Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

01-06-2010 om 13:29

Schoolreisvragen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

02-06-2010 om 16:09

Eigen kind

De laatste keer dat ik op schoolreisje mee was ging dat op uitdrukkelijk verzoek van mijn jongste dochter die toen de kleuterleeftijd had en niet alleen mee durfde. Ik wilde dus ook haar in het groepje want daarom ging ik immers mee. Dat was vanuit de school geen punt. Uiteraard heb ik niet de overige 4 kinderen gedumpt en alle aandacht aan mijn dochter besteed. Dat hoefde ook niet. Ze was gewoon blij dat ik er was en liep de hele tijd vlak naast mij (ja, ze was heel verlegen) waardoor ik ook helemaal niet op haar hoefde te letten en al mijn aandacht bij de andere kleuters kon houden.

Ik vind dus dat je als school hier niet te krampachtig over moet doen want inderdaad is voor veel ouders de wens van hun eigen kind een reden om mee te gaan.

Maylise

Maylise

Maylise

02-06-2010 om 16:13

Allochtone ouders

Hier op school gaan veel allochtone ouders ook niet mee op schoolreis. Als ik mijn schoonzusje als voorbeeld neem (wiens dochters naar dezelfde school gaan als mijn jongste zoon) zie ik haar niet vlug mee gaan. Daarvoor beheerst ze de taal te slecht. Bovendien ziet ze het nut er niet van in. Schoolreisje zijn hier altijd meer dan genoeg vrijwilligers voor dus als niet zo mondige nauwelijks Nederlands sprekende vrouw kom je daar ook niet vlug tussen. Natuurlijk als ze echt zou willen dan zou ik het wel voor haar regelen maar dat wil ze dus niet. De taal is denk ik wel vrij vaak een barrière. Bij goed Nederlands sprekende allochtonen die zelf ook in Nederland op school hebben gezeten is het vast heel anders.

Maylise

Nely

Nely

02-06-2010 om 16:49

Eigen ervaringen

zelf vind ik het makkelijker als je met z'n tweeën een iets grotere groep (10 a 12 kinderen) begeleidt zodat er nog iemand kan achterblijven als er een kind naar het toilet moet of kinderen niet in attracties durven enz.

Voor mezelf maakt het niet heel veel uit of mijn eigen kind bij mij in het groepje zit maar dat wordt hier wel altijd gedaan. Het zou in elk geval geen reden zijn om juist wel of niet mee te gaan als ze me zouden vragen.

Hier worden de meeste kinderen uitgezwaaid en na afloop weer opgehaald.

Zakgeld mag wel meegegeven worden maar niet teveel (is moeilijk want wat is een normaal bedrag). Ik weet niet of er kinderen bij zijn die geen zakgeld mee hebben, als dat het geval zou zijn kunnen ze gewoon niks kopen zoals een souvenir.

Ik weet niet of er al allochtone ouders mee gegaan zijn op schoolreis, bij onze zoon in de groep in elk geval niet.

Jesse_1

Jesse_1

02-06-2010 om 21:51

Hier

Ca 5 kinderen per groepje, onderbouw mag dit jaar geen zakgeld mee - bovenbouw max € 3.
Eigen kind in de groep, op kleuterleeftijd beviel mij dat niet zo goed bij bepaalde activiteiten, bij schoolreis vraag ik mijn kinderen of ze het leuk vinden als ik mee ga. Eerder is het nadelig voor mijn kind, want ik wil hem niet voortrekken, dus meestal komt hij er slechter vanaf.
Twee jaar terug waren er wel kinderen met zakgeld mee (gr 4), toen was er geen richtlijn gegeven en ik vond het lastig, kinderen die aan het begin al persé iets wilden gaan kopen (2 van de 7 hadden geld mee).
En ook hier: om gewone tijd naar school, de bus vertrekt pas later ivm files en openingstijd van het park. En die snoep.... op eerder genoemde schoolreisje van 2 jaar terug hadden we het zo druk dat we op de reis zelf eigenlijk niet bij de tassen zijn geweest. Als lunch was er (vieze) friet.
PS mee op schoolreis vind ik bij kleuters niet echt 'leuk', destijds met groep 4 naar een pretpark was Superleuk! Binnenkort ga ik met middelste (groep 3) naar hetzelfde park (ze kwamen eerst ouders tekort!!), hopelijk wordt het weer erg leuk.
Overigens komen kinderen niet alleen in de groep bij hun ouder, maar dit jaar (deze groep) mogen ze ook nog eens de andere kinderen uitzoeken die bij hen in het groepje komen. Toevallig pakt dat voor mij gunstig uit (leuke kinderen die ik allemaal ken), maar dat betekent dat de 'resterende kinderen' bij elkaar in een groepje bij een stagiaire of zo terecht komen.
Jesse

Snoep

Hier op school is de regel dat er géén snoep mee mag. Soms wel wat geld...maar dat zijn dan kleine bedragen bedoeld om b.v. een aandenken te kopen (b.v. 2,50). De kinderen die niets bij zich hebben, die krijgen de 2,50 van de ouders die meegaan.Want de ouders (meestal de ouderraad of enkele leden ervan of in ieder geval ouders die veel helpen op school) krijgen alles 'vergoed' dus ook de 2,50 die de kinderen zelf bij zich hebben. In dochters klas is dat altijd hetzelfde meisje. Een meisje uit een groot gezin, met weinig financiéle middelen...waar ook nog een zwaar gehandicapt zusje is(doet de financién ook geen goed denk ik). Ik geloof niet dat dat standaard is, maar dat de ouders het zo uitzichzelf doen...zeg maar. Het haar 'toestoppen' zeg maar. Maar dat geeft ook de sfeer in deze klas wel weer. Zouden de ouders het niet doen, dan is de klas in staat om van hun eigen 2,50 een soort inzameling te doen van wat over is voor dit meisje. Zo is die klas nu eenmaal.
Wat snoep betreft, hebben ze een regeling. Zodra de bus vertrekt wordt al het snoep ingenomen/ingezameld. En per groep verdeeld in zakken. En daarvan wordt gedeeld, de hele dag door.Een soort ' eerlijk zullen we delen systeem' die mij persoonlijk wel aanspreekt, beter dan de 1 met grote zakken en de ander met niks in ieder geval.
groeten albana

En hier

Krijg hier net de brief binnen over het eerste schoolreisje. Wat gaat er mee? "Brood, fruit en dirnken". Wat gaat er _ niet_ mee? "Snoep, chips en geld". Helemaal goed wat mij betreft.

Ophalen

Soms baal ik van mijn werk. Ik kan mijn kind niet ophalen van zijn schoolreisje, omdat hij aankomt een kwartier nadat mijn eigen school uit is. Dat ga ik waarschijnlijk niet halen. Tenzij de bus lekker verlaat is (graag!). Op dat soort momenten baal ik dat ik niet "even een uurtje eerder weg" kan.
Hij zou dan met de NSO meemoeten, maar dat wil ik echt niet, na een schoolreisje, dat vind ik echt niks. Zijn moeder moet er eigenlijk gewoon staan dus ik ga mijn best doen! En anders, heb ik geregeld, gaat hij met een vriendje mee naar huis.

Aanvulling

En als mijn man er moet staan, moet hij zo absurd vroeg van zijn werk weg dat hij net zo goed een dag vrij kan nemen. Hm, waarom niet eigenlijk....

reina

reina

03-06-2010 om 19:17

Geerke

Ja, dat is echt balen, als je er niet kunt staan als je kind terug komt van zijn schoolreisje, ik duim voor je dat ze in de file komen

Werk en niet weg kunnen

Ik heb ook zo'n werk waarbij ik niet 'even' een uurtje eerder weg kan. Het is of een hele middag (moet collega werken) of een hele dag b.v. Bij noodsituaties is dat natuurlijk anders. Maar een schoolreisje lijkt me geen 'nood' toch? Wat wij als collega's nog wel eens doen is ruilen. Van dag, van dagdeel of wat dan ook. Vooral de collega's met kinderen. En als iemand ruilt met je doe je een andere keer (als je kan) weer wat voor die ander. Zo werk ik b.v. áltijd de dinsdag, de hele dag, dus tot 17.00 uur.Maar voor een schoolreisje lever ik mijn vrije woendagmiddag in en ruil met mijn collega de woendag en zorg dan b.v dat ik opvang heb door dochter bij vriendin of buurvrouw of opa's/oma's onder te brengen.
Of (komt ook vaak voor) man zorgt dat hij er is...die kan wat makkelijker eerder weg van het werk.
Idem met optredens, uitvoeringen etc.etc.
Waarom zouden juffen dat niet kunnen? Dat ruilen bedoel ik...als je een deeltijdbaan hebt kan dat toch best? Dan ruil je je dag met je collega om en voor wat hoort wat,zoiets.
groeten albana

Oh nee

Hoop dat de brief voor het schoolreisje snel komt. Had er nl. nog geen seconde bij stilgestaan dat mijn groep 4er geld mee zou moeten nemen.
Verder krijgen ze hier broodjes, drinken en wat snoep mee. Mijn oudste is geen grote snoeper dus dat zal wat hoeveelheden betreft wel meevallen. De begeleiding is hier verder geen probleem, groep 1,2 en 8 zijn vrij en het hele lerarenteam (incl. IBer, stagiaires en RTers ) gaan mee als begeleiders. Dit lost ook meteen uit en inzwaaien op, want omdat groep 1 vrij is ben ik ook vrij. ( en met mij veel andere ouders).

Overigens bedenk ik me nu dat ik in vroeger tijden zelf wel eens geld meegenomen heb, ik bezit nog steeds een prachtig dolfijn sleutelhangertje uit het Dolfinarium en daar ben ik echt alleen maar met schoolreisje geweest. Ook moesten we toen zelf broodjes en een lege beker meenemen. Dan kreeg je ranja uit een hele grote pan, opgeschept met een soeplepel. Ach waar is de tijd gebleven.

Jujube

Jujube

04-06-2010 om 14:52

Hier

Hier doorgaans:
5 of 6 kinderen per groepje met 1 ouder, geen eigen kind in je groepje, geen geld mee, wel uitzwaaien en opwachten. Hier op school weinig allochtone gezinnen, maar deze ouders gaan wel gewoon mee als begeleiding. Maar zij spreken over het algemeen ook goed nederlands.
Ik vind het echt totaal onnodig om geld mee te geven. Ze gaan al een leuk dagje uit, nemen een lunchpakketje mee en krijgen iets lekkers van school (meestal een ijsje of iets te drinken). Geld meenemen wordt dan ook zwaar ontmoedigd door school.
Groet,
Jujube

Bibi72

Bibi72

04-06-2010 om 15:47

Kinderen gisteren en vandaag op schoolreis

Bij de jongste (groep 4) uiteraard uitzwaaien en ophalen, lunchpakketje, pakjes drinken, en tussendoortje mee. Krijgen van school nog een ijsje. ongeveer 5 kinderen in een groepje met één begeleider. de kinderen mogen geen geld mee, en liever geen snoep. Kinderen niet bij de ouder in het groepje.
Oudste (groep 6) Ongeveer hetzelfde, alleen vreemd genoeg zitten hier de kinderen wél in het groepje bij de eigen ouder, en vanaf groep 5 mag maximaal 3,50 euro zakgeld mee.

britt

britt

05-06-2010 om 01:07

Schoolreisje zeer lang en benieuwd naar jullie mening

hallo allemaal

Ik zit met een groot dilemma, en ben zeer benieuwd naar jullie mening!

Mijn kids gaan op schoolreisje, de jongste zit in groep 3 en gaat naar avonturenpark hellendoorn. eigen bijdrage 23 euro.
Dochter zit in groep 6, gaan naar slagharen , eigen bijdrage 25 euro.
De vrijwillige ouderbijdrage bedraagd 12,50 per kind per jaar.

De eigen bijdrage is dus veel geld, en darbij gaat het niet eens zo zeer om of ik het wel of niet betalen kan(dat kan ik wel) maar om het principe.

Op de site van avonturenpark hellendoorn staat ,dat de intree voor schoolreisjes per kind 10,50 is. Ze krijgen wat te eten en drinken (patat ranja en een frikandel of iets dergelijks, laten we het dan op 15 euro houden.
10 euro voor de bus, per kind, daarbij moeten ze zelf ook drinken meenemen, en broodjes, GEEN chips en liefst geen snoep.

Op de site van slagharen is dus te lezen dat de intree voor schoolreisjes daar 10.75 bedraagd. zelfde aan lunch in de middag, dus ook ongeveer 15 euro, en 10 euro voor de bus.
Mijn inziens doet de school er dus helemaal NIKS bij, al word anders beweerd.

Toen ik de school belde dat ik het wel erg veel geld vond, waarvoor ouders ook nog eens maar 10 dagen de tijd hebben om te betalen, wat ook erg kort dag is, vertelden ze dat de ouderraad en de school er al ontzettend veel geld bij deden.........
De dag erna kwamen de klachten, ontzettend veel ouders vonden het bedrag veel en veel te hoog.

Er zijn ouders met 3 kids op school, wat dus bijna uit komt op 75 euro

Ik sprak een alleenstaande moeder die in de schuldsanering OF bijstand zit, met 2 kids op school, die het niet kan betalen. Ze was netjes op school geweest om te melden dat ze het niet betalen kan, op zich al knap , want hoeveel mensen durven daar nou echt voor uit te komen, werd ze afgescheept dat ze het geld echt moest betalen, en anders maar proberen om geld van de vader van de kids te krijgen, de kids gingen zowiezo mee, maar betalen moest ze, al is het nadien, of in termijnen, en als het echt echt echt echt echt echt niet anders kon, dat zou er een potje zijn, waar het uit betaald werd. Alleen het antwoord al is te belachelijk voor woorden.

Ook hoorde ik nog dat er waarschijnlijk compensatie kwam (in geld) voor de ouders die meegingen als begeleider, omdat ze toch vrij MOETEN nemen. Daar viel me echt de mond van open.........je gaat mee omdat je het LEUK vind, niet omdat je die dag betaald wilt zien omdat je mee MOET.

Bovendien komen de ouders die zich het hele jaar inzetten en mee willen met schoolreisje niet in aanmerking voor het schoolreisje, daar gaan weer ouders mee die je de rest van het jaar niet ziet.

Al met al een hele grote frustratie.............en ben zeer benieuwd wat jullie eigen bijdrage is op school. en wat jullie van deze kwestie vinden

Groetjes britt

Bastet

Bastet

05-06-2010 om 08:57

Hier.....

Voor het eerst gaan wij komende september slechts 17,50 betalen,voor een schoolreis met bus,incl. entree,ijs en drinken,maar dat komt omdat er dit jaar heel veel oud papier is opgehaald,en school hierdoor dus een flinke bijdrage kan doen.Tot nu toe betaalde ik altijd rond de 23 euro voor een schoolreisje.En Britt,weet je wel heel zeker dat de de bus maar een tientje per kind is?
Bastet

reina

reina

05-06-2010 om 10:33

Britt

Als er een bus gehuurd moet worden, en ik neem aan dat dat zo is, dan is € 10 per kind wel heel erg weinig, bussen zijn nou eenmaal erg duur.

Nasha 1st

Nasha 1st

05-06-2010 om 13:26

Bus het duurst

de entree bij die parken is voor schoolreisjes inderdaad spotgoedkoop (Efteling is 8 euro geloof ik!!!). Maar een bus is duur. Kinderen mogen niet meer met 3 een bank delen zoals in onze tijd, ze moeten ook in de gordels. Je hebt dus voor elk persoon een zitplek nodig. Plus de begeleiding die meegaat. Financiele compensatie voor een vrije dag vind ik ook onzin. Ik kan mee omdat ik vrij ben op die dag, en anders heb ik gewoon pech of is het voor mijn eigen rekening als ik echt graag mee wil!

Onze ouderbijdrage is 47,50 per kind, inclusief schoolreisje

reina

reina

05-06-2010 om 14:23

Britt

"Ook hoorde ik nog dat er waarschijnlijk compensatie kwam (in geld) voor de ouders die meegingen als begeleider, omdat ze toch vrij MOETEN nemen"
dat vind ik belachelijk, niemand MOET vrij nemen, daar kies je zelf voor, dus die compensatie kan wat mij betreft hebben als ik zelf meeging!)

Britt

vergeet niet dat er ook toegang, bus en eten betaald moet worden voor de begeleiders en leerkrachten, dus het bedrag komt idd hoger uit. Verder vind ik het wel belachelijk dat de ouders meegaan compensatie krijgen. Belachelijk, is toch vrijwillig! Ook vin dik het raat dat kinderen kennelijk verplicht mee moeten ook al zijn er ouders die het niet kunnen betalen. Ik geloof niet dat het op de school van mijn kinderen verplicht is.

Bibi72

Bibi72

05-06-2010 om 20:55

Hier

Hier is de ouderbijdrage 36,50 euro en het schoolreisje 22,50 euro.

Petra Kappers

Petra Kappers

06-06-2010 om 09:14

Britt

wie zitten er dan in de ouderraad. bij ons zijn dat juist de actieve ouders (twee actieve ouders per klas). Zij zouden bij ons nooit besluiten dat de niet-actieve ouders mee mogen en daar ook nog geld voor krijgen. Zij gaan daar bij ons ook iet over.
Ik kan mee voorstellen dat die ouders niet eens betaald mogen worden; Mirjam Lavel weet daar vast een antwoord op. ALs je het wilt weten, zou ik een nieuw draadje starten

anne

anne

06-06-2010 om 10:07

Hier

Hier kost het schoolreisje doorgaans nooit meer dan 10 euro per kind. Vorig jaar waren we voor 5 euro klaar.
Maar; er wordt gereden door ouders en er wordt niet naar pretparken gegaan. De Linnaeushof werd dit jaar door diverse ouders afgeschoten, dus wordt het nu een natuurspeelplaats. Kost bijna niets, alleen de parkeerkosten zijn weer hoger.
Bij onze klas is het zo dat de juf het delegeert aan de klassenouders en juf is het in principe worst waar we heen gaan. Vervolgens wordt er een mail rondgestuurd wie zou willen rijden en meestal zijn er genoeg ouders. Er is geen voorkeurspoel van mensen die al e.e.a. doen op school. In mijn geval rij ik, omdat ik al een paar weken de datum wist van de schoolreis en dit zo in kan plannen. Als ze daar een week van te voren mee aan komen rij ik niet, omdat ik dan heel veel moet gaan verschuiven. Bij ons op school heerst het idee van als je mee mag op schoolreis, je erbij hoort/ het als status wordt gezien etc. etc. absoluut niet. Als je heel graag zou willen, is er ook nog wel altijd iemand die dan zegt dat hij/zij dan graag thuis blijft.

Verder: doorgaans geen eigen kinderen in groep, geen zakgeld mee, groepjes van maximaal 5 tot 6 kinderen. De groepsgrootte is bij ons ook afhankelijk van het aantal ouders die rijden. De kinderen worden uitgezwaaid door ouders plus de andere klassen.

britt

britt

06-06-2010 om 12:02

Was ik weer.

Bedankt voor de vele reacties.

Ik weet dat we kwa ouderbijdrage erg laag zitten. Maar ook deze school zameld oud papier in, maar dat geld word niet bij een schoolreisje gedaan. Ze vragen zelfs ouders om ramen te lappen van school enzo, ze doet alles om voor dubbeltje op de 1e rang te zitten.

En uiteraard wisten we dat het schoolreisje eraan kwam, en uiteraard weten we ook allemaal dat het niet goedkoop is.
Schoolreisje is maar 1 keer per 2 jaar, ene jaar hebben ze een soort speldag hier in de buurt in recreatiegebied.

de kosten voor de schoolreisjes zijn bovendien nog nooit ZO hoog geweest. Zaten altijd rond de 15 euro.
En de termijn van binnen 10 dagen betalen is voor heel veel ouders te kort.
Ik ben helemaal voor een spaarsysteem, waardoor de kosten niet ineens zo hoog zijn.

En ik blijf van mening dat het best een bedrag is, ook als ik de ouderbijdrages van jullie zo lees. Maar ja , alles word duurder.

in elk geval hartelijk bedankt voor jullie reacties!!!!!

Groetjes Britt

Nely

Nely

06-06-2010 om 13:00

Hier

kunnen kinderen een heel jaar op maandagochtend een klein bedragje meenemen (je bepaalt zelf hoeveel) voor de schoolreis. Ergens in april of mei horen ze dan hoeveel er nog bij gelegd moet worden en dat vind ik een goed systeem. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om het hele bedrag ineens te betalen (overmaken).

Dit jaar is het schoolreis bedrag 38 euro (groep 7). Ze gaan naar Walibi in België, wij wonen in het zuiden van het land namelijk. De vrijwillige ouderbijdrage is 20 euro per jaar als je 1 kind op school hebt, 30 euro per jaar bij 2 kinderen en 40 euro per jaar per 3 kinderen of meer.

Een bijdrage/vergoeding voor de ouders die meegaan op schoolreis vind ik belachelijk. Ik ben zelf 2 keer mee gegaan en heb daar gewoon een vakantiedag voor opgenomen, geen probleem.

Jessica O

Jessica O

06-06-2010 om 20:16

Niet precies

Ik weet het niet precies, maar volgens mij zit hier de ouderbijdrage op ongeveer 30 euro en zit daar het schoolreisje bij in.
Dit jaar alle groepen met de bus, oa dolfinarium. Kamp van groep 8 kost 50 euro.
Met schoolreisje gaan er de ouders van de ouderraad mee, eventueel, als de ouder niet kan, dan de partner. Klasse ouder wordt daarna gevraagd en als er niet genoeg zijn dan de ouders die altijd mee gaan. (voor schoolreis wil iedereen wel vrij nemen, voor een cultuurmiddagje niemand...)

Jessica

Op mijn zwarte school

Op de zwarte school waar ik werkte hebben we de groepjes afgeschaft. Ik ging gewoon lekker met mijn HELE klas, met hulp van collega en stagiaire of assistent door de hele dierentuin of Efteling.

Vond ik echt veel gezelliger als dat groepjes gedreutel.
Regel was: beetje snoep en geen geld mee.
Met collega tracteerde ik het hele clubje dan op het einde van de dag nog op een ijsje of een frietje en die kosten deelden we.

Ouders gingen niet mee, niet zozeer omdat ze allochtoon waren (zat ouders hadden al als kind op dezelfde school gezeten, dus die wisten drommels goed hoe een schoolreisje verloopt), maar om gezeur over voortrekken enzo te voorkomen.

Bastet

Bastet

08-06-2010 om 18:41

Leuk dirksmama!

Prima idee vind ik!
Bastet

Wat kost een bus?

Een bus kost afhankelijk van het aantal zitplaatsen en de 'tijd' die de bus weg is véél geld. Ik heb pas geleden een 53 persoonsbus gehuurd voor 14.30 tot 19.15 uur en verschillende offertes opgevraagd en de goedkoopste was 430 euro.Voor een hele dag verdubbel dat bedrag maar, dan kom je aan ruim 800 euro.Tel de begeleiding er maar af (8 pers.?) en dan houd je 45 kinderen over.800:45= 17,75 euro per kind. En dan heb ik nog 'krap' gerekend. De bus de hele dag zal eerder nog duurder dan goedkoper zijn. Ook met minder kinderen heb je vaak nog een dure bus, ook al zijn niet alle zitplaatsen bezet...omdat er niet altijd kleinere bussen (b.v. 45 pers.) beschikbaar zijn op de dag dat jij verkiest. Zelfs tijdig reserveren helpt daar niet aan...ik heb nu alweer voor oktober gereserveerd en de kleine bus is al verhuurd op alle dagen die eventueel zouden kunnen (ik heb 6 mogelijke data's en die zijn gewoon door de week).
Dus de bus maakt het zo duur..niet de toegang.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.