Evenzo
18-10-2011 om 20:38
School is soms te moeilijk voor mij als ouder
Help, soms word ik zo gek van school. Ze doen moeilijk of zijn laks. Afspraken maken doen ze volop, nakomen niet: ik moet aan alles trekken, in gang zetten, in gang houden, met ego's rekeninghouden, alles moet met een omweg. Ik heb het gevoel op eieren te moeten lopen en heel vaak weet ik het niet meer! Dan heb ik alle muren wel gezien en alle kastjes ook. Hoe moet ik het nog vragen of zal ik het eisen? Is er geen begeleiding voor ouders inzake school? Ik zou toch soms zo graag eens met een deskundige willen overleggen. Al is het alleen al voor de (h)erkenning en af en toe net dat ene kleine zetje. Ik wil er ook echt voor betalen. Is zoiets er? en waar?

Evanlyn
18-10-2011 om 22:32
Begeleiding
Dat had ik ook zo graag willen hebben! Het is zo moeilijk om het allemaal zelf uit te vogelen.
Het belangrijkste is, dat school een agenda heeft en jij ook. En die hoeven niet parallel te lopen. Jij zit daar niet om een aardige moeder gevonden te worden, maar om te zorgen dat je kind lekker in zijn vel zit en goed leert. School vindt het vooral belangrijk dat het "loopt", en als jouw kind daarbij wordt gezien als een obstakel, zal school er alles aan doen om van hem/haar af te komen. Jij moet er dan voor zorgen dat school doet waarvoor ze zijn, namelijk de voorwaarden voor goed onderwijs scheppen. En dat zullen ze je niet in dank afnemen. In een andere post noemde ik het "gewapende vrede". Het is helaas niet anders.
Zelf heb ik veel aan de psycholoog die mijn kind begeleid heeft. Ouderbegeleiding kan ook "schoolbegeleiding" inhouden. Het gaat als het goed is niet alleen om hoe het er thuis aan toe gaat. Maar misschien heb jij zo iemand niet. Ach, OO is ook een geod adres voor dit soort info.

Evenzo
20-10-2011 om 16:24
Evanlyn
Helaas hebben wij zo iemand niet. Hoe vind je zo iemand?
OO is heel prettig. Aan de andere kant: soms wil ik ook niet alles vertellen vanwege mogelijke herkenning. En de relatie is zo ingewikkeld.

Evanlyn
21-10-2011 om 12:22
Http://www.onderwijsconsulenten.nl/
Ik neem aan dat je die wel kent? Verder kan een ambulant begeleider handig zijn. Of eigenlijk iedereen die je van buiten meesleurt en niet al een geschiedenis met de school heeft. Maar het blijft moeilijk. Is er geen therapeut in beeld?

Evenzo
23-10-2011 om 10:07
Ambulant begeleider
Ik neem aan dat je die wel kent? Verder kan een ambulant begeleider handig zijn. Of eigenlijk iedereen die je van buiten meesleurt en niet al een geschiedenis met de school heeft. Maar het blijft moeilijk. Is er geen therapeut in beeld?
Een ambulant begeleider kan alleen als er sprake is van een rugzakje, toch? Ik weet er niets van. Een rugzak is niet aan de orde. En iedereen erbij halen: poeh, liever niet. Er zijn twee dingen die spelen: de communicatie met school. En dat school ons kastje-muur laat zien, onder het mom, dit is heel normaal bij ons. Ga je eens om je heen praten, is dat helemaal niet prese gangbaar is, maar en keuze van school. Dat tot daaraan toe maar met als gevolg dat vanalles erg lang duurt en niet in het voordeel van mijn kinderen. Dit klinkt heel luchtig maar gaat van privacy schending tot op de hoogte blijven van de ontwikkeling van kinderen tot op onze vraag informatie doorgeven over die ontwikkeling aan huisarts (na een maand nog niet, ondanks herhaalde verzoeken).
Op de site van de onderwijsconsulenten lees ik allerlei voorwaarden waar de situatie niet naar is.

tsjor
23-10-2011 om 13:18
Probeer eens cjg
In hun hoofd zijn ze er voor andere problemen (oorzaak: gezinssituatie), maar als ze echt een centrum willen zijn voor jeugd, met een lokale dan wel regionale functie, dan zouden ze zich ook moeten verdiepen in problemen die door scholen worden veroorzaakt. Ik vermoed dat je weer heel veel kastjes en muren gat zien, maar wie weet, wellicht gaat er dan binnen het CJG een lichtje branden. Ze zullen al blij zijn als er een ouder binnenloopt.
Tsjor

Leen13
23-10-2011 om 14:49
Man
Soms helpt het als je gesprekken niet meer alleen maar altijd met z'n tweeen aangaat. En neem een man mee, die wordt serieuzer genomen dan een emotionele moeder.
Ik weet niet waarom er informatie van de school naar de huisarts moet maar die instanties kunnen niet veel met elkaar, dat is een leuk idee maar het is het niet.
Vertel zelf gewoon aan je huisarts wat je observaties zijn. En anders, maak een afspraak op school en sta erop dat de informatie dan klaar is om door jou meegenomen te worden naar de huisarts. Gewapende vrede inderdaad.
Hulpverlening erbij in de zin van CJG of anderen is een risico. Daar heb ik zelf niet zoveel mee. School wilde graag contact met de psychiater, dat vond ik goed, maar is nooit tot stand gekomen. Het idioom van beiden is ook te verschillend. Ik geloof nooit dat school iets met de tekst van de psychiater had gekund. Te veel gericht op trauma's in de jeugd e.d.
Een psychologe van zoon is op school geweest. School had helemaal niets, nul, zero, met rugzakjes en begeleiding dus dat werd me een stom gesprek. Psychologe was er daarna alleen maar meer van overtuigd dat er een gezinsprobleem was, heeft bijgedragen aan de melding naar het AMK denk ik.
Leerplichtambtenaar heeft goed geholpen maar raakte zelf gefrustreerd van het gedonder met de basisschool en begon mij ook te bedreigen met een boete.
Onderzoeker van de kinderbescherming op de school gezet. Ach ja, een telefoontje is het dan en helpt ook niets.
Zo blij was ik dat die kinderen naar het voortgezet onderwijs gingen en dat het daar toch echt een verbetering was. Kun je ook slecht treffen overigens.
Doe zelf wat je zelf kunt doen, wees creatief met je opties en anders verander je van school. Dan wel eerst onderzoeken waar je opties iets beter zijn.

Leen13
23-10-2011 om 14:56
En ja,
Om meer gerichte tips te krijgen is het toch handiger om iets meer van de situatie te vertellen. Dan lezen ze maar mee denk ik dan. Ik ben zelf soms ook vrij expliciet maar heb daar toch nog nooit iets van teruggekregen.

Leen13
23-10-2011 om 14:59
Amsterdam
En in Amsterdam heb je onderwijsconsumenten. Tenzij dat wegbezuinigd is kun je daar ook goede tips krijgen en herkenning. Daar heb ik zelf vreselijk veel aan gehad en heeft me geholpen om me steviger en minder geintimideerd op te stellen.

Leen13
23-10-2011 om 15:23
Psychologe
Daarvoor adviseerde om kind een thermometer te geven en dan te zeggen: kind jij bent niet ziek, jij gaat naar school. die had ik ook beslist niet met de school laten communiceren.
Het is toch blijkbaar een veld waar veel spraakverwarring heerst, mensen hun eigen belangen hebben en laten prevaleren en er weinig oog is voor praktische logische pedagogische oplossingen.
Dus doet iedereen zijn eigen ding of gooit al die dingen op een hoop en dan moet jij er maar soep van zien te koken.

mijk
24-10-2011 om 09:03
Ons cjg doet dit.
ons cjg heeft al een aantal keren lezingen en dergelijke gehad over 'praten met school'. Naar aanleiding daarvan zijn ze ook trainingen op scholen in de wijk gaan geven over praten met ouders. Vonden leerkrachten een lastige cursus begreep ik
Mijk

Evenzo
24-10-2011 om 15:47
Interesse
Mijk: ze waren wel geinteresseerd om zo'n cursus ook in de regio Amsterdam te geven. Of ze in contact konden komen met degene die dat bedacht of gegeven had. Ik heb toegezegd dat door te spelen. Bij deze dus!

mijk
24-10-2011 om 20:33
Wat leuk!
mail me maar even op [email protected] dan zal ik je de contactgegevens doorsturen...
Mijk