Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
koentje

koentje

01-02-2011 om 12:16

School keuze; pro hier of pro daar?

Wij moeten een keuze gaan maken!

Op de ene school hebben we een persoonlijk gesprek met rondleiding gehad, op de andere school zijn we naar de open dag geweest. Het gaat sowieso om praktijkonderwijs.

School A is verder weg, hij moet dan met de bus (of drie kwartier fietsen)maar wat me erg aantrekt in deze school is dat er een stevige structuur is met gedragsregels waar strak de hand aan wordt gehouden. Geen brutaliteiten, schelden en respectvol met iedereen omgaan. Leuk gebouw (oud gebouw goed onderhouden, sfeervol) niet te veel ll, veel ruimte. Voor mijn zoon is structuur en opvoeding in sociaal emotionele zin nog heel erg nodig. Bovendien wordt hij wel eens gepest en denk ik dat dat op school A beter wordt begeleidt.

(Zoon 12, jaar heeft adhd en ? iets van PDD of NLD in ieder gevaal heeft hij problemen op sociaal emotioneel gebied en met rekenen/ruimtelijk inzicht)

Op school B zijn we naar de open dag geweest en het viel ons nog mee; in die zin dat we niet zo'n positief beeld hadden van deze school en een hoop dingen toch erg leuk waren daar. School B is drie minuten fietsen dus erg dichtbij... De school heeft een beetje slechte naam in de zin van 'het tuig van die school' in onze omgeving. Het gaat in beide gevallen om een praktijkschool, en die heeft in zijn algemeenheid een beetje die naam... dacht ik.

Voor zoon is belangrijk dat school B een veel leuker groenlokaal heeft; met behalve allerlei planten en mogelijkheid tot tuinieren, ook veel dieren (cavia's vogeltjes, schildpadden) School A heeft een saai groenlokaal maar heeft op de afdeling techniek een echte motor en een sqaud staan om aan te sleutelen.

Opmerkelijk is dat zoon zelf wel heeft opgemerkt dat school A een echte motor heeft, maar niet heeft opgemerkt dat dieren in het groenlokaal ontbreken. Waar hij op de opendag van school B erg enthousiast over was.

Ik kan hem een beetje sturen door zelf de nadruk erop te leggen dat het erg leuk is dat hij in de ene school een motor heeft staan en 'verzwijgen' dat het groenlokaal saaier is. Hij is sowieso beinvloedbaar door ons en vanuit zichzelf geneigd te kiezen voor oppervlakkig prettige dingen zeg maar. Dingen als betere emo/sociale omgang met elkaar.... dat zegt hem niet zo veel. Mij des te meer en ik schat ook in dat hij dat echt wel nodig heeft en het heel belangrijk is voor zijn verdere ontwikkeling.

Maar wat doe ik hem aan door hem ver weg op school te doen? Hij is tenslotte de gene die straks dagelijks in die bus zit of lang moet fietsen, terwijl er om de hoek ook een pro is.

Dus.......... twijfel twijfel. Welke kant wil ik op? En in hoeverre is het éerlijk'hem bewust te sturen in zijn keuze?

Wie helpt me in mijn overwegingen?

School A is overigens bijna vol en we moeten eigenlijk eind deze week een beslissing maken anders is A vol. Dat maakt het moeilijk...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Reizen

Reizen na de verhuizing had voor dochter een onverwacht voordeel. Opgeladen en gefrustreerd kwam ze na 3 minuten thuis uit de basisschool.
Nu zit ze een tijdje rustig in de bus en komt huppelend binnen.
's Morgens neemt ze nog even haar woordjes door in de bus.
In haar geval dus een voordeel maar dat zal van je kind afhangen.
En ik verlang wel eens naar een school dichterbij als er weer een ouderavond is.

koentje

koentje

01-02-2011 om 12:49

Kijk dat is nog eens een positief punt!

Zo'n stuk fietsen of bussen is voor zoon misschien ook niet gek in die zin......

En die ouderavonden... tja... hoe vaak is dat helemaal?

Guinevere

Guinevere

01-02-2011 om 13:03

Je zoon

Is je zoon meer een techneut of meer een buiten/groenmens? Dat zou ik zeker mee laten wegen in de beslissing.

koentje

koentje

01-02-2011 om 13:12

Guinevere

Ik weet dat nog niet. Hij is niet handig, wel zorgzaam dus misschien meer geschikt voor de groenkant.
Anderzijds is hij zijn hele leven al bezeten van alles wat wielen en een motortje heeft.

Maar hij heeft een plekje op de kinderboerderij hier ; daar mag hij iedere woensdag een paar uurtjes helpen. Dat vind hij geweldig. In die zin is aan die behoefte al min of meer voldaan.

Primavera

Primavera

01-02-2011 om 14:24

Overweging

Hoe vaak en lang per week zou je zoon in het groen en tecniek lokaal zitten vergeleken bij de tijd die hij in andere lokalen doorbrengt?
Weegt een leuk groenlokaal op tegen een slecht pestbeleid? Zou je zoon het pesten op de koop toenemen vanwege het groenlokaal?
Wat voor een andere positieve punten heeft school B behalve groenlokaal en afstand? Wegen die op tegen minder structuur of maakt die minder struktuur de kans dat je zoon op school verzuipt zo groot dat die dingen er toch niet meer toe doen.
Ik zou waarschijnlijk voor school A gaan, waar jullie al een persoonlijk gesprek hebben gehad. Het is natuurlijk niet voor niks dat die zo snel vol zit met aanmeldingen en de andere school niet. Vraag anders als je heel erg twijfelt nog een persoonlijk gesprek op school B aan, op open dagen wordt toch altijd alles zo mooi mogelijk voorgesteld.
Groeten Primavera

Henriette123

Henriette123

01-02-2011 om 15:31

Snel kijken op een gewone dag

Ga voor je beslist eens op een gewone dag kijken op beide scholen; als je daar tenminste nog tijd voor hebt.Op een open dag laten de scholen zich van hun beste kant zien.Informeer bij ouders van school B eens hoe het zit met de dingen die jij belangrijk vindt.Misschien een niet zo nette oplossing, maar als je je kind opgeeft voor school A kun je hem dan later alsnog naar school B laten gaan? Juist als je kind makkelijk te beinvloeden is,is het belangrijk met wat voor kinderen hij in de klas komt.
Onze kinneren vonden overigens verder fietsen voor een leukere school geen probleem.

koentje

koentje

01-02-2011 om 15:50

Pelle,

ja!woon je ook in deze omgeving?

Kobalt

Kobalt

01-02-2011 om 15:54

Ik zou

Je moet het zelf beslissen. Maar ik lees in jouw openingspost, dat je voorkeur bij school A ligt. En dat snap ik ook wel die goede begeleiding en structuur lijken mij veel belangrijker voor het leerproces van je zoon, dan de inrichting van een praktijklokaal.
Dat je zoon verder moet reizen, dat kan nadelig, maar ook in zijn voordeel uitpakken. Het is in ieder geval weer een stuk structurering van zijn tijd. Het kan ook een verademing zijn, om even je hoofd vrij te fietsen, na een zware dag in de klas. Beter dan na twee minuten thuis komen en vervolgens achter de tv neerploffen.
Succes met de keuze!

koentje

koentje

01-02-2011 om 15:59

Nee,

voor mij is het eigenlijk toch wel helder dat ik hem het liefst op school A heb. Maar het zou te ver gaan om te zeggen dat hij op school B gepest gaat worden, want of het verschil nou echt zo groot is, daar heb ik gewoon geen zicht op. En ik vind het moeilijk hem uit te leggen dat ik denk dat school A meer structuur biedt en streng is op allerlei regels. Hoe vertaal ik dat zo voor hem dat hij daar het voordeel van ziet?

Het is voor een deel gewoon gebaseerd op gevoel. Dat is ook het hele moeilijke bij zo'n keuze. Want de regels en de zaken zoals beschreven in de schoolgids worden nu eenmaal vaak mooier voorgesteld dan ze in de praktijk zijn.

Wel heb ik al even met zoon gesproken dat het een voordeel kan zijn voor hem dat hij naar school gaat waar hij nog niemand of heel weinig kent. De meeste kinderen bij hem op school gaan naar school B. Maar ook kinderen die hij aardig vindt en waar hij best mee in de klas wilt...

Kobalt

Kobalt

01-02-2011 om 16:14

Hoe vertellen

Even denken hoe ik zoiets aan mijn zoon zou brengen.
Ik zou geloof ik er eerlijk in zijn, dat ik het ook niet allemaal van te voren kan weten hoe het gaat en dat het moeilijk is om te kiezen.
Ik geloof dat ik ook zou benoemen dat mijn gevoel zegt dat het op die school beter voor hem zal zijn. Ik zou ook wijzen op feiten: duidelijke regels, zodat iedereen precies weet waar hij aan toe is. Dat is fijn duidelijk voor je zoon. Een pestprotocol, zodat iedereen weet wat er moet gebeuren als er gepest wordt.
En een nieuwe groep medeleerlingen. Fijn voor je zoon, een frisse start.
Zoiets?

koentje

koentje

02-02-2011 om 14:33

Kogel door de kerk

Wij hebben inmiddels school A gekozen en Koentje-zoon gaat hierin mee. In eerste instantie stelde hij zich ineens heel weerbarstig op, dat hij alleen naar school B wilde. Dat was vreemd, want vlak na het bezoek was hij erg enthousiast over A. Er leek ineens erge weerstand te zijn voor school A en pas na veel trekken kwam eruit dat hij het eng vind alleen met de bus te gaan. Pas nadat ik uitgebreid beschreven heb hoe we dat gingen aanpakken (en de verzekering dat ik mee ga zolang hij aangeeft nog niet alleen te willen) had hij ineens wel oren naar school A. (tenslotte hebben ze daar een motor staan…)
Het fietsen is inderdaad een goed punt: dat daar ook positieve kanten aan zitten. Maar in de eerste instantie laat ik hem bussen; dat vind ik voorlopig nog even veiliger: het is best een route met gevaarlijke stukken. Als hij wat ouder is komt dat misschien vanzelf. Maar ja, ik ben zelf van mening dat kwaliteit van de school belangrijker is dan afstand. Zelf heb ik vroeger ook 3 kwartier heen en terug gefietst: dat was gewoon zo en dat heb ik nooit als probleem gezien.

Welke richting Koentje-zoon gaat weten we echt nog niet. Hij heeft iets zorgzaams (dieren , kinderen, horeca) en is enorm geïnteresseerd in motoren e.d. maar wel erg onhandig. Hovenier zou me ook niet eens verbazen! Hij kan zich helemaal verliezen in vegen…. Maar hij mag ook momenteel om de week een woensdagmiddag helpen op de kinderboerderij en dat vindt hij helemaal geweldig! Dus dat heeft hij zelf al. Gisteren zei hij ineens dat hij in de opvang voor kinderen wilde werken maar dat kan zo weer veranderen!

Stel dat je inderdaad straks problemen hebt met het ‘tuig’ en/of hij gepest wordt dan hebben we spijt als haren op het hoofd en kun je niet zo makkelijk terugkomen op je besluit. En dan heeft ie zijn nare ervaring al te pakken. Dus ja, we hebben besloten en het voelt goed!

Ik heb hem nu aangemeld en hij is voorlopig de laatste die wordt aangenomen. Pelle; het gaat om een school op de grens tussen H en H vlak bij het ziekenhuis.
bedankt voor het meedenken iedereen!

koentje

koentje

02-02-2011 om 14:34

Kobalt

het lukte inderdaad wel om toch iets uit te leggen aan hem over de regels en het pestprotocol. Ze snappen soms meer dan je eigenlijk denkt...

Koentje

Fijn dat je een school hebt gekozen. Dat geeft rust. Ik wens je zoon een hele fijne schooltijd toe!

koentje

koentje

04-02-2011 om 12:50

Ikus e.a.

DANK!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.