Leen13
01-09-2011 om 13:07
Schooluniform?
Naar aanleiding van een school in Almere die het schooluniform gaat verplichten en Rita Kohnstamm die voor is.
Sommigen associeren het schooluniform met hierarchie, anderen juist met gelijkheid. Sommigen denken dat het pesten dan stopt anderen dat er nergens zoveel gepest wordt dan..
Een reactie van een rechtenstudent in de Metro: In Engeland waar het schooluniform standaard is is veel dropout van leerlingen. Goed onderwijs vraagt goede leerkrachten geen apepakkies.
Uitgekauwd onderwerp of een mening waard?

Serwe
13-09-2011 om 12:51
Geerke
Op de scholen van mijn kinderen was er ook een uniform voor de gymkleding. School shirt + broekje in de kleuren van de school. Dat was zowel op de openbare school als op de prive school zo.

Serwe
13-09-2011 om 12:56
Chippie
Ik liet mijn kinderen zich na school meestal gewoon omkleden. De uniformen van de prive school vond ik ook te duur om in te ravotten. Die waren namelijk niet goedkoop. De uniformen van de openbare school zijn wel heel goedkoop inderdaad. Je hebt natuurlijk nog steeds andere kleding nodig en die rottige blousjes moeten altijd gestreken worden. Dat vond ik het enige negatieve aan uniform. Altijd strijken.
Overigens ben ik het met je eens dat het niet altijd netjes staat. Vooral sommige hele goedkope uniformen zie je ook wel dat goedkope aan af...
Als de uniformen echter van degelijke kwaliteit zijn dan vind ik het vaak wel netjes staan.

mika
13-09-2011 om 12:57
Ook in nl
Ook in NL bestaat er een "uniform" voor gym. Iedere middelbare school hier in de regio heeft zijn eigen voorgeschreven schoolshirt en broekje. Ik ben per kind tussen de 25 en 30 euro kwijt voor deze ongein. Als kinderen helpen bij open dagen etc dienen ze dit shirt ook te dragen.

Hibiscus
13-09-2011 om 13:38
Ravotten
mijn kinderen ravotten dan ook niet als we eenmaal thuis zijn van school is het 4 uur, op donderdag gaan ze zeilen, dan kleden ze zich daar om, op dinsdag zingen, daar moeten ze in uniform en de andere dagen spelen ze gewoon hier of bij vriendjes.
De priveschool kleren zijn idd erg duur, maar als je 15000 per jaar voor een school kunt betalen, kun je toch ook nog wel 200 pond voor een jasje betalen?
Maar goed, wij hebben dan ook expliciet voor gewone school gekozen en wilden onze kinderen niet naar een priveschool hebben.
Hibiscus

Fiorucci
13-09-2011 om 14:42
Gymkleding
Hier zijn voor het voortgezet onderwijs voorschriften voor gymkleding, maar dat kun je zelf kopen, desnoods bij Zeeman. Een korte zwarte broek en effen wit shirt. Bij buitengym mag de broek lang zijn. Er zijn ook scholen die zelf de kleding verstrekken, met schoolshirts enzo, dan ben je vaak duurder uit.

dc
13-09-2011 om 23:49
Gym en strijken
Het uniform bestaat in het geheel uit spul dat niet gestreken hoeft te worden, dus ziet er altijd netjes uit, en mijn zoon heeft ook geen behoefte om zich na school om te kleden.
En voor gym moet hij een zwarte korte gymbroek en een wit t-shirt aan. Valt dus wel mee met de kosten...

koentje
18-09-2011 om 14:28
Tegen
ik vind dat kinderen moeten leren met verschillen om te gaan, we moeten niet proberen verschillen te verdoezelen: dat lukt toch niet!