Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

School wil dat ik mijn zoon laat testen op ADHD

Mijn zoon een druk mannetje die duidelijke regels nodig heeft. Heeft problemen met zijn leerkracht die hij 2 dagen in de week heeft.Als hij les van haar krijgt gaat het negen van de 10 keren fout. Moet hij op de gang of van groep 5 naar groep 7 verhuizen. Volgens zijn juf heeft hij ADHD en wil ze dat ik hem laat testen. Dus op zoek naar een kinderarts en een gesprek aangegaan zoon mee vragenlijsten mee gekregen voor school en thuis.
Conclusie van de kinderarts het kan een druk mannetje zijn, maar het is niet nodig om hem te testen het grootste probleem ligt op school tussen hem en zijn kindonvriendelijke juf. Maar school WIL dat ik hem laat testen waarom.....omdat er dan hulp kan komen en word het een kind mt een rugzakje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

20-04-2009 om 11:34

Maar

Hoe denkt de leerkracht die hij 3 dagen heeft erover en de leerkrachten van de andere jaren? Of je hem laat testen is jouw keus, niet die van de school!

T&T

T&T

20-04-2009 om 11:54

Het gemakkelijke rugzakje?

Denkt school niet iets te licht over de aanvraag van een rugzakje? want die worden niet meer zo gemakkelijk verstrekt. Het klinkt leuk om wat extra geld te krijgen voor iedere adhd-er, maar dan moet er al minstens een half jaar van te voren gewerkt zijn met een speciaal handelingsplan voor hem, en pas als dat niet werkt kan de aanvraag starten. Dan moeten er nog onoverkomelijke problemen spelen, die ook via een handelingsplan vastgelegd moeten worden etc. etc.
Om een lang verhaal kort te maken, een rugzakje is ook niet zaligmakend, ook dan moet er aardig wat extra werk verzet worden door school! Er komt (met rugzak) dan wel extra hulp van buitenaf.
Niet ieder druk kind hoeft getest, en ook met diagnose kan het best zijn dat je dat rugzakje nog niet krijgt... hoe gaat het met zijn andere juf? als hij het die andere 3 dagen wel goed doet op school weet je zelf ook wel hoe laat het is?
groetjes Tess

Bikkel

Bikkel

20-04-2009 om 11:58

Maria

Jij: "Maar school WIL dat ik hem laat testen waarom.....omdat er dan hulp kan komen en word het een kind mt een rugzakje."
Of je kind een rugzakje krijgt is nog maar de vraag.
Ik vind trouwens de houding van jouw school merkwaardig. Als de kinderarts een test niet nodig vindt, dan kan school hoog en laag springen, maar dan zou ik een test zeker niet laten plaatsvinden, als ik jou was. Als school dat dan zo nodig vindt, dan regelen ze het zelf maar.
Overigens is adhd meer dan alle dagen heel druk. Dat is maar een aspect. Andere zijn impulsiviteit (eerst doen, dan pas eens gaan denken) en gebrek aan concentratie. Heeft je zoon daar geen problemen mee? Dan zeker niet laten testen. Weet de leerkracht dit wel?

Maylise

Maylise

20-04-2009 om 16:58

Lijkt op leraar hier (geen advies, alleen herkenning)

De leraar van mijn zoon (ook zeer druk, ook groep 5) heeft ook bedacht dat zoon adhd heeft en weet ook nog wel een psycholoog die zoon wil testen. Wij willen daar niet aan meewerken dus dat levert nu een aardige patstelling op aangezien leraar nu weigert om er verder zijn gedachten over te laten gaan. Zoon heeft volgens hem adhd of in elk geval add en moet dus getest worden en dan moet er een rugzak aangevraagd worden.
Verder komt het hier nu niet en heb dus geen tips. Ik wacht eigenlijk op het volgend schooljaar aangezien de leerkracht die we dan krijgen denk ik geschikter is voor zoon (een vrij strenge juf) en dat ik hoop dat een deel van het probleem zichzelf oplost.

Maylise

Nasha 1st

Nasha 1st

20-04-2009 om 19:49

Geen adhd

volgens kinderarts, dus dan zul je school moeten gaan bewerken....laat de uitslag zien en vraag wat ZIJ nu gaan doen om een en ander te verbeteren, nu blijkt dat zoon helemaal geen ADHD heeft....

Guinevere

Guinevere

20-04-2009 om 20:58

Diagnoses

Diagnoses worden bij mijn weten altijd door een arts gesteld en niet door de leerkracht! Heb je iets op papier van die kinderarts? Scherm ermee richting de school!
Daarbij, al zóu hij ADHD hebben, dan heb je heus niet gelijk een rugzakje. En overigens zou ik ook spontaan ADHD krijgen van een juf die me de hele tijd op de gang en buiten de groep zet. Laat de school maar een handelingsplan maken. En daarin komt niet voor dat ie buiten de groep wordt gezet. Daarvan gaat elk kind denken dat ie vervelend en niet gewaardeerd is, dus zich ernaar gedragen.

maan.

maan.

20-04-2009 om 21:47

Ook geen add

Hier hebben we zelf met het idee gelopen dat ons kind add zou kunnen hebben.. diverse zaken leken er op te wijzen. Via schoolmaatschappelijkwerk naar de huisarts naar het riagg en mijn complimenten hier voor het riagg; alle tijd en alle moeite genomen en uiteindelijke conclusie was dat ons kind absoluut geen add had. De gesprekken hebben verhelderend gewerkt en heeft ons ook handvatten opgeleverd.

Tot onze verbazing na de zomervakantie ineens helemaal geen problemen meer.. alle 'kenmerken' van het schooljaar daarvoor als sneeuw voor de zon verdwenen.. ons vermoeden nu is dat de leerkracht van vorig jaar, laten we zeggen, minder klikte met ons kind. De leerkrachten die ons kind nu heeft geven duidelijkheid en structuur, zijn wat strenger maar heel rechtvaardig en geduldig en positief ingesteld.

Ik denk zelf dat een (groot) deel van het probleem van MariaT ook weleens bij de leerkracht zou kunnen liggen?

Rugzakjes aflopende zaak

Het verstrekken van rukzakjes voor relatief lichte stoornissen is een aflopende zaak. Er wordt aan alle kanten beknibbeld op de AWBZ en dit is de meest voor de handliggende volgende bezuiniging, want het is (in financiele zin) een volkomen uit de hand gelopen regeling.
Als het alleen om een rugzakje te doen is, zou ik niet aan testen beginnen. De kans is groot dat als je zover bent er geen rugzakjes voor ADHD-ers te verdelen zijn.
J.

Hoe?

Maria, hoe heb jij de conclusie van de kinderarts gecommuniceerd naar de school? Hoe communiceert de school naar jou de wens dat er toch getest zou moeten worden?
Die test en zeker dat rugzakje, komen er niet. Josephine heeft gelijk, dat is een eindige zaak en de regels zijn recent nog eens heftig aangescherpt.
Maar het probleem lijkt me vooral te liggen in de houding van de school. Hoe je dat precies op moet lossen hangt af van hoe zij zich gedragen.
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-04-2009 om 11:18

Gebruiksaanwijzing

Ik krijg altijd een beetje jeuk van dit soort berichten. Scholen die ouders dwingen om kinderen te laten testen, zodat ze een rugzakje kunnen aanvragen.
Wat de leerkracht nodig heeft, is een gebruiksaanwijzing van jouw kind. Want blijkbaar volstaat de 'standaard gebruiksaanwijzing' bij jouw kind niet. Volgens mij moet daar het gesprek over gaan. Biedt aan mee te denken wat de juiste aanpak voor jouw kind is. Dwing de leerkracht na te denken over de aanpak. Een diagnose (en rugzakje) is hier echt niet altijd voor nodig!
Een van mijn kinderen heeft ook een duidelijke andere gebruiksaanwijzing dan de meeste andere kinderen. Gelukkig weten wij zelf inmiddels behoorlijk goed wat bij hem werkt - en wat niet. Dat bespreken we zo nu en dan op school, zodat alle betrokkenen hun neus dezelfde kant op hebben staan. Leerkrachten denken ook actief mee, juist omdat we erover in gesprek gaan. 'zou het voor hem dan niet prettig zijn als hij een plekje vlakbij de deur heeft? '. Dat soort dingen. Probeer te voorkomen dat je tegenover elkaar komt te staan. Je hebt elkaar nodig om tot een goede aanpak van je kind te komen. En blijkt dat op die school niet te kunnen, overweeg dan of je hier wel goed zit.

Toch testen

Het vervelende is dat zolang er niet getest is zal school waarschijnlijk wel blijven hameren op ahdhd. Dan schuiven ze het probleem op je zoon.
Ik zou wel laten testen maar dan mbv die kinderarts of een kinderpsychiater. RIAGG en GGZ zou ik even niet doen. Veels te lang traject.
Mocht het toch adhad zijn dan weet je het en is dit duidelijk. Mocht het geen adhd zijn dan kun je school dit onder de neus houden.
Ik heb het geluk gehad dat destijds de kinderpsychiater die mijn zoon testte op eventueel autisme/pdd-nos ook een sessie op school deed. Was hun meteen de mond gesnoerd aangezien hij duidelijk naar juf aangaf dat met zoon niets loos was. Gaf gelijk wat handvaten.
Ik moet wel zeggen dat school en juf niet onwelwillend waren dit aan te nemen.

Veel succes!

Niet testen

Helenaleen, een adhd onderzoek is geen zwangerschapstest. Je kunt met de uitkomst van zo'n test niet bewijzen dat je het niet bent. Er is altijd wel iemand te vinden die meent dat je het wel bent.
Er is hier een verschil van mening. Eerst tussen de school en de ouders, nu kennelijk ook tussen de school en de kinderarts. Dat blijft zo totdat de school zijn zin heeft, of totdat de school inziet dat dit geen goede weg is.
Op dat laatste moet worden ingezet en dat doe je niet door toch maar wel te gaan testen of weer iemand anders te bezoeken. Het lukt waarschijnlijk wel door de school erop te wijzen dat dit onderzoek dat nu gedaan is door de kinderarts ook in de indicatieprocedure moet worden betrokken (ander pleeg je fraude) én dat de indicatiestelling voor rugzakjes zo is aangescherpt dat dit kind daar sowieso toch niet voor in aanmerking komt.
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-04-2009 om 19:04

Geld

"Het vervelende is dat zolang er niet getest is zal school waarschijnlijk wel blijven hameren op ahdhd."

En als er wel sprake is van ADHD, ben je (op een school zoals die van Maria) misschien nóg verder van huis. Zoontje van collega moest ook onder druk van leerkracht worden getest. Kind is inderdaad beetje 'anders', maar ouders ervaren thuis geen problemen. Kwestie van de juiste gebruiksaanwijzing...
Maar school doet niet aan aangepaste gebruiksaanwijzingen, en eiste een diagnose. En die kwam er: asperger. Maar denk je dat er ook maar iets verbeterd is? Nee. "Zie je wel, hij is niet normaal!" En school weigert om ook maar iets te doen richting het jongetje. "Dat kan alleen als hij een rugzakje heeft!". Geld dus. Maar dat rugzakje komt er zeer zeker niet. Feitelijk heeft de school hem afgeschreven. Hij moet zich aanpassen aan het systeem en de leerkracht, en als hij dat niet kan, is hij niet meer welkom. Tenzij hij een zak met geld meebrengt. Tenenkrommend is het, maar het gebeurt dus echt.
Wees op dit soort situaties beducht Maria!

Mischien niet door testen

Testen is ook niet het goeie woord maar door een deskundige er bij te halen krijg je toch een diagnose. En inderdaad, bij een indicatiestelling kunnen ze daar niet om heen.
Er kan toch sowieso geen rugzakje aangevraagd worden als er geen diagnose is?

Mari

Mari

22-04-2009 om 08:14

Maar

Een diagnose is geen garantie voor een rugzak. De criteria zijn aanzienlijk verscherpt.

Dat is al gebeurd

Helanaleen:"Testen is ook niet het goeie woord maar door een deskundige er bij te halen krijg je toch een diagnose."
Er is al een deskundige bijgehaald, namelijk een kinderarts, en die heeft al aangegeven dat het geen adhd kan zijn. Daarvoor is de vragenlijst die bij de aanvankelijke diagnosestelling van adhd hoort al ingevuld. Toch helpt dat niet. Nog een keer zoiets doen helpt nog minder.
Groet,
Miriam Lavell

Bikkel

Bikkel

22-04-2009 om 11:30

Waar komt dat toch vandaan?

Waar komt dat verhaal toch vandaan dat als je maar een stempel hebt je kind een rugzakje en pgb met vooral erg veel geld krijgt?
Ik krijg dat ook maar steeds te horen: "jouw kind heeft adhd, dan heb je zeker wel een pgb van 6000 euro per 3 maanden". Nee, wij krijgen niets en ik zou ook niet weten hoe ik dat op zou moeten krijgen, waaraan ik dat zou moeten besteden. Gisteren ook nog gehoord van een ouder die het kind liet testen want:"dan kreeg het een stempel en een pgb." Ik heb nog verteld dat dat helemaal niet automatisch zo is, maar dat klopte niet, vlgs die ouder, want school had dat gezegd. Wat een desillusie kan dat worden.
Even voor Maria: lees je nog mee?

Jolijt

Jolijt

22-04-2009 om 15:08

Weer samen naar school....

Maar de leerkrachten hebben de 'memo' hierover vaak niet gekregen/gelezen. Iedereen die een beetje afwijkt (van zeer makkelijk) moet een diagnose en liefst een zak geld meenemen.

Wat een gedoe!

Oke, diagnose is inderdaad al gesteld gezien de uitspraak van de kinderarts. Ben dan alleen heel erg verbaasd over de onnozeligheid van de school.
Of misschien nog niet eens onnozeligheid maar inhaligheid. Ziet er naar uit dat er geprobeerd wordt geld binnen te halen over de rug van kinderen.

Ik kan me de zorg van de ouders voorstellen want school wil hier helemaal niet luisteren en al zeker niet naar de rol van de juf kijken.

Ik vraag me af hoe je nu zoiets aan de kaak kunt stellen. Daarbij, heeft school dan niet al eerder ondervonden dat een rugzakje niet zo makkelijk te krijgen is?

Luna

Luna

22-04-2009 om 23:09

Was het maar waar (geld)

Was het maar waar dat je, als er eenmaal een diagnose is, makkelijk een budget krijgt. Mijn dochter heeft ADD, bij de handelingsadviezen noemt de kinderpsycholoog letterlijk dat zij begeleiding nodig heeft van een ander dan de eigen leerkracht. Ik ben ervan overtuigd dat ze daar veel baat zij zou hebben, maar het is helaas nogal duur. Ik ben al maanden bezig, maar omdat ze "alleen maar ADD" heeft en (gelukkig) een normale intelligentie krijgen we helemaal niets.

Luna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.