Groep 8 ouders
29-11-2008 om 15:42
Schooladvies en vo aanmelding, hoe gaat dat?
We hebben het eerste gesprek gehad op school over ons kind in groep 8.
Cijfers en werkhouding tot nu toe goed, cito doen in februari. In maart komt daar de uitslag van. Na de uitslag komt er een adviesgesprek met school, die dan het kind vervolgens aanmelden voor de VO-school van keuze. Na de aanmelding komt iemand van de VO-school de leerling doorpraten op school en hoor je op welk niveau je kind aangenomen wordt. Bladibla en de tijd was om.
Hoe meer we er over nadenken hoe vreemder we de gang van zaken zoals door de school verteld vinden.
Het advies van de leerkracht/school zou volgens ons VOOR de cito uitslag gegeven moeten worden, om te zorgen dat de leerkracht niet beinvloed wordt door de citouitslag (die beinvloeding zou natuurlijk zowel positief als negatief kunnen zijn).
Waarom moet de aanmelding voor de VO school door de basisschool worden ingevuld/ingeleverd? Kunnen we dat als ouders niet zelf doen? En er nog even over denken ipv dat in zo'n adviesgesprek van een half uur meteen te doen?
Mag er zonder uitdrukkelijke toestemming van ons als ouders informatie over ons kind door de school aan de VO school worden doorgegeven?
Hoe ging dat bij jullie kinderen? En mag dit allemaal zomaar? Of kunnen we er bezwaar tegen maken, veranderingen eisen?
Ouders van een groep 8 leerling

Saartje
29-11-2008 om 16:42
Bij ons
Hoi ouders
Bij ons werd er geen schooladvies gegeven voor de cito. De kinderen werden bij ons zowel door de lagere school als door de ouders aangemeld bij het VO.
Alle kinderen op het vo worden bij ons minimaal een aantal jaren besproken met de lagere school. Misschien kan je daar wel bezwaar tegen maken. Het is vooral bedoeld om het onderwijs op de lagere school beter aan te laten sluiten op het vo.
De kinderen worden inderdaad ook uitgebreid besproken voor de toelating. Ik weet niet of je daar bezwaar tegen kunt maken, ik denk het niet.
Bedenk wel dat zowel op de lagere school als op het vo je kinderen voortdurend besproken worden door de leraren zonder dat jij er weet van hebt of kunt bijsturen.
groet
Saar

Jolijt
29-11-2008 om 19:17
Hier
Konden we vooraf een 'inschatting' vragen voor we naar de scholenbeurs gingen (is altijd in november). In december volgden dan de oudergesprekken, met de uitslag van de entreetoets van groep 7. Daarin werd besproken wat er nog 'moest' gebeuren voor een goede cito en naar welk schooltype zoon/dochter volgens school het beste kon.
Ouders die het niet eens waren met het advies kregen een uitgebreidere toelichting (nieuwe afspraak). (nog niet eens... jammer dan).
Daarna dan nog de uitslag van de cito en de gesprekken tussen bo en vo. Bij ons waren alle adviezen gelijk, dus geen werk, maar voor sommige leerlingen zijn ware veldslagen gevoerd.
In principe zou het bo de aanvraag invullen, maar wij hebben dat 2x zelf gedaan. Onze reden was dat het om tweetalig onderwijs ging en dat er spoed geboden was bij het aanmelden. Geen haar op ons hoofd dacht erover een kans te lopen dat er iemand anders dan wijzelf de verantwoording hadden over de juiste inschrijfdatum.
Overigens wisten wij bij aanmelding nog niet of de juiste cito-score voor het tweetalig zou zijn behaald, maar dat bleek geen enkel probleem voor de aanmelding.
Nu in erover nadenk ging in ons geval zonder onze uitdrukkelijke toestemming het schoolrapport van zoon en dochter naar de middelbare (of ik moet daar bij het opgeven voor groep 1 toestemming voor hebben gegeven.)
Volgens mij is het zo dat zonder cito-score en bo-rapport de middelbare bij ons niemand aanneemt; ze gaan hier de scholen langs om alle nieuwe leerlingen te bespreken en de rapportage bij de aanvragen te voegen.

M Lavell
29-11-2008 om 19:54
Welke gemeente?
Hoe de aanmeldprocedure vo precies gaat verschilt een beetje per gemeente/regio. In Utrecht anders dan in Amsterdam bijvoorbeeld. Om welke regio/gemeente gaat het hier?
"Het advies van de leerkracht/school zou volgens ons VOOR de cito uitslag gegeven moeten worden, om te zorgen dat de leerkracht niet beinvloed wordt door de citouitslag (die beinvloeding zou natuurlijk zowel positief als negatief kunnen zijn)."
Ja, dat zou moeten. Niet dat daar een wet voor is, maar het Inrichtingsbesluit WVO gebiedt vo-scholen wel om af te gaan op het schooladvies + een onafhankelijke toetsing. De Cito eindtoets kan voor dat laatste gebruikt worden, maar als het schooladvies op de Cito uitslag gebaseerd wordt, dan klopt het niet meer natuurlijk.
"Waarom moet de aanmelding voor de VO school door de basisschool worden ingevuld/ingeleverd? Kunnen we dat als ouders niet zelf doen?"
Ja, dat zou je zelf moeten kunnen doen. Hoewel het bijvoorbeeld in Almere wel al sinds jaar en dag gewoon is dat de basisscholen dat doen. Eerst met een formulier dat door de bo school werd opgestuurd, sinds 2003 met een digitale aanmelding in Digidoor.
"Mag er zonder uitdrukkelijke toestemming van ons als ouders informatie over ons kind door de school aan de VO school worden doorgegeven?"
Dat ligt aan het moment. Als de leerling is aangenomen door de vo school, dan moeten er wat gegevens over en weer. Dat is wettelijk voorgeschreven. Voor de aanmeldprocedure zelf moet er het advies en mogelijk de onafhankelijke toetsing mee op grond waarvan de vo school toelaatbaarheid beoordeelt.
In alle gevallen hebben ouders recht op inzage en correctie voordat de gegevens aan de vo school worden verstrekt. De bo school moet een uitdraai maken en de ouders de gelegenheid geven om onjuistheden te corrigeren en van overtollige informatie aan te geven dat dat weggehaald moet worden, of hun eigen visie als aanvulling te geven.
"Hoe ging dat bij jullie kinderen? En mag dit allemaal zomaar? Of kunnen we er bezwaar tegen maken, veranderingen eisen?"
Eerst maar eens uitzoeken of er een gemeentelijke/regionale procedure is en of die beschreven is. Wie weet is dat wat jullie verteld is al in strijd met die procedure. Dan hoef je geen bezwaar te maken en kun je volstaan met de eis te voldoen aan de beschreven procedure.
Groet,
Miriam Lavell

Annet
29-11-2008 om 20:09
Procedure hier
In groep 7 is de entreetoets afgenomen. Hieruit volgt een voorlopig schooladvies van cito. Dit advies is besproken met de leerkrecht van groep 8, oftwel is school het hiermee eens?
De inschrijving op scholen wordt gedaan door de ouders. Uiteraard is uitindelijk de cito-uitslag (of NIO) nodig. Daarnaast wordt het advies van school gevraagd.
Wij schrijven dochter in op het gymnasium. Overleg met school is alleen aan de orde als één van beide adviezen (school of cito) lager is dan vereist voor dit type onderwijs.
Ik vind je verhaal 'eng' omdat basisschool en vo samen bepalen welk type onderwijs het meest geschikt is. Een gesprek met de ouders lijkt me zeer op zijn plaats....

San
29-11-2008 om 21:32
Januari
Wij krijgen in januari al het advies van de leerkracht. Het zou toch raar zijn dat een school waar mijn kind al bijna 8 jaar rondloopt, een cito nodig heeft om een inschatting te maken van het gewenste schooltype. Nee dus. In het gesprek van vorige week heeft de leerkracht al haar voorlopige advies gegeven. Dat komt gelukkig precies overeen met onze eigen inschatting, dus we verwachten geen verrassingen.
Inschrijving: gaat hier via de basisschool. Nadrukkelijk als 'doorgeefluik': de ouders bepalen op welke school en op welk type de inschrijving plaatsvindt. Eigenlijk verzorgt de school dus alleen de administratieve handeling.

Bastet
30-11-2008 om 08:26
Hier....
Wij krijgen eind groep 7 al het voorlopig advies,gebaseerd op 8 jaar cito leerlingvolgsysteem,en entreetoetsen in groep 5,6 en 7.In groep 8 volgt nog de NIOtoets,daarna het definitieve advies.Er wordt een onderwijskundig rapport opgesteld,waarvan ouders ook een kopie krijgen.Ouders krijgen in december een gesprek,tekenen het originele onderwijskundige rapport,en brengen dat zelf naar de school waar ze hun kind willen laten inschrijven.Inschrijven moet voor 1 maart.
Groetjes,Bastet

Jun
30-11-2008 om 09:42
Hoe het hier gaat
Hoi Ouder,
We hebben eerst als ouders een ouderavond gehad waarin alles werd uitgelegd. Tijdens het 10 minuten gesprek afgelopen november hebben we een voorlopig advies gehad zodat we weten in welke richting we ons kunnen orienteren.
De kinderen hebben als klas twee scholen bezocht, wij hadden het geluk dat we als fietsouder mee konden. Verder was er een fietsroute met opdrachten op de scholen op een zaterdag, dus die hebben we natuurlijk gedaan met onze zoon.
Na de Cito krijgen we het defintieve advies, daarin word dus het leerlingvolgsysteem, de cito en nog twee andere toetsen? in meegenomen.
Ik vind de vraag over het aanmelden een goede, die ga ik zeker vragen de volgende informatieavond, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Voorlopig vind ik het al moeilijk genoeg om samen met mijn zoon de goede keuze te maken.
Veel succes met de keuze van Jun.

Mari
30-11-2008 om 10:48
En hier
Vorig jaar in groep 7 was er een ouder avond waar in het hele procedure werd uitgelegd. Groep 7 cito entree met een voorlopig advies, eigenlijk meer een voorspelling zodat ouders wat gerichter naar scholen kunnen zoeken. School doet de Nio en de uitslagen zijn al binnen, volgende week advies gesprekken. Het advies wordt gegeven door de SBD, die basseert hun advies op 4 dingen: cito entree, nio, advies school en wens ouders (als laatste natuurlijk). Zijn ouders niet tevreden of zijn de eerste 3 punten erg afwijkend van elkaar, dan volgt er een gesprek met SBD en eventueel opnieuw/anders testen. SBD gaf aan dat bijna altijd hun advies en mening school overeen komt, het blijkt een redelijk secuur systeem te zijn.
Hier in de regio meld de BO het kind aan bij VO, dit om vervuiling van de aanmeldingen te voorkomen. Als ouders geven we een 1e en 2e keuze aan. Alleen als kind buiten de regio naar school gaat (bv. gymnasium ligt buiten de regio) mogen ouders het zelf doen.

Jen
30-11-2008 om 17:10
Bij ons vaag...
Bij ons op school verloopt dit proces nogal vaag in vergelijking met scholen hier in de omgeving. Er zijn scholen die in het eerste 10 min gesprek van dit jaar ouders zelf hebben gevraagd waaraan ze dachten! Ouders kregen daarbij zelf te horen waar de school aan dacht. Ik heb er bij ons om moeten drammen! Terwijl de leerkracht zelf aangeeft de toets niet te zwaar mee te wegen!!! Dan kan ze toch volgens mijn mening nu al wel een voorlopig advies geven. Gelukkig heeft ze dat alleen naar mij toe gedaan. Ik moest me wel stil houden t.o.v. de andere ouders. Dat doe ik nu ook, maar ik vind het wel vreemd dat ze zo vaag doen. Ik weet dat er best ouders zijn die zich het e.e.a. afvragen. Ik ga het dan ook voor de volgende kinderen bespreekbaar maken op een daarvoor geschikt moment.
Ik blijf die toets wel heel vervelend vinden. Het is hoe dan ook een momentopname en het ene kind is er gevoeliger voor dan het andere. De hele carriere hangt er wel mooi van af...BEn blij als dit jaar voorbij is.
gr Jen

Groep 8 ouders
01-12-2008 om 09:19
M lavell
Hallo,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
We wonen in Terneuzen. Er zijn hier 2 VO scholen. We hebben nog nooit verhalen over geweigerde leerlingen, loten, plaatsgebrek en dergelijke gehoord over de 2 scholen hier. Maar het is ons oudste kind dat straks naar het VO gaat, het is allemaal nieuw voor ons.
Waar zouden we de regels voor de aanmeldprocedure voor onze gemeente/regio kunnen vinden?
We gana in ieder geval bij de basisischool de dossiers van onze kinderen maar eens bekijken. We verwachten niks vreemds, maar je weet maar nooit.

Groep 8 ouders
01-12-2008 om 09:24
Entreetoets
Op onze school worden in groep 6 en 7 ook de entreetoetsen afgenomen. De scores hieruit vinden wij goed overeenkomen met hoe we zelf onze oudste inschatten qua prestaties en niveau. We verwachten eigenlijk dat oudste zonder problemen in de brugklas voor dat schooltype geplaats zal worden, maar vinden de gang van zaken gewoon heel vreemd.
We hebben wel genoeg verhalen gehoord van kinderen met verknalde cito's die toch op een hoger onderwijstype werden aangenomen.

M Lavell
01-12-2008 om 10:04
Op zoek naar het aanmeldformulier
Ik heb even wat gegoogeld, maar kan niks vinden op de site van de gemeente. Ook op de site van een van de twee scholen staat weinig, behalve dat de procedure zoals jij beschrijft niet zo procedureel uit wat wervende tekstjes blijkt. Er staat dat aanmelding via de basisschool gebeurt en dat de basisschool daarvoor een aanmeldformulier heeft. Het formulier zelf is niet te vinden, ook niet op de site van de gemeente. Dat doet vermoeden dat er geen centrale aanmeldprocedure is.
Het komt op mij over alsof de twee scholen in Terneuzen een monopoli hebben en met een niet formele procedure van 'zorgvuldig alle leerlingen bespreken' (waar haal je de tijd vandaan) die proberen te behouden. Wellicht is dat omdat het openbare vo scholen zijn en men eigenlijk standaard wordt gepasseerd door veel leerlingen die niet van openbare basisscholen afkomstig zijn.
Ik zou om dat aanmeldformulier vragen. Een verklaring voor de gewoonte dat de basisschool dat opstuurt is dat zij vinger aan de pols houden of iedereen wel een school vindt. Dat klinkt gek, maar de overgan bo-vo is een valkuil waar er in elke gemeente elk jaar weer een paar overblijven, gewoon omdat niemand ze wil hebben. Dat is ook precies de reden dat gemeentes zich vaak bemoeien met deze procedure. Over deze leerlingen moet extra onderhandeld worden.
Het aanmeldformulier moet natuurlijk wel zo zijn dat duidelijk is dat de ouders de keus hebben gemaakt. Het kan niet zo zijn dat de bo-school kiest.
Groet,
Miriam Lavell

Groep 8 ouders
01-12-2008 om 13:55
Gevonden
Ik heb het aanmeldingsformulier in pdf gevonden van 1 van de scholen.
http://www.zsc.nl/LinkClick.aspx?fileticket=%2bzTlvuzuZNc%3d&tabid=301&mid=816
Hebben ze serieus al die informatie nodig? Mogen we dingen open laten? Wat voor gevolgen kan het hebben als we dat doen? En wat kunnen we verwachten van die laatste zin? Of is dat een standaard frase zonder inhoud?

M Lavell
01-12-2008 om 14:24
Verwarrend
Dat is het specifieke formulier van het Zeldenrust Steelantcollege. Ook in Terneuzen zie ik nu, maar een christelijke school. Gek. Ik vond elders dat er maar 2 vo scholen zijn en dat die openbaar zijn.
Nou ja..
"Mogen we dingen open laten?"
Ja. Nationaliteit en 2e nationaliteit, geboortegemeente... het zijn zo van die dingen die er voor het identificeren van de leerling niet toe doen. Je moet wel een kopie id bewijs meesturen en het BSN verstrekken (wet).
Al die gegevens over vader en moeder zijn ook niet nodig, behalve als de adressen afwijken van die van kind (correspondentie).
Je moet ook het adres invullen van de school waar het kind vandaan komt.
Gegevens over medische indicatie en medicatie alleen als zeker is dat de leerling aangenomen zal worden en alleen als dat relevant is voor school (dochter is aan de pil hoef je niet te melden).
"Wat voor gevolgen kan het hebben als we dat doen?"
Dat varieert: Niks, want men is dat gewend. Verbazing, want men is het niet gewend. Hooglopend gestampvoet 'u dient in te vullen, want anders...' want men is niet anders dan gedweeë onderwerping gewend.
"En wat kunnen we verwachten van die laatste zin? Of is dat een standaard frase zonder inhoud?"
Dat de school een christelijke grondslag heeft en dat men dus verwacht dat kind zich christelijk zal kleden en gedragen. Wat dat precies is weet ik ook niet en meestal loopt dat ook niet zo hoog op. Maar soms ineens blijkt het wel een probleem, zie het archief over de kinderboekenweek en toveren, of verontwaardiging over Harry Potter filmvertoning bij een verjaardag. Ineens kan het allemaal heel diep zitten.
Deze school vergast alle nieuwe medewerkers tegenwoordig op een cursus 'christendom en christelijke identitiet'. http://www.zsc.nl/Identiteit/tabid/153/Default.aspx Ik neem aan dat zij eerder aan de zware kant dan aan de vrijblijvende kant zitten met hun identiteit.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p
01-12-2008 om 14:55
Rondvragen
"En wat kunnen we verwachten van die laatste zin? Of is dat een standaard frase zonder inhoud?"
De beste manier is, om rond te vragen, hoe die school dat zelf doet.