Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Irisje

Irisje

01-11-2018 om 18:53

Schooladvies onduidelijk

Hallo,

Binnenkort krijgt dochter (groep 8) een voorlopig schooladvies.
Het advies in groep 7 was erg onduidelijk.
Leerkracht 1: Vwo
Leerkracht 2: VMBO gt/ VMBO tl
Leerkracht 3: Mavo/Havo of Havo/Vwo brugklas (met uiteindelijk HAVO)

Het ligt nogal ver uit elkaar allemaal. Het niveau maakt ons op zich niet uit. We vinden het belangrijkste dat onze dochter goed op haar plek zit en gelukkig is of dat nou op het vmbo of het Vwo is. Een te hoog advies willen we voorkomen. Dochter hoeft niet op haar te tenen lopen waardoor er mogelijk faalangst onzekerheid en andere gevolgen gaan spelen. Een te laag advies zodat ze zich gaat vervelen willen we natuurlijk ook niet.

Ze haalt de volgende citoscores:
Begrijp lezen I
Rekenen II
Woordenschat III
Spelling IV
DMT IV

Haar werkhouding is erg gemiddeld en weinig opvallend. Niet bijzonder gemotiveerd of gedemotiveerd. Het werktempo is wel erg traag. Ze heeft haar taakbrief nooit af. Plannen en huiswerk maken met leervakken zoals topo gaat moeilijk. We moeten haar constant achter de broek aanzitten. Dochter speelt liever buiten of gaat sporten met andere kinderen. Voor huiswerk waarbij ze iets moet maken zoals filmpjes, posters, knutselwerkjes of surprises met sinterklaas is ze wel weer erg gemotiveerd. Het is naar mijn idee een erg sociaal en praktisch ingesteld kind.

Welk advies kunnen wij verwachten?
Wij willen graag goed geïnformeerd het gesprek in gaan. Zodat we de best passende school kunnen uitkiezen. Zij moet daar toch minimaal 4 jaar naar toe.

Groetjes Iris


Gueta

Gueta

01-11-2018 om 19:46

Hoezo zoveel?

Waarom krijg je 3 adviezen?
Mag toch aannemen dat leerkrachten met 1 advies komen. Heel vreemd.
Op basis van cito zou ik zeggen havo vwo brugklas.
Maar ja wat is haar geschiedenis? Hoe leert ze? Hoe gaat het? Wat voor karakter?

Marit

Marit

01-11-2018 om 22:00

advies

Ja dat zijn wel veel adviezen, idd. vreemd. Hier heeft oudste net het schooladvies gekregen en dat is gebaseerd op de cito's van de afgelopen jaren en de mening van de leerkracht in groep 7 en 8 (bij ons toevallig dezelfde) en de directeur en ib' er. Zij vormen 1 gezamenlijk advies. Hier is het een havo/vwo advies geworden op basis van een 1 voor begrijpend lezen een 1 voor rekenen (maar daar zwalkte ze door de jaren heen tussen 1 en 2, merendeel 2), een 2 voor spelling (maar door de jaren heen ook regelmatig een 1), studievaardigheden 2. Dit was e7.Verder doet ze ook nog wel allerlei pluswerk en is de werkhouding goed. Kortom, hier zijn het voornamelijk 1 en 2 scores. Mij lijkt een havo/vwo advies dan wellicht wat aan de hoge kant, hoewel begrijpend lezen wel op vwo niveau ligt en rekenen op havo niveau, alleen spelling komt niet mee.. Ik zou eerder aan havo denken, ook met wat je vertelt over het plannen en de werkhouding. Besteed school daar ook veel aandacht aan of eigenlijk helemaal niet?
En er komt natuurlijk tzt nog een definitief advies, na de m8. Bij ons benadrukken ze bij de kinderen ook heel erg dat werkhouding heel belangrijk is en dat dit soms het verschil maakt bij het definitieve advies.

Marit

sara

sara

01-11-2018 om 23:04

Gewoon vwo

I correspondeert met VWO niveau. (ll met havo enz)
Begrijpend lezen is het belangrijkste onderdeel voor vo/heeft de hoogste voorspellende waarde.
Ik zou als ouder dus gewoon inzetten op VWO en daar ook vanuit gaan.
Sommige leerkrachten geven een voorlopig advies graag wat lager om kind extra te prikkelen zich in te zetten. Vaak werkt dat ook wel.

Irisje

Irisje

01-11-2018 om 23:24

Geschiedenis en houding

In groep 4,5 en 6 waren de cito’s wel lager.

Begrijpend lezen II+
Rekenen III/II
Woordenschat III
Spelling V/IV
DMT V

Ze had/heeft vooral moeite met technisch lezen en spelling. Dyslexie is begin groep 5 getest, maar dat bleek ze niet te hebben. Ze heeft in groep 3, 4, 5 en 6 wel RT gehad.

Verder heb ik het idee dat ze liever met klasgenootjes praat dan werkt. Ze wordt toch best wel vaak uit het groepje gezet omdat ze teveel praat. Leren met betrekking tot huiswerk is echt een ramp. Dit doet ze niet en er komen regelmatig 4’ren terug voor vakken als topo. We moeten haar echt dwingen en constant in de gaten houden of ze niet stiekem iets anders doet. Pluswerk doet ze niet. Daar heeft ze geen tijd voor. De gewone taakbrief komt al niet eens af. Op school is er wel veel aandacht voor plannen.

Qua karakter is het een erg extravert en enthousiast kind. Ze is vrolijk en zit goed in haar vel en heeft veel vriendinnen. Bij projecten zoals musical, stukjes schrijven voor de schoolwebsite, kleuters voorlezen, sportteams (voetbal/basketbal/slagbal) is het altijd de eerste die zich aanmeld. De leerkrachten gaven aan dat ze voor een goede positieve sfeer in de klas zorgt. Ze heeft ook een goede balans tussen behulpzaam en assertief.

Dochter wil logopedist worden (moest ze vroeger zelf heen), verloskundige (is ooit mee geweest naar de echo van haar broertje en dat vond ze helemaal fantastisch) of opticien (baan van manlief haha).

Beroepen

De beroepen die je noemt zijn HBO qua studie. Dus met een Havo-advies kan ze daar prima komen. En zoals je het beschrijft en wat de Cito zegt dan zou dat er wél in moeten zitten. Krijgt ze dat advies en vind je een school met een havo/vwo brugklas dan zit ze toch prima?

sara

sara

02-11-2018 om 00:18

Ik zou haar

liever in een vwo klas hebben want dan wordt ze meer 'gedwongen' te werken. Ze moet het kunnen anders haalt ze geen I voor bl.
Maar een havo vwo klas is natuurlijk ook prima.
Uiteindelijk komt ze met haar aard, enthousiasme ed vast prima terecht.

Triva

Triva

02-11-2018 om 05:00

Havo/vwo klas

Als je vieren haalt voor topo en al die cito's vind ik vwo echt te hoog.. Maar goed velen zullen denken dat ze onderpresteert

Floria

Floria

02-11-2018 om 07:33

geen vwo

Ik denk eerder havo of vmbo-t. Zo te zien heeft ze alleen het begrijpend lezen iets verbeterd ten opzichte van de jaren daarvoor en dat kan toeval zijn. Voor een toevallige I krijg je toch geen vwo-advies? De rest is gewoon gemiddeld of laag.

Heeft ze dit jaar 1 leerkracht in plaats van 3?

Irisje

Irisje

02-11-2018 om 09:00

2 leerkrachten

Dit jaar heeft ze gelukkig maar twee leerkrachten. Die alles samen doen (oudergesprekken etc.)

Vorig jaar heeft dochter in totaal 7 leerkrachten gehad.
Eerst twee duo leerkrachten. Waarvan de eerste na een maand complicaties had met haar zwangerschap en later met haar te vroeg geboren kindje. Dat kan gebeuren en is natuurlijk heel erg.
De tweede ging 3 weken later weg. Zij was depressief en is van oktober tot mei weggeweest. Reageerde dit ook af op de klas. De sfeer werd daardoor erg slecht.
Daarna zijn er 3 verschillende invallers geweest. Die alle drie binnen een maand huilend weg zijn gegaan/gepest. Uiteindelijk is er in januari een nieuwe invaller gekomen. Deze is tot het einde van het jaar gebleven.
In mei waren de beide duoleerkrachten weer terug. Toen hebben beiden + de langdurige invaller in juni nog snel alle 3 een eigen advies opgesteld.

Wel werd ons verteld dat de adviezen uit groep 7 met een korrel zout genomen moeten worden. Veel kinderen hebben door al het gedoe lager gescoord op de cito. Dit is bij dochter echter niet het geval.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-11-2018 om 09:05

Op de oude school van mijn dochter zou dit niet hoger worden dan vmbo-t/havo. Ik denk dat vwo er echt niet in zit, dan moet je overwegend I halen met maximaal een enkele II in de laatste drie schooljaren.

Floria

Floria

02-11-2018 om 09:37

wat een zooitje

Ik snap dat je er op deze manier geen peil op kunt trekken. Welke van de drie was het advies van de langdurige invaller?

Irisje

Irisje

02-11-2018 om 10:00

Havo

Bedankt voor alle reacties.
De langdurig invaller had Havo als advies gegeven. Van wat ik gelezen heb kan dat aardig kloppen. Bij de 3 scholen die wij op het oog hebben kun je alleen naar mavo/havo of havo/vwo. Zij wou die keuze laten afhangen van de leerkracht van groep 8.

Flavia

Flavia

02-11-2018 om 10:11

zelfs met havo

zelfs als het een eenduidig havo advies wordt moet je ook nog goed naar je kind kijken bij zulke brugklassen.

Die van mij is een kind dat leuk mee doet met de middenmoot. Onafhankelijk welke middenmoot.
Zet je die in een mavo/havo klas, zit ze aan de bovenkant mavo onderkant havo. Zet je haar in een havo/vwo klas dan zit ze bovenkant havo, onderkant vwo.

Ze liet ook heel grillige resultaten zien in groep 6 tot 8. Ze had dan wel het geluk dat ze in groep 6 en 8 dezelfde docent had. Voorlopig advies vmbo-t/havo, eindtoets resultaat vwo, het eind advies werd havo, hoewel er getwijfeld werd om bij te stellen naar havo/vwo. En nu zit ze in een havo brugklas (geen plek meer op de school met havo/vwo brugklas) en scoort zoals verwacht: in het midden. Geen uitschieters naar onder of boven. Ze weet dat ze gemiddeld 6.3 moet staan over alle vakken en dus heeft ze als doel een 7 halen steeds. Ja, dan slaap je ook rustig.

Bosbes

Bosbes

02-11-2018 om 12:46

slecht beleid op die school

Wat een knulligheid zeg, ongelooflijk dat drie docenten met drie adviezen komen. Fout van de school wat mij betreft. Dit bespreek je toch in het team, met de directeur en/of IB-er en dan kom je toch met één voorlopig advies?

Bosbes

Bosbes

02-11-2018 om 12:49

geeft ook weer aan

Dit soort dingen geeft voor mij weer aan wat een ongelooflijk onprofessionele organisaties dat vaak zijn, basisscholen. Vind je het gek als het een slechte naam krijgt en het beroep zo een minder goede naam krijgt?
Het kan ook wel anders, een aantal basisscholen zijn volgens mij zeker (een stuk) beter in dit opzicht.
Maar dit kán toch niet zo, even drie aparte mensen die wat over het advies roepen.

Pluk

Pluk

02-11-2018 om 13:35

Havo-vwo

Met het verhaal van het rommelige jaar erbij zou ik ook zeggen havo en dan kiezen voor de havo-vwo klas.

Floria

Floria

02-11-2018 om 14:15

en zelf?

Wat dacht je zelf, zonder alle toetsresultaten? Zo van, dit is een slim kind, een gemiddeld kind, enz.?

Overigens, als ze niet extreem gemotiveerd is en niet goed aan te sporen is tot huiswerk maken en zo, is dan een brugklas met deels vwo-kinderen wel een goed idee? Ik lees altijd dat de stof dan op vwo-niveau is. Misschien het tempo dan ook wel en is dat dan niet iets te hoog gegrepen voor iemand die er nog niet helemaal zin in heeft en waarbij het niet vanzelf gaat?
Vooral dat laatste. Mijn oudste in groep 8 moet ook aangespoord worden om zijn huiswerk te maken (dus dat lijkt me vrij normaal), maar het gaat verder vanzelf.
Ik zou in zo'n geval wel willen weten op welk niveau er wordt lesgegeven en wat het werktempo is dat wordt verwacht.

Wel lastig als het al november is en je al over een paar maanden ergens moet inschrijven. De eerste informatieavonden en voorbeeldlessen bleken hier al geweest te zijn.

Raar

Hier zouden ze met die scores er minstens havo van maken. Sowieso geen vwo en een TL afvies geven terwijl kind een I heeft voor begrijpend lezen is ook niet gangbaar. Heel verwarrend om allerlei adviezen te krijgen van alles en iedereen. Wat vind je zelf passen bij jouw kind?

Wij horen ook binnenkort het voorlopige advies. Vorig jaar ging het iets minder op school dus even zien wat het uiteindelijke advies gaat worden.

ik vind ook havo

Ik vind havo passen bij de scores. Sinds groep 7 heeft ze niet lager dan een II gescoord op BL en Rekenen.

Ik zou niet proberen het kind op vwo te krijgen. Ze heeft moeite met technisch lezen, moeite met spelling, moeite met "stampen" (topo), en (daardoor?) een laag werktempo. Ik denk dat ze over een enorme intelligentie moet beschikken dat ze dat allemaal zodanig kan compenseren dat ze op vwo-niveau voor BL uitkomt. Maar ik denk ook dat Frans en Duits behoorlijke struikelblokken voor haar zullen worden (en Engels misschien ook) en dat ze daardoor op het vwo urenlang aan haar huiswerk zou zitten.

Als die mavo/havo brugklas een goede uitstroom (minstens 1/3) naar de havo heeft, zou ik dat doen. Met die mooie beroepen die ze in gedachten heeft, kan ze vast wel gemotiveerd genoeg blijven om havo cijfers te halen. Als die havo/vwo brugklas bestaat "naast" een pure vwo brugklas (hier in Amsterdam doen veel scholen dat) dan zou ik de havo/vwo brugklas overwegen.

En verdiep je in het dyslexiebeleid van de middelbare school. Ze had misschien niet genoeg dyslexie om in aanmerking te komen voor een vergoede behandeling, maar ze zit vast wel een beetje op het dyslexie-"spectrum".

Irisje

Irisje

02-11-2018 om 17:38

Zelf

Zelf schatten wij Havo. Ze is niet stom, maar een echte vwo'er zien we er niet in. Havo is ook prima. Daar kan ze alle studies mee doen, die ze nu op het oog heeft. Heb haar liever gelukkig op vmbo of havo dan ongelukkig op het vwo.

Vind het wel lastig. Het is het oudste kind en alle neefjes en nichtjes zijn ook jonger. Helaas is het ook alweer een tijdje geleden dat ik zelf naar de middelbare school ging hahaha. Dus vind het moeilijk in te schatten.

Pluk

Pluk

02-11-2018 om 18:39

Topo

Ik heb hierboven gezegd havo (havo-vwo), maar wat ik wel raar vind zijn die slechte cijfers voor bv topo. Ik snap dat ze niets ervoor doet, maar alle kinderen die ik ken en die naar havo of hoger gaan hoefden eigenlijk niet te leren voor deze toetsen om een dikke voldoende te halen. Dus dat vind ik wel vreemd.

Mia9

Mia9

02-11-2018 om 19:40

Topo-Pluk

Hier een kind dat weinig affiniteit heeft met topo, was wel bereid te stampen, dus haalde goede cijfers, maar moesten er echt op tijd mee beginnen. Op eindcito uiteindelijk 549, in de vwo-brugklas gaat het prima. Als hij geen zin zou hebben gehad om die tijd erin te stoppen, zou hij vast ook 4en gehaald hebben.
Terug naar TS: lastige keuze, kennen jullie kinderen op beide scholen, zijn jullie er vorig jaar al gaan kijken? Misschien dat het op de open dag duidelijk wordt? Ik ben zelf voorstander van hoog inzetten, omdat veel kinderen vaak goed met de groep meegaan, maar je kent uiteindelijk je kind het beste.

Vivi

Vivi

02-11-2018 om 20:09

6-jarige Havo

Hier in de buurt hebben ze een 6-jarige Havo. Aantal kinderen van collega's gaan er heen.

De leerlingen doen dan de eerste 4 jaar een VMBO-T programma met plusvakken en projecten. Dit is zowel extra les op HAVO niveau als extra keuzevakken zoals koken, mode, science en nog veel meet. Daarnaast is er extra aandacht voor plannen.
Bij afronding van het plusprogramma mogen ze meteen door naar de laatste 2 jaar HAVO. Hoeven niet eens te voldoen aan de strenge 6,8 eis die voor normale VMBO doorstromers wel geldt. De vakkenpakketten worden zo samengesteld dat ze naadloos aansluiten op de HAVO.

Dit lijkt mij erg bij jouw dochter te passen. Qua HAVO uitstroom niveau, maar ook bij het karakter. Ze komt over als enthousiast, initiafrijk, met een brede buitenschoolse intresse. De plusvakken passen daar goed bij. Daarnaast is er extra aandacht voor plannen iets waar jouw dochter moeite mee heeft.

6-jarige HAVO programma's zijn populair en worden op steeds meer plaatsen aangeboden. Wellicht is het een idee om daar eens naar te kijken?

@nnemoon

@nnemoon

03-11-2018 om 10:05

Irisje

#21 Ze is niet stom?

Vrije school

Havo op de vrije school duurt standaard 6 jaar. Eerst vmbo examen en dan ‘opstromrn’ naar havo. De vertraging is de reden dat de onderwijs inspectie de vrije school havo als niet voldoende beoordeeld.

Irisje

Irisje

03-11-2018 om 17:35

Goede tips

Als eerste iedereen bedankt voor het meedenken. Man en ik gaan aankomende woensdag in ieder geval wat zekerder het gesprek in. We weten nu beter waar we aan toe zijn.

@vivi en bermbrand. Dat zijn zeker goede tips! Klinken beiden als passende scholen qua niveau en karakter. We gaan in ieder geval kijken of de scholen een vergelijkbaar plus programma aanbieden. Dit is bij 1 van de 3 scholen in ieder geval zo.

De vrije school had ik nog helemaal niet aan gedacht. Er is in onze woonplaats helaas geen vrije school. Een plaats verderop wel. Dan zou dochter van deur tot deur 45 minuten met het ov moeten. Maarja de kinderen uit de omliggende dorpen moeten ook meer dan een uur fietsen (wonen ver buiten de randstad). Wellicht zijn er meerdere ouders de bewust voor dit onderwijstype kiezen en kan ze samen met klasgenootjes reizen. We gaan in ieder geval informeren!

@syboor. Dat Frans en Duits moeilijk gaan worden vrees ik ook. Ikzelf had altijd een hekel aan deze vakken. Ben zelfs afgezakt van havo naar mavo daardoor. 9'ens voor wis- en natuurkunde maar 3'en voor Frans en Duits. Later wel weer opgestroomd naar Havo. Natuurlijk hoeft dit voor dochter niet zo te zijn. Kinderen ontwikkelen zich anders dan hun ouders. Maar het is wel iets wat ik in mijn achterhoofd houdt.

Vivi

Vivi

03-11-2018 om 20:41

Geen probleem

Geen probleem. Ik snap dat je er als ouder erg onzeker van wordt als de school er zo'n rommeltje van maakt. Zoals als hierboven al is vermeld: Zeer onprofessioneel van de school om zomaar van alles te roepen.

Heel veel succes op het gesprek woensdag. Laat je nog even weten wat de uitslag is?

Lynn

Lynn

03-11-2018 om 23:01

Irisje

"Heb haar liever gelukkig op vmbo of havo dan ongelukkig op het vwo."

Heb je haar ook liever gelukkig op het VWO of Havo dan ongelukkig op het VMBO?

Ik denk dat als ze een I voor Begrijpend Lezen haalt, VMBO (ver) onder haar niveau is.

Ik zou inzetten op Havo/VWO- advies en op een Havo/VWO-klas. Havo moet ze zeker kunnen gezien haar scores (er zijn meer leerlingen die pas in groep 8 op hun niveau gaan scoren, zgn. laatbloeiers). Dus niet op VMBO/Havo inzetten waar ze mogelijk eerder naar beneden getrokken wordt. Zonde.

Irisje

Irisje

04-11-2018 om 00:00

Geluk

Tuurlijk heb ik haar ook liever gelukkig op vwo en havo dan ongelukkig op vmbo.

Haar geluk is het aller belangrijkste. Een school die past bij haar niveau en persoonlijkheid kan daarbij erg helpen. Als dat een prestigieus categoraal gymnasium is: prima. Is dat een vmbo-basis in een achterbuurt: ook prima. Alles wat daar tussenin zit: ook goed.

Als het maar aansluit op haar niveau en persoonlijkheid.

Triva

Triva

04-11-2018 om 07:20

Waarom

moet daar dan weer die achterbuurt bij om je punt te maken.....? Vmbo basis zit hier gewoon in 1 grote scholengemeenschap met alle niveaus tot en met gymnasium.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.