Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rafelkap

Rafelkap

08-06-2011 om 10:21

Schoolfotograaf: geen groepsfoto

Deze week kwam de schoolfotograaf. Ik heb begrepen dat er helemaal geen groepsfoto meer wordt gemaakt, maar een stuk of 4 kinderen naast elkaar. Daar wordt dan een soort slinger van gemaakt? Weet iemand hier meer van?
Ik vind het wel heel jammer, ben gehecht aan zo'n ouderwetse groepsfoto met de juf, leuk voor later.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

08-06-2011 om 10:49

Schoolbeleid

wij hebben een gewone groepsfoto gekregen. Zo slecht dat iedereen fotograaf zou kunnen zijn. Er staat niet 1 kind gewoon op. Slimmerik heeft ze tegen de zon in laten kijken, want ja, daar staan ze altijd. En overmaken gaat nu eenmaal niet.

Zelf (laten) doen?

Bij ons nog wel gewone groepsfoto's, vind ik ook leuk. Maar wat school zelf doet in de eerste week is ook wel leuk: alle groepen zelf op de foto zetten op het schoolplein. Ze is de website van school meteen up to date en is er een leuke informele foto van de klas. Misschien bij jullie ook te regelen? Vragen aan school kan altijd.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-06-2011 om 12:30

Amk

Dat deden ze 30 geleden ook al zo. M'n broer heeft een klassenfoto waar ze ook tegen de felle zon in kijken, dus alle kinderen zitten met dichtgeknepen ogen. Behalve m'n broer... Die probeerde z'n ogen open te houden en heeft daarom z'n hele gezicht uitgetrokken, met z'n mond wijdopen om z'n gezicht strak te trekken. Erg hilarisch.
(bijna net zo erg als mijn peuterdochter die laatst niet op de foto wilde en daarom op de klassenfoto staat met beide handen voor haar gezicht...)
Hier hebben ze op de basisschool trouwens wel een groepsfoto maar de persoonlijke foto's zijn in een modern jasje gestopt. Je kreeg een formulier met een stuk of wat poses en dan mag je kiezen. Op de grond liggend, op een kubus zittend, leunend tegen de muur. Gewone pasfoto zat er ook bij, die hebben wij gekozen, dan heb je tenminste een leuke foto van het kind.

Moek

Moek

08-06-2011 om 12:35

Gewoon

Hier is er gewoon een groepsfoto, maar we hebben ook al eeuwen dezelfde schoolfotograaf.

Kinderen tegen de zon in laten kijken is -fototechnisch- niet zo gek.. alleen bij heel felle zon krijg je wel moeilijk kijkende kinderen. Beter is het om ze in een flink stuk schaduw te zetten, maar dat moet je dan wel hebben.

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat met de slinger!

Misschien een raar idee

maar ik zou een van de komende weken gewoon zelf met een camera naar de juf stappen en vragen of je de rakkertjes even mag vereeuwigen. Ok, je kan dan wel zien dat het geen officiële foto is want dan worden ze altijd zo raar neergezet, maar ik zou dat toch liever willen dan géén groepsfoto en alleen maar die guirlande of hoe het heet.

sommige dingen moeten ze niet veranderen.

Hibiscus

Hibiscus

08-06-2011 om 14:19

Misschien zo?

Hier is een link naar een manier waarop hier in de uk steeds vaker schoolfoto's worden gemaakt. Ik denk dat ze zoiets bedoelen.
Ik moet zeggen, ik had mijn bedenkingen maar het is heel erg leuk geworden. Onze schoolfoto's zijn vierkanter dan deze slinger, maar het idee is hetzelfde. Foto's van kleine groepjes die dan op 1 grote foto bij elkaar gevoegd worden. De kinderen hebben op deze manier wat meer de mogelijkheid wat van zichzelf te laten zien is het idee.

Denk de uniformen weg (alhoewel ik vorige week opeens besefte waarom ik uniformen zo geweldig vind - buiten dat het gewoon supermakkelijk is - omdat ieder kind hetzelfde gekleed is, let je veel meer op het gezicht van het kind. Maar goed, dat terzijde)

http://www.tspc.biz/expressions/together.php

Hibiscus

Hibiscus

Hibiscus

08-06-2011 om 14:26

Oh ja

Bij ons staan de leerkrachten er ook op. En de kinderen staan er niet zo stijfjes op als op dit voorbeeld.

Hibiscus

Janna3

Janna3

08-06-2011 om 15:57

Bekende techniek

Deze manier van fotograferen wordt veel toegepast bij groepen die wat kunstzinniger op de foto willen (koren, musici etc.) Ik zou het hartstikke leuk vinden als ze dat bij ons op school zouden doen. Ik zou dan wel een foto willen waar alle kinderen op staan, zodat je een beeld krijgt van de groep. Afmetingen maken me niet zo uit, ik doe die foto toch niet in een lijstje...

NaShA

NaShA

08-06-2011 om 16:13

Overdoen

ja hoor, in het verleden is bij oudste op school ook eens alles overgedaan, alleen de broertjes/zusjes foto's niet. Fotograaf was net over op digitaal en of het nu aan zijn camera of afdrukken lag, geen idee, maar het leek wel alsof er een donker scherm voor had gestaan. Dus daar is toen alles overgedaan...

Rafelkap

Rafelkap

09-06-2011 om 09:22

Fotoshop

Ja, ik wil nog wel zorgen dat ik een 'normale'groepsfoto maak. Die link van Hibiscus lijkt me wat het gaat worden, maar dan zonder uniform. Zoontje vertelde dat ze in groepjes van ca. 4 kinderen op de foto gingen en dat het achtermekaar werd geplakt. Ook leuk, maar ik ben denk ik te conservatief, ben gehecht aan de oude schoolfoto, met juf, en sommige kinderen met tong uit de mond en ogen dicht. Ik vind die oude foto's spontaner.
Nou was er laatst een groepsfoto gemaakt, en ik vond mijn zoontje er zo raar op staan, z'n hoofd leek wel uitgeknipt. Later zag ik (vgl met foto op website) dat hij GEFOTOSHOPT was. Echt! Hij was er kennelijk niet.
Dus ik moet die foto over maken.

Wat raar

zonder groepsfoto zou voor mij de aardigheid eraf zijn, wat heb je nou aan groepjes van zomaar wat kinderen.

Hibiscus

Hibiscus

09-06-2011 om 18:30

Bromvlieg

Het is wel een groepsfoto hoor, alle 30 kinderen van de klas staan erop, samen met leerkracht(en). Het is alleen op een andere manier gedaan, er worden eerst foto's van groepjes gemaakt, en die groepjes worden samengevoegd op 1 grote klassenfoto.

Ik zou inderdaad geen foto van een klein groepje kopen, niemand denk ik, tenzij het toevallig een vriendengroepje is.

Hibiscus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.