Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

schoolwissel groep 7?

Onze dochter is nu 9 jaar en zit in groep 6. Ze heeft weinig aansluiting bij haar klasgenoten, en komt elke dag verdrietig uit school. Ze heeft wel 2 vriendinnetjes, maar daar heeft ze vaak ruzie mee en die 2 meiden kiezen dan altijd voor elkaar, zodat dochter er maar eenzaam bij loopt.

Nu heeft ze bedacht dat ze misschien wel naar een andere school zou willen. In de hoop dat ze daar wat meer aansluiting vindt.

Ik neem aan dat het dan het handigste is om na de zomer over te stappen. Is dat een handig moment om in groep 7 nog te wisselen, of loopt ze dan te veel de kans om in een klas te komen waar alle groepjes al gevormd zijn en dat ze daar net zo eenzaam wordt als nu.

Ik heb haar al wel verteld dat een schoolwissel niet automatisch betekend dat het ook fijner gaat zijn voor haar.

Iemand ervaring hiermee?


Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-03-2018 om 11:04

Mwah

Het gebeurt vaker natuurlijk. Na een verhuizing oid. En niet in iedere klas is sprake van erge groepsvorming. Als er verder geen echte reden is voor het geen aansluiting vinden (gedragsstoornis oid) dan kan het een heel verschil maken.
Heeft je dochter al een idee van welke school het dan zou moeten zijn? Ik zou als ze echt wil inzetten op nu wisselen. Het duurt nog lang tot de zomervakantie nl.

@Emma

@Emma

23-03-2018 om 11:07

Wisselen

Mijn dochter heeft niet van school gewisseld toen en daar heb ik nog steeds spijt van. Het ging toen meer om de begeleiding bij het leren dan om de sfeer met vriendinnen moet ik er wel bij zeggen. Als je echt wisselt kun je het beter nu doen dan nog een jaar zo aanmodderen en dan alsnog misschien.
Wat je echt moet doen is je goed verdiepen in de school waar ze heen gaat. Ze komt sowieso in een klas waar groepjes al gevormd zijn. En je moet je sterk afvragen of het probleem zich daar niet gaat herhalen. Heeft ze buiten school wel vriendinnen? Zijn er geen andere kinderen in de klas of op school waar ze aansluiting bij zou kunnen vinden? Heeft ze hobby's buiten school waar ze aansluiting heeft met andere kinderen? Heb je er wel eens met de leerkracht over gepraat? Ga serieus het gesprek aan met iedereen. Kinderen leren dat er dingen gebeuren in vriendschappen waar ze geen invloed op hebben. Dat gebeurt helaas overal en als ouder breekt je hart. Probeer toch wat verder te kijken.

Eowyn1

Eowyn1

23-03-2018 om 11:25 Topicstarter

geen reden

Er is niet een aanwijsbare reden voor het niet hebben van vriendinnen op school. Ze heeft geen gedragsstoornis en hoewel ze wel wat verlegen en afwachtend is lukt het haar om bij de sport of andere activiteiten wel vriendinnen te maken.

Ik heb wel een andere school op het oog, maar dochter nog niet. Wat wel is met die school die ik op het oog heb dat ze dan van klassikaal onderwijs naar jenaplan zou gaan. Ook weer een verandering voor haar.

Met de meester heb ik al meerdere gesprekken gevoerd. Hij signaleert het, heeft ook wel pogingen gedaan om haar te koppelen aan anderen zonder resultaat. Het speelt natuurlijk al veel langer. Maar ze is het nu zat.

Reden trouwens voor ons om nog even af te wachten is omdat ze nu in een combiklas zit en niet zeker is of deze samenstelling zo blijft. Mochten ze klassen door elkaar gaan gooien dan wil dochter wel op school blijven. Maar ja, voordat we dat weten zijn we ook al weer een paar maanden verder.

Ik heb trouwens verder niks tegen school. Begeleiding is goed en schoolresultaten zijn ook prima.

Zeetakje

Zeetakje

23-03-2018 om 11:28

Hier positieve ervaring

Eén van onze kinderen is middenin groep 7 van school veranderd. Is op schoolgebied wel zo'n beetje onze beste beslissing ooit. Voor het eerst besefte ons kind dat school ook gewoon leuk en ongecompliceerd kan zijn.

vlinder72

vlinder72

23-03-2018 om 11:33

Hier wel

Mijn kinderen zijn overstapt toen ze naar groep 7, groep 6 en groep 2 gingen. Nooit spijt van gehad. Mijn kinderem werden niet gepest maar de school beviel niet. Mijn dochter zat wel in een ontzettende moeilijke klas.

Wij hebben onze kinderen 1 dag mee laten draaien. Dat was vlak voor de meivakantie. Daarna mochten ze zelf beslissen. Behalve de jongste die had niks in te brengen. Allebei zeiden ze ja na 1 dag. Ze vonden de school leuker en de kinderen waren aardig.

Het is bij ons goed uitgepakt. Vooral dochter bloeide helemaal op. Achteraf zien wij pas was een invloed zo'n nare klas had op haar. Ze is dit jaar begonnen in de brugklas op het vwo terwijl ze op de vorige school een minder dan gemiddelde leerling was met weinig vriendinnetjes.

Marie

Marie

23-03-2018 om 11:40

Na meivakantie

Als ze gaat wisselen, kun je dat beter z.s.m. doen of na de meivakantie. Dan kan ze goed wennen en alvast vrienden maken.

Wachten?

Als je echt besluit te wisselen waarom dan wachten?

In sommige gemeenten zijn overigens wel afspraken tussen scholen onderling dat er niet tussentijds (midden in jaar) gewisseld mag worden.

Niveau.

In de klas van de oudste kwam in de zevende groep een nieuw meisje die op de andere school niet gelukkig was. De school vond het wel even moeilijk haar een passend advies te geven zodat het meisje ( vwo-niveau) diverse toetsen moest maken/ inhalen om zo de school te overtuigen van een vergelijkend advies.
Een verandering van school in de bovenbouw, kan van invloed zijn op het advies. Iets om mee te nemen in de beslissing.

Het meisje kon goed leren en werd makkelijk opgenomen in de groep, want hé, dat is interessant en handig. Zowel voor de leerkracht als sommige klasgenootjes.

Tegelijkertijd kwam er ook een ander kind in de klas die op een andere school weggewerkt was. Het kind kon niet heel goed leren en werd eerder gezien als een stoorzender dan als een aanwinst.
Het kind is niet echt opgenomen in de groep.
Het kind kon wel goed voetballen. Alleen tijdens de schoolvoetbaltoornooien was hij ieders vriend.

De keuze van de nieuwe school is bepalend voor het succes, en jammergenoeg het niveau ook.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-03-2018 om 19:26

Daarom

Daarom misschien dan beter om voor de cito E6 nog te wisselen? Dan heeft ze meer tijd om zich te laten zien

Paralelklas?

Haar resultaten zijn goed en je bent tevreden over de school. Uit je woorden maak ik op dat ze op een nieuwe school ook onbekend binnenkomt, en ze daar nog geen kinderen kent van sport of scouting oid. Het is niet gezegd dat je dochter op die andere school wel vriendinnetjes krijgt. Is er geen mogelijkheid dat ze geplaatst wordt in een paralelklas?

Een van mijn kinderen kwam na de verhuizing in een groep 5 terecht waar alle kaarten sociaal al geschud waren, en had totaal geen aansluiting, viel buiten de boot bij verjaarsfeestjes. Leerkrachten begrepen er ook niets van. Op het VO kwam het helemaal goed.

lieverdje

lieverdje

25-03-2018 om 23:39

heb je iets te verliezen?

als dat niet het geval is, doen. Het blijft een gok, maar als ze het nu echt niet leuk vindt, dan kan het misschien alleen beter worden. Maar kijk goed naar welke school je kiest, of jullie gezin tussen het publiek past wat de school bezoekt..... vooral als je verder wat deze school betreft tevreden bent. Een schoolwissel pakt meestal negatief uit voor de schoolprestaties is aangetoond.

Hier ook gewisseld na de zomervakantie naar groep 6 voor de oudste en groep 2 voor de jongste destijds. Oudste had ook zeer weinig aansluiting in de klas en we waren zeer ontevreden over de vorige school. In groep 6 waren de groepjes wel gevormd, maar zoon vond wel een plekje in de groep en voor hem is de wissel heel goed geweest! De jongste daarentegen heeft nooit echte aansluiting met de jongens kunnen vinden in zijn klas, terwijl hij eigenlijk veel socialer is dan onze oudste. Toen hij in groep 2 op de nieuwe school kwam waren de vriendjes allemaal al 'bezet', tot op heden. Het waren allemaal duo's en bovendien voetbaljongens en toevallig was onze zoon de enige in de klas die net buiten de wijk woonde waar de school staat. Qua afstand is het niks, maar blijkbaar ook nu in groep 5 nog een drempel om zomaar aan te komen waaien of buiten te spelen.

Triva

Triva

26-03-2018 om 06:54

lieverdje

'Een schoolwissel pakt meestal negatief uit voor de schoolprestaties is aangetoond.'

Waar en vooral hoe is dat aangetoond?

Ook op de lange termijn?

Rekening gehouden met de reden van schoolwissel?

Beetje kort door de bocht, ik kan zo drie namen noemen van forummers wiens kind het veel beter is gaan doen en geen enkele naam van een forummer waarbij het nu veel slechter is gegaan. Jij zegt er zelf niets over.

In groep 2 de groepjes al gevormd? De meeste scholen hebben groepen 1/2 óf gooien de groepen in groep 3 door elkaar. Ik denk dat het meer in het karakter en de interesse lag van jouw jongste (dat zeg je zelf) dan in de groep zelf.

Mijntje

Mijntje

26-03-2018 om 10:18

elke dag verdrietig

"Ze komt elke dag verdrietig uit school."
Dat lijkt me een hele goede reden om over te stappen. Garantie krijg je nooit, maar als ze blijft hangen blijft ze verdrietig.

Eowyn1

Eowyn1

26-03-2018 om 13:46 Topicstarter

wachten

Mijn hart zegt ook dat we zo snel mogelijk moeten switchen. Maar we hebben van het weekend wat goede gesprekken met elkaar gehad en mijn dochter geeft heel duidelijk aan te willen wachten totdat de nieuwe klassenindelingen bekend zijn. Helaas is dat pas in juni. We weten wel dat er op school veel gaat veranderen qua indeling dus op zich niet zo'n raar idee. We kunnen altijd al vast beginnen met kijken bij andere scholen en inventariseren waar er überhaupt nog zijinstroom mogelijk is.

Iemand opperde nog dat we kunnen kijken of ze naar de parallelklas kan. Maar dit wil ze zeker niet. Veels te bang voor haar huidige klasgenoten die ze dan wel blijft tegenkomen. Vooral de 2 meiden waar ze nu nog wel mee omgaat. Dat begrijp ik. Daarom zou het mooi zijn als ze de klassen op de schop gooien.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Het heeft mij in ieder geval heel erg geholpen!

Hsp

Hsp

26-03-2018 om 13:55

Wissel gr 7

http://en.aup.nl/wosmedia/3408/vol_21_nr_1_-_niet-verhuizen_beter_voor_de_kinderen.pdf
Dat onderzoek komt waarschijnlijk hier vandaan en wordt meteen een beetje ontkracht voor de Nederlandse situatie.

Mijn zoon is ook gewisseld van school in gr 7 en heeft eindelijk een groepje vrienden in de klas.
Het is niet makkelijk om in een gevestigde groep te komen, maar voor mijn zoon pakte het heel goed uit.
Ouders (vooral de hockeyouders) hadden er niet zo’n behoefte aan dat er een nieuw kind in de klas kwam, met dito ouders, dus daar hebben we weinig contact mee.
Wij zijn erg blij dat we alsnog deze keuze hebben gemaakt en mijn zoon zit lekker in zijn vel en krijgt steeds meer zelfvertrouwen.

Eowyn1

Eowyn1

27-03-2018 om 10:51 Topicstarter

Ouders

Wij hebben nu toch al weining contact met ouders uit de klas (ook uit de klas van mijn jongste dochter) Dus dat maakt me niet uit (hoewel ik niet snap wat de sport van kind te maken heeft met de ouders .

goede ervaring

Ik ben halverwege groep 7 met kerst gewisseld. Meer vanwege het doodsaaie, ga-maar-tekenen-als-je-klaar-bent klassikale onderwijs - het buitenstaander zijn vond ik niet zo erg geloof ik - maar het heeft heel goed uitgepakt, ook in sociaal opzicht. Mijn zus - zij zat toen in groep 6 - is ook meegegaan naar de nieuwe school.

Ik kwam op de nieuwe school in een klas waar bij de meiden de groepjes zich naar etnische afkomst gevormd hadden en binnen je eigen groepje was je van harte welkom (ze moesten wel, het waren kleine groepjes). Ik ervaarde dat ik zelf kon kiezen om er bij te horen - of niet - maar dat de situatie die op de vorige school ontstaan was in elk geval niet onvermijdelijk was. Het heeft me geholpen met mijn eigen identiteit en was een goede voorbereiding op de brugklas.

lieverdje

lieverdje

29-03-2018 om 11:51

zooooo, Triva

Wat aanvallend doe je zeg.

Dat een schoolwissel gemiddeld gezien negatief uitpakt voor de prestaties, dat noemde ik als een objectief gegeven. Niet als een mening. Bij mijn eigen kinderen heeft de schoolwissel ook niet negatief uitgepakt, maar het is iets om in het achterhoofd te houden.

Als je wil weten waar ik het vandaan heb, google maar op John Hattie en visible learning. Hattie heeft een enorm grootschalig database-onderzoek gedaan met bijna 250 miljoen leerlingen naar de effecten van verschillende interventies, vormen van onderwijs etc. op de leerprestaties. Een schoolwissel (mobiliteit genoemd in het onderzoek) komt als slechtste maatregel uit de bus. Dat lijkt me iets gefundeerder dan een paar forummers van hier die tevreden zijn over hun schoolwissel.

Verder:
"In groep 2 de groepjes al gevormd? De meeste scholen hebben groepen 1/2 óf gooien de groepen in groep 3 door elkaar. Ik denk dat het meer in het karakter en de interesse lag van jouw jongste (dat zeg je zelf) dan in de groep zelf."
Kijk, daar ga je weer. Je weet er niks van en je oordeelt. Op deze school worden de groepen niet door elkaar gehusseld in groep 1/2/3, bijvoorbeeld. Daarnaast heeft niet alleen mijn zoon dat probleem, maar ook 2 andere kinderen die er later (in groep 3) bij zijn gekomen (een zittenblijver en een van een andere school). Maar inderdaad, mijn zoon heeft niet dezelfde interesse (voetbal) die de meeste jongens in zijn klas hebben. Die andere 2 jongens die erbij zijn gekomen voetballen wel maar horen er ook niet echt bij. Verder is er een duo dat elkaar vindt omdat ze allebei adhd zijn en de rest hen veel te druk vindt, weer een ander duo omdat ze beide dezelfde etnische achtergrond hebben etc. Het is niet zo dat zoon alleen loopt in de pauze ofzo, maar hij hopt een beetje van groepje naar groepje.

lieverdje

lieverdje

29-03-2018 om 11:56

nou vooruit

ik zei in mijn eerdere bericht "een schoolwissel valt meestal negatief uit"... dat moet gemiddeld zijn in plaats van meestal.

schoolwissel groep 7

Hier is na een verhuizing kind in groep 7 in een nieuwe school begonnen. Het heeft haar de eerste maanden wel wat energie gekost om sociaal haar plek te vinden, maar daarna ging het prima. Leerkracht vond het wel wat lastiger om haar niveau goed in te schatten. Maar omdat ze sowieso naar een school met heterogene brugklassen zou gaan, hebben we daar geen moeite in gestoken. De citotoets die na het schooladvies kwam, gaf overigens wel een duidelijk beeld.

overstappen

Hier zijn onze kinderen vanwege een verhuizing overgestapt naar een nieuwe school in groep 5 en 6.
Hoewel het in het begin heel spannend was is het allemaal goed uitgepakt.
Dochter had na de overstap juist meer vriendinnetjes, op de oude school hing ze er altijd maar een beetje bij. Onze zoon is een allemansvriendje die over het algemeen snel aansluiting vind.
Het blijft natuurlijk een gok en het ligt er ook aan of je dochter zich na deze ervaring opnieuw durft open te stellen.
Het kan makkelijk zijn, dat ze in een nieuwe klas wel aansluiting vind.
Zo als het nu is, is voor haar ook niet leuk en meiden kunnen keihard naar elkaar zijn.
Ik zou overstappen.

Triva

Triva

30-03-2018 om 18:03

precies

Helemaal niet aanvallend, jij stelt iets dus ik wil bewijzen zien.

Verder zei ik ook duidelijk dat de meeste scholen groep 2 door elkaar husselen. Ik heb niets gezegd over jouw school.

Kom op zeg, het is gewoon een discussie!

Ik weiger overigens in te gaan op 'google maar op' als bewijs. Ik ben zeker van mening dat je niet zomaar een onderzoek kan gebruiken voor zo'n stellige mening in Nederland. Dan wil ik Nederlandse cijfers zien, niet uit de hele wereld. Als jij iets wil laten zien dan geef je een directe link, hoef ik niet een heel boek te lezen.

Almere

Ik kan het zo snel niet vinden maar er is eens onderzoek gedaan naar de relatief lagere presentaties van basisschool kinderen in Almere..Een belangrijke oorzaak bleek de vele verhuizingen binnen de gemeente en de daarmee gepaard gaande schoolwissels.

Als ik Google vind ik wel direct dat de scholen in Almere maatregelen hebben genomen: http://asg.asg-almere.nl/wisselen-van-school

Dit betekent niet overigens dat een schoolwissel altijd een slecht idee is.

Almere

Ik vond geen onderzoek naar de slechtere schoolprestaties in Almere. Wel een artikel over relatief aantal zwakke scholen in Almere. Dat kent wel meer oorzaken dan schoolwissel. Maar ik ben benieuwd naar het onderzoek.
https://www.trouw.nl/home/schoolsores-in-almere~a68acb47/

Kaori

Kaori

03-04-2018 om 14:43

Bermbrand

het artikel betreft alleen maatregelen mbt schoolwissels binnen een schooljaar, er staat niet dat er beperkingen zijn bij wisselingen tussen de schooljaren.

Daar kan ik me met wat boerenlogica ook wel wat bij voorstellen. Aan het begin van een schooljaar moet een klas zich meestal weer op nieuw settelen, nieuwe leraar, nieuw lokaal, andere kinderen in de klas. Dat kost tijd en dat wil je liever niet meerdere keren per jaar.

Almere

De structureel achterblijvende onderwijsresultaten van Almere zijn onderzocht door het Kohnstamm-instituut. Als belangrijke oorzaak werd de frequente schoolwisselingen aangewezen a.g.v. bijv. verhuizingen. De eerste aanbeveling luidt dan ook: "probeer tussentijdse schoolwisselingen tegen te gaan"
Zie het rapport: http://www.sco-kohnstamminstituut.uva.nl/rapporten/pdf/ki876.pdf

Laatste link werkt niet

De laatste link werkt niet, de eerste heb ik wel gelezen. Daar werden vooral groeistuipen, een wat te vrijblijvende pioniersmentaliteit en een groot verloop van docenten. Dat veel tussentijdse leerlingwisselingen de scores van een school negatief beinvloedt, zegt niet zoveel over de impact op de prestaties van een enkel kind.

In mijn gezin hebben relatief veel schoolwisselingen plaatsgevonden in de basisschooltijd van de kinderen. In een paar gevallen geruisloos, maar twee keer met aardig wat narigheid. Dat laatste overigens na een verhuizing naar de andere kant van het land.

Ik zou de vage hoop op meer aansluiting geen reden vinden voor een schoolwissel als ik verder tevreden was over de kwaliteit de leraren, de communicatie en de samenstelling van de schoolpopulatie. Als op een andere school niet lukt, is je kind weer een teleurstellende ervaring rijker.

VOor kinderen die weinig aansluiting hebben op de basisschool, om wat voor reden dan ook, is er een kortdurende zomercursus Met plezier naar school . Zoon heeft daar wel iets aan gehad, Misschien is er ook zoiets voor jongere kinderen,

lieverdje

lieverdje

05-04-2018 om 16:24

meta-onderzoek van Hattie

Nou vooruit, komt hier een linkje:

https://wij-leren.nl/leren-zichtbaar-maken.php

Hier staat een beknopte samenvatting van het onderzoek. Wat "mobiliteit" wordt genoemd, daar bedoelen ze schoolwissels mee. Momenteel wordt er in het onderwijs best veel naar deze lijst van factoren gekeken.

Nogmaals: als je verder wel erg tevreden bent over de school en je dochter presteert nu goed. is dat wel iets om in het achterhoofd te houden wellicht. Aan de andere kant is elke dag verdrietig thuis komen ook helemaal niet leuk natuurlijk, en niet goed voor haar zelfvertrouwen.

Eowyn1

Eowyn1

26-04-2018 om 21:21 Topicstarter

Vandaag

Vandaag te horen gekregen dat klas van dochter toch echt bij elkaar blijft volgend jaar. Nu wil dochter toch wel erg graag bij een andere school al vast een keer een kijkje nemen. We hebben ook al een school op oog die we beiden geschikt vinden.

Nu is mijn vraag. Ik weet niet of er überhaupt plek is. Kan ik eerst naar die school mailen voor informatie, of moeten we dat echt via de huidige school doen?

Wat is jullie advies voor de vervolgstappen?

wendy

wendy

26-04-2018 om 21:40

mailen

Gewoon zelf mailen voor informatie.

Daar heb je de huidige school niet voor nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.