Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nathalia

Nathalia

18-12-2019 om 09:55

Schoolexamens en regels

Weet iemand of er algemene (vanuit de overheid bepaalde) regels bestaan voor schoolexamens? Ik vind het merkwaardig dat bij zoon op school mondelinge examens telkens anders schijnen te kunnen verlopen.

De bijzitter (een goede vriendin van de docent...) stelde ook vragen en maakte het zoon heel lastig. Ik dacht altijd dat de bijzitter puur voor toezicht op eerlijk verloop van het examen erbij zat, maar verder geen actieve rol mocht spelen? Bij een ander vak hoeft geen bijzitter te zitten volgens de school, want daar worden geluidsopnamen gemaakt van het mondeling examen waarbij alleen de docent aanwezig is en vragen stelt. Uitleg school: als je bezwaar hebt tegen je cijfer is het gesprek opgenomen en kan het met de docent besproken worden. Heel apart, want een leerling verliest zo'n eventuele discussie 9 van de 10x denk ik. Ik vind het sowieso vreemd dat er voor elk vak/mondeling examen andere regels blijken te gelden.
Mag dat allemaal zo maar? Morgen scholen hun eigen regels bepalen met schoolexamens?

Welk schooltype

Over welk examen voor welk schooltype gaat het?
(Vmbo, havo, vwo, mbo??)

Wanneer worden ze afgenomen?

@Emma

@Emma

18-12-2019 om 12:13

MBO4

Bij mijn dochter, examen MBO4, worden mondelinge examens opgenomen als er geen gecommitteerde is. Los van de discussie over bijzitters, waarom zou zo'n leerling een bezwaar 90% kans verliezen? Ik vind een geluidsopname beter aantonen hoe het ging dan het oordeel van een "gecommitteerde" die een vriendin van examinator is en schijnbaar foute vragen stelt.

Nathalia

Nathalia

18-12-2019 om 20:36

M Lavell

Het gaat om vwo. De eerste schoolexamens zijn in november geweest, de tweede sessie in januari.

Nathalia

Nathalia

18-12-2019 om 20:39

@Emma

Het lijkt mij netter om het examen op te nemen EN een onafhankelijke bijzitter die geen vragen stelt, maar er alleen op toeziet dat alles eerlijk verloopt en die hooguit de examinator-docent meehelpt om het juiste oordeel te geven. Zo ging het bij mij vroeger althans... Maar ik vroeg me gewoon af wat tegenwoordig officieel gebruikelijk en toegestaan is.

De regels

Er is het eindexamenbesluit
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004593/2019-01-01

@Emma

@Emma

18-12-2019 om 22:19

Zeker Nathalie

Dat zou natuurlijk het beste zijn. Gezien de werkdruk en de bezetting kan het soms helaas niet anders.

PTA

De school moet zelf regels hebben opgeschreven in het Programma voor Toetsing en Afsluiting (PTA). Daar moeten ze zich aan houden.

Dat docenten bevriend zijn met andere docenten, daar is niets mis mee. Het zou wel het meest wenselijk zijn als de docenten van een bepaalde leerlaag "elkaars" bijzitters zijn. Niet wenselijk is een stagiair die bij z'n eigen stagebegeleider moet bijzitten, omdat zo'n stagiair zich in een afhankelijke positie bevindt. Als dat zich voordoet is dat iets om aan te kaarten bij de MR.

Dat mondelinge examens inhoudelijk steeds anders verlopen, is heel normaal. Als iemand een vraag goed weet te beantwoorden, vraag je door met een moeilijkere vraag. Als iemand een vraag niet goed weet te beantwoorden switch je naar een ander onderwerp. Iedereen dezelfde vragen stellen, dat kan beter schriftelijk dan mondeling.

Laat je kind gebruik maken van de nabespreking. Gewoon om er wat van te leren. Wie weet, als hij de leerkracht niet meteen in de verdediging drijft, dat het nog lukt ook.

Dat zwakke leerlingen vinden dat de vragen op het examen onmogelijk moeilijk waren en geen verklaring voor het cijfer kunnen geven anders dan dat de docent een hekel aan hen had, dat is van alle tijden. Dat is het Dunning-Kruger effect. Sterke leerlingen weten waar ze qua inhoud nog tekortschoten, zwakke leerlingen niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.