Lou
04-03-2010 om 13:57
Schoolzwemmen - of niet?
Dochter zit in groep 5 en gaat met plezier naar school, met uitzondering van de zwemles. Die heeft ze nog dit hele en volgend jaar. Ze heeft A, zwemt nu voor B. Ze vindt de zwemles zo verschrikkelijk dat ze er ook thuis veel last van heeft. Zwemmen is op donderdag, en het vergalt haar woensdagmiddag en –avond, en donderdagochtend. Ze is dan bang en zenuwachtig, heeft buikpijn en hoofdpijn. Het helpt haar niets, want ze moet gewoon elke week zwemmen van ons. Alleen vandaag niet, want we gingen vanochtend naar de huisarts. Het verschil was opmerkelijk. Gisteren en vanochtend een gewoon, vrolijk meisje. Bij de huisarts heb ik het even aangekaart, ook omdat ze al zo lang hoest en last heeft van maagzuur waardoor ze nog banger wordt van zwemles (stel dat ik onder water moet hoesten! Of ineens spuug proef!) maar de huisarts vond dit alles niet echt een contra-indicatie voor de zwemles, wat ik al verwachtte. Nu ga ik straks even met de juf van school praten. Zij staat voor allerlei opties open, dat weet ik al. Ik vermoed dat zij dochter best een aangepast programma wil aanbieden, met bijvoorbeeld om de week mee naar zwemles en om de week op school blijven en (in een andere klas) een boek lezen. Of zelfs helemaal niet meer mee naar schoolzwemmen. Wat is verstandig? Ik hink op twee gedachten:
1. Schoolzwemmen vind ik niet zó vreselijk zinvol dat het de hoge prijs die dochter ervoor betaalt waard is.
2. Dochter moet maar leren dat niet alles in het leven leuk is, en juist als je elke week gaat loop je de meeste kans dat het went.
Ik neig naar gedachte 2, maar die aanpak hanteren we al en heeft tot nu toe geen verbetering gebracht. Iemand iets zinnigs hierover te zeggen? Ik zal later vandaag melden wat de juf zei, maar ben sowieso nieuwsgierig naar eventuele input van jullie kant. Bedankt!
Kaaskopje
09-03-2010 om 01:05
Achmed
Het is wel zinvol voor het behoud van het buurtzwembad.
Ik betwijfel of ons zwembad in leven wordt gehouden door schoolzwemmen. Ik denk dat ons zwembad niet snel failliet zal gaan, al is het maar omdat de gemeente dat niet zal toestaan.
Ik heb het gevoel dat het weinig zin heeft om het schoolzwemmen nog te verdedigen tegenover mensen die het schoolzwemmen niet nuttig vinden. Argumenten als ´Ik zie liever dat de gemeente een manier vindt om Achmed aan een diploma te helpen op een andere manier en daarbij Achmed de taal goed leert.´ daar krullen mijn tenen van om als ik eerlijk ben. Laat de gemeente het maar oplossen zolang een ander er geen last van ondervindt? Ik denk echt niet dat Achmed sneller vloeiend Nederlands spreekt als hij geen schoolzwemmen meer krijgt en ik denk ook niet dat hij zal leren zwemmen als zijn ouders buiten school niets ondernemen. En daar kan de gemeente weinig aan doen.
reina
09-03-2010 om 07:07
Pelle ![]()
Ja, dat had ik door
Ja, Achmed moet én-én krijgen en die zwemlessen na schooltijd zouden mooi zijn, maar het probleem is nou met dat hij die niet gehad heeft en ook niet krijgen zal, geldt overigens ook voor sommige Jannen.
Kaaskopje
09-03-2010 om 13:20
Pelle
En dus? (dat de gemeente het betaald?)Ook zonder schoolzwemmen zou er evengoed een flinke peut subsidie naar toegaan. Het sportcomplex waarvan het zwembad deel uitmaakt heeft een regiofunctie, recreatiefunctie, verhuurfunctie... dat wil de gemeente echt niet kwijt.
Ik denk dat je vergeet dat sommige ouders een opdracht van school aannemen als iets wat nu eenmaal moet. Als Achmed (of Jan) op school moet zwemmen is dat voor hun ouders een voldongen feit waar ze aan meewerken. Moet Achmed in zijn vrije tijd naar zwemmen dan komen er opeens bezwaren naar boven. Geld kán een reden zijn maar dat hoeft het helemaal niet te zijn.
Paal
09-03-2010 om 14:23
Hier verplicht
Hier is zwemles verplicht. Vanaf groep 3 t/m groep 8. Gevraagd door de ouders, die allemaal (we hebben geen Achmed of Ali) zonder uitzondering, hun kinderen al op zwemles hebben gedaan vanaf hun 4e jaar. Dus alle kinderen hebben al een diploma, gehaald in het binnenbad. Moeten dan 1x per week, met de bus naar het buitenbad, om daar zwemles te krijgen, wat weer niet opleid tot een diploma. Ze doen het leuk hoor, de zwemleerkrachten, maar de meerwaarde? Ouders wilden graag dat ook onze school dit zou aanbieden, want alle andere scholen in de buurt deden het ook.
Trouwens, ook niet iedereen houdt van rekenen.
reina
09-03-2010 om 18:29
Pelle
Okee, ik stoorde me idd aan het woord Kneusjes, begrijp nu hoe je het bedoelt.
Kaaskopje
10-03-2010 om 01:58
Pelle
Ik kan alleen vanuit de situatie spreken zoals die bij mijn dochters was, maar het C diploma werd niet via school mogelijk gemaakt. Het ging alleen om A en B. A voor de kinderen die dat nog moesten halen en B voor de klasgenoten die dat nog niet hadden of er mee bezig waren. Er waren dus grenzen.
Minima kunnen een sportpaspoort tegen gereduceerd bedrag aanvragen. Dat scheelt toch weer een beetje.
Als die waterpolowedstrijd aangeboden wordt om kennis te maken met waterpolo kan dat inderdaad leuk zijn. Mijn dochters hebben op die manier ook een paar sporten uit mogen proberen. Het een sluit het ander niet uit.
Je blijft een beetje hangen in het geldverhaal, maar er zijn ook andere redenen waarom mensen hun kinderen niet op zwemmen doen. Misschien mag Achmed wel maar of Fatima altijd mag is niet voor iedereen vanzelfsprekend.
Kaaskopje
11-03-2010 om 01:53
Pelle
Jij hebt geen ontzag voor 'school' maar ik denk dat er mensen zijn die een opdracht van school accepteren omdat het van school komt, maar het privé niet zouden doen.