Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mazarine Printemps

Mazarine Printemps

10-09-2009 om 15:26

Schoolzwemmen verplicht?

Ik ben me toch een partijd nijdig. Het zit zo; mijn zoon van 7 jaar is in najaar 2008 gestart met diplomazwemmen bij een fijne zwemschool die heel goed met hem omgaat. Hij was namelijk nogal bang en heeft behoorlijk wat tijd nodig gehad om te komen waar hij nu is. Ze gebruiken daar kurken bij het leren zwemmen.

Nu is sinds deze week het schoolzwemmen begonnen en het was een groot drama. De methode bij dat zwembad is helemaal anders; zonder hulpmiddelen dus. Mijn zoon moest voorzwemmen en toen moest hij gelijk naar het diepe bad terwijl hij daar nog maar sinds vorige week in mag op zijn eigen zwemschool...hij moest erin springen en onder water zwemmen, wat hij pertinent geweigerd heeft. Moest heel hard huilen ook.
Gisteren kwam hij dus erg verdrietig uit school en ik heb vandaag met zijn juf gesproken over dit probleem. Kurken mag hij niet om daar, dus de oplossing die we nu hebben bedacht is dat hij nog een tijdje in het ondiepe mag tot hij voldoende vertrouwen heeft in zichzelf. Oke. dat gaat ze dus volgende week voorstellen.Maar, zei ze, ik ben daar niet de baas, dus als zij zeggen dat hij in het diepe moet, dan moet dat.
Ik ontplofte zowat. IK dacht dat ik de zeggenschap had over mijn kind, en niet de school noch de zwemschool.
Ze zei dat de zwemles verplicht was. En dat is nou wat ik me afvraag, is dat verplicht? En als ik weiger hem nog mee te laten doen, wat kan de school dan doen?

Bedankt voor het lezen, en excuses voor de misschien wat heetgebakerde toon maar het zit me behoorlijk hoog.
Mazarine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar-ank

mar-ank

10-09-2009 om 16:09

Geen idee of zwemles verplicht is, maar...

ik kan me voorstellen dat het net is als de gym of het rekenen. Daarvan kan je als ouder ook niet zeggen; daar doet mijn kind niet aan mee.
Misschien kan je volgende keer meegaan met schoolzwemmen? Of anders het zwembad waar hij schoolzwemmen heeft een keer opbellen of er op een ander tijdstip langsgaan. Dan kan je het rechtstreeks met het zwembad overleggen. Ik kan me voorstellen dat de juf niet kan bepalen wat een kind tijdens de zwemles moet doen, dat dat inderdaad aan de badmeester is. Die is daar tenslotte voor opgeleid.

En ik kan me helemaal voorstellen dat het je hoog zit hoor!

Puck2

Puck2

10-09-2009 om 16:21

Per school verschillend

Ik weet niet of school schoolzwemmen verplicht mag stellen, maar schoolzwemmen op zich is natuurlijk niet verplicht. Maar ik zou het eerst proberen met hoe je het nu afgesproken hebt. Lijkt me wel lastig voor een kind om tegelijkertijd volgens 2 methodes te leren zwemmen.

Vervelend

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het onderwerp nu ook onder ouders en school geplaatst.
Het is zeer vervelend dat beide zwemscholen zo'n verschillende methode hebben.

Ik heb een tijd geleden nog zo'n akkefietje met de schook gehad over het schoolkamp van groep 3 waar de kinderen een nacht moesten blijven slapen. Dat wilde mijn zoon niet en het was verplicht zei de juf. Oh jee, het is net alsof ze een stier een rode lap voorhouden (mij dus) want ik word dan inwendig zo boos. Ik heb het net als vandaag wel netjes afgehandeld en uiteindelijk mocht mijn man toen mee en blijven slapen, maar toch. Het woord verplicht daar kan ik niets mee. Ze begon ook nog te dreigen dat als kinderen dit jaar geen diploma A halen ze in groep 5 weer moeten schoolzwemmen. Nou, dan heeft hij het allang. Waar het om gaat is dat de school en ik over dit soort dingen stevig van mening verschillen, daar ben ik inmiddels al wel achter.

Kun

jezelf niet eens contact opnemen met het zwembad en je probleem daar voorleggen, misschien komen ze wel met een goede oplossing? zou voor je zoontje toch wel erg leuk zijn als hij ook mee kan zwemmen, samen met zijn vriendjes.
groetjes krulleke

Jvo

Jvo

11-09-2009 om 08:43

Ja, schoolzwemmen is verplicht zolang het binnen de normale schooltijd valt. Je kan wel vrijstelling vragen aan de directeur.

Ook met vrijstelling blijft het schooltijd dus zal je kind bijvoorbeeld in een andere klas moeten werken tijdens het zwemuurtje.

Schoolzwemmen is hier...

...verplicht voor alle leerlingen. Alleen kinderen die al diploma C hebben hoeven niet. Ik ben zelf dolgelukkig dat het er is, dat schoolzwemmen, al met al scheelt het toch zo een half jaar extra zwemles uit eigen zak betalen en op en neer sjeesen naar de chloordampen.
Het valt hier onder bewegingsonderwijs en word gegeven in de tijd die anders voor gym zou zijn.
Mazarine: ik zou bellen met dat zwembad om e.e.a. te bespreken, misschien ook overleggen met je eigen zwemschool om te kijken of zij ook nog tips hebben of hem sneller op weg kunnen helpen om zonder kurkjes te gaan.
Op zich is het gewoon een mooie kans natuurlijk.

Helen

Helen

11-09-2009 om 09:36

Huisarts

Ik zou ook eerst kijken of hij in het ondiepe mag. En de eerst ekeren zelf mee gaan. Wat nou? Jij bent dara niet de baas. Hallo, het is jouw kind. Jij bent echt wel de baas! Maar goed, op fijne toon met juf of zwembad in gesprek.
Als dat niet het gewenste resultaat geeft eea overleggen met je huisarts met het oog op psychisch welbevinden van je kind. Jij kent je kind het beste en als jij inschat dat dit niet goed voor hem is, dan is het niet goed voor hem. Als je "zo'n overbezorgde moeder" bent die kind niet los kan laten ed , dan prikt je huisarts daar (hopleijk doorheen. Enfin, dan vraag je een verklaring aan je huisarts waarin staat dat het beter is voor het kind om niet mee te zwemmen. Daarmee ga je naar de directuer. Hij heeft dan "bewijs" voor d eodnerwijsinspectie dat het geoorloofd is je zoontje niet meer te laten zwemmen. En tijdens dat uurtje kan hij in een andere groep aan zijn eigen werkje werken.

Succes!!

Het lesuur wel

Het lesuur is wel verplicht, de activiteit niet of niet in dezelfde mate.
Leg je probleem voor aan de directie, het liefst met een briefje of verklaring van de zweminstructeur waar zoon buiten schooltijd les krijgt.
Dan kan er vrijstelling van zwemmen verleend worden en bepaald worden wat kind tijdens die uren dan wel gaat doen.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam?

De activiteit zelf niet, schrijf je. Maar inderdaad kun je als ouders ook niet zeggen: mijn kind doet niet mee aan gym, rekenen of noem maar op. Waarom is dat met zwemmen anders? Heb je dat ergens vandaan?

Kan wel

Geerke:". Maar inderdaad kun je als ouders ook niet zeggen: mijn kind doet niet mee aan gym, rekenen of noem maar op."
Dat kan wel en om diezelfde reden kan het met zwemmen ook. Het is wel zo dat het schoolhoofd de ontheffing en vervangende lesinhoud moet geven. Kortom: er moeten zwaarwichtige redenen zijn waar het schoolhoofd het mee eens is. Voor zwemmen zijn die redenen er vaker dan voor rekenen. Zwemmen gaat nu eenmaal gepaard met bloot (godsdienst), nattigheid (ziekte, kwetsbare oren) en angst, zie de start van dit draadje.
Bovendien staat zwemles niet genoemd in de kerndoelen.
Ontheffing voor zwemmen is afdwingbaar gebleken, zo is in rechtelijke uitspraak bepaald. Het schoolhoofd _moet_ rekening houden met zwaarwichtige redenen.
Groet,
Miriam Lavell

Dank jullie wel!

Hardstikke bedankt voor alle reacties, daar kan ik veel mee.
Het is fijn om te weten dat het, in het uiterste geval, wel afdwingbaar is. Laat ik voorop stellen dat ik bepaald geen overbezorgde moeder ben. Ik ben zelfkritisch en zou dat wel durven toegeven als het zo was. Wel ben ik een moeder die goed kijkt naar haar kind en weet wat hij aan kan en wat niet. Ik ben bereid er moeite voor te doen om mijn zoon over bepaalde grenzen te helpen. Maar zoals het vorige week is gelopen, dat is helemaal niet goed. Ik heb nu met zijn juf afgesproken dat zij aan het zwembad gaat voorleggen dat hij terug mag naar het indiepe. Ze gaf wel aan dat zij daar niets over te zeggen heeft.
Ik denk daarom dat ik beter zelf met de zwemschool kan bellen om het te bespreken. Of zouden jullie er naartoe gaan? Het is namelijk een beetje moeilijk om op woensdag mee te gaan naar de zwemles omdat ik mijn andere kind ook moet ophalen. Maar goed, ik kan desnoods eerder weg gaan daar.
Ik laat zeker weten hoe het gegaan is...

*Twinkel*

*Twinkel*

14-09-2009 om 10:35

Schoolzwemmen

Wij hebben vorig jaar ook besloten het schoolzwemmen te laten stoppen omdat het voor zeer veel stress zorgde bij onze dochter (ze heeft PDDNOS, ADHD en een verstandelijke beperking). Ze werd elke les eruit gestuurd omdat het zwembad te groot en de lessen te massaal bleken te zijn. Dit jaar zwemt ze dus ook niet meer mee, ondanks dat ze nog geen zwemdiploma heeft.

Doe vooral waar jij denkt je zoon het beste mee te kunnen helpen! Het had voor mij geen zin om bij de lessen aanwezig te zijn omdat ze al afgeleid was door alle aanwezigen in het zwembad (kinderen, leerkrachten, zwemjuffen) en mijn aanwezigheid voor haar niets gaat toevoegen.

We hebben inmiddels wel een zwemles gevonden voor haar waar ze echt 1 op 1 begeleiding krijgt en alleen zij en een zweminstructeur op dat moment in het water zijn. Ik hoop dat ze nu snel haar zo verdiende zwemdiploma mag halen!

Guinevere

Guinevere

14-09-2009 om 11:13

Ook probleempje met schoolzwemmen

Hier is het schoolzwemmen 2 weken geleden ook weer gestart. Onze zoon mag nog een jaar doorzwemmen omdat ie nog geen A heeft, vorig jaar heeft hij ook al een jaar zwemles gehad (en daarvoor gewone zwemles..) Gelijk na de eerste zwemles kwam zoon al gedemotiveerd terug. Want hij moest bij de kleintjes in het ondiepe, en weer bij het begin beginnen! Tja, dat leek mij ook niet de juiste zwemaanpak voor iemand die al 1,5 jaar les heeft. Ik heb dus een belafspraak gemaakt met de zwemleraar, die mij keurig terugbelde. In dat gesprek heb ik het probleem van zoon voorgelegd, met als gevolg dat hij bij zwemles 2 wél in de goede groep mocht meedoen. En ik kreeg 's middags een blij kind terug, want hij mocht in het diepe zwemmen!
Ik had ervoor gekozen om de zwemleraar te bellen en niet de leerkracht erop aan te spreken, omdat ik liever direct contact had met de zwem-verantwoordelijke en dat niet via een tussenpersoon (juf) speel. Bij ons heeft het het gewenste resultaat opgeleverd. Was dit niet gebeurd en had ie in het kikkerbadje moeten blijven spetteren, dan had ik 'm niet meer naar schoolzwemmen laten gaan. In dat geval liever iets zinvols doen op school, vind ik.

Wou dat je mijn moeder was guinevere

Ik heb dus de 3e, 4e en het grootste deel van de 6e klas doorgebracht in het 40cm badje. Ik kon allang zwemmen, maar deed de beenslag niet op de manier van de zwemschool. Helaas zijn mijn ouders nooit op het idee gekomen met de zwemmeester te praten (dat DEED je niet in die tijd).

Guinevere

Guinevere

16-09-2009 om 21:12

Proest!

Oh! Zoiets moois heeft nog nooit iemand tegen mij gezegd, Dirksmama!
Wellicht zijn wij trouwens toch naaste verwanten, want ik heb ook jaren in het 1e badje moeten doorbrengen. Die beenslag, die ging niet gelijk, dus... pas na een jaar of 3 kregen ze door dat dat niet zou gaan verbeteren en mocht ik éindelijk afzwemmen. Wat heb ik in die tijd een hekel gekregen aan zwemmen!
Overigens kán ik die beenslag nu wel, met uiterste inspanning, heb ik een keer 10 banen volgehouden. De dag erna kon ik niet meer lopen van de pijn en omdat mijn gewricht blokkeerde....
Waar heb je de 5e klas doorgebracht trouwens?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.