LaMama
24-06-2010 om 19:15
Schoolreisjes, welke bestemmingen?
Hoi meiden,
De school van mijn dochter organiseert nogal forse schoolreizen, vind ik. En ik vraag me af of dat op andere scholen ook zo is.
Zo gaan de kleuters naar een binnenspeeltuin of naar Blijdorp (om en om), groep 3/4 naar de Efteling of naar het Dolfinarium, groep 5/6 naar Drievliet (voor het eerst zonder begeleiding) en nog iets, maar dat is me ontschoten, groep 8 gaat naar Bobbejaanland.
Voor mijn gevoel zou het allemaal best wat minder kunnen en vooral wat minder ver! Afgelopen jaar was het door de files helemaal afschuwelijk en bleven er op de dag 4 uurtjes over om echt op de bestemming te zijn. Zonde toch?
Ben heel benieuwd naar de bestemmingen van de schoolreisjes van jullie kinderen.
Groetjes
LaMama

amk
24-06-2010 om 19:39
Groep 8 gaat op kamp
groep 1 t/m 7 is dit jaar naar het Archeon geweest.
Ongeveer een half uurtje hier vandaan.

Mach
24-06-2010 om 19:49
Ver
Het klinkt me ook ver. Ik weet natuurlijk n iet waar je woont, maar al die bestemmingen die je noemt liggen een aardig end uit elkaar. Ik heb het liever wat dichterbij. Ik vind 3 kwartier tot een uur rijden absoluut ver genoeg.

Puck
24-06-2010 om 19:55
Geen schoolreisjes
Bij ons op school gaat alleen groep 1/2 op schoolreisje. Groep 3 t/m 8 gaat op kamp.

ishtar
24-06-2010 om 20:02
Bij ons
hebben de kleuters bosdag (spelletjes in een thema), goepen 3 tm 8 hebben kamp, waarbij groep 3 1 nacht en de rest 2 nachten weg is.
vorige school deed: 1x schoolreisje apart voor onderbouw/bovenbouw, (en dat kan hellendoorn, speeltuin ed zijn) 1 x hele school samen en 1x iets cultureels op school. Ik heb 1 keer een uitvoering a la 1001 nacht meegemaakt nav een dag 'toneel' Was heel mooi gedaan.
En dan weer overnieuw beginnen.

Nasha 1st
24-06-2010 om 20:33
Bij ons
proberen we lokaties te zoeken op max 1 uur rijden. Dat kan zijn Blijdorp of een binnenspeeltuinachtigiets....Groep 8 gaat op kamp en dus niet op schoolreis. Bij ons gaan ook alle groepen verder wel, ook 1/2

Tango
24-06-2010 om 21:16
Hier
Ook niet zo ver hoor. We wonen in Zuid Holland en Groep 3 en 4 gingen dit jaar naar Madurodam, groep 5 t/m 8 naar het Legermuseum in Delft (schreef er nog een draadje over, het was overigens een leuk schoolreisje met een stadswandeling en daarna spelen in de waterspeeltuin). Groep 1/2 ging nog het verst: dierentuin in Amersfoort. Vond ik al erg ver voor die kleintjes. Andere jaren waren de bestemmingen o.a. Duinrell, Plaswijckpark en ook Archeon een keer, allemaal redelijk dichtbij.
Ik vind zo ver weg ook overdreven en inderdaad zonde van de tijd, want je staat vooral lang in de file.

MvrKoekepeer
24-06-2010 om 21:40
Hier..
De onderbouw is naar Plaswijckpark geweest, de middenbouw naar de Speeldernis in Rotterdam en groep 6-8 gaan vier dagen op kamp. Natuurschool, Archeon, Blijdorp, dat zijn bestemmingen die mij van mijn kids van de afgelopen jaren te binnen schieten.

angela
24-06-2010 om 22:31
Met hele school
het leuke van onze school vind ik echt dat de schoolreisjes altijd met de HELE school zijn.Niet per bouw of groepen. Missch hangt het af van de grootte van de school? hier een school met totaal ruim 150 kinderen.
Anyway ze gaan eens per 3 jaar naar de Uitvinderij in Dieren. Superleuke speel en ontdektuin voor alle leeftijden. De andere 2 jaren gaan ze naar een natuurgebied waar de leerkrachten in een project naar toe werken met verhalen, knutselen en toestanden. Climax is dan reisje naar bepaald gebied om daar in gemengde groepen allerlei spelen en opdrachten te doen. Weer of geen weer. Kinderen zijn altijd zeer enthousiast. Ben altijd wel blij dat het geen efteling reisjes zijn. Dit is minstens zo leuk (en dichtbij)

Pham
25-06-2010 om 09:27
Bij ons dit jaar
met de hele school naar Dippie Doe in Best.
Normaal gaan de kleuters naar een stadsspeeltuin, lopend, is een half uurtje lopen vanaf school. vinden de kleuters geweldig (worden door ouders in speeltuin opgehaald.)
Groep 3 en 4 gaan normaal naar een andere staadspeeltuin, die echt voor hun leeftijd is, met de bus. Soms gewoon lijnbus, soms gehuurde bus.
Groep 5 wisselt en groep 6 t/m 8 gaan op kamp. Groep 6 en 7 een nacht en groep 8 twee nachten.
Volgend schooljaar gaat de school het gebouw delen met 2 andere organisaties en komt de hele school weer op 1 locatie. Om dat feit te vieren gaan ze nu met de hele school.
Gr Pham

rodebeuk
25-06-2010 om 11:12
Ook geen grote attracties
Het was geen doorslaggevende reden om voor deze school te kiezen, maar op onze school hebben ze helemaal niet dit soort schoolreisjes.
De jongere kinderen gaan naar een bouwspeeltuin oid in de buurt, vanaf cluster 5/6 is er een kamp. Dat wordt opgebouwd, aanvankelijk met 1 overnachting, cluster 7/8 blijft drie nachtjes weg. Ze gaan altijd naar dezelfde bestemming en het heeft een nogal educatief karakter doordat ze op plekken komen die iets zeggen over de geschiedenis, eerst van de stad/regio, later van een andere streek.
Ik vind dat prima.

LaMama
25-06-2010 om 19:22
Het is me duidelijk
Bedankt voor al jullie reacties. Het is me duidelijk dat de grote schoolreisjes zoals onze school die kent, uitzonderlijk zijn. Aanstaande dinsdag heb ik toevallig een gesprek met de directeur en dan zal ik dit punt zeker aankaarten.
Het gaat me er helemaal niet om dat de kinderen geen leuke schoolreis zouden mogen hebben, maar wel dat een leuke schoolreis niet perse ver weg en duur zou moeten zijn.
Onze school staat trouwens in de buurt van Rotterdam, dus Drievliet, Duinrell, Plaswijck, Blijdorp, Avifauna en het Archeon zouden wat mij betreft top attracties zijn.
Ik ga het in de groep gooien!
Groetjes, LaMama

Hadewich
26-06-2010 om 10:26
Hier ook altijd grote schoolreizen
Dit jaar naar de Efteling, andere jaren naar Bobbejaanland, Bellewaerde, Beekse Bergen etc. Ook altijd totaal 4-5 uur in de bus. Groep 6 gaat op kamp. Oja, een paar jaar geleden is groep 7/8 op de fiets naar een survivaldinges geweest, 1 dag. Dat was dan een keer een kleiner schoolreisje maar net zo leuk (of leuker!)

merene
26-06-2010 om 21:23
Dicht in de buurt
en zeer regelmatig gaan ze naar de Efteling of de Beekse Bergen (beide ongeveer een kwartier rijden). Heel soms gaan ze verder weg.

Hadewich
26-06-2010 om 22:21
Pelle
Ik woon in een regio waar je altijd en overal ver van grote attracties af zit....En het is totaal 4 à 5 uur, hè, dus enkele reis 2 à 2,5 uur. Efteling is voor ons (met de bus) ruim anderhalf uur, Bobbejaanland is tegen de twee uur rijden geloof ik, Bellewaerde is nog verder...

Nely
27-06-2010 om 16:12
En hier
gingen groep 5, 6 en 7 afgelopen maandag naar Walibi (België), vorig jaar gingen ze naar Bobbejaanland en het jaar ervoor naar Bellewaerde. Volgend jaar wellicht naar de Efteling maar dan gaat mijn zoon op kamp (met fiets richting Brugge).

Wilma
01-07-2010 om 12:16
Onze school is wel érg beschermend ...
als ik dit allemaal zo lees. Hier gaat groep acht op kamp, wel vlakbij, maar in dit geval maakt dat niet zoveel uit vind ik. Twee nachten, drie dagen. Ouders brengen en halen de kinderen.
Groep 1 en 2 gaan erg vlakbij naar een speeltuin, is op zich ook leuk genoeg voor de kleuters vind ik.
Groep 3 tot en met 7 gaan of naar een (héél dichtbije) binnenspeeltuin, of naar een halfoverdekt/halfvrij speelding, enkele jaren terug zijn ze naar de dierentuin geweest, máár in groepjes met bij elk groepje een ouder. Nou kan ik me zoiets bij groep 3 wel voorstellen, maar bij groep 7 ?
Als ik dit van jullie zo hoor, Efteling en Bobbejaanland enz, wauw, als m'n kinderen dat horen .
Groetjes,
Wilma

picobello
01-07-2010 om 21:29
Schoolreis
van de oudsten was naar plopsacoo, een half uurtje met de trein. Die school gaat 1 jaar op schoolreis, andere jaar op kamp. Vanaf de oudste kleuters tot groep 7 meestal naar zee, groep 7 en 8 gaan 10 dagen skieen in frankrijk (weet je gelukkig al jaren van te voren dus kan je al gaan sparen )
De jongste was met haar kleuterschool naar een dierenpark in frankrijk, ruim 2 uur in de bus heen en dan weer 2 uur terug.
Voor mij hoeft het niet zo ver, kleuters hebben allemaal liggen slapen in de bus.Wel lekker rustig voor de juf.Schoolreisjes kosten hier niet meer dan 10 euro per kind.Kamp rond de 80 euro voor 5 dagenn behalve skieen dat is 550 euro, school legt 200 euro per kind bij, betaal dus 350, maar dat vind ik best nog veel.

emma43
02-07-2010 om 09:49
Superschoolreis
Mijn zoontje had een geweldige,volgens mij zeer goedkope,schoolreis.
Een leraar heeft een grote boot,de kinderen zijn met die boot,door een sluis,voor de meeste kinderen een heel avontuur.Onze zoon kent het,pap is schipper,maar dat maakt niet uit.
Zijn ze naar een strandje,dijkje gevaren,heben de boot daar aan een steiger gelegd,hebben daar gezwommen,kreukels ,schelpen gezocht.kinderen hadden allemaal een emmertje bij.Gegeten en gesnoept. Op de terugweg zijn er nog kreukels gekookt ,zodat de kinderen allemaal konden proeven.Geweldig toch.
Het weer werkte natuurlijk ook wel mee.
s avonds hebben we thuis de kreukels die zoon geraapt had ook nog gekookt,dus dat was ook nog feest.

purk
02-07-2010 om 11:40
Emma43.....
het klinkt als een geweldig schoolreisje.....maar wat is een kreukel? Ik heb echt geen idee.
groetjes van Purk

Anneque
02-07-2010 om 13:07
Wow! (en purk)
Dát vind ik nou es een geweldig schoolreisje, Emma!
Purk: http://lmgtfy.com/?q=kreukel
(LOL, die wilde ik al lang es gebruiken)
On topic: de schoolreisjes gaan hier naar een klein pretparkachtig geheel op een half uurtje rijden.

Puck
02-07-2010 om 22:43
En in het nederlands
... heten het gewoon alikruiken. Maar ik ken ze ook als Krukels? eilandafhankelijk zeker?