Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
26-01-2011 om 22:40
Onze zoon van 11 zit in groep 8 en gaat volgensd jaar naar de brugklas. Hij heeft 99 percentiel op de entreetoets gescoord en men verwacht dat hij 550 op de Cito gaat scoren. Hij krijgt ook extra werk, Spaans en doet een wiskundeprojekt op een gymnasium.
Nu wil hij naar dezelfde school als zijn zus. Zij zit in 3 gymnasium en het is een leuke en goede school. Maar hij wil geen gymnasium, hij wil geen Grieks en Latijn. Nu hebben ze op die school geen vwo brugklas, wel havo/vwo en gymnasium.
Ik zou het jammer vinden als hij in de havo/vwo brugklas komt. Dan is hij waarschijnlijk weer de slimste (en hij vond het op de basisschool nooit leuk om overal goed in te zijn) Ik zou hem liever in een vwo brugklas zien. Of misschien toch de gymnasiumbrugklas laten doen. Eerste jaar is alleen Latijn, tweede jaar Grieks en dan kan hij altijd nog in het derde jaar vwo doen als de klassieke talen niks voor hem zijn.
Hij wil graag bij vriend in de klas en die heeft havo/vwo advies. Dat is volgens mij ook de reden waarom hij geen gymnasium wil doen. Ik denk, dat het juist voor zo'n slimmerik wel goed is om wat meer uitdaging te krijgen en juist wel de klassieken te doen. Wat vinden jullie?
Ik ga in ieder geval op de school nog wel vragen of ze geen vwo brugklas hebben.
28-01-2011 om 12:31
en door de extra vakken latijn en Grieks blijft er minder tijd over waardoor andere vakken compacter worden gegeven: minder uitleg en meer zelf doen. Dat kan voor sommige kinderen ook een bijkomstig voordeel van een gymnasium zijn.
28-01-2011 om 18:16
Wij kozen zo
Op het gymnasium heb je meer kans dat er extreme slimmerikken in je klas zitten, dan op het gewone vwo.Wij hebben wel gemerkt, dat onze dochter daardoor makkelijker aansluiting had met klasgenootjes.Daar waren meer kinderen met dezelfde intresses als zij.Een van haar hobby`s is bijvoorbeeld lezen, en op de basisschool was er eignelijk niemand die al dezelfde soort boeken als zij las, en op het gymnasium wel.
Broer wilde zelf naar het gymnasium, maar geen echt talen kind,en wat hij er vooral van geleerd heeft is dat alles niet automatisch gaat, soms moet je toch ergens iets voor doen.
Andere broer wilde beslist met zijn vrienden mee, hebben wij over getwijfeld maar nu ;hij is al 26, is hij nog steeds bevriend met de jongens met wie hij naar de middelbare school ging. Dus ja, ook vriendschappen kunnen soms belangrijk zijn.
Wij plusten en minden bij de schoolkeuzes. Voordelen op een rij zetten, nadelen ook, en hoe belangrijk vinden wij en jij dat? Dan de plussen en minnen opgeteld, en keuze gemaakt.
31-01-2011 om 19:14
Ja nou ja
Toen ik scheikunde ging studeren was om toegelaten te worden scheikunde in mijn pakket ook niet verplicht .
Dat zegt natuurlijk niets over het wel of niet handig zijn. Ik had wel scheikunde in mijn pakket, net als 95% ofzo van mijn medestudenten, en daar was ik ook erg blij mee. Het valt anders allemaal wel erg rauw op je dak, wat je daar zo in de eerste weken allemaal te verstouwen krijgt.
Bij Scheikunde kwam het, vertelde men mij, omdat er een maximum is aan wat een opleiding kan eisen qua verplichte vakken. En dat ze daarom de nadruk hebben gelegd op natuurkunde en wiskunde, er hierbij vanuit gaand dat iedereen die scheikunde gaat studeren ook scheikunde als examenvak had. Wat dus ook wel klopte.
Zou me zo kunnen voorstellen dat dat bij een studie klassieke talen niet anders is.
01-02-2011 om 16:45
Valt mee
Een dochter van mijn vriendin ging medicijnen studeren en had ook geen klassieke talen gedaan, Dat was geen probleem, de medische latijnse en griekse termen leer je echt zo.