Tango
15-12-2011 om 17:26
Schoolschaatsen in de regen
Vandaag ging de klas van Tangodochter met school naar de ijsbaan in het centrum. Op de fiets zouden ze gaan. Nou was het vanmiddag erg slecht weer hier: harde wind en veel regen. Ik en eigenlijk heel veel ouders namen aan dat het dan allemaal niet door zou gaan.
Vanmiddag ging Tangoman dus naar school, ik was nog aan het werk, hij kwam terug met alleen Tangozoon. Inmiddels was ik net thuis en vroeg waar Tangodochter was. Waren dus nog niet terug. Dus wat bleek, ze waren dus toch gegaan. Tangoman had niet gewacht, ze is toch al nat, zei hij (hmmm, met hem heb ik ook nog een appeltje te schillen)
Ik ben snel met de auto naar school gegaan. De klas kwam toen net aanrijden. Alle kinderen drijfnat en werkelijk verkleumd van de kou. Ik sprak de juf er direct op aan. Was overigens niet de enige, er stonden zeker 6 andere moeders, oma's e.d. te klagen. Juf zei alleen maar dat de kinderen het hartstikke leuk hadden gehad en of ik daar eerst maar even naar wilde vragen bij mijn dochter.
Nu was het schaatsen ook wel leuk geweest, maar ze was echt drijfnat. Eén keer vallen op een natte ijsbaan levert natuurlijk al een doorweekte broek op. En dan nog fietsen in een natte broek en met natte handschoenen. Heb dochter haar fiets op school laten staan, gewoon in de hal van school gezet en haar in de auto laten stappen. Thuis onder de douche gezet en toen werd ze eindelijk een beetje warm bij een beker warme chocolademelk.
Wat vinden jullie? Had school het uitstapje af moeten blazen met zulk weer?

Vertigo
15-12-2011 om 18:41
Ik zou
Er al niey veel aan vinden in de regen maar als ze het leuk hebben gehad.. Ik zou mijn kind wel een skibroek meegeven voor een schaatsmiddag (denk ik, maar nu is ie nog kleiner dus dat is anders).
Kan me enerzijds voorstellen dat het te nat was, anderzijds zou ik als docent ook kribbig worden van allemaal kritiek als ik zelf ook net kletsnat terugkwam..
Hoe oud is je dochter eigenlijk?
app-sent

Annet
15-12-2011 om 19:00
Mijn dochter kwam ook drijfnat thuis
Ze kwam 5 km uit school fietsen en moest toen ook nog door naar de andere kant van het dorp om iets op te halen (was al afgesproken). Echt een verzopen katje.
Maar zielig vond ik het niet. Regen hoort erbij en schaatsen in de regen kan nog steeds leuk zijn....
Even droge kleren aan, iets warms drinken, en klaar is alle ellende weer.

Irene
15-12-2011 om 19:31
Och
Je wist van het schaatsen en je wist de weersverwachting, je had je dochter ook wat extra droge kleren mee kunnen geven en een regenpak ofzo.
Als je alles altijd maar aflast i.v.m. regen kun je nooit meer wat doen. 't is toch een heel normaal Hollandsch winterweertje...

Lynna
15-12-2011 om 20:29
Voorbereiding
Was het een open ijsbaan? Zonder enige overkapping? Dan zou het misschien wel verstandig zijn geweest om de boel af te blazen.
Maar bij een (deels overkapte ijsbaan) vind ik het terecht dat het doorging. Als jij je dochter extra kleding en handschoenen mee had gegeven was er niets aan de hand geweest.
En volgende keer even bellen naar school bij een dergelijke activiteit als je denkt dat het wel niet door zal gaan?

Picasso
15-12-2011 om 20:32
Lastig
Ik snap dat je moederhart roept dat het niet door had moeten gaan. Maar zoals de rest al zegt: bij regen regenpak meegeven en bij schaatsen op de planning passende kleding daarvoor. Daarbij ook nog eens dat je er nu niets meer aan kunt doen. Kinderen hebben lol gehad, daar gaat het om.

Tango
15-12-2011 om 21:01
Het was
Een open ijsbaan in het centrum van de stad, ongeveer 20 minuten fietsen. Dochter is 10, maar er waren ook 8 en 9-jarigen bij. De ijsbaan was dus zelf al drijfnat. Een skibroek? Tja, die moet je maar net voor handen hebben. We hoorden dinsdag pas dat ze gingen schaatsen.
Volgende keer zal ik bij zoiets zeker bij school navragen of ze het bij regen wel of niet door laten gaan.
Juf was overigens verre van kribbig, ze deed eerder overdreven blij en alsof er niets aan de hand was. Dat leverde bij mij eigenlijk nog een beetje extra ergernis op.
Maar goed, ik zal ook wel een beetje overdrijven hoor, maar leuk vond ik het niet. De kinderen hadden misschien wel plezier gehad op de ijsbaan, maar dat heb ik werkelijk bij geen een kind teruggehoord op dat moment. Ze liepen allemaal te rillen en te kleumen.

Fiorucci
15-12-2011 om 21:32
Mja
Nou ja, op zich snap ik jou wel, aan de andere kant kwam ik vroeger ook rillend en kleumend thuis na schaatstochten in de natte sneeuw, ik liet me niet weerhouden daardoor, herinner ik me.

dirksmama
15-12-2011 om 22:16
Daar zijn regenpakken voor
Ik heb geeneens een auto, moet toch naar buiten. Ja jammer dan, zo is het klimaat hier nou eenmaal, en daar hebben ze regenpakken en warme chocolademelk voor uitgevonden.

rodebeuk
15-12-2011 om 22:17
Reputatie
Ik weet niet of mijn nick genoeg is of moet ik nog zeggen hoe ik erover denk?
Fan-tas-tisch vind ik het. Hoe vaak maak je dit nou mee. Nog even en mensen hebben niet eens meer kleding voor slecht weer, omdat ze alles gaan ontwijken. Ik vind het juist goed dat de juf niet naar de buienradar heeft gekeken en gewoon is gegaan.
Er bestaat geen slecht weer, alleen maar slechte kleding. En al die verkleumde kinderen hebben geleerd dat je lol kunt hebben in de regen. Het is helemaal niet erg om koud te worden buiten, als je maar weer goed opwarmt daarna!

ijsvogeltje
15-12-2011 om 22:30
Prima hoor
Natuurlijk ga je gewoon schaatsen en fietsen. Tjonge, die kinderen zijn toch niet van suiker? De afkeer voor regen is niet aangeboren, die is echt aangeleerd. Inderdaad, gewoon warme kleding en een regenpak aan. We hebben het toch echt alleen maar over regen en wind, niet over zwaar noodweer?

Wisse L. Nik
16-12-2011 om 00:40
Ook bij droog weer kun je nat worden van schaatsen; en koop wate
Ook bij droog weer kun je nat worden van schaatsen. Op kunstijsbanen liggen vaak plassen water als de luchttemperatuur boven het vriespunt is (en soms functioneert het vriesgedeelte op sommige plaatsen niet zo goed...). Als je in zo'n plas valt, ben je nat. Ook als het ijsschraapsel op de kleren komt en smelt, wordt je nat.
Van op "echt ijs" schaatsen kun je natuurlijk al helemaal flink nat worden (scheuren in het ijs, wakken, dooi...)
Dus: met schaatsen altijd reservekleding mee (als je niet meteen daarna snel naar huis kunt).
En als je in NL een stukje moet fietsen, is het altijd zaak om het weerbericht of buienradar goed in de gaten te houden, of altijd regenkleding mee te nemen. Ze kunnen toch ook onderweg naar school nat worden en de hele dag nat op school moeten zitten (brrrrr...)?
En in dit geval hadden jullie ook bij school kunnen informeren of de plannen misschien gewijzigd waren...
Koop sowieso waterdichte handschoenen, aan die waterabsorberende eeuwig natblijvende "wollen" sponshandschoenen heb je niets op de fiets. H&M heeft bijv. warme waterdichte/waterafstotende wanten en handschoenen voor niet al te veel geld, soort skihandschoenen. (En voor een jas geldt hetzelfde.)

FayW
16-12-2011 om 07:43
Zie de lol er niet van
Gebeurd is gebeurd, je hebt er weinig aan om er nu nog wat van te zeggen. Maar ik zie de lol niet van schaatsen in de regen. Ik ben helemaal niet zijig met mijn kinderen, maar zou zelf ook niet graag een hele middag buiten in de koude regen doorbrengen. Ook al ben ik niet van suiker en is het typisch Hollands weer. Regen en kou is gezellig als je lekker binnen zit.

Bennikki
16-12-2011 om 14:08
Beetje ontbering,
ik houd er wel van. Weinig lekkerder dan bibberend thuis komen, in bad en warme chocolademelk krijgen van mama, toch? Ik zou eerst gevraagd hebben hoe dochter het heeft ervaren voor ik naar juf was gestapt.

Vic
16-12-2011 om 15:19
Zeker niet
Ik moet er even bij zetten dat ik niet zo van de ontberingen ben, hoewel ik spelen in de sneeuw best op prijs kan stellen. Maar schaatsen in de plenzende regen, met een groep kinderen die bij de eerste val doornat zijn, vind ik een heel slecht idee. Je raakt compleet verkleumd en met een beetje mazzel ben je na twee uur in de warmte weer een beetje op temperatuur. Van minder zou je nog een longontsteking kunnen oplopen ;-(
De suggesties van regenpakken en skibroeken vind ik een beetje onzinnig. Die dingen raken ook doorweekt, of lopen vol, als je in een laag water van 5 centimeter valt. Want dat ligt er op zo'n ijsbaan tijdens de regen. De bovenste laag ijs smelt namelijk sneller dan dat het weer aanvriest door de hogere temperatuur van het regenwater.

Fiorucci
16-12-2011 om 15:45
Vaak vinden ouders die regen erger dan de kinderen, is mijn ervaring. Ik werd ooit drijfnat in Drievliet tijdens een schoolreis, met vier kleuters, toch was het een grandioze dag.( en nee, daar kun je nauwelijks schuilen) Die kinders zaten er geen seconde mee. Je smelt er niet van. Ik schreef al over schaatstochten in natte sneeuw, mag ik het daar wel mee vergelijken?)

FayW
16-12-2011 om 16:41
Fio
Hoeveel schoolreisjes zijn er in december? Vind het geen vergelijking.
Toevallig ben ik zelf een kind geweest, en ik vond ontberingen in de kou niets aan. Kwam bijna altijd huilend van de kou thuis van het schaatsen (vond het even wel leuk, tot ik het koud kreeg). Dus ook nog eens regen erbij lijkt mij helemaal niets.
Gewoon lekker thuis blijven met een kop thee en een speculaasje om in de thee te soppen, dat zijn mijn leukere winterjeugdherinneringen .

Fiorucci
16-12-2011 om 18:46
Fay, p
Die schoolreisdag was minstens zo koud als gisteren, ook al was het pas eind eind september.
P, ik koos niet voor die natte sneeuw, het overkwam mij halverwege en oh reken maar dat je daar nat van wordt.

dc
16-12-2011 om 20:44
Nee
Ik vind het juist stoer dat ze toch zijn gegaan! Als kind ben ik wat doordruipt van de regen op stap geweest. Je waardeert het lekker knus thuis zijn erna des te meer!

Jillian
16-12-2011 om 21:55
Nee
Als het hard regent zou ik een buiten activiteit niet door laten gaan. Zeker niet als de kinderen daarna ook nog door de regen moeten fietsen. Als juf zou ik niet het risico willen nemen dat er een ziek wordt en daarnaast geheel persoonlijk lijkt mij schaatsen in de regen ook gewoon niet leuk.
In elk geval zou ik als ouder verwachten dan een buiten activiteit bij zware regen niet doorgaat; zeker niet als er kinderen bij zitten die geen adequate kleding hebben zoals een skibroek.

Tango
17-12-2011 om 13:23
Zieken
De volgende dag waren er dus 6 kinderen in de klas ziek en liepen er 3 op school die ook niet fit waren. Heb dochter ook thuisgehouden, ze was niet heel ziek hoor, maar voelde zich echt niet lekker. Eigenlijk wilde ze graag naar school want ze zouden de schoolkrant voor volgende week afmaken (ze zit in de redactie) dat zei mij genoeg, dan voelt ze zich echt niet goed.
Ze was niet de enige dus, die was thuisgebleven.
De meningen waren op school overigens ook verdeeld, net als hier. De meeste ouders vonden echter dat het niet door had moeten gaan, sommige vonden weer dat je dat ook niet kon maken t.o.v. de kinderen.
Groep 5 die gisteren ging schaatsen is uiteindelijk met auto's gegaan. Die hadden ook geen best weer en gehoord hoe het de dag ervoor was gegaan en vonden het niet verstandig om ook te fietsen. Dit was echter een kleinere groep en met een paar auto's was het probleem opgelost.

Fiorucci
17-12-2011 om 16:48
Tango
Ik snap dat je verband legt tussen het schaatsen en de zieken, maar er heerst momenteel van alles volop, in elke klas hier zijn er nu minstens zes ziek. Met een goede weerstand moet een keer natregenen geen probleem zijn. Het kan heel goed zijn dat de kinderen ook ziek zouden zijn zonder dat natregenen.

Tirza G.
17-12-2011 om 18:47
Tango
Van slecht weer, van regen, van kou word je níet ziek. Je wordt ziek van virussen en bacterien.
Tirza

Insi
18-12-2011 om 02:07
Ach
ik heb voor deze evenementen wel een standaard zwarte simpele skibroek in huis die dan gedragen wordt. Ook vorige week is zoon gaan schaatsen met school en daarbij de skibroek aan, werkt uitstekend. Warm, niet nat geworden. Ik geloof dat wij als ouders een beetje te bezorgd zijn voor onze kindertjes, die kindertjes zelfs maken zich meestal(!) bij lange niet zo druk over nat, vies of koud. Mijn 11 jarige zoon in ieder geval niet.
Ik zou juf ook niet aangesproken hebben over dit gebeuren. Of het moest zijn dat heel de groep kinderen er niets aan had gevonden en als we juf mogen geloven was het toch zo dat het wél leuk was.
En mijn herinneringen: de leukste zijn die van concerten(was ik wel wat ouder natuurlijk) waar ik in de stromende regen stond te genieten, grapppig dat dat net als leukste is bijgebleven

tsjor
18-12-2011 om 10:38
Regenpak
Ik moet even bijkomen. Er wordt gesproken over skibroeken, maar ik heb nog nergens de meest eenvoudige oplossing voorbij zien komen: het regenpak. Een broek en een jas die je beschermen tegen de regen, die je over je eigen broek aan kunt doen etc. Als dat niet prettig is (vroeger zweette je daar heel erg in, tegenwoordig zijn er uitstekende niet-zwetende regenpakken) dan is er nog altijd de poncho.
Dat helpt echt tegen de regen. Met een poncho wordt de onderkant van je broek wel nat, als dat een bezwaar is geef je het kind een extra broek en paar sokken mee.
Dat je op ijs nat kunt worden als je valt, tsja, het zal een openbaring zijn. Dubbele kleding helpt iets (pyamabroek onder je eigen broek aan), een handdoek helpt ook. En droge kleren meenemen.
Ik zie het al voor me: je kind in gewone kleren laten skiën en vervolgens verontwaardigd naar de skileraar stappen dat het kind nat geworden is van de sneeuw.
Hoe komt het dat sommige mensen hier wel weten over skipakken, maar niet over regenpakken?
Ik ben echt verbaasd, maar ik zie er ook wel humor in. Ik hoop dat de leerkrachten op school ook de humor ervan inzien en niet angstig worden voor ouders. Jammer dat ze de volgende dag toch weer ouders met auto's hebben opgetrommeld.
Tsjor

Annet
18-12-2011 om 13:46
Cobi, uitstellen kan meestal niet
In de plaats waar zoon naar school gaat, staat ook een stadsijsbaan. De scholen worden om de beurt ingepland tijdens schooltijden. Je kunt niet zomaar besluiten dat je een week later gaat want dan is een andere school of klas aan de beurt.

Insi
18-12-2011 om 18:04
Tsjor
maakt mijn zoon zich niet druk over dat hij een beetje nat zal worden, dat doet hij dus wel over dat hij er niet "cool" uitziet. Vandaar worden door beide kinderen, 1 moet ieder dag 10 km fietsen, geen regenpakken gedragen. Ja, ik weet het
Die skibroek is net een gewone broek, zwart, iets dikker dan normaal, zit fijn. Dat kan dus wel, is toch "cool" en zoon wordt niet nat of koud tijdens het schaatsen of buiten spelen in de sneeuw.