Sunja
19-03-2012 om 21:20
Schoolkeuze - enorme twijfel
Jemig, hebben jullie dat nu ook, dat je het zo zwaar vindt een school voor je kind(eren) te kiezen?! Ik dacht dat wij het helemaal wisten: een leuke openbare school (sta ik achter), lekker klein (ca 120 leerlingen), een ervaren juf op groep 1 en 2, veel samendoen (mede door de combinatieklassen), leerlinggericht. Maar wat blijkt afgelopen week: ze gaan de schooltijden veranderen en nu moeten ze vanaf groep 1 in de week 4,5 dagen naar school: alleen nog de woensdagmiddag vrij. De uren van de vrijdagmiddag (die eerst ook vrij was) gaan zitten in extra vakantiedagen. Klinkt leuk maar eigenlijk vinden wij dat niet. Ten eerste vind ik die week zo erg lang voor mijn zoontje. En daarnaast blijft er zo weinig tijd over om lekker thuis te spelen, ook met zijn broertje. Wij hebben liever 2 vaste middagen vrij om tijd te besteden aan elkaar dan dat er een week extra vakantie komt als we zelf gewoon moeten werken (en hij dus alsnog opgevangen moet worden).
Dus zijn we vandaag bij de concurrerende school gaan kijken (viel in eerste instantie af omdat hij iets verder weg is, groter is - ca 260 leerlingen en katholiek) want deze school vonden we ook eigenlijk best leuk: Daltononderwijs (sta ik weer achter), leerlinggericht, mooie grote buitenruimte met zandbak, glijbaan, veel fietsjes etc., aandacht voor muziek EN (nu dus ineens een issue) op woensdag- en vrijdagmiddagmiddag vrij, ook in de bovenbouw.
Maar nu weet ik het helemaal niet meer! Ik vond de sfeer in de kleutergroep waar we hebben gekeken eigenlijk niet zo goed namelijk. Mijn zoontje liep op de bouwhoek af en werd direct tegengehouden door een jongetje: hier kun je niet meer bij. Ik snap dat er zo'n regel is van maximaal 4 kindjes in de bouwhoek en dat dat door een kleuter zo geinterpreteerd wordt, maar die houding was echt een beetje onprettig. Dus gingen we bij de puzzels kijken en toen gooide een ander jongetje uit de bouwhoek een autootje door de klas naar het hoofd van mijn zoontje. Ik keek naar de juf (tja, ik voelde me niet echt op mijn plaats om in te grijpen) maar ze deed niets. Toen we in de poppenhoek (heet: huishoek) gingen kijken werd daar een jongetje bekogeld met plastic bordjes door een paar meisjes. De juf zag het niet eens. Het was een ongelooflijke herrie, ik snap niet dat er nog kinderen waren die serieus een werkje probeerden in te vullen - dat waren er dan ook maar 2. Een erg groot contrast met de groep die we bij die andere school zagen. Maar er zijn meer kleutergroepen op deze grotere school en in die andere groep was het veel rustiger.
Maarja, wat als dit een beetje de houding is op school, als er alleen maar van die kinderen op zitten die gericht zijn op zichzelf. Want ik denk dat het dat was dat mij tegen de borst stuitte: niet dat de juf niets deed, maar dat er niet 1 kindje was dat naar mijn zoontje kwam om iets te laten zien ofzo. Dat gebeurde op die andere school - ook niet uit zichzelf - maar dat stimuleerde die juf wel. En toen mijn kind daar niet op een fietsje paste, vroeg ze een ander jongetje hem te duwen - ze hadden direct lol samen. Een totaal andere aanpak. Maarja, daar waren we toen wel 2 uur aan het 'meedraaien', terwijl we hier alleen een rondje door de school deden nu met de adjunct erbij.
Ik weet echt niet meer wat we moeten doen: vragen of we een ochtend mogen kijken op deze grotere school in de groep waar mijn zoontje terechtkomt? Of zou dat het alleen maar moeilijker maken? Hij is dus vandaag mee geweest en vond die grote speelplaats (bij die kleinere school is het echt een heel klein speelplaatsje, zonder zandbak etc) echt helemaal leuk. En we hebben dus gunstigere schooltijden. Maar moet ik daarvoor kiezen met die nare ervaring in die drukke groep in mijn achterhoofd? Moeilijk!!
Sunja

Roosje Katoen
19-03-2012 om 21:36
Tsja
Ik zou de keuze voor een school niet laten afhangen van twee extra uurtjes in de week waarin je zoon met zijn broertje kan spelen. Ga er maar vanuit dat hij sowieso minder met zijn broertje speelt als hij eenmaal speelafspraakjes heeft.
Als ik je posting lees ligt je voorkeur duidelijk bij de eerste school, dus daar zou ik voor gaan.

Guinevere
19-03-2012 om 21:48
Je mag
Je mag een 4-jarige lekker vaak thuishouden als jij daar zin in hebt, want die is nog niet leerplichtig. En een 5-jarige mag ook minder vaak naar school, ik weet even niet hoe vaak je die thuis mag houden, maar die 4,5 dag hoeft helemaal nog niet.
Gewoon je gevoel volgen dus.

mirreke
20-03-2012 om 08:55
Praat erover
Op de dalton, met de directeur. Vertel je twijfels. Hoe zo'n gesprek verloopt kan ook meespelen in je besluit. Zelf vond ik een goede directie erg belangrijk op een basisschool, voor de ouders om hun verhaal bij kwijt te kunnen en als aansturing van het team. Je kunt ook het inspectierapport van de beide scholen opzoeken, die staan online. Je kunt ook rondvragen hoe de scholen bekend staan, bv via de peuterspeelzaal. En ja, vraag of je wat langer mag kijken. Zou ik zeker doen. Dan zijn juf en kinderen aan je gewend.
Onze kinderen hebben op een daltonschool gezeten en dat was een geweldige school. Juist dalton staat voor samenwerken en zelfstandig werken. Daar was het meestal heel rustig, ook als de leerkracht niet in de klas aanwezig was..
Een kleine school kan in deze tijd van bezuinigingen ook een nadeel zijn. En schooltijden: als jij je daar niet goed bij voelt blijft dat op de achtergrond spelen. Een vrije vrijdagmiddag is heerlijk, juist ook als dat voor de hogere groepen ook geldt. En bv iets als een goed toegeruste speelplaats is erg prettig en ook belangrijk voor jonge kinderen. Die moeten kunnen klauteren.
Verder heeft een daltonschool vaak ook een streekfunctie, er komen ook kinderen van wat verder weg omdat de ouders bewust voor dat type onderwijs kiezen.
Enfin, ik zou zeker niet zomaar voor die kleinere school kiezen.
mirjam

krin
20-03-2012 om 10:31
Gevoel
Laat het niet van de schooltijden afhangen, zou ik zeggen. Dat went vanzelf, het is zoals het is. En je kunt inderdaad de eerste twee jaar nog ruim thuishouden als het nodig is. Hier kwam zoon ook een op school met alleen de woensdagmiddag vrij, plus elke dag 'overblijven' (semi-continurooster), en dat ging prima.
Hoe het voelt, daar gaat het om. Of je een klik hebt met de directie, of je kind zich zichtbaar thuisvoelt in het gebouw (hier was zoon meteen zo thuis dat hij verdween om de conciërge te helpen tafels te versjouwen), of de extra's je aanstaan.
Een kleine school kan zeker een voordeel zijn, al kan een gebrek aan parallelklassen je opbreken als je een keer op een leerkracht stuit waar het niet mee wil.
Het punt is dat je van heel veel aspecten nu nog niet eens een idee hebt hoe belangrijk je dat gaat vinden, laat staan dat je kunt inschatten hoe de school ermee omgaat. Dus tenzij je nu al bepaalde problemen verwacht voor je kinderen, zou ik de school kiezen die goed voelt, waar de directie en leerkrachten het best aanspreekbaar lijken, waar de sfeer aangenaam is.
En voor alle zekerheid nog een ochtend meelopen op die grotere katholieke school, natuurlijk.
Wij hebben destijds voornamelijk op sfeer gekozen, en geen spijt gehad. Van het alternatief hoor ik nu verhalen die me bevestigen in mijn keuze, trouwens, maar dat zal vast grotendeels spychologie zijn (de focus op de dingen die je keuze rechtvaardigen).

amk
20-03-2012 om 14:37
Broertje
Na een paar weken krijgen ze vriendjes en gaan ze daar mee afspreken, dan wil hij waarschijnlijk helemaal niet meer met altijd zijn broertje spelen. Of gaat hij uit school al mee met zijn vriendjes.
Bij het naar schoolgaan zal er heel veel veranderen. Van een peuter wordt het ineens een echte kleuter, en dat is een fase waarin kinderen heel erg veranderen.

juf
20-03-2012 om 15:23
Als je bij de eerste school een goed gevoel hebt zou ik daar voor kiezen. Dat ze bij de andere school nu op vrij middag vrij zijn wil niet zeggen dat dat ook altijd zo blijft; ook daar kan het veranderen!

Rafelkap
20-03-2012 om 19:49
Veranderen
Let wel: die schooltijden kunnen bij die 'andere school' ook zo binnen een paar jaar weer veranderen. Op onze school gaat dit nu ook allemaal weer op de schop.
Ik zou de sfeer in een klas zwaar laten meewegen en hoe de juf met de kinderen omgaat.

Dendy Pearson
20-03-2012 om 20:58
Hmm
Hebben alle groepen dan 2 middagen vrij of alleen de kleuters? Voor je het weet zit íe namelijk in groep 3. Ik zou het zeker niet laten afhangen van die schooltijden.
Wat voor ons doorslaggevend was: openbaar, dichtbij en een goede notering van de onderwijsinspectie.
Kijken op school is best leuk, maar geeft vind ik niet altijd de juiste indruk. Een klas kan best een dolle dag hebben, terwijl het eigenlijk een rustige klas is. Ik zie het op de overblijf ook wel eens. Meestal is alles strak georganiseerd, maar soms komt er weleens een storm aan en zijn ze niet tot bedaren te brengen. Dan jagen we ze snel naar buiten om uit te rennen.
Als je eerste keus die kleine school was, zou ik daarvoor gaan. Je eerste gevoel is vaak het beste.
Dendy

Fransien
21-03-2012 om 15:57
Schoolplein
Ga voor een school waar ze oog hebben voor de kinderen. Richtingen en ideeen zijn leuk, maar het belangrijkste is hoe ze omgaan met kinderen. Als er bij de eerste school een fijne sfeer heerst en de juf duidelijk stuurt op samenspelen en oog heeft voor het individuele kind, is dat heel erg veel waard, je kind zit wel dag in dag uit bij haar in de klas.
Als je twijfelt, ga eens op het schoolplein staan bij het ophalen en vraag eens een paar ouders naar hun mening. Of kijk eens hoe het er aan toe gaat tijdens het speelkwartier, da's meestal ook een goede indicator. En als je dan nog twijfelt, kun je opnieuw een gesprek aan met de directeur.

Sunja
21-03-2012 om 20:33
Toch die kleine denk ik
Ja raar he van die tijden, dat dat zo uit elkaar kan lopen blijkbaar. Ik was er ook verbaasd over, het zit 'm in de verdeling: op de grotere school heeft onder- en bovenbouw twee middagen vrij en is bijvoorbeeld de meivakantie 1,5 week. Op de kleinere school verandert dit nu naar 1 middag vrij voor onder- en bovenbouw, maar is de meivakantie 3 weken. Twee vaste middagen vind ik zelf prettiger omdat ik geen 3 weken vrij heb in mei en mijn zoontje dan alsnog opgevangen moet worden. Ook vind ik 3 weken echt lang qua ritme-onderbreking.
Maar jullie hebben uiteraard volkomen gelijk als je zegt dat kiezen voor een school op basis van 2 uur verschil wel ver gaat. Het is meer dat ik dacht ongeveer dezelfde sfeer aan te treffen (omdat de ideeen hetzelfde zijn) maar inderdaad: die ideeen zijn maar ideeen zo blijkt.
Ik denk dat we maar voor die kleinere school (oorspronkelijke keuze) moeten gaan! Ik twijfel namelijk ook over nog een ochtend meelopen ofzoiets bij die grotere omdat ik mijn zoontje niet te erg in verwarring wil brengen.
En dat schoolplein zag er bij die grotere echt fantastisch uit (en stelt werkelijk niets voor bij die kleinere school, niet eens een zandbak) maar in die tijd dat wij op die school waren heb ik geen kleuter buiten zien spelen (waarschijnlijk door de strak geregisseerde tijden omdat het ook gedeeld moet worden met veel meer groepen natuurlijk)!

Rafelkap
22-03-2012 om 12:04
Sunja
Lijkt me goed plan, op je eerste gevoel afgaan. Ik vind het leuke van een kleine school dat iedereen elkaar kent. Iedereen t/m in groep 8 kent mijn zoontje.

mirreke
22-03-2012 om 12:55
Ach, op grotere school ook
Op onze Daltonschool (school van zo'n 280 kinderen) kende ook iedereen elkaar, gewoon door de activiteiten die door elkaar heen werden uitgevoerd. En ik kende ook zo'n beetje alle ouders althans degenen die de kinderen zelf ophaalden.
Ik denk idd dat je op je gevoel kunt afgaan. Maar je moet echt op een school gaan kijken (zelf, dus zonder je zoontje!) als die in vol bedrijf is. En dan liefst ook zonder achter je aan bengelende juf of directeur. Gewoon vragen of je een ochtendje sfeer mag proeven.
Of loop eens rond pauzetijden bij de scholen rond, ga eens met je zoontje gewoon spelen op het schoolplein, dus nog zonder dat hij op school zit. Kan hij in al die fantastische apparaten klimmen en dan krijg je vast ook een praatje met andere ouders, en kun je een beetje aftasten hoe het er op de scholen aan toe gaat.
Een klein pleintje met niets (weet je zeker dat dat alles was? ligt er niet nog een speelplaats aan de andere kant van de school?) hadden we op de peuterspeelzaal.

Yvon Meijer
22-03-2012 om 20:48
En..
In toevoeging op alle goede dingen die al gezegd zijn: uiteindelijk heb je, en je kind, te maken met de leerkracht die voor de klas staat. Als die goed is dat is heel belangrijk. En of het schoolteam samen goed werkt- dat heeft weer invloed op de leerkracht. Op onze school is een heel vast team met leraren die langere tijd op deze school werken en heel erg betrokken zijn. Er is weinig verloop. Op een andere school van een vriendje van onze dochter heeft vriendje dit jaar al 5 of 6 verschillende leerkrachten gehad; vreselijk lijkt me dat. Dus daar kan je ook naar vragen.

jongens-moeder
22-03-2012 om 22:01
Maak het niet te zwaar
Sunja, ik snap je twijfel, maar maak het allemaal niet te zwaar.
De sfeer van een school als negatief beoordelen omdat een kleuter tegen jouw kind zegt dat hij er niet meer bij kan in de bouwhoek? Welkom in de echte wereld. Echt, als je dit al akelig vindt, dan zal iedere school tegenvallen. Probeer een beetje te relativeren.
En verder: realiseer je dat er de komende jaren van alles kan (en zal) veranderen op de school. Er komt een nieuwe directeur, er worden nieuwe lesmethodes ingevoerd, de school barst uit zijn voegen of gaat juist krimpen, er komen nieuwe leerkrachten... Ook jouw kind ontwikkelt zich, en heeft misschien bepaalde zorg nodig, waar je nu nog geen weet van hebt. En ook jij verandert. Wat nu nog enorm belangrijk lijkt (prachtige glijbaan!) vind je over een tijdje mogelijk helemaal niet relevant. Je weet het gewoon niet.
Uiteindelijk valt of staat alles bij de ene leerkracht voor de klas. Het enige dat je nu kan doen is op je gevoel afgaan. Meer kun je niet doen.

mirreke
23-03-2012 om 09:29
En die ene fantastische leerkracht
heeft je kind vaak maar 1 jaar.
Zoals ik al schreef, wij hadden een fantastische Daltonschool, met een heerlijk team. Maar ook in in een fijn team zit altijd wel iemand die niet klikt met jou, of belangrijker nog, niet klikt met je kind, of met de groepsdynamiek van de klas van je kind.
Maar daarom vond ik een goede, sterke directie wel belangrijk. Er was een duidelijk uitgezette aanpak (bv. pesten, gedrag in de school, ed) en dat werd door elke leraar consequent doorgevoerd. Dat vond ik heel erg prettig. En met problemen, die er altijd wel eens zijn, konden de ouders goed terecht bij de directie.
Enfin, veel succes met je schoolkeuze, als je het nog niet helemaal zeker weet, en anders veel plezier voor je zoontje op zijn school. Wanneer gaat hij overigens naar school?
Waar ik destijds woonde schreven de meesten hun kind zo rond de drie jaar in (het kon vanaf 2,5). Dus misschien heb je nog een poosje, en dan zul je zien, is alles weer anders op de school