Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Def rhymes

Def rhymes

07-02-2019 om 16:19

School weigert extra keuzevak

Mijn zoon wil een extra vak keuze voor bij zijn proefielkeuze maar school weigerd hem dit te laten doen.
Is dit wettelijk toegestaan?


Rooster

Is het haalbaar binnen het rooster?

Tsjor

vlinder72

vlinder72

07-02-2019 om 16:42

Waarom?

Waarom kan het niet?

Yanea

Yanea

07-02-2019 om 16:44

Tuurlijk

Extra vakken zijn geen recht, de school krijgt betaalt voor 8 vakken per kind.

Def rhymes

Def rhymes

07-02-2019 om 17:06

..

Het is allemaal mogelijk roostergewijs

En waarom weet ik niet precies het enige wat we te horen kregen was dat de docent er tegen was

Angela67

Angela67

07-02-2019 om 17:12

Je mag er echt vanuit gaan

dat scholen sowieso altijd alles mogen. Er is alleen een leerplicht, geen leerrecht. Er liggen nergens wetten behalve de ;'standaard' vakkenpaketten en exameneisen.
Er is ook geen rechter of ander orgaan waar je naar toe kunt met dit soort problemen.
Dus je kunt het wel proberen met stroopsmeren en lief zijn, maar dat is de enige manier.
gr Angela

Angela67

Angela67

07-02-2019 om 17:14

behalve als ze in hun schoolgids bepaalde combinaties weergeven en dan ongemotiveerd nee zeggen. Daar kan je hen op aanspreken. Maar ik moet de school nog tegenkomen die zo gedetailleerd informatie geeft dat ze erop aangesproken kunnen worden.
gr Angela

Triva

Triva

07-02-2019 om 17:32

mag

Mijn nichtje zat op een havo waar je niet eens examen kon doen in de twee Natuurprofielen. Ze mogen van alles verzinnen zolang je maar examen kúnt doen

Guera

Guera

07-02-2019 om 19:01

Cijfers?

Hier ook afgewezen. Deels vanwege rooster maar belangrijkste was dat hij gemiddeld voor alle vakken ruim een 7 moest staan. Stond hij niet. Daarnaast techn profiel dus ze willen soort van zeker weten dat je het gaat redden denk ik

Niets nieuws

Dat was in de jaren '80 al. Ik zat op een kleine mavo. Wilde je frans in je pakket dan kon je geen wiskunde nemen omdat die lessen tegelijkertijd waren. En zo waren er wel meer lastige cq. onmogelijke combinaties. Je koos gewoon een pakket dat bestond uit wat het vervolgonderwijs vroeg en vulde dat aan met vakken die je het beste lagen uit de combinaties. De alpha's en bèta werden gescheiden... we zagen elkaar bij nederlands, maatschappijleer en gym.

Klopt niet Triva

"Mijn nichtje zat op een havo waar je niet eens examen kon doen in de twee Natuurprofielen. Ze mogen van alles verzinnen zolang je maar examen kúnt doen"

Een vo-school is wettelijk verplicht alle profielen aan te bieden. Als een specifieke school dat niet doet, is omdat die school daar vrijstelling voor heeft gekregen. En dat is vrij uitzonderlijk. Maar het is dus niet om ze zomaar van alles mogen verzinnen.

skik

Lente

Lente

08-02-2019 om 16:55

Ik denk dat Triva bedoelt: in twee profielen tegelijk

Ik weet niet hoe dat op de Havo zit.
Maar met vwo NT en NG kun je zonder extra vakken in twee profielen examen doen (moet je bij allebei Scheikunde en Biologie hebben). Maar als de school dat niet wil, heb je pech.
School mag de vakkencombinaties beperken tot dat wat ze goed uitkomt in het rooster.

Yanea

Yanea

08-02-2019 om 17:03

Skik

Volgens mij biedt 'onze' vmbo niet alle profielen aan, hoor. En dat geldt op meer scholen in de regio.

maan.

maan.

08-02-2019 om 21:45

Rooster of cijfers

Vermoedelijk past het niet in het rooster of vindt school het gebaseerd op rapportcijfers te zwaar? Of ze hebben een standaardregel dat er gewoon geem extra's mogelijk zijn omdat dat veel gedoe geeft?

Dochter hier koos twee extra vakken, achteraf hoorden we dat school dit altijd beperkt tot 1 maar ze was ertussendoor geglipt. Geeft wel rust op je examen, te weten dat je twee vakken kunt laten vallen.

Ik zou zeker vriendelijk (bij de mentor?) op gesprek gaan en aangeven dat zoon graag extra vak wil en of dat alsjeblieft zou kunnen. Misschien kan zoon goede motivatie aanvoeren waarom een exra vak en met name dat specifieke vak.

Triva

Triva

08-02-2019 om 22:51

Nee echt

Geen natuurprofiel. Het was een kunstzinnige school.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-02-2019 om 23:09

Hier ook

Toevallig hebben we afgelopen week voorlichting gehad over de profielkeuze (vmbo). Er zijn per profiel een aantal vakken die je als keuzevak kunt kiezen. Jongste wil NT doen en daar kan dus geen Frans of geschiedenis bij. Ik vindt dat wel een tegenvaller.

Yanea

Yanea

09-02-2019 om 07:45

Phryne

Hier (vwo) kon je bij CE geen handvaardigheid naast economie kiezen, maar bij CM wel economie naast handvaardigheid. Heel bijzonder.

Triva

Triva

09-02-2019 om 08:46

Phryne

Vaak is dat soort beperkingen zo op kleinere scholen, of hoe minder klassen hoe meer kans daarop.

Yanea

Yanea

09-02-2019 om 09:06

Trivia

Welnee, onze school heeft 1450 leerlingen

Staatsexamen

Als je kind graag een extra vak erbij wil doen kan hij/zij toch ook staatsexamen doen? De kosten zijn beperkt, de materialen kun je volgens mij zo los bestellen en herkansen is gratis.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eindexamens/staatsexamen/staatsexamen-voorgezet-onderwijs

Twee extra vakken doen om de kansen op slagen te vergroten door twee vakken te kunnen laten vallen, dat is wel een behoorlijke aanslag op de lescapaciteit, Met een matige motivatie moet ik zeggen. Ik ben daar even kritisch op, want het zijn wel mensen, leerkrachten, die dat extra werk zomaar moeten leveren.

Tsjor

bicyclette

bicyclette

09-02-2019 om 09:37

symptoom

Wat mij betreft is het een symptoom van de hoe het momenteel met het onderwijs is gesteld.

School zou de plek moeten zijn waar een kind zoveel kan leren als hij wil. Het zou aangemoedigd moeten worden om het maximale uit je zelf te halen. Ambitie zou toegejuicht moeten worden.

Maar dat gebeurt steeds minder. De leerling wordt gezien als de grootste risicofactor in het onderwijs. Selectie aan de poort, want stel je voor dat een leerling een negatieve invloed heeft op 'de lijstjes'. Doorstromen wordt belemmerd, want stel dat de leerling het niet haalt, of met lage cijfers. En een extra vak? Teveel gedoe (de leerkrachten hebben het al druk), of de school bepaalt dat deze leerling het niet 'verdient' (had je maar hogere cijfers moeten halen, je hebt je rechten op ambitie verspeelt).

Ja, ik vind daar iets van.

Benthe

Benthe

09-02-2019 om 09:59

Profielen

Ik denk dat er verschil is tussen profielen op het VMBO (b/k/g) en op havo en vwo. VMBO scholen bieden meestal niet alle tien mogelijke profielen aan. Er zijn scholen die alleen 'groen' aanbieden, of alleen 'dienstverlening en producten', of alleen 'zorg en welzijn' en 'economie en ondernemen'. 'Maritiem' kun je volgens mij alleen in enkele kustplaatsen volgen. Havo en VWO scholen moeten volgens mij wel alle vier profielen aan bieden.

Yanea

Yanea

09-02-2019 om 10:03

Bicyclette

Dat is toch niet iets van nu? Wij konden vroeger ook geen Frans en Economie tegelijk kiezen, en extra vakken waren al helemaal niet standaard. Dat laatste is nu juist veel beter geregeld dan 35 jaar geleden.
En dat niet altijd alles maar kan, vind ik juist een goede zaak.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-02-2019 om 10:08

10?

Hier kunnen ze (vmbo-t) kiezen uit vier profielen, in grote lijnen dezelfde als op de havo alleen de naam is iets anders. Toch best een grote school, met alle schoolniveaus (van vmbo-b t/m vwo/gym).

Realistisch

'School zou de plek moeten zijn waar een kind zoveel kan leren als hij wil.' Mooie droom, maar hoe ziet dat er in werkelijkheid uit?
Waar is de grens tussen individuele belangen van een enkel kind en wat je als samenleving maatschappelijk gezien kunt opbrengen? Bijvoorbeeld: mijn kind wilde graag dansen. Maar daarvoor is hij buiten school om naar een balletschool gegaan.
Onderwijs is niet zozeer het tegemoet komen aan de persoonlijke wensen van een individueel kind. Het is minstens ook en wellicht zelfs nog meer maatschappelijke inordening van die gepriviligeerde verlangens. Daarin onderscheidt de verantwoordelijkheid van onderwijs zich van de verantwoordelijkheid van ouders. Als ouders kun je je kind maatwerk aanbieden.

Tsjor

Benthe

Benthe

09-02-2019 om 11:20

Er is

verschil tussen vmbo t (vier profielen) en vmbo b/k/g (tien profielen).

bicyclette

bicyclette

09-02-2019 om 11:24

Yanea

"Wij konden vroeger ook geen Frans en Economie tegelijk kiezen"
Dat was dan toch echt school afhankelijk. Ik heb toevalig in beide vakken examen gedaan. En ik had ook nog natuurkunde als extra vak). Paste roostertechnisch niet, maar dat was geen belemmering.

Je schrijft eerder: "Extra vakken zijn geen recht, de school krijgt betaalt voor 8 vakken per kind."
Dat klopt niet. Scholen krijgen 1 budget voor personeel en materiaal. Het is een keuze van de school hoe ze dat budget verdelen. Er zit geen rekenmodel onder die uitgaat van 8 vakken per kind en hoeveel dat de school dan zou kosten.

"En dat niet altijd alles maar kan, vind ik juist een goede zaak."
Ik ook. Maar ik vind het onbegrijpelijk dat het juist scholen zijn die de ambities van leerlingen afremmen. En kom er niet mee aan dat scholen geen geld hebben, het zijn gewoon beleidsmatige keuzes van scholen.
(er zijn overigens ook scholen die hier heel anders mee omgaan)

bicyclette

bicyclette

09-02-2019 om 11:41

Tsjor

Ik weet ook dat de individuele belangen niet centraal kunnen staan in het onderwijs. Er zit altijd een grens aan de mogelijkheden.

Het zijn de scholen zelf die bepalen hoe zij hun budgetten inzetten. Er zijn ook scholen die het juist stimuleren dat kinderen extra vakken volgen. Die scholen maken duidelijk andere keuzes: zij vinden persoonlijke ambitie belangrijk en willen dat faciliteren. De school van mijn kinderen was zo'n school. 70% van de leerlingen kiest minimaal 1 extra vak. Het kan dus gewoon wel. Het zijn keuzes.

Triva

Triva

09-02-2019 om 12:03

yanea

Dat zeg niks, het gaat om hoeveel leerlingen in die betreffende eindexamenklas zitten en soms is dat qua roosters gewoon niet mogelijk.

Triva

Triva

09-02-2019 om 12:06

phryne

Profielen vmbo

Leerlingen in het vmbo kiezen uiterlijk aan het eind van het 2e leerjaar voor een profiel. Vanaf het studiejaar 2016-2017 zijn er in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg 10 profielen:

Bouwen, wonen en interieur;
Produceren, installeren en energie;
Mobiliteit en transport;
Media, vormgeving en ICT;
Maritiem en techniek;
Zorg en welzijn;
Economie en ondernemen;
Horeca, bakkerij en recreatie;
Groen;
Dienstverlening en producten.

In de theoretische leerweg zijn er 4 profielen:

Techniek;
Zorg en welzijn;
Economie;
Landbouw.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-02-2019 om 12:37

Op de school van onze kinderen

proberen ze in principe zoveel mogelijk combinaties van vakken mogelijk te maken. Om te beginnen binnen de profielen. Maar dat levert enorm veel roostertechnische problemen op. Oudste had een unieke combinatie door 2 vakken bij elkaar te kiezen. En er waren meer van die unieke leerlingen.
Bij het maken van het rooster kost dat enorm veel extra tijd om het voor elkaar te krijgen dat iedereen alle vakken kan volgen, geven en dat het past in de beschikbare lokalen. Mijn man werkt ook op die school dus ik zie van twee kanten hoe het werkt: de mogelijkheden die geboden worden en de moeite die het kost om het allemaal te realiseren.

Een extra vak nemen op die school mag wel, maar het kan zijn dat je niet alle lesuren kunt volgen en een deel via zelfstudie moet doen.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.