KGO
20-04-2010 om 20:50
Schoolreisje moviepark germany
Hallo,
Oudste (gr 6) heeft volgende week een schoolreisje naar Moviepark Germany. Nu hebben we samen de website bekeken en we zagen alleen maar van de enorme kermisattracties die hard gaan en waarvan ze nu al zo iets heeft: dan ga ik overgeven, dat wil ik niet.
Kan iemand mij vertellen of er nog meer te beleven is in dat park naast die attracties die 'over de kop gaan' en voorstellingen? Dochter heeft er eigenlijk nu geen zin in, ziet het niet zitten. Ik eigenlijk ook niet wat er gaan alleen juffen/meesters mee, geen ouders en dus zullen de kinderen ZELF in groepjes door dat park gaan lopen. Dat vind ik niks (zeker omdat dochterlief nogal eens weg kan dwalen van zo'n groepje).
Karin
angel3
20-04-2010 om 21:23
Jemig
wat een stom schoolreisje. Is ook ver rijden (of woon je aan de grens?) Ik ben er weleens geweest een tijd geleden en het zijn inderdaad van die attracties. Iedereen gaat los door zo n park heen. Lijkt me niks voor een schoolreisje. Ik vind de efteling ook stom. Er zijn zoveel leukere dingen te bedenken met schoolreisje, maar ja daar heb je niks aan.....
KGO
20-04-2010 om 21:42
Ook stom
ik vind het zelf ook stom; maar die mening wordt mij niet in dank afgenomen door andere ouders.
Karin
Tango
20-04-2010 om 22:06
Zou het melden op school
Ik zou gewoon naar de juf/meester gaan en deze situatie voorleggen. Als ze zelf niet mee wil, zou ik haar niet laten gaan. Desnoods maar ziek melden, al kan ik me niet voorstellen dat ze dit gaan melden bij de leerplichtambtenaar. En dan ga je gewoon die dag iets leuks met haar doen, als je zelf vrij bent tenminste.
En inderdaad een stom schoolreisje. Je schrijft niet waar je woont, maar het is w.s. ook nog erg ver rijden.
Hier gaan ze gelukkig niet zo ver weg. Wel eens naar Duinrell geweest, maar dat heeft gelukkig ook minder enge attracties. Hier gingen ze ook gewoon in groepjes t/m groep 6. 7 en 8 mocht wel alleen rondlopen.
Puck
20-04-2010 om 22:07
Zat te doen
Er zijn in dat park zat attracties en shows die niet gillend over de kop gaan. Ik vond het eigenlijk wel een leuk park.
KGO
20-04-2010 om 22:17
Het is ongeveer een uur rijden
We wonen inderdaad in Oost-Nederland. Voor dochter is het al de tweede schoolreis naar Duitsland (ander jaar KetelerHof, dat schijnt heel leuk te zijn). Ik ga morgen maar eens met de juf overleggen.
Karin
69er
20-04-2010 om 22:26
Even iets anders
Ik woon in een grensstreek en bij ons gaan er geen schoolreisjes meer over de grens. In de regelgeving schijnt iets veranderd te zijn waardoor elk kind een eigen legitimatiebewijs moet hebben, tot nu toe kon het op een gezamelijk "papiertje". Zo is ongeveer de strekking van het verhaal. In mijn omgeving is zo al een reisje in het water gevallen, omdat ze de grens niet over mochten....
69er
69er
20-04-2010 om 22:47
Even gezocht
en het volgende gevonden:"
Een kind dat is bijgeschreven in een paspoort kan echter niet zelfstandig naar het buitenland reizen, daarvoor heeft het een eigen paspoort nodig. Dit is dus ook het geval als het kind met mensen meereist bij wie het niet in het paspoort bijgeschreven staat, een opa en oma bijvoorbeeld.
Een kind moet in dit geval dus een eigen identiteitsbewijs hebben, om ouders niet op kosten te jagen geen kettlerhof meer.
69er
Prakje
21-04-2010 om 07:32
Niet gaan
Wij zijn afgelopen zomer geweest met 3 zoons (10-8-6 jr) en we zijn in één attractie geweest die zoons leuk vonden.
Echt alles gaat hard, over de kop, in het donker, heftig, harde muziek overal... echt een park voor pubers
Wij gaan iig NOOIT meer naar Moviepark. En wij zijn toch echt wel pretpark-mensen hoor...
Ik zou dochter thuishouden, en als je vrij bent wat leuks gaan doen samen.
albana
21-04-2010 om 08:48
Ontheffing
Volgens mij bestaat er een onthefftingsregeling voor groepsreizen voor bewoners uit de grensstreek. Hoe het precies zit kun je navragen op het gemeentehuis.
Ik vindt moviepark ook best een leuk park. Er is van alles wat, grote attracties,kleine en er zijn véél shows (leuk voor kinderen die niet van grote attracties houden), parades etc.
En hier (ook oosten van het land) is het stukken dichter bij dan Duinrell...
groeten albana
Puck
21-04-2010 om 09:09
Prakje
"Wij zijn afgelopen zomer geweest met 3 zoons (10-8-6 jr) en we zijn in één attractie geweest die zoons leuk vonden.
Echt alles gaat hard, over de kop, in het donker, heftig, harde muziek overal... echt een park voor pubers ![]()
"
Dan heb je toch wel een heel eenzijdig beeld overgehouden van het park want wat jij zegt is absoluut niet waar. Er zijn ook zat attracties die rustig zijn, er is een speciaal kleine-kinderen gedeelte, 4D-film, dans-shows, stunt-shows. Als je zegt een pretpark mens te zijn dan snap ik het al helemaal niet, ik vind Movie park van hetzelfde kaliber als Disney, Walibi, etc.: veel spectaculaire attracties, maar als je zoekt is er ook genoeg minder heftigs te vinden.
69er
21-04-2010 om 09:32
Albana
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/heeft-mijn-kind-een-eigen-reisdocument-nodig-bij-een-schoolreis-naar-het-buitenland.html
Als iemand een andere mogelijkheid weet, zou voor onze school weer een uitkomst zijn (behalve dat over een paar jaar elk kind verplicht is een eigen identiteitsbewijs te hebben....)
69er
albana
22-04-2010 om 08:56
Zoek op grensgebied
Er zijn bijzondere bepalingen als je in het grensgebeid woont (=30 km binnen de grens) zoek daar 's op
(geen tijd nu)misschien is het dit:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:029:0003:01_REG_2006_1931_9:NL:HTML
groeten albana
T&T
22-04-2010 om 10:47
Ik zou het niet doen
Ik zou idd zelf iets leuks gaan doen met mijn kinderen, en ze niet mee laten gaan met dit schoolreisje! Ik vind het echt veel te veel van het goede, en die van mij zijn 7 en 8 maar zouden dit ook niet aankunnen.
Overleg het eens met school.
groetjes, Tess
69er
22-04-2010 om 23:27
Albana,
de link werkt niet, heb nog wel het volgende gevonden
http://www.minbzk.nl/actueel/kamerstukken?ActItmIdt=63567
69er
albana
23-04-2010 om 08:12
Te oud
Dat stuk wat je hebt gevonden is al van behoorlijk lang geleden. Hier nogmaals de link want bij mij doet ie het wel:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:029:0003:01_REG_2006_1931_9:NL:HTML
Ik heb vrijwel geen tijd...(moet werken hele dagen) zodra ik tijd heb zal ik even verder zoeken.
Hier weet de gemeente er alles van. Die kunnen je voorlichten, maar ik denk dat dat alleen in grensgemeenten zo is en niet als je verder dan 30 km van de grens woont.
groeten albana
Tinus_p
23-04-2010 om 09:48
Nee
albana:
'(geen tijd nu)misschien is het dit:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:029:0003:01_REG_2006_1931_9:NL:HTML"
Nee. Dit gaat (lees ff goed) over visa voor 'klein grensverkeer' tussen de Schengenzone en landen buiten de Schengenzone.
albana
24-04-2010 om 11:24
Ik kan het ook niet vinden
het enige dat ik weet is dat 'collectieve paspoorten' (van die lijsten die voldoende waren) al langere tijd zijn afgeschaft in nederland. Maar er zijn uitzonderingen en die betreffen grensbewoners. En grensbewoners zijn bewoners binnen een straal van 30 km van de grens.
En even denken...hier is school, ik denk in 2007 naar Duitsland op schoolreis geweest. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat toen de regeling niet nog anders was...
Maar ze hebben ook, dit jaar nog...met een school vlak over de grens een soort uitwisseling gehad. Daar kregen ze zelfs subsidie voor, want de provincie verstrekt subsidie voor 'grensoverschreidende projecten' (moet je ook in grensgebied wonen). De totale afstand tussen die scholen was 20 minuten fietsen...in de groep dan. Als ik het zo fietsen zou ik er 10 tot 15 minuten over doen.
Er moesten wel voor die uitwisseling allerlei copíeën worden verstrekt (paspoort bijschrijving enzo) én verzekeringspasje copie en ouders moesten toestemming geven. Nou ja, vondt het nogal een 'gedoe'voor zo'n kippe-eindje, het voelt niet als buitenland...Er is niet eens een grens meer. Je fietst gewoon over een fietspad, door bos en wei en hebt geen idee welk land het is tot je in het volgende dorpje dus komt. Er komt daar ook écht geen douane. Tenminste ik het nog nooit douane op de fiets gezien...
Er is later ook nog een evaluatie met de provincie geweest die wilde weten hoe het gegaan was en welke problemen er zijn ondervonden...(er waren meer gemeenten die meededen).
Er loopt hier 's zomers ook altijd Duitse politie rond samen met de Nederlandse agenten en in Duitsland vlak over de grens onze agenten dus met die Duitse.
Dat zijn ook van die speciale projecten voor grensbewoners en om die 'samenwerking' te stimuleren.
Tenminste ik heb ze in Amsterdam nog nooit gezien in uniform, wel?
Dus áls je school binnen 30 km van die grens ligt...ga dan naar burgerzaken en informeer daar.
groeten albana
Tinus_p
26-04-2010 om 10:32
Albana: je kunt het niet vinden wat het bestaat niet meer
Albana:
"Ik kan het ook niet vinden "
Omdat, zie diverse links, de regelign niet meer bestaat. Als in: Afgeschafd, mag niet meer.
Albana:
"En even denken...hier is school, ik denk in 2007 naar Duitsland op schoolreis geweest. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat toen de regeling niet nog anders was..."
Tsja, het duurde pakweg 20 jaar voordat het afschaffen van de 1 oktober doordrong tot de meeste scholen -en dat is een regel die voor die scholen direct van belang was.
Het zou me dus niet verbazen als idd veels cholen dus nog en regel volgen (met collectieve paspoorten) die niet meer bestaat. En aangezien er meestal geen controle is, of anders er wel controle is maar de betreffende agent het wel best vind (lees: geen zin in gedoe met rapportschrijven en een bus scholieren), dan wordt je ook niet geconfronteerd met het feit dat die regel niet meer bestaat.