Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
zonder laptop

zonder laptop

28-06-2013 om 08:55

School verplicht laptop, mag dat?

Ik kreeg vorige week een brief van de directie van de school van mijn zoon (middelbare school). Aankomend jaar moet hij verplicht een laptop mee naar school nemen, die bovendien moet voldoen aan een hele waslijst aan syteemeisen. De kosten zijn voor de ouders. School is bereid bij te dragen, maar onder de voorwaarden dat er een overeenkomst wordt getekend. Die overeenkomst houdt in dat de ouders zich verbinden aan de verplichting om de laptop aan hun kind te geven en de school gedurende twee jaar een bijdrage van € 75,- doet, die wordt verrekend met de vrijwillige ouderbijdrage. Oftewel: je hoeft 75,- minder te betalen aan de ouderbijdrage. Als de overeenkomst niet wordt getekend, dan krijgt mijn zoon zijn boeken niet mee aan het begin van het nieuwe schooljaar.
Ik heb al een reactie aan de directeur gezonden, maar het antwoord was kort en bondig: de mr is akkoord, de laptops worden naast de schoolboeken gebruikt. zodat ook van het digitale lesmateriaal van de uitgevers gebruik kan worden gemaakt. School heeft geen finaciële middelen, dus moeten de ouders het maar betalen. Ik heb vorig jaar voor hem een nieuwe laptop gekocht, maar die is kennelijk niet geschikt voor school.
Mijn vraag: kan de school dit zomaar verplicht stellen? En kan de financiele bijdrage zodanig worden bepaald, dat deze verrekend wordt met de vrijwillige ouderbijdrage? Weinig vrijwilligs aan, lijkt me. En laatste vraag: mag de school het tekenen van de overeenkomst voor het laptopgebruik worden gekoppeld aan het vrijgeven van het boekenpakket?

Nee

Nee, dat mag niet. (Nou ja, eigenlijk is het ingewikkelder. Het gedrag van de school is niet te verbieden, maar betalen hoef je niet).
Je wordt geintimideerd.
Terug intimideren en je poot stijf houden. Dat hoeft trouwens niet nu al. Gewoon niet tekenen, niks doen, en afwachten of dat boekenpakket inderdaad niet geleverd wordt.
Pas dan is de school feitelijk onrechtmatig bezig en heb jij wat te eisen.
Je kunt dat wel aankondigen met een briefje als je wilt.
Geachte directie,
*Art. 27 Wet voortgezet onderwijs bepaalt dat de toegang tot het onderwijs niet afhankelijk mag zijn van een andere dan een wettelijk bepaalde bijdrage.
*De mening van de MR verandert niets aan de wet.
Wellicht kan de school of de MR in overleg treden met de uitgever, zodat het digitale lesmateriaal ook met laptops van een ander type toegankelijk is.
Zolang dat niet kan is het wellicht mogelijk om in de lessen de leerlingen samen te laten doen, een schoolcomputer toegankelijk te laten zijn, dan wel dat extra lesmateriaal (zoals voorheen) een niet zo grote rol te laten spelen.
Wij verwachten dat onze zoon het boekenpakket zonder verdere belemmeringen zal kunnen ontvangen en wensen u vast een prettige vakantie.
====
Groet,
Miriam Lavell

69er

69er

28-06-2013 om 09:53

Miriam

Als school al het lesmateriaal digitaal verstrekt, mogen ze ouders dan verplichten om daarvoor een geschikt apparaat aan te schaffen?
69er

Volgens de inspectie

Zie http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Documents+algemeen/2012/veelgestelde-vragen-over-ouderbijdragen.pdf
"2.3. Laptop of gym-T-shirt met schoollogo (of gereedschappen, atlas etc.) Een school vermeldt in de schoolgids en in een brief aan de ouders dat ouders van leerlingen in het eerste leerjaar een verplichte bijdrage voor een laptop moeten betalen of moeten betalen voor de aanschaf van een gym-T-shirt met schoollogo (of gereedschappen of het gebruik van atlassen, woordenboeken, etc.). De lesmaterialen (laptop of T-shirt) zijn alleen via de school te bestellen. Ben ik als ouder verplicht die bijdragen te betalen?
Nee. Volgens de wet moet het voorgeschreven lesmateriaal gratis worden verstrekt. Voor extra materialen mag de school wel een bijdrage vragen, maar deze bijdrage is altijd vrijwillig, dat wil zeggen: de ouder kiest er wel of niet voor die extra lesmaterialen te bestellen (bij de school). Het gaat dan bijvoorbeeld om bijdragen voor (het gebruik van) een laptop, atlassen, woordenboeken, gereedschap of (gym)kleding. De ouders kunnen ook besluiten om deze materialen zelf aan te schaffen en dit te doen bij de leverancier van hun keuze.
Als de school het gym-T-shirt met schoollogo, de laptop, het gereedschap of de atlassen wel verplicht stelt, dan dient zij deze materialen zelf beschikbaar te stellen. Als het T-shirt geldt als een extra materiaal, dan kan de school hiervoor wel een vrijwillige bijdrage vragen.
Veelgestelde vragen over Ouderbijdragen aan Schoolkosten in het VO – 1 juli 2012 3
Ouders dienen er steeds voor te kunnen kiezen of en bij welke leverancier zij het T-shirt (de laptop, het gereedschap, etc.) willen aanschaffen. Voor overige extra lesmaterialen geldt hetzelfde.
Scholen mogen van ouders verwachten dat zij aanvullende materialen, die meerdere jaren meegaan of een sterk persoonlijk karakter hebben, zelf voor hun kind aanschaffen. Als ouders dit toch niet willen doen, kan de school proberen een oplossing te vinden. Zodra de school echter specifieke lesmaterialen verplicht voorschrijft, dient zij deze altijd gratis beschikbaar te stellen. Het eigendom blijft dan bij de school.
Zie artikel 6e WVO en artikel 27, lid 2 WVO."
In feite beweert de Inspectie hier dat 'een laptop' wel verplicht gesteld mag worden, zolang er maar keuze is welke dat dan moet zijn (niet een specifiek model).
Mijn interpretatie van de wet is meer precies: Laptop op zich is ook al specifiek, gezien het feit dat 'papier' ook een opslagmedium is en 'smartphone' ook toegang tot het internet geeft. Dit in combinatie met de oorsprong en de bedoeling van de de wet, namelijk het niet op onvoorzienbare kosten jagen bij ouders.
Je moet wel brutaal zijn om het uit te vechten. Daarbij is het zaak dat je als ouders een afwachtende houding inneemt, totdat de school aantoonbaar onrechtmatig handelt (inderdaad geen boeken verstrekt, toegang tot de les weigert, oid).
Groet,
Miriam Lavell

69er

69er

28-06-2013 om 11:15

Nog een keer

Miriam,

Mijn kind kwam thuis met het verhaal dat de eerstejaars allemaal een ipad aan moesten schaffen. Ik heb even op de boekenlijst gekeken en gezien dat er in ieder geval 1 methode is die niet op andere tablet werkt. Dit speelt voor mij ( nog) niet en ik ging er eigenlijk van uit dat de soep niet zo heet gegeten zou worden, maar dat zou dus een lastig verhaal kunnen zijn? ( Mocht verhaal van mijn dochter kloppen).
69er

KGO

KGO

28-06-2013 om 13:28

Waarom niet afwachten?

Waarom laat je je zoon niet eerst gewoon z'n huidige laptop meenemen? Als die pas een jaar oud is lijkt het me stug dat de digitale boeken ed niet zouden werken.
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

marie

marie

29-06-2013 om 08:48

Hier laptop alweer afgeschaft

Wat ik na zo'n bericht dan weer grappig vind is dat hier een school na 5 (of 6?) besloten heeft om te stoppen met laptoponderwijs, omdat het toch niet bevalt....
Blijkbaar leren scholen niet vanelkaar en willen ze steeds zelf het wiel opnieuw uitvinden..

Tijgeroog

Tijgeroog

29-06-2013 om 13:10

Marie

5 of 6 wat? Maanden, jaar?

Marie

Marie

29-06-2013 om 22:35

Jaar

Na 5 jaar dus (typt zo lastig op een telefoon)

Marie

Marie

29-06-2013 om 22:41

Miriam lavell (ot)

Ik wil even melden dat ik het zo waardevol vind hoe je jouw kennis en kunde mbt onderwijsaangelegenheden zo met ons deelt.

Ik steek daar zelf regelmatig wat van op, maar denk dat veel OOL-ers (mede) daardoor beter weten hoe iets in elkaar zit, wat de achtergrond is en wat wettelijk geregeld is.

Top dus!

zonder laptop

zonder laptop

30-06-2013 om 09:23

Oke

Dank jullie wel voor de reacties. Het mag dus niet. De vraag is alleen of ik er iets mee an doen. Vlg week s het vakantie en is niemand meer te bereiken. En dan worden de boeken opgehaald en zadel ik mijn kind op met de discussie . Die krijgt de boeken niet mee zonder getekende overeenkomst. Wat een machtsvertoon

Graag gedaan

Wat lief Mare. Dank.
Groet,
Miriam Lavell

Niks aan de hand

Bezondig je niet aan voorspellingen. Wacht af.
Je situatie is als volgt: jouw zoon heeft een laptop. Dat is niet precies die die omschreven is, maar het is nog maar de vraag of dat zo nauw komt. Dat blijkt pas in de les. Dat is ver na de boeken ophalen.
Jij hoeft niks te tekenen, geen laptop van school af te nemen. Jouw kind krijgt gewoon die boeken.
Dus ja, er is sprake van machtsvertoon en vooral ook van misleiding. Maar het gewicht dat je eraan toekent zit vooral tussen je eigen oren.
Laat gaan en zie wat ervan komt.
Waarschijnlijk loopt het met een sisser af.
Groet,
Miriam Lavell

.een kind van 5 jaar een laptop nodig op school,heel graag een antwoord,bij deze bedankt

Knap dat je een topic van 8 jaar oud weer tot leven wekt. Kinderen van 5 jaar oud krijgen alle leermiddelen van school.  En je stelt niet echt een vraag.  Probeer eens zinnen te vormen. 

Volgens mij wel, althans het gebeurt heel vaak. Als je het als ouders niet kan betalen, kan je de kosten via de gemeente vergoed krijgen.

Granola schreef op 16-03-2021 om 09:27:

Volgens mij wel, althans het gebeurt heel vaak. Als je het als ouders niet kan betalen, kan je de kosten via de gemeente vergoed krijgen.

Voordat ik zag dat dit topic 8 jaar oud is, dacht ik nog aan dat sommige scholen hier eisen dat de ouders een laptop of ipad kopen voor hun kind en als ze het niet kunnen betalen bij Stichting Leergeld o.i.d. moeten aankloppen. Kennelijk kunnen andere scholen prima les geven zonder zo’n laptop dus waarom moet een ander deze voorkeur van een school gaan financieren? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.