Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MoederVan3

MoederVan3

14-03-2009 om 12:32

School van prem - de uitslag

Heeft hier nog iemand gekeken naar de laatste aflevering van de school naar Prem.
Ik vond het allemaal weer redelijk tendentieus. Er werden zogenaamde adviezen bij de scores gegeven die ik niet echt kon plaatsen. Zo werd tegen Denzel gezegd dat hij met een CITO-score van 518 naar VMBO-K kan, nou hier is in de weide omtrek geen VMBO-school te vinden die Denzel op VMBO-K zou toelaten. Nog sterker alle scholen zouden onmiddelijk over LWOO beginnen. Tegen Jorn werd gezegd dat zijn IQ-score van 97 voldoende was voor HAVO. Uiteraard zal het wel eens voorkomen dat leerlingen met een IQ-score van 97 naar de HAVO gaan en deze school afmaken. Maar volgens de cijfertjes over het NIO zitten kinderen met dit IQ meestal op VMBO-G of VMBO-TL. Bij Ezgi bleek duidelijk dat haar entree-toets een uitbijter naar beneden was. Ze had een HAVO/VWO-advies gekregen en nu ook een bijpassende CITO-score. Waarschijnlijk had dat meer met toetstraining te maken, dan met het werkelijk wegwerken van leerachterstanden.
Ik vond het ook erg jammer dat LWOO steeds als een bijna vies woord werd uitgesproken, terwijl LWOO toch mogelijk maakt dat kinderen een VMBO-diploma halen die anders zonder diploma van school zouden gaan.
Jammer, een gemiste kans. Maar misschien is het ook wel onterecht om van een TV-programma een wat fundamentelere analyse van de problemen in het onderwijs te verwachten. De politiek en de onderwijs sector zelf heeft daar immers ook problemen mee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

ik heb het ook gezien. EN ik vond de scores ook niet passen bij de nivo's die Prem erbij noemde. Bijvoorbeeld 537 een dikke vette havo noemen (Joost) komt mij raar voor. Hier is Havo vanaf 540. EN die arme Lisa.
en er was ook een score van 527 die VMBOT zou krijgen.
Hier in de buurt zijn de normen net als bij moeder van 3 veel strenger.
EN gun Dednzel met zijn 518 AUB LWOO. Dat heeft hij wel nodig volgens mij.

marie

marie

14-03-2009 om 13:52

Inderdaad

Hallo
Ik heb het laatste stuk gezien en ik vond het ook heel jammer dat LWOO als iets vies en minderwaardigs werd bestempeld. Ik vind het juist heel mooi dat het er is.
Jammer trouwens van Lisa dat haar score lager was dan eerst. Ik vraag me af of groep 8 overdoen veel gaat helpen. Als ze hier in de omgeving had gewoond, was ze wellicht doorverwezen naar OOM (onderwijs op maat). Dat is een project met soort van "schakelklas" tussen basisonderwijs en VMBO. Die kan 1 of 2 jaar duren. Daarna stromen ze door naar het reguliere VMBO (2e of 3e klas).
Verder zou ik eigenlijk deze groep kinderen over 2 jaar nog wel eens willen zien, om te zien of ze inderdaad op de opleiding gekomen zijn die ze wilden en hoe ze het daar dan doen. Dan kun je immers pas echt zien of het geholpen heeft.
groetjes

reina

reina

14-03-2009 om 14:58

Inderdaad

Heel jammer dat er zo denigrerend over het LWOO gedaan wordt, terwijl veel kinderen juist door het LWO hun vmbo (of soms havo) kunnen halen. Misschien moet mijnheer Prem maar eens een paar dagen mee gaan lopen op een LWOO-school. Ook ik zou graag zien hoe het de kinderen over 2 jaar vergaat, of ze inderdaad een te laag advies kregen of dat ze nu alleen maar omhoog gegaan zijn door de enorm veel extra aandacht die ze kregen. Worden ze nog geholpen als ze naar het VO gaan (een soort ambulante begeleiding) of moeten ze het nu verder zelf gaan doen, omdat het programma afgelopen is? Ik hoop echt dat ze het gaan redden, anders heeft mijnheer Prem ze alleen maar van de regen in de drup geholpen....

kaatje43

kaatje43

15-03-2009 om 12:39

537 is havo.

Weliswaar niet een dikke havo, maar toch. Als er sprake is van combinatie klassen dan is het mavo/havo. 540 is havo/vwo. Zie site Cito. Wat de stand van zaken betreft over 2 jaar, zet ik ook mijn vraagtekens bij. Aan de andere kant krijgen ze nu wel de kans om zich te bewijzen en die kans werd hen eerder al bij voorbaat ontnomen. Ik vond het voor Lisa ook wel heel sneu.
Wat het oefenen voor de toetsen betreft van Ezri. Misschien is dat wel zo, maar je kunt het ook omdraaien. Misschien had ze wel een slecht Entreetoets, juist omdat ze niet gewend was om met dit soort toetsen om te gaan. Mijn zoon had ook een slechte entreetoets t.o.v. zijn methodetoetsen.Na oefenen op school had hij wel een Havo eindtoets en doet het nog steeds prima op de Havo.
Wat Denzel betreft maakte Prem ook een blunder door te zeggen dat hij na het Kader wel kon doorstromen naar de Havo. Dat kan volgens mij helemaal niet. Buiten dat vond ik dat gehamer over die Havo heel vervelend worden. Net alsof dat zaligmakend is. Ik kijk er met gemengde gevoelens op terug.

Hier is 537 echt vmbo t

550-545 VWO zes jaar
545-540 havo vijf jaar
539-532 vmbo theoretisch/gemengd vier jaar
531-525 vmbo kaderberoepsgericht vier jaar
524-518 vmbo basisberoepsgericht vier jaar
517-511 vmbo basisberoepsgericht indivueel traject
510-500 praktijkonderwijs zes jaar

Dit zijn de tabellen van onze middelbare school. Niet veel anders dan andere scholen in de buurt.

Vic

Vic

15-03-2009 om 13:33

Momentopname?

Ben ik dan zo naïef om te denken dat de Cito maar een momentopname is en het advies van de basisschool doorslaggevend is? Hier een stiefdochter met havo/vwo advies, die op haar Cito 535 scoorde en gewoon naar de havo kon.
Ik heb van Prem alleen de aflevering van afgelopen week gezien. Volgens mij hebben die kinderen wekenlang flink wat begeleiding en stampwerk gekregen. Ik vraag me dus af of ze het op een vmbo-t of havo wel redden zonder al die extra steun.

Vic

Ik ben het met je eens hoor. Hier op school is de cito ook niet doorslaggevend. Er zijn indicatietabellen op de middelbare scholen in de buurt, maar het zijn geen stringente eisen. Het schooladvies is ook van belang
Maar als ik Prem met droge ogen hoor beweren dat 537 een dikke vette havo is heeft hij gewoon ongelijk!
Net als bij een aantal andere uitkomsten van de kinderen van de school van Prem. En Denzel naar de havo praten met een score die VMBO basis aangeeft is natuurlijk onzin.
Ik vind het werkelijk beschadigend voor die kinderen. Hij spiegelt ze dingen voor die irreeel zijn, vooral bij Denzel en Lisa

sw4

sw4

15-03-2009 om 16:55

Raar

ik heb niet de hele serie gevolgd, maar wel de laatste aflevering gezien. Dat meisje dat niet goed had gepresteerd vond ik heel sneu. Maar de reactie van Prem vond ik ook heel raar: het hele programma was er op gebaseerd dat de kinderen een hogere citoscore zouden halen. Als dat lukte en het schoolniveau omhoog ging: dikke pluim, want het is gelukt! Wat zei hij tegen dat meisje: school is niet belangrijk! Volgens mij haalde hij daar zijn eigen programma onderuit.

MoederVan3

MoederVan3

15-03-2009 om 19:42

Kaatje43 en vic

Natuurlijk hanteren scholen verschillende CITO-normen en natuurlijk is het schooladvies ook belangrijk en meestal belangrijker, maar zoek voor de grap de brochure van de Amsterdamse kernprocedure eens op. Hoe daar met de citoscores omgegaan wordt is zoals heel veel scholen er formeel of informeel mee omgaan. Boven een bepaalde grens kan een kind geplaatst worden, ook al is het schooladvies een niveautje lager. Tussen bepaalde grenswaardes wordt er nadrukkelijk naar het schooladvies gekeken en zal het daarvan afhangen of het kind wel of niet op het gewenste niveau wordt geplaatst. Beneden een bepaalde grenswaarde lukt het je kind alleen maar op dat niveau te plaatsen als een tweede test aangeeft dat de eerste uitslag niet klopt of de basisschool er van overtuigd is dat de CITO-toets verknald is. Voor Joost zou dat betekenen dat hij in Amsterdam zonder problemen in een VMBO-T/HAVO brugklas geplaatst kan worden en met een goed schooladvies ook op HAVO. Denzel en Lisa zouden tot de bespreekgevallen VMBO-basis of BK horen. In mijn regio is het zo dat bij een CITO van 520 of lager de middelbare school altijd om een LWOO test vraagt. Als er geen LWOO indicatie afgegeven wordt, bv omdat het kind een te hoog IQ heeft of onvoldoende leerachterstanden, dan wordt er alsnog tot plaatsing overgegaan, want anders zouden die 521 minners helemaal buiten de boot vallen. Dus Lisa en Denzel zouden in mijn regio waarsachijnlijk in een VMBO basis brugklas terechtkomen (met of zonder LWOO, afhankelijk van die aanvullende test). Alleen in het geval dat de baisschool het idee zou hebben dat het kind de CITO verknald zou hebben, zou een niveau hoger mogelijk zijn. En misschien is dat wel het geval bij Lisa, vanwege de enorme druk die op haar uitgeoefend is. Ik vond het ook erg zielig en eigenlijk ook een beetje gemeen van al die volwassenen die haar zo onder druk hebben gezet, met ook nog camera's die het registreerden. Maar ook in dat soort gevallen vraagt de middelbare school in het algemeen om een LWOO-test als tweede test.
Maar goed waar het me uiteindelijk om gaat is dat er door Prem wordt gesuggereerd dat elk kind HAVO kan halen en dat 60% van onze kinderen dat niet lukt door slecht onderwijs en dat is onzin. In feite bewijzen de uitslagen van zijn kinderen dat hij ongelijk heeft en ik denk dat hij daarom die uitslagen ook een beetje probeert op te poetsen.
En natuurlijk is er her en der wat mis met ons onderwijs. Met name het kinderen op eigen niveau laten werken, lukt hier slecht. Kijk eens op deze lijst naar alle postings over HB-kinderen. Maar er moet niet geroepen worden dat elk kind naar de HAVO kan. Het is onnodig deningrerend en het is gewoon niet waar. Mijn LWOO-zoon had als hij altijd helemaal op hem afgestemd onderwijs had gekregen met extra hulp vanwege zijn dyslexie, misschien naar VMBO-kader gekund (dus 1 niveau hoger). Maar ik heb echt niet het idee dat er meer in zit. Maar is dat zo dramatisch als Prem doet voorkomen? Wij hebben straks toch nog steeds behoefte aan loodgieters, hoveniers, kappers en verzorgenden?

Lys Lionne

Lys Lionne

15-03-2009 om 23:04

Klopt moedervan3

Zoon heeft een kaderberoepsadvies, haalt echter een score van 513 door faalangst en VO school eist een lwoo-toets en we zullen moeten praten als brugman om hem op kaderberoeps te mogen laten starten. Wellicht met lwoo, want die toets zal hij ongetwijfeld door de stress ook niet best gemaakt hebben....
Dus het verhaal dat de VO school zonder mee het advies van de basisschool overneemt is niet in alle gevallen waar! Dochter is daar overigens een voorbeeld van: had een mavo/havo advies en is o.b.v. het 'gevoel' van de brugklascoördinator en het leerlingvolgsysteem van de basisschool op havo/vwo geplaatst (wat ze overigens met groot gemak volgt).

kaatje43

kaatje43

16-03-2009 om 09:09

Mach, zie site van de cito

BEtekenis van de scores:
Basisberoepsgerichte leerweg 501 - 523
Kaderberoepsgerichte leerweg 524 - 528
Gemengde / theoretische leerweg 529 - 536
Havo 537 - 544
Vwo 545 - 550

Bij de combinatieklassen is het als volgt:
Basisberoepsgerichte leerweg 501 - 520
Basis- en kaderberoepsgerichte leerweg 519 - 525
Kaderberoepsgerichte leerweg 524 - 528
Kaderberoepsgerichte en gemengde /
theoretische leerweg
Gemengde / theoretische leerweg 529 - 533
Gemengde / theoretische leerweg en havo 532 - 536
Gemengde / theoretische leerweg en havo / vwo 535 - 541
Havo / vwo 540 - 545
Vwo 545 - 550

Dat de scholen daar zelf hun eigen voorkeur aangeven moge duidelijk zijn. Heel veel scholen zetten juist hoog in om zeker te zijn van zo min mogelijk uitvallers te krijgen.
En Vic, natuurlijk is een schooladvies veel belangrijker, mits weloverwogen gegeven. Helaas is het zo dat heel veel middelbare scholen toch wel naar de Cito score kijken.

kaatje43

kaatje43

16-03-2009 om 09:14

Vic

Helemaal mee eens. Mijn zoon had ook 537 met een duidelijk Havo advies. Advies al gegeven voor de uitslag van de Cito. De scholen in onze gemeente hanteren de betekenis van Cito en geven er niet een eigen draai aan. Maar nogmaals er werd bij Prem veel te veel gehamerd op de Havo. Waar zouden we zijn zonder een goede automonteur, loodgieter, ziekenverzorgende etc.

kaatje43

kaatje43

16-03-2009 om 09:21

Lys lyonne

Daarom zou de Cito score ook maar als bijzaak moeten meetellen. Er kunnen zoveel dingen fout gaan tijdens die drie dagen. Ik ken ook kinderen die een score haalden van 523 en nu in een combi-klas tl/havo cijfers op Havo niveau halen. Ik bedoel maar, het zegt echt niet zo veel. Als je dan als VO de Cito-eisen nog hoger stelt, ben je echt fout bezig.

Vera*

Vera*

16-03-2009 om 11:28

Maar

Het schooladvies wat leerkrachten geven is ook niet objectief. Dus als je geen waarde aan de cito moet hechten omdat het een momentopname is, waar baseer je dan een keuze voor vmbo/havo/vwo op?

MoederVan3

MoederVan3

16-03-2009 om 12:19

Het amsterdamse systeem

Eigenlijk vind ik het Amsterdamse systeem best wel aardig. Al zou er wat mij betreft aan de onderkant wel wat meer marge in mogen zitten. Ik weet overigens niet hoe het systeem in de praktijk werkt, want ik woon in een andere regio. Het voordeel van dit systeem lijkt mij dat een hoge CITO-score een te laag advies kan overrulen. Dit is vooral in het belang van allochtone kinderen, die vaak een te laag advies krijgen. Voor de groep waarbij de CITO-score een beetje tegenvalt kan het advies doorslaggevend zijn. Alleen kinderen met een erg lage CITO-score in verhouding tot hun advies vallen buiten de boot, tenzij een tweede test bewijst dat de CITO verpest is. Op zich denk ik dat met dit systeem veel kinderen op de juiste plek terechtkomen. En je hebt altijd bijzondere verhalen, maar daar maak je dit soort procedures niet voor. Het gaat om de grote groep.

kaatje43

kaatje43

16-03-2009 om 14:23

Lys, sorry ik bedoelde 532.

Het zou anders wel heel erg afwijken.

kaatje43

kaatje43

16-03-2009 om 14:26

Vera, het schooladvies wordt,

als het goed is, gebaseerd op de LVS-toetsen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-03-2009 om 14:31

Kaatje

"als het goed is, gebaseerd op de LVS-toetsen"

In theorie is dit natuurlijk zo, maar er speelt natuurlijk nog veel meer mee. En dat is inderdaad die persoonlijke inschatting. Dat vinden we prettig als die persoonlijke inschatting leidt tot een wat hoger advies. ('kind is zó gemotiveerd, ik durf het wel aan om havo-advies te geven').
Maar dat is niet prettig als daardoor het advies laag uitvalt ('kind heeft slechte werkhouding', 'kind zal geen steun vanuit ouders krijgen').

Vera*

Vera*

16-03-2009 om 14:31

Kaatje43

Naast het lvs speelt de algemene indruk ook mee. Ik heb al meer verhalen gehoord als dat bij een bepaalde leerkracht meisjes een hoger advies krijgen als jongens, bij een ander dat de werkhouding heel belangrijk was. Ja, hoe goed moet je werkhouding zijn als je alles met twee vingers in je neus doet en je geen uitdaging krijgt. En laat ik het dan maar nog niet hebben voor de 'allochtonen' die 'vaak' een te laag schooladvies krijgen.

kaatje43

kaatje43

16-03-2009 om 15:02

Tuurlijk, speelt motivatie en werkhouding mee.

Maar ik mag toch aannemen dat dat onderbouwd wordt. Sterker nog: ik denk dat werkhouding nog belangrijker is dan intelligentie, zeker op het VO. Volgens mij heb ik dit ook niet ontkent. Daarom ben ik zo voor combinatieklassen. Dan kan het kind laten zien wat het in zich heeft.
Maar als een kind hoge A's scoort, dan zou het toch van de zotte zijn als zo'n kind VMBO't als advies krijgt op basis van zijn werkhouding. Net als Justin.Dan zouden ze mij toch echt wat moeten uitleggen hoor. In dat geval is het dan maar te hopen dat hij de Cito heel goed maakt. Dat er gewoon geen discussie over hoeft te zijn bij het VO. Dan zal dit misschien een extreem voorbeeld zijn. Maar mijn jongste heeft een goed stel hersen, haalt meestal A's en B's. Zijn werkhouding is meestal niet geweldig. Niet omdat hij onderpresteert, maar gewoon om dat hij een hekel aan werken heeft. Ik denk dus dat dit wel in een advies wordt meegenomen.
Ik vind het alleen niet goed dat in sommige gemeenten de grenzen van de verschillende citoscores zijn opgetrokken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.