Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schooltas, ja nu al

Kind zag vorig jaar een leuke rugzak van eastpak....
Nu een jaar verder, mag ze er 1 uit gaan zoeken en ze vindt nog steeds die van vorig jaar ( model nu in sale) het leukst. Ik heb zo mijn bedenkingen. Een neutraal kleurtje lijkt me beter, kwam ook jansport tegen, welke draagt/is comfortabeler, degelijker ? Jansport heeft geen dealer in mijn omgeving en de site van eastpak geeft even geen informatie over verkooppunten. En de grootte 24 of 35 ltr?
mams

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

22-02-2011 om 15:47

Niks bijzonders

Er zijn maar heel, heel weinig meisjes die (zoals veel jongens) echt jarenlang met eenzelfde rugzak doen. Ik heb nog een dochter op het VO, en zij is aan haar (gokje) zevenentwintigste tas voor school bezig. Echt geen sprake van dat ze überhaupt met een rugzak zou lopen. Je hoeft dus geen investering voor het leven te doen, een simpele tas die zij toevallig leuk vindt is prima.

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2011 om 16:20

Mamsvan2

Vindt ze 'm leuk en nog afgeprijsd ook? Hup,meenemen,klaar. Mijn zoons houden van verandering, en scoren nog weleens dure tassen op marktplaats voor weinig.

maan.

maan.

22-02-2011 om 18:27

Doen

ik zou gewoon die tas doen; ze vond hem toen leuk en ook nu nog steeds. een saaie onopvallende tas is hier niet zo populair, en jansport al helemaal niet.

dochter is zeer tevreden met haar bonte eastpak, heeft een 24 liter (op advies van dit forum) en qua inhoud is dat prima, een dag in de week wat krap maar verder goed te doen.

mamsavan2

mamsavan2

23-02-2011 om 14:10 Topicstarter

Winkel

Toch maar even in een winkel gaan oriënteren. Volgens verkoopster was 24 ltr echt te klein. ( kon het al winkelend nog een andere ouder vragen..., ja, ze moeten verschrikkelijk veel mee slepen, dus grote tas).
In deze winkel hadden ze een beetje eastpak en veel kipling. Eastpak heeft een coating, kipling niet, nylon. Hoe zit het met de waterdichtheid. We hebben geen eastpak met ergonomische schouderbanden gezien. Zijn deze er wel, want om deze reden vond kind de kipling fijner zitten. Kipling een model (college) met allemaal ritsen, duidelijk te ordenen, door ritsen ook ruim open te klappen, overzichtelijk, maar daardoor ook omslachtiger en kwetsbaarder ?. Andere model een grote zak met aantrekkoord (buzz). Laatste model sprak kind het meest aan.
Als ik dan op mp kijk wordt er van kipling meer afstand gedaan...
mams
Kipling 2 jaar en eastpak 30 jaar garantie, maar alleen op ritsen ed, niet slijttage. Betere garantie ervaring met kipling, dan eastpak. Welk materiaal zou slijtgevoeliger zijn.

kaatje43

kaatje43

23-02-2011 om 14:19

24 liter is echt groot genoeg hoor

Sommige dagen is het wel wat proppen, maar de ervaring leert dat ze steeds minder meenemen. Bij mijn kinderen op school willen ze juist niet met zo'n grote gezien worden. (Alleen wat voor de brugklassers, mam) En wat hierboven al genoemd is, waarschijnlijk wisselen meisjes een paar keer van tas. Dus ik zou 'm niet zo duur doen.
Ik heb alleen ervaring met de Eastpak. Deze bevalt heel goed bij beide jongens. Heel goed te wassen, komen ze er weer als nieuw uit.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-02-2011 om 14:22

Rugtas

Zoon die na de zomer naar het VO gaat krijgt de Eastpak Padded Pak'r. Dit is de meest gebruikte schoolrugtas. Hij is waterdicht, oersterk en voldoende ruimte (24 liter). Zoon is klein van stuk en tenger maar de rugzak zit prima; niet te groot en de gepolsterde draagbanden zijn comfortabel. Hij wil of de donkerblauwe of de zwarte; voor hem geen blitse kleurtjes of printjes
Het liefst zou hij een schoudertas willen maar dat is de pest voor je schouders en je rug dus dat mag hij van mij niet. http://www.travelbags.nl/artikel/328/eastpak-authentic-padded-pak-r-black

Eastpak

Zoon heeft de zwarte en dan een middelgroot formaat. bevalt prima. Mama van 2 in de aanbieding? Meteen meeslepen dat ding,.

Marieke

Marieke

23-02-2011 om 16:41

Rugzak is zóóóó 2005

Mijn dochter heeft 2,5 jaar terug ook een eastpack aangeschaft, maar die waren toen eigenlijk al passé. Het is de pest voor je rug, maar meisjes hebben zo'n bowlingtas. Een eastpack is een soort knipperend neonlicht "brugsmurf" boven je hoofd (maar dat is ze dan natuurlijk ook). Voor een jongen kan het geloof ik nog wel.

mamsavan2

mamsavan2

23-02-2011 om 17:42 Topicstarter

Pest voor je rug?

In mijn schooljaren had ik een boodschappentas die je over de schouder sloeg..en je houding daar op aanpaste om je balans te vinden...( was ook te zien aan de slijtplekken op de jas.) ( je begon met zo'n standaard leren, maar dat was helemaal onhandig).
Een rugzak lijkt me ook niet echt handig, je doet 'm volgens mij niet op bij wisseling van de les, maar verder ergonomisch verantwoorder.
Kind vertelde dat buurjongen met tas 9 kg op de weegschaal had gezet, hoe past dat in een bowlingtas? mijn kind weegt ongeveer 4x zoveel ;(
mams

Astrid

Astrid

23-02-2011 om 18:31

Hoezo 24 liter niet genoeg?

Zoon zit in de 2e en heeft vanaf dag 1 een 23 liter tas. Nog nooit gehoord dat dat te weinig was. Hij heeft 8 vakken met boeken per dag en zelden blokuren.

Volgens zoon doet bij hem in de klas iedereen de tas op weg van klas naar klas de tas op zijn of haar rug. In de hand houden vindt iedereen te zwaar. Nou is dat gebouw best groot.

Ik kan zelf die tas van hem amper dragen als ik 'm in de hand houd. Mij echt veel te zwaar.

Valkyre

Valkyre

23-02-2011 om 21:49

Niet te groot

Mijn eigen ervaring is: hoe groter de tas, hoe meer troep je meesleept. En voor groeiende puberbotten is dat niet goed. GEEN gigabrugpiepertas dus!

Kobalt

Kobalt

23-02-2011 om 23:02

24 liter

Die tas van 24 liter is echt groot genoeg hoor. Die kinderen hebben een kluisje, daar stoppen ze tijdens de schooldag veel boeken in. Alleen brugpiepers hebben van die hele grote tassen.
De meiden bij mijn dochter in de klas (3vwo), hebben allemaal zo'n slap geval van (nep)leer met een groot handvat. Die ze dan bevallig aan hun onderarm laten hangen. Mijn dochter heeft als enige nog steeds haar Eastpak. Die is niet zo mode-gevoelig. Maar de kans is dus groot dat je zorgvuldig uitgekozen tas, maar een korte tijd gebruikt gaat worden.
Voor de jongens is het hier wel allemaal Eastpak rugzakken. En die blijven ze de hele middelbare school periode gebruiken.
Wij hebben de tas van dochter trouwens gisteren nog meegenomen naar de dierentuin, met blikjes drinken erin. Want die schouderbanden werken echt wel heel erg goed. Het zit echt prima, ook als de tas volgepakt en zwaar is. Als dochter de tas niet meer zou willen, ga ik hem hier bij uitjes en dergelijke gebruiken. Dat is dus wel een argument voor een neutrale kleur.
De rits is een keer stuk geweest, doordat dochter er onvoorzichtig mee was. Ze kreeg hem zonder kosten gerepareerd terug gezonden.
Haar boeken zijn er nog nooit nat in geworden.

mamsavan2

mamsavan2

23-02-2011 om 23:21 Topicstarter

Dus,

Bruggers moeten nog leren om zuinig de tas in te pakken, als ze dat onder de knie hebben kunnen ze met 24 ltr. uit de voeten. Meisjes zijn gevoelig voor verandering...
MMM, je kan overdag boeken in je kluisje leggen, maar je moet ze dan toch wel mee kunnen nemen, in een tas die groot genoeg is. Laat je boeken ook wel gewoon op school liggen ?

Ik heb hier toch echt wel kinderen met grote afgeladen tassen zien fietsen, maar die moeten het dus nog leren.
Ouderejaars hebben inderdaad andere dingen aan de arm hangen.
Kind krijgt nu wel een net niet nieuwe,supergrote brugtas en een 24 ltr.. Zo kan kind alle kanten op, en in ons huishouden zijn ze nooit weg.
Als je op Mp kijkt kom je er veel tegen die niet lang gebruikt zijn, waarschijnlijk om bovengenoemde redenen.
mams

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-02-2011 om 23:54

Inderdaad

Als een kind niet genoeg heeft aan een 24 liter rugzak, dan doet het iets fout. Zoon (2e klas) is inmiddels naar een kleiner model gegaan. En dat terwijl hij dagelijks gemiddeld 7 of 8 verschillende vakken heeft. Voor gymspullen neemt hij trouwens altijd een aparte tas mee.

Eastpack bowlingtas

Mijn dochter is een lady (vindt ze zelf), dus die loopt niet met een rugtas. Ze wilde graag een damesachtige tas, maar hij moest natuurlijk wel stevig zijn en alles moest er in passen. Ze hebben ook van Eastpack een soort bowlingtas/damestasachtig iets. Die is het dus geworden. Er past wel niet superveel in, maar ze heeft uitsluitend blokuren, dus maximaal 5 vakken per dag. Gymspullen gaan in een aparte tas mee.

skik

Dakine

Dochter begon met een schoudertas, maar na een maand had ze haar eerste afspraak bij de fysio al staan en is de tas vervangen door een Dakine rugtas (geen idee hoeveel liter, het was niet de kleinste en niet de grootste). Ik denk dat het per school verschilt. Bij mijn dochter hebben de meeste meiden rugtassen en die zitten enorm vol. Ze heeft ook alle boeken nodig die ze mee neemt, iets thuislaten resulteert in nakomen (nabakken in pubertaal). Ze kunnen hun kluisje wel gebruiken, maar daar is geen doorkomen aan in de pauzes, dus daar gaat smorgens alleen de jas in. Misschien dat ze vanaf de 3e wat minder mee hoeft als ze wat minder vakken hebben, maar op dit moment heeft ze de ruimte echt wel nodig. Met haar rug gaat het al wat beter, ze hoeft niet meer elke week naar fysio. Van mij mag ze voorlpig geen schoudertas meer, want ze heeft zich al eens ziek moeten melden door de pijn.

mamsavan2

mamsavan2

25-02-2011 om 09:21 Topicstarter

Methoden afhankelijk

De verkoopster in de winkel vroeg me naar welke school kind ging, wellicht dat het daar mee te maken heeft. Ze vermeldde dat er kinderen terug kwamen om toch een grotere aan te schaffen, dat ik er spijt van kreeg. De eastpak( 24ltr) werd alleen als tas voor erbij gebruikt. Kinderen die zo'n grote na een paar weken in de hoek laten liggen ziet ze waarschijnlijk niet terug.
Of het ook aan de school ligt? Ik heb een school gezien die voor elk vak aparte leermethoden/boeken heeft en een andere gecombineerde vakken/boeken.
Ik wed gewoon op 2 paarden, een gebruikte grote en een 24ltr. samen kost me nog niet zoveel als een grote nieuwe. Daar kan over een tijdje ook nog wel zo'n nonchalante handtas vanaf,
mamsa

Astrid

Astrid

25-02-2011 om 16:25

Ik snap die verkoopster niet.

Ik snap echt niet dat de verkoopster dat zegt. Zoon heeft dus 8 vakken per dag en neemt altijd alles van een vak mee (23 litertas). Hij heeft een tas met 2 vakken (11 + 12 liter) misschien dat dat uitmaakt. Elk vak heeft hier z'n eigen boeken, niks gezamelijks. Zo wie zo heeft hij van elk vak een boek, werkboek en (groot) schrift. Soms nog een 4e ding. Dat gaat dus allemaal mee. Nodig of niet. Verder gaat elke dag de doos met kleurplotloden mee, de doos met passers, een woordenboek en een leesboek. Of hier geldt nodig of niet. Er uithalen doet hij in die tas. Gymspullen gaan er niet in.

mamsavan2

mamsavan2

25-02-2011 om 16:39 Topicstarter

Astrid

en welke tas is dat ?
mams

Astrid

Astrid

25-02-2011 om 20:29

Welke tas

Zoon heeft een Bag-up tas. Een rugzak die over je bagagedrager hangt. Super handig. Hij ziet er gewoon uit als normale rugzak. Zoon ging met net 11 naar het VO en was nog al dun en klein. Leek me praktischer en beter voor zijn rug. Nu heeft hij 'm over de bagagedrager als hij op tijd vertrekt en gewoon op z'n rug als hij te laat is. Wordt meestal dus het laatste. Zoon is nu met 12,5 een stuk steviger en zeker veel groter, dus dat gaat nu wel.

Het 1e vak heeft hij toegekend aan de 1e helft van de dag en het 2e vak aan de 2e helft. Schijnt handig te zijn. Verder heeft de tas een apart koelvak. Mijn man heeft er ondertussen ook 1. Maar die houdt 'm gewoon in zijn hand.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.