Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-09-2009 om 17:47
hallo allemaal,
over 3 weken gaat groep 7 op schoolreis naar Bobbejaanland.
Bij ons op school is het de gewoonte dat kinderen in die groep zelfstandig het park in mogen. Er gaan 2 moeders en 2 juffen mee ter begeleiding.
M'n dochter verheugt zich hier al heel lang op, echter de voorpret is helemaal weg.
De klas is al druk bezig met groepjes vormen en m'n dochter hoort nergens bij. De groep is nooit een leuke eenheid geweest en ze heeft niet zoveel aansluiting. Op zich was het nooit echt een probleem, ze heeft genoeg sociale contacten buiten de school, maar leuk is anders.
Met 1 meisje speelt ze soms, ze fietsen ook altijd samen naar school en naar huis. Dat meisje heeft echter ook al een groepje gemaakt waar m'n dochter niet bij mag. Dat kind zei dat ze er van haar wel bij mag, maar van die anderen niet....
Loyaliteit is in die vriendschap helaas ver te zoeken.
Nu heb ik me opgegeven als begeleider, maar ook bij mij is de voorpret helemaal weg. Ik doe het voor m'n dochter, dan weet ik tenminste zeker dat ze niet in haar eentje door dat park dwaalt.
Ik zie m'n dochter steeds verdrietiger worden en dat doet me pijn. Van de week even stiekem gegluurd tijdens het speelkwartier en toen zag ik haar alleen over het schoolplein lopen.
Vanmiddag voorgesteld om niet op schoolreis te gaan en samen wat leuks te doen, maar eigenlijk vond ik dat niet zo slim van mezelf. Ze verheugt zich op een dagje pretpark en om dan maar niet te gaan is geen oplossing.
Zelf heb ik ook helemaal geen zin om in de bus met zo'n rotklas te gaan en ik ben bang dat ik m'n mond niet kan houden als een kind onaardig is.
M'n man wil morgen een afspraak met de juf maken, maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in dat zij het kan oplossen. We hebben het gewoon niet getroffen met deze klas.
Tja, ik wilde even m'n verhaal kwijt en hopelijk iemand nog tips, adviezen, wijze raad
groetjes, Elisabeth
03-09-2009 om 18:28
Toch wel gesprek met juf
Ik zou toch wel het gesprek aangaan met de juf. Ik weet niet wanneer ze op schoolreis gaan maar misschien is er nog een goed klassikaal gesprek mogelijk waarbij dit soort dingen aan de orde komen. Pesten, wat is dat?, wat houdt het allemaal in?, is schelden pesten?, is buitensluiten pesten?? Als op dat laatste dan ja geantwoord wordt de klas confronteren met hetgeen er speelt op dit moment. Ik zou de gok wagen geloof ik, zoals het nu gaat is het niks, dus wat heb je te verliezen.
04-09-2009 om 06:58
Zeker gesprek
Tuurlijk moet je gesprek aangaan. Maggietel heeft helemaal gelijk. Je dochter heeft recht op de voorpret, dus het moet nu heel snel geregeld worden. En anders zou ik eens goed nadenken over een andere school, met deze klas moet ze nog 2 jaar doen. Twee jaar buitengesloten worden is geen pretje.
04-09-2009 om 11:17
Wat naar
herken het helaas wel. Hier is het ook aan de orde geweest. ga praten met de juf, meestal is het zo dat de juf toch vantevoren de groepjes wil weten en zal zorgen dat geen enkel kind alleen door een park zwerft. Maar ook de voorpret is belangrijk, dus is het van belang dat de juf nu al duidelijkheid schept bij de kinderen, wie welke groep.
belangrijk is denk ik wel, blijf praten met de juf/school maar probeer niet met verwijten te komen.Probeer ook de kinderen positief te blijven benaderen anders heeft je dochter er alleen maar meer problemen mee.( spreek uit ervaring)