Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zevenaartje

Zevenaartje

25-09-2008 om 20:53

Schoolvragenlijst op de basisschool

Wordt bij jullie kinderen ook standaard een schoolvragenlijst afgenomen? Hij is hier vorig jaar stilzwijgend ingevoerd in groep 8, en nu kwam ik erachter dat zoon in groep 7 hem ook ingevuld heeft. Ik vind het zo vreemd dat een psychologische test zonder toestemming vooraf kan worden afgenomen. Ik neem aan dat ik in elk geval recht van inzage heb.Kan ik evt ook weigeren dat hij in zijn dossier opgenomen wordt? Ik ben bang dat zo'n vragenlijst een eigen leven gaat leiden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
CeeJee

CeeJee

25-09-2008 om 21:08

Geen psychologische test

De schoolvragenlijst is geen psychologische test. Een leerkracht kan hem gewoon afnemen.

Jujube

Jujube

25-09-2008 om 22:55

Hier afgeschaft

Op de basisschool waar mijn jongste op zit is het gelukkig afgeschaft. Zoon (nu 15) heeft er wel degelijk last van gehad; het kwam op zijn formulieren voor de aanmelding voor het VO. En hij had nou niet echt heel serieus die vragen ingevuld.....Oudste dochter zat afgelopen schooljaar in groep 8 en toen was het net afgeschaft; zowel de schoolvragenlijst (wat wel degelijk een psychologische test is!) als de Apeldoornse vragenlijst (tegenwoordig DVL= Docentenvragenlijst). De school vond beide lijsten geen betrouwbaar 'meetinstrument', en ze hebben daar groot gelijk in!
Groet,
Jujube

Mag niet zonder toestemming

Zevenaartje:"Ik vind het zo vreemd dat een psychologische test zonder toestemming vooraf kan worden afgenomen."
Dat mag ook niet denk ik. Ik zou de school vragen om dat ding uit zijn dossier te halen en als de school dat niet zomaar doet, daar hulp bij vragen van het CBP.
Er is al eens een GGD op de vingers getikt die een dergelijke vragenlijst in liet vullen op scholen, zonder toestemming van de ouders. Ik zou niet weten waarom scholen dat wel zouden mogen doen.
Ceejee:"De schoolvragenlijst is geen psychologische test. Een leerkracht kan hem gewoon afnemen. "
Psycholoog is een vrij beroep en psychologische testen zijn geen voorbehouden instrumenten. Heel wat leerkrachten nemen ook intelligentietests, faalangsttests, etc. af. Dat is niet verboden. De schoolvragenlijst is een psychologische test.
Groet,
Miriam Lavell

Niet standaard

Ik vind wel dat je hem moet kunnen afnemen als leerkracht - doen wij ook soms - maar niet bij iedereen standaard, zie daar het nut niet erg van in.
En als je kind hem niet serieus invult, komt dat er vaak toch uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.