Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Karola

Karola

11-12-2008 om 14:59

Schooladvies en richting middelbare school

Zoon zit vanaf groep 2/3 al niet zo lekker in zijn vel. Heeft in groep 3 al een therapiedag gehad en in groep 4 integratieve kindertherapie. Het ging wel beter op school maar in groep 5 ging het niet lekker. Weer begonnen met therapie en op een gegeven moment zei hij tegen mij dat hij gepest werd. School is daar goed mee omgegaan en het ging weer redelijk goed. Vanaf groep 6 heeft hij twee vriendjes min of meer. Zelf zeg ik al langer dat hij onderpresteert (niet met het idee dat hij hb is ofzo maar gewoon slim). Hij heeft ook alle plusgroepen gedaan op school. Nu heeft zoon een zeer zware hersenschudding opgelopen en hebben we thuis veel mondeling gedaan. Daar viel op dat hij dus echt NIETS van werkwoordsspelling snapt ('ik heb zeker toen niet goed opgelet'). Daarnaast werkt hij ook veel te snel en vooral bij begrijpend lezen kijkt hij niet terug en denkt te snel dat hij het antwoord weet. Nu krijgt hij een voorlopig havo/vwo-advies.
Door de hersenschudding kwam hij bij de psycholoog terecht waar o.a. de wisc werd afgenomen.
De test deed hij zonder bril, vlak ervoor in de plomp gevallen en kreeg er veel hoofdpijn van en was erg vermoeid (drie uur zwaar slapen na thuiskomst en de dag erop niet naar school door hoofdpijn). De score was 129 en dat viel niet tegen . Bij hem kwam toen wel de vraag waarom hij dan niets van taal snapte. Later bleek dat hij nooit iets vraagt in de klas (zijn antwoord).
Ik ben naar de leerkracht gegaan en gezegd dat ik het idee had dat hij aan het onderpresteren is/was, dan moest hij het nu maar laten zien was het antwoord. En mijn vraag v.w.b. taal/werkwoordspelling was dat hij wel een oefenboekje kon krijgen. Intussen krijgt hij bijles buiten school en gaat met sprongen vooruit (maar dit weet school niet).
Nu wil zoon graag naar het tweetalig vwo. Ik heb zelf het idee dat hij het moet kunnen maar 'het advies van de basisschool is het belangrijkste' zoals overal zo mooi staat beschreven.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken behalve dan hopen op een goede citoscore? Voor tweetalig onderwijs hoef je hier je alleen maar aan te melden met de juiste criteria (advies/cito), dus geen gesprek o.i.d. alleen in twijfelgevallen krijg je een taalscreening dat slechts een advies geeft.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gerry

Gerry

11-12-2008 om 16:45

Misschien toch kijken of je de testpsycholoog een vermoeden van hb op schrift kan laten zetten, of een nieuwe test af kunt laten nemen want als hij onder dergelijke omstandigheden 129 scoort kun je er gif op nemen dat hij onder normale omstandigheden echt wel boven die 130 gezeten zou hebben.

Verder je snel inlezen in hb en hopen dat de leerkacht open staat voor info over hb en onderpresteren. School heeft je kind geen passend onderwijs geboden en heeft hiaten over het hoofd gezien. Da's heel vervelend maar het zou natuurlijk nog vervelendeer zijn als dit zijn kansen voor passend vervolgonderwijs zou belemmeren. Kijk of je het mooier kan verpakken dan ik doe.

Vraag ook eens na op VO school wat hun ervaring is met hb kinderen. Soms willen zo voor bewezen hb wel eens afwijken van advies basisschool.

Saartje

Saartje

12-12-2008 om 09:43

Hier

Hoi Karola

Een van onze buren had een vergelijkbaar kind. Veel problemen gehad op school maar wel erg intelligent. De school wilde alleen een havo/vwo advies geven.

Op de cito haalde hij 550 (hoogste score) en kreeg hij alsnog het gewenste vwo advies. Ook een meisje bij mijn dochter in de klas had hoog bij de cito en een havo/vwo advies van de lagere school. De middelbare school ging hier niet mee akkoord en plaatste haar op het atheneum.

Meestal draaien of de lagere school of de middelbare school wel bij of zijn er extra testen mogelijk.

Als je nu geen problemen voorziet met de cito zou ik die rustig afwachten.

De middelbare scholen weten vaak hoe goed het inschattingsvermogen is van de leerkrachten van groep 8 is. Deze info zullen ze jammer genoeg nooit me je delen.

succes

Saar

Minet

Minet

15-12-2008 om 10:00

Karola

Ook hier een zoon die dolgraag tweetalig havo wilde volgen. De Cito gaf een prima score voor havo, de givo gaf een score voor VMBO-tl
Omdat hij zelf heel graag tweetalig onderwijs wilde, en dat alleen kan op havo en vwo, kozen we met hem voor aanmelding voor de tweetalige brugklas. We hebben daarbij altijd voor ogen gehouden dat de kans erin zou zitten dat zijn werkhouding ertoe zou kunnen leiden dat hij op een gegeven moment terug zou gaan naar vmbo-tl.
Daarmee zou hij toch zijn tweetalig onderwijs tot die tijd gehad hebben. Beginnen op TL zou inhouden dat hij nooit tweetalig onderwijs zou kunnen krijgen, ook al zou blijken dat hij bv. in de tweede klas zou over kunnen stappen naar de havo. Instromen in tweetalig onderwijs kan nou eenmaal niet in andere leerjaren dan het eerste.
Hij heeft vervolgens 3 jaar havo-tweetalig gevolgd, en ging toen 'over' naar 4-TL. Zowel hij als wij hebben nooit spijt gehad van deze keuze. Hij is erg blij met zijn bijzonder hoge nivo van engels dat hij toch maar meegepikt heeft. Na 4-TL koos hij voor een leuke MBO-opleiding op nivo 3/4, ook nu blijken zijn 3 jaar tweetalig onderwijs gewoon veel voordelen te hebben.

Groetjes, en succes met de keuze.
Minet

Karola

Karola

15-12-2008 om 15:49

Pech

Zoon heeft dinsdag zijn hoofd tegen de kast gestoten. De hoofdpijn is dus weer aanwezig en wordt het weer rustig aan doen. In die zin vrees ik dus de cito.
Van de meester heb ik geen hoge pet op eerlijk gezegd.
Toch zie ik hem het liefst in een tvwo brugklas ipv een thavo/tvwo brugklas omdat daar het nivo lager ligt.

Minet

Minet

15-12-2008 om 16:13

Karola?

Hoezo ligt in een tvso brugklas het nivo hoger dan in een thavo/tvwo brugklas?
De lesstof is hetzelfde, alleen is de beoordeling anders. Ook de eisen aan spreekbeurten en verslagen liggen anders, het kan prima samen in 1 klas.
Onze tweelingzoons zaten beiden tegelijk in de brugklas.
Zoon 1 in een tvwo brugklas, zoon 2 in een thavo/tvwo brugklas. Zij hadden beiden dezelfde boeken, dezelfde lesstof, dezelfde leraren, dus mijn ervaring komt echt niet overeen met jouw gedachtes.
Groetjes, Minet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.