder een gevalletje druppel-emmer."
Idd, en je ziet dat dat ook de reacties in dit soort discussies sterk kleurt. Sommige scholen hebben de organisatie van studiedagen en de opvang bij ziekte van leerkrachten veel beter op orde dan andere.
Wat me soms wel verbaast, is hoe weinig begrip er soms is voor de problemen die sluiting op kan leveren voor sommige ouders, die dit soort akkefietjes echt tot wanhoop kan drijven.

Ik blijf dubbel

"Wat me soms wel verbaast, is hoe weinig begrip er soms is voor de problemen die sluiting op kan leveren voor sommige ouders, die dit soort akkefietjes echt tot wanhoop kan drijven."
Dat is het wat mij betreft ook. Hier in ons gezin is het niet eens mogelijk dat iedereen tegelijk een begrafenis bezoekt zonder hulp van buitenaf. Als er in de familie of kennissenkring iemand overlijdt, maken we afspraken: wie zorgt er voor de baby's, honden, katten, demente bejaarden, telefoons, etc.? Er is altijd wel iemand die op het honk blijft van waaruit vertrokken wordt en waar iedereen weer terugkomt om haven en goed weer op te halen.
De zorg ervoor is een logische en door iedereen gevoelde noodzaak. Het is zo duidelijk dat de zorg voor de leerlingen op (deze) school helemaal niet zo gevoeld wordt. Dat steekt toch een beetje. Misschien wel juist omdat men wel met zijn allen die collega wil begraven. In karikatuur zegt het: eerst komen wij, dan een hele tijd niks en dan veel later pas de leerlingen.
Maar tegelijkertijd is dit niet het juiste moment om daarover te klagen.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

20-11-2008 om 12:32

Scarlet

Scarlet:
"Ik vind dat de school geen rekening hoeft te houden met werkende ouders. Dat is een keuze die ik bijvoorbeeld zelf heb gemaakt."
1. Werken is geen vrije keuze.
2. Door de leerplicht zitten ouders vast aan school. Ook al geen vrije keuze.

reina

reina

20-11-2008 om 15:56

Peach

Zo bedoel ik het natuurlijk niet, ik lees alleen dat veel mensen het lastig etc vinden (wat het natuurlijk ook kan zijn), daar reageerde ik op, ik dacht even alleen met m'n hart. Ik zeg nergens dat mensen die anders denken ongevoeliger zijn. Niks mis met de oplossing van de scholen van Sjillie en Lynna, heel goed zelfs, maar niet alle scholen hebben invallers. Ik vraag me trouwens af of het in dit geval niet geregeld zou zijn als ouders daarom gevraagd hadden, ik denk van wel, dan zou er ws alsnog gevraagd zijn wie evt als opvang zou willen fungeren. En ja, ook ik vind het heel ongevoelig als scholen "geen vrij geven als een leerkracht of leerling naar de begrafenis van een nichtje of overgrootmoeder wil", zou ik ook hard tegen in het geweer komen als het een van mijn leerlingen betrof.

Jose van Polanen

Jose van Polanen

20-11-2008 om 16:26

Dat is waar tops

"Het is een gedoe die basisschool met die vreemde schooltijden, de vele schoolvakanties, de extra vrije dagen, dagen met andere tijden (sportdag of schoolreis). Krijg het gevoel dat ouders hun werk er voor spek en bonen bij doen. Erg serieus wordt het door school i.e.g. niet genomen." Daar ben ik het wel van harte mee eens ja, hoezeer ik ook vind dat een begrafenis in veel gevallen een uitzondering is. Ik denk dat Ellen daar op doelt met haar "emmer druppel" bijdrage. Wie als ouder werk probeert te combineren met het hebben van schoolkinderen, is nog niet jarig. Zelfs niet als je (voor veel geld) opvang regelt. Ik hoopte dat de bijdragen in deze draad een indicatie waren van eindelijk serieus gaan nemen van het feit dat scholen met hun onvoorspelbaarheid hier het probleem zijn en niet ouders "die nu eenmaal kinderen hebben en dan ook nog werken". Maar ik was te vroeg blij, geloof ik. De eerste bijdragen waarin weer als vanouds naar de ouders wordt gewezen duiken alweer op. Helaas.
Ik deel je verontwaardiging over het algemene gedrag van scholen, misschien heeft Ellen gelijk en verspelen scholen zo elk krediet, ook in het geval van zoiets vreselijks als een overlijden.
groet,

Jose van Polanen

Jose van Polanen

20-11-2008 om 16:39

Scarlet

"Het is natuurlijk altijd ontzettend veel regelen en kan echt lastig zijn met onverwachte situatie's. (...)Ik kan soms best balen van dit soort dagen, maar ga niet de school daarvan de schuld geven. Het is mijn probleem."
Ook met een goede BSO blijft het jongleren zoals je zelf al aangeeft (best balen) en dat zou niet moeten. Want je redenering is merkwaardig. Als school geconfronteerd wordt met overlijdens, zieke leerkrachten, verplichting van bijscholing, vergaderingen enz. enz. is dat het probleem van school. Zij runnen de tent, zij zijn dus gehouden om die tent ook inderdaad te runnen en zelf hun broek op te houden. Anders zijn de problemen van elk bedrijf en/of instantie waar ik zaken mee doe, mijn probleem. Kan natuurlijk niet. Stel ik word geopereerd maar het personeel wenst onverwacht te vergaderen. Nou dan opereren we maar niet. Ja hoor eens patiënt, u bent ziek en er is haast bij, maar wij moeten vergaderen of bijscholen en dat is uw probleem. Uw vader is in ons verpleegtehuis maar op gezette dagen heeft het personeel allemaal samen studiedag. Komt u vader maar ophalen. U moet werken? Uw probleem.
En intussen wel gewoon betalen natuurlijk. In het geval van school belasting, 8 procent loonsverhoging voor de leraren dit jaar. In andere gevallen b.v. ziektekosten, verzekeringspremie en in weer andere gevallen gewoon direct contant.
Ik ben dubbel in het geval van een begrafenis uit medeleven en dus coulance. Maar dat is coulance. School hoort gewoon open te zijn op de eerder aangekondigde tijden. Eigenlijk is het niet mijn probleem, namelijk.
groet,
groet,

Ik vraag me ook af.....

hoe serieus neemt zo'n school zichzelf dan als ze zo 'gemakkelijk' een dagje vrijaf kunnen nemen? de tent sluiten. nemen ze hun werk wel serieus? of doen ze dat maar voor erbij? en wij (ikke) eerst? want MIJN collega is overleden....zie je wel hoe verdrietig WIJ zijn? en daar moéten jullie allemaal maar begrip voor hebben!
groeten albana

Kari1

Kari1

20-11-2008 om 21:40

Maar reina

jouw voorbeeld ("hier was het gezondheidscentrum de hele dag dicht toen een collega en zijn kinderen na een afschuwelijk ongeval begraven werden") geeft juist aan dat de school wél iets had horen te regelen of initiëren als noodvoorziening. Dat moest dat gezondheidscentrum ook, daar is ook iets geregeld met collega-centra of met een SEH o.i.d. (Hartaanval? Sorry, wij zijn naar een begrafenis...)
Ik vind niet dat een school kan volstaan met een briefje: morgen zijn we dicht en u zoekt het als ouder verder zelf maar uit.
Kari

reina

reina

21-11-2008 om 09:55

Pelle

Je hebt gelijk, ik dacht er niet aan dat het zo kort dag was ivm het weekend. En ja, de school had moeten meedenken, dat ben ik met je eens. Als leerkracht zou ik wel gezorgd hebben dat er iets geregeld was voor de kinderen wiens ouders geen oplossing hebben gevonden.

reina

reina

21-11-2008 om 10:04

Albana

Ik vind niet dat 'de school' zomaar een dagje vrijaf neemt, het gaat om het bijstaan van een collega, misschien het afscheid van iemand die hen na aan het hart ligt. Persoonlijk sta ik 100 x liever een dag voor de klas dan dat ik naar een begrafenis ga. Als iemand anders een dag niet werkt vanwege een begrafenis zeg je toch ook niet dat hij zijn werk niet serieus neemt omdat hij vrij neemt? De manier waarop deze school het deed verdient geen schoonheidsprijs, maar van de opmerking 'gemakkelijk een dagje vrij nemen' krijg ik een naar gevoel.

Nee je begrijpt het verkeerd

ik zal proberen het 'beter' uit te leggen. als de school een begravenis bijwonen 'belangrijker' vindt dan hun werk continuëren denk ik niet dat ze hun werk erg 'serieus' nemen. hoe belanrijk ís die school dan eigenlijk voor hen?? áls ze de school al enigzins belangrijk hadden gevonden dan hadden ze voor een 'noodplan' gezorgt. dat kan snel. razendsnel, zéker als er nog een weekend tussen zit. de gemeente heeft mensen op de wachtlijst staan, er zijn collega's op anders scholen die niet full-time werken.....en hoewel al die mensen misschien best al aan hun uren zitten voor deze week, willen ze in zo'n geval (collega overleden) best een dagje extra komen. en je maakt mij niks wijs over onderwijs....ik heb 2 ouders die hun hele werkzame leven in 't onderwijs gewerkt hebben. en ik weet hoe leerkrachten ook elkaar graag helpen en met elkaar meeleven.toen mijn moeder overleed waren en er ook invalkrachten genoeg, ze boden zich spontaan aan zelfs.... maar dít, sluiten, zou mij te ver gaan....als ouder zijnde. mocht mijn kind nog naar een basischool toe moeten, dan werd het 100% zeer zeker niet deze. alleen al om de manier waarop ze hiermee om gaan.
in principe maakt de aanleiding ook niet uit. al is de koningin dood of wordt in je achtertuin begraven.

maar werk moet gecontinuëerd worden, zéker als je het serieus neemt!. dáár gaat het om........je werk moet zo belangrijk zijn dat je daar zowiezo een 'oplossing' voor zoekt.voor mij is de manier waarop ze hiermee omgaan een teken dat 'dat werk' ze eigenlijk niet zo na aan het hart ligt. (misschien doen ze dat dan wel erbij als ze druk zijn met hun sociale contacten)
groeten albana

esta..

esta..

22-11-2008 om 11:48

De koningin dood...

....in principe maakt de aanleiding ook niet uit. al is de koningin dood of wordt in je achtertuin begraven...

Hier ter plaatse zijn dus alle scholen dicht als er iemand van het koningshuis begraven wordt.... Dat snap ik inderdaad ook niet. Voor scholen in het centrum is het nog wel logisch.. maar alle scholen in de buitenwijken gaan ook dicht bij een koninklijke begravenis. .

amk

amk

22-11-2008 om 12:44

Esta

Bij ons werd de locatie ook gesloten, wij zijn geen school, maar onze medewerkers konden het werk niet bereiken, ik zelf ook niet, moet dan van noord naar zuid.

De stad is bij een koninklijke begrafenis gewoon bijna niet te bereiken.

Angela

Tinus_p

Tinus_p

25-11-2008 om 14:08

Scarlet

Scarlet:
"Toch vind ik nog steeds niet dat bij het invullen van de dagen de school rekening hoeft te houden met ouders die werken. Een bank doet dit toch ook niet?"
Dat is de ene ellende met de andere goedkpraten. Een kwalijke redeneertactiek.

Scarlet:
"Toen zijn nieuwe pas geactiveert moest worden, kon ik dit niet voor hem doen, zelfs niet met een brief en handtekening van mijn man. Deze bank is om 17:00 uur gesloten en gaat echt niet voor mijn hard werkende man een half uurtje later dicht."
Lijkt me duidelijk: Rekening opzeggen en een andere bank zoeken.

Jeetje

Ik probeer het met even voor te stellen: De echtgenote van een collega overlijdt, ik zou zeker graag mijn steun willen onderschrijven door op de begrafenis te zijn.

Ik probeer mij even voor te stellen: Ik krijg in het weekend te horen dat er geen school is op dinsdag. Ik heb geen oppas, want iedereen van mijn netwerkje werkt op dindsdag. Voor de BSO is het te kort dag, die kunnen mijn twee kindertjes niet plaatsen. Op mijn werk zijn veel zieken dus vrij nemen kan (mag) niet. Mijn man is met een project bezig, vrij krijgt hij niet. EN NU?

Werken is voor mij geen vrije keuze maar een noodzaak. Mijn kinderen zijn leerplichtig, maar ook buiten de leerplicht vind ik onderwijs van levensbelang. Dus ze zitten gewoon op school, een instelling waaraan ik vertrouwen heb mijn kinderen op te vangen en te onderwijzen. Hoe veel begrip ik voor de situatie van de leerkrachten zou hebben, het zou dus best kunnen dat ik zelf in een situatie zou zitten waar ik godsonmogelijk een oplossing voor zou hebben. En de vergelijking die ik tegenkom met een winkel vind ik niet helemaal opgaan omdat het niet om boodschapjes gaat die ik ook ergens anders kan halen maar om mijn kleine kinderen die nog niet voor zichzelf kunnen zorgen in de zin van een dagje alleen thuis te blijven.

Wat een ontzettend moeilijke situatie en wat interessant eigenlijk om al die vaak toch heel genuanceerde meningen hier te lezen. Ik hoop trouwens dat ik een werkgever heb die in zo'n situatie mij iets als zorgverlof zou toestaan.

Martien

Martien

28-11-2008 om 10:30

Rusthuis

Partner van een van de werknemers sterft. Gewoon boel sluiten, de mensen moeten maar een dagje bij hun familie of vrienden gaan (ze moeten maar zelf een oplossing vinden), want het is toch normaal de collega's deze persoon willen steunen en allen naar de begrafenis gaan?
Ik denk dat iedereen zou stijgeren, als zo'n instelling dit zou doen, waarom kan een school het dan?
Martien

Knurf

Tuurlijk kunnen onze kinderen een dagje zonder les. Maar voor de mensen die het feit dat hun leerplichtige kinderen werkdagen op school zitten hebben aangegrepen om te werken (om de eindjes aan elkaar te knopen)en die vervolgens op korte termijn geen oppas kunnen vinden is het wel een probleem. Want de kinderen kunnen wel een dagje zonder les, maar niet een dagje alleen thuis. En je brengt je kinderen naar school voor onderwijs, maar je gaat er stiekem natuurlijk ook van uit dat de school op het moment dat je je kinderen aan ze toevertrouwt ook een beetje zorg draagt voor het welzijn van je kinderen (de basisschool heeft wel een bredere maatschappelijke functie dan alleen onderwijzen) en dan mag je best verwachten dat een school op zijn minst meedenkt over alternatieven in een situatie als deze.
Is mijn nederige mening

Lijkt me toch vrij normaal

je ziet vaak genoeg op een winkeldeur 'wegens overlijden gesloten' of een dergelijke boodschap bij een rouwadvertentie van een bedrijf.

geen opvang? gewoon je kind mee nasr het werk nemen, deed mujn vader vroeger.ook met ons als het nirt anders kon.

Tinus_p

Tinus_p

30-11-2008 om 17:09

Aanvulling tops

Knurf:
"Misschien niet, maar vrij nemen kan wel (bijna) overal. Als je kind ziek is, moet je toch ook iets regelen?"
In aanvulling op Tops; de kruik gaat zolang te water tot ze barst. Eén keertje vrij moeten nemen om dfit soort redenen kan bijna altijd; 5 keer ook nog wel; bij 20 keer beginnen werkgevers/collega's/familie-die-moet-opvangen ernstig te mopperen.
Daarom is het beter, als het totale aantal van dit soort akkefietjes beperkt blijven, zodat het ook geen probleem is, als er werkelijk wat aan de hand is.

Tinus_p

Tinus_p

01-12-2008 om 10:39

Knurf

Knurf:
"Tja, dat is dan misschien een belangrijk verschil tussen Tops en Tinus enerzijds, en mij aan de andere kant. ik vind een overlijden geen akkefietje."
Je mist t punt: Het wordt makkelijker om vrij te krijgen/nemen omdat de school sluit na het overlijden van een leerkracht, als die school niet eerst als 10 keer gesloten is geweest voor een studiedag (of als je als ouder niet eerst om andere redenen al heel wat vrije dagen hebt moeten nemen).
Wat dat betreft zit niet iedereen in de riante positie dat je makkelijk vrij kunt nemen. Er zijn nog hordes plekken waar gewoon 40 uur wordt gewerkt (dus geen ADV stuwmeer), of waar niet-komen betekent dat je vervangen moet worden (oa verpleging) of waar zoveel werk ligt, dat niet-komen meteen gevoeld wordt door je collega's (hordes beroepen).

Tinus_p

Tinus_p

01-12-2008 om 11:45

Knurf

Knurf:
"Maar dat blijkt toch helemaal niet uit de posting van Susanne h?"
Dat suggereer ik toch ook niet?

Knurf:
"Bovendien: dat een school misschien (ook) akkefietjes gebruikt om kinderen naar huis te sturen, wil toch niet zeggen dat ze dan hun recht verspelen om dat bij echt ernstige zaken zoals een overlijden te doen?"
'Recht' is hier het verkeerde woord; je kunt het beter zien als 'de kruik gaat zolang te water tot ze barst'.

Wel

Knurf:"Bovendien: dat een school misschien (ook) akkefietjes gebruikt om kinderen naar huis te sturen, wil toch niet zeggen dat ze dan hun recht verspelen om dat bij echt ernstige zaken zoals een overlijden te doen? Voor mij niet in ieder geval."
Daar bestaat geen 'recht' op, zoals er ook geen wet tegen is. Het is er bij de gratie van draagvlak. Dat draagvlak zakt weg juist omdat scholen te kust en te keur kinderen om akkefietjes naar huis sturen. Omgekeerd bovendien: juist omdat scholen over het verlof van leerlingen bijzonder ingewikkeld doen.
De mening die het draagvlak vormt, wordt gevormd door eigen ervaringen én berichten uit de media en van familie en kennissen. Om dat draagvlak te verliezen hoeft het dus niet eens zo te zijn dat de school van susanne werkelijk bij elk akkefietje weer dicht is. Uit ervaringen van anderen blijkt dat het mogelijk is dat je ad-hoc door een eenzijdige beslissing van de school met de opvang voor je kind wordt opgezadeld. Susanne maakt nu zelf zo'n situatie mee waarmee het bewijs tenminste eenmaal geleverd is.
De vraag is dan ook niet: Mag een school wel dicht bij het overlijden van de vrouw van een collega, maar: moet een school niet zorgen dat er opvang is bij een ad-hoc sluiting?
Het antwoord op die vraag neigt meer en meer naar 'ja'. Eigenlijk juist ook omdat zo'n voorziening het de collega's mogelijk maakt om met zijn allen de begrafenis van de vrouw van de collega bij te wonen.
Groet,
Miriam Lavell

Maylise

Maylise

02-12-2008 om 12:31

Knurf

Een begravenis is natuurlijk een serieuze zaak en ik heb alle begrip er voor dat de collega's naar die begravenis toe willen maar de conseqentie dat de school dan dicht gaat vind ik een te grote.
Een school heeft net als een ziekenhuis, postkantoor, electriciteits bedrijf een belangrijke maatschappelijke functie waardoor ze IMHO niet ineens dicht kunnen gaan. Wat dat betreft is het ook niet te vergelijken met de buurtsuper die dicht gaat. Immers boodschappen kunnen ergens anders gedaan worden.

Ik vind dat je ouders met een onverwachte sluiting voor moeilijkheden plaatst. Er zijn genoeg mensen met een beroep waar ze niet zo makkelijk op korte termijn een vrije dag voor kunnen opnemen zonder daarmee anderen tekort te doen. Bijvoorbeeld een advocaat die die dag in de rechtbank moet zijn, een chirurg, een verpleger enzovoorts.
Zelfs ik zou op bepaalde momenten het echt moeilijk vinden om onverwacht een dag vrij te moeten nemen omdat bepaalde werkafspraken die ik heb ook van anderen afhangen. Nu heb ik wel wat opvang achter de hand maar ik ken genoeg ouders die dat niet hebben.
Ik vind niet dat de school dus opeens kan besluiten om dicht te gaan zonder een adequate noodoplossing te bedenken. En dat geldt zeker en nog veel meer voor al die onzin studie dagen en dergelijke waar ze nu de hele school voor sluiten. Ik zou een begravenis ook niet aangrijpen om op school die discussie aan te gaan maar ik kan ook niet achter de beslissing van de school staan.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.