Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schooladvies


Nathalie1985

Nathalie1985

10-12-2021 om 12:30 Topicstarter

anomarie schreef op 10-12-2021 om 12:15:

Die onzekerheid is ook belangrijk om mee te nemen. Je dochter lijkt minder te presteren als ze onder druk staat. Door haar in een klas te plaatsen waar ze heel hard moet werken maar toch onvoldoendes haalt, versterkt dat alleen maar. Een tl/havo klas kan dan juist heel ontspannend werken: wauw maar dit is makkelijk, met hoge cijfers als resultaat. Dan is je eindresultaat nog steeds havo maar dan aangevuld met een positief zelfbeeld.

Dat is zeker waar! Een dingetje van de laatste tijd alleen. Want vorige jaren ging ze overal zonder moeite doorheen. Een dingetje is dat ze sinds vorig jaar flink gepest word door de jongens met dingen over haar uiterlijk en bij de meidengroep waar ze bij zit met onderhuidse pesterijen waarbij ze haar vaak kwetsen en buiten sluiten. Misschien heeft dat ermee te maken. School doet niet echt iets aan de pesterijen maar dochterlief verteld pioniers op school. Ik zal eens kijken hoe ze hier de tl havo klas invullen. 

Nathalie1985

Nathalie1985

10-12-2021 om 12:37 Topicstarter

IceTea schreef op 10-12-2021 om 12:26:

Het klopt dat rekenen en begrijpend lezen belangrijk zijn, maar er wordt ook zeker naar andere zaken gekeken, zoals inzet en resultaten van voorgaande jaren. Zit hier een stijgende lijn in? Rekenen is TL-havo en dat is dus het advies. Rekenen moet je kind omhoog gaan halen, wil ze een hoger advies gaan krijgen.

Schrik niet, vaak wordt het advies in groep 7 wat lager gegeven, zodat ze in groep 8 weer stijgen en dit beter is voor hun zelfbeeld. Heel vaak gaan de kinderen in groep 8 omhoog qua niveau of blijven ze erop, maar lager dan het advies wordt het haast nooit. Maar in dit geval moet rekenen gewoon omhoog. Gelukkig is groep 8 enkel herhaling van de stof.

En het klopt wat Valeria en Anomarie schrijven.
Met TL-havo wordt iemand niet toegelaten op een Havo.

En wil je dat je kind op een school komt waar zij op haar tenen moet lopen? Persoonlijk vind ik dit heel sneu voor een kind.

Desalniettemin nog een jaar de tijd voor je kind om te laten zien wat ze in huis heeft.

Nee zeker niet. Maar wij en de school waren eerder nog overtuigd van havo advies. Ze zat vorig jaar in groep 7 dat waren de Cito uitslagen. Nu zit ze in groep 8 en is het advies iets omlaag gegaan vanwege de NIO. Rekenen gaat nu beter dan vorig jaar. Ze wil ook graag bijles in rekenen vanwege de uitslag. Ik ben er wel van overtuigd dat alles goed komt hoor. Ik wilde alleen wat informatie en bijspraak over de tegenstrijdige uitslagen voorgaande schooljaren en Cito en de tegenvallende NIO. 

Nathalie1985

Nathalie1985

10-12-2021 om 12:41 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 10-12-2021 om 12:29:

Zit je dochter in groep 7 of in groep 8?

Groep 8 nu. 

Nathalie1985

Nathalie1985

10-12-2021 om 12:42 Topicstarter

Brugklas vmbo TL/havo

Op de Oranjelaan komen alle leerlingen met een vmbo TL en vmbo TL/havo advies in een gemengde brugklas vmbo TL/havo. In het eerste leerjaar maken zij kennis met de verschillende vakken om te ontdekken welk niveau het beste bij hen past. Na de brugklas vmbo TL/havo gaat de leerling verder in het tweede leerjaar vmbo TL op de Oranjelaan of leerjaar 2 havo op de locatie Wilhelminalaan.

Nathalie1985 schreef op 10-12-2021 om 12:42:

Brugklas vmbo TL/havo

Op de Oranjelaan komen alle leerlingen met een vmbo TL en vmbo TL/havo advies in een gemengde brugklas vmbo TL/havo. In het eerste leerjaar maken zij kennis met de verschillende vakken om te ontdekken welk niveau het beste bij hen past. Na de brugklas vmbo TL/havo gaat de leerling verder in het tweede leerjaar vmbo TL op de Oranjelaan of leerjaar 2 havo op de locatie Wilhelminalaan.

In die klas zitten dus geen echte havo leerlingen, alleen TL en twijfelgevallen. Wat zijn de doorstroomeisen naar Havo? Hoe is de verdeling na de brugklas? Welk deel gaat naar de Havo, welk deel naar TL?

Is het voor jullie betaalbaar om zelf een IQ test af te laten nemen (WISC-V of Rakit)? Als tegenwicht tegenover die gekke uitkomst van de NIO?

Welke toetsen worden in groep 8 nog gemaakt? Doet school de M8? Of is de B8 al afgenomen in oktober/november. Hoe zijn de scores daarop? Als de M8 nog komt na de kerstvakantie kan bijles rekenen nog een goed idee zijn. Soms is stof uit eerdere jaren gewoon niet goed geautomatiseerd, bij een  slim kind kan dat snel genoeg bijgespijkerd worden.

Zou een cursus tegen faalangst nog wat zijn? Van faalangst kan je volkomen dichtklappen en denken, dit is een intelligentietest, dus je moet wel heel slim zijn om hier op te scoren! Daar zo over piekeren dat je niet ziet hoe evident de vraag is en er veel meer achter zoekt dan achter de vraag zit. Zoiets kan de resultaten behoorlijk drukken.

Nathalie1985 schreef op 10-12-2021 om 12:30:

[..]

Dat is zeker waar! Een dingetje van de laatste tijd alleen. Want vorige jaren ging ze overal zonder moeite doorheen. Een dingetje is dat ze sinds vorig jaar flink gepest word door de jongens met dingen over haar uiterlijk en bij de meidengroep waar ze bij zit met onderhuidse pesterijen waarbij ze haar vaak kwetsen en buiten sluiten. Misschien heeft dat ermee te maken. School doet niet echt iets aan de pesterijen maar dochterlief verteld pioniers op school. Ik zal eens kijken hoe ze hier de tl havo klas invullen.

En dit bedoel ik dus met het grote plaatje. Mogelijk hebben deze situaties invloed op het leren van je kind. Ik zou dus terug gaan naar school en met elkaar om tafel gaan om alle feiten op een rijtje te zetten. Pas dan kan een goed advies geformuleerd worden. Nu voelt het alsof vooral is gekeken naar cijfertjes terwijl je dochter meer is dan dat. Uitkomst kan dan zijn dat tl/havo een prima plek is om te starten, maar het kan ook zijn dat een havo/vwo klas beter is. 

Een zo lage NIO test in vergelijking met de goede cito-scores betekent dat de NIO voor haar niet passend was. Dat kan door zenuwen, doordat het een groepsafname is, doordat ze de vraagstelling niet begrepen heeft, etc.

Als school bevestigd heeft dat het verlaagde advies komt door de NIO, dan zou ik een IQ test laten doen. Dan krijg je sowieso een beter beeld van haar capaciteiten op een breder gebied. En het is een individuele test. In bijgaande link vind je meer uitleg over het verschil tussen NIO en IQ-test. 

https://detestpsycholoog.nl/verschil-cito-nio-en-iq-test 

Er wordt gekeken naar de lijn van de CITO. Vanaf groep 6 tm groep 8.
Is deze stijgend of vlakt hij af.
I= vwo, II= havo, III= vmbo-t
Is het een dikke II of zit het tegen de III aan? BL en Rek zijn de vakken waar naar gekeken wordt voor niveaubepaling. Al is het natuurlijk zo dat als het lezen heel erg zwak is (en er geen dyslexie speelt) , je moet gaan bedenken hoe je met al die lappen tekst omgaat. Als jij maar de helft van je proefwerk kan maken omdat je te langzaam leest, haal je dat niveau ook niet.
Maar ook hoe gaan de methodetoetsen? Zijn die zwakker, duurt het wat langer voordat ze de stof voldoende beheerst. Of zijn die juist veel beter en beklijft de stof onvoldoende ?
Werkhouding speelt ook mee. Maar niet altijd op de manier die soms ouders verwachten.
Juist met een zwakke werkhouding en hoge cijfers wel het hoge niveau. Want die werkhouding gaat niet verbeterd worden op een lager niveau. Daar is dan geen noodzaak toe.
Terwijl een leerling met een zeer goede werkhouding misschien al alles er uit haalt. En dit dan het niveau is.
En hoe is de leerling, hoe gaat deze om met tegenslag? 
Kan de leerling er tegen om flink uitgedaagd te worden, en af en toe op zijn tenen moeten lopen, onvoldoendes kunnen incasseren, zonder de moed op te geven, maar daardoor juist uitgedaagd wordt om beter te presteren. Of is het juist een leerling met wat minder zelfvertrouwen en heeft juist succeservaringen nodig om te kunnen groeien.   
Kortom een advies is maatwerk
Ik kan me niet voorstellen dat school alleen naar de NIO kijkt
Als een leerling op de CITO een bepaald  niveau laat zien over de jaren heen, dan kan je ook verwachten dat de eindtoets ook dat niveau aan geeft. En dan moeten ze goed argumenteren waarom dat niveau wordt gegeven. 

waarom meteen een heel duur onderzoek er tegen aan gooien om te bewijzen dat school het fout heeft? Het lijkt mij wenselijker om samen met elkaar in gesprek te gaan evt met de intern begeleider erbij. De resultaten zijn best gek en dat vraagt om een goede interpretatie. Dat kan alleen als je met elkaar in gesprek gaat. Voor hetzelfde geldt gaat het kind nog verder onderpresteren en ook de WISC verknallen. En dan? Nog verder aanpassen?

feiten: kind heeft goede werkhouding, heeft pluswerk om zich niet te vervelen, groep 7 havo, voelt sociale druk, onveiligheid in de klas wat effect lijkt te hebben op functioneren, methodetoetsen?, ontwikkelingslijn cito? Rekenen? hiaten in het rekenen of automatiseringsproblemen? 
Het is pas december, de eerste inschrijving is rond de voorjaarsvakantie. Dat betekent dat er nog tijd is om een en ander uit te zoeken. Dat begint met het gesprek.

Ik zou wel overwegen om dochter wat weerbaarder te maken. Groep 8 is een moeilijk sociaal jaar, maar het meidenvenijn wordt er op het VO niet veel beter op.

Ik zou me niet zo'n zorgen maken.
Van een brugklas tl-havo kun je gewoon naar 2H als blijkt dat je havo-niveau aankunt.

Niet te druk maken. Als ze echt havo aankan komt ze daar wel. Ze moet immers de eindtoets nog maken en aan de hand daarvan kan ze prima op havo uitkomen. Methodetoetsen zou ik echt niet naar kijken.

De Cito’s begrijpend lezen en rekenen zijn het belangrijkste. Als rekenen een III of C score is en BL een II dan is TL/Havo wel passend. En als ze zo faalangstig is, is beginnen in TL havo ook wel fijn om zo een aantal goede succeservaringen op te kunnen doen. 

SuzyQFive schreef op 10-12-2021 om 15:23:

Niet te druk maken. Als ze echt havo aankan komt ze daar wel. Ze moet immers de eindtoets nog maken en aan de hand daarvan kan ze prima op havo uitkomen. Methodetoetsen zou ik echt niet naar kijken.

De Cito’s begrijpend lezen en rekenen zijn het belangrijkste. Als rekenen een III of C score is en BL een II dan is TL/Havo wel passend. En als ze zo faalangstig is, is beginnen in TL havo ook wel fijn om zo een aantal goede succeservaringen op te kunnen doen.

Dat is natuurlijk helemaal niet waar. Als ze faalangstig is kan ze juist beter gewoon in een havo klas beginnen. Dan zijn voldoendes genoeg om gewoon in die klas te mogen blijven, terwijl je  een VMBO/havo brugklas afhankelijk van de school waarschijnlijk gemiddeld een 7 of  een 8 moet halen om door te mogen stromen naar havo. Dan ligt er veel meer druk op.

Nathalie1985

Nathalie1985

10-12-2021 om 15:43 Topicstarter

super bedankt allemaal voor het meedenken! Heb het erover gehad met een andere bevriende leerkracht en die was heel verbaast omdat ze onze dochter herkend als een van de snelste van de klas. Helaas staat online een oudere versie en is tl havo sinds dit jaar hier opgeheven. 

Nathalie1985 schreef op 10-12-2021 om 15:43:

super bedankt allemaal voor het meedenken! Heb het erover gehad met een andere bevriende leerkracht en die was heel verbaast omdat ze onze dochter herkend als een van de snelste van de klas. Helaas staat online een oudere versie en is tl havo sinds dit jaar hier opgeheven.

Maar woon je zo afgelegen dat je afhankelijk bent van 1 middelbare school? Als er helemaal geen TL/Havo-brugklas in de buurt is dan zou ik er bij school op aandringen om toch een enkelvoudig havo advies te geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.