Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zus

Zus

17-10-2008 om 10:54

Schrijven in spiegelschrift probleem?

Hoi,
Mijn dochter zit in groep 3 en vanmorgen wilde haar juf een afspraak maken met ons over het schrijven van mijn dochter. Zij schrijft veel letters in spiegelbeeld, veel cijfers trouwens ook. Ze doet het net zo vaak goed als verkeerd om, zeg maar. Mijn oudste dochter heeft dat ook gedaan en nu nog steeds af en toe (zij zit in groep 4 en heeft dezelfde juf gehad als jongste), maar volgens de juf is het bij de jongste erger.
Nu vraag ik mij af hoe erg dat is? En of het een teken is van het niet snappen van letters? Ze leest overigens wel 'goed' (normaal voor het niveau). Kun je dat actief oefenen? Gaat het vanzelf over (bij oudste wel)? Ik dacht eerst dat alle kinderen dat deden, omdat de oudste het ook deed (duh, lekker veel vergelijkingsmateriaal ), maar schijnbaar niet....
Hopelijk heeft iemand ervaring ermee? En kwam dat goed?
Groeten Zus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zus

Zus

17-10-2008 om 13:27

Nee

Nee, ze is uitgesproken rechtshandig. Ze schrijft haar naam ook rustig in spiegelbeeld op, van rechts naar links, met alle letters in spiegelbeeld en vindt het net zo normaal wanneer ze haar naam wel goed schrijft. Als ze haan naam gewoon schrijft, staan alle letters ook goed. Hebben linkshandigen dat ook?

Grinnik, pelle

Het is wel duidelijk dat je weinig met de man ophebt. Vziw heet hij Vervaet

Groeten,

Temet

maan.

maan.

17-10-2008 om 14:42

Cijfers

Mijn jongste dochter heeft dat het eerste halfjaar in groep drie met cijfers gehad.. nu twee jaar verder is het helemaal goed gekomen ze is zelfs erg goed in rekenen.

Juf zei destijds dat omdraaiingen het eerste halfjaar regelmatig voorkomen, volgens haar lost het zich meestal vanzelf op.

Da vinci

Leonardo Da Vinci heeft het zijn hele leven gedaan, en met hem is het goed gekomen. Als schilder dan. En wel beter na zijn dood, helaas.

Wat ik me afvraag is bij zo'n gesprekje, juf meldt een probleem, en dan? Wat is de bedoeling? Dat jij je gaat afvragen hoe het kind nu anders leert schrijven? Of geeft juf aan wat ze eraan gaat doen, of dat ze het afwacht of zoiets?

Ik stel me dan een gesprekje bij de huisarts voor: ik constateer dat uw bloedwaarden zijn verhoogd. Dan vraag je toch direkt: wat betekent dat en wat gaan 'we' eraan doen?

Krijgen de kinderen op school nog schrijfles en is dat voor schuinschrift of voor blokletters? Verwacht juf bij alle vormen van schrijven hetzelfde probleem?

Tsjor

Zus

Zus

18-10-2008 om 13:53

Reacties

Pelle, dat is een mooie vergelijking, met die stoel. Ik geloof dat het ook zo werkt, dat het een kwestie van een afspraak is dat letters alleen maar een letter is als het op een bepaalde manier voor je ligt. In haar hersenen ziet ze een letter als een ruimtelijk ding, maar haar hersenen moeten 'afspraak' en 'ding' nog met elkaar combineren. Of zoiets.
Maan, opmerkelijk dat de juf bij jullie zegt dat het vaker voorkomt, dan zouden mijn kinderen dus niet de enigen moeten zijn? Inmiddels heb ik op internet wat zitten zoeken en daar lees ik dat veel kinderen het doen in het begin.
Tsjor, dan zou ik toch willen dat haar eventuele genialiteit ook voor MIJN dood nog zichtbaar worden De echte afspraak moet nog komen, na de herfstvakantie. Ik vroeg haar waarom ze ons wilde spreken en toen zei ze het dus. Ook vanwege het feit dat mijn dochter niet goed aangeeft wanneer ze iets niet snapt, maar dat is weer een andere (karakter) kwestie. Dus ja, de diagnose en dan een paar weken later plan van aanpak, gaat in de gezondheidszorg niet veel anders, toch? ) Ze krijgen nu nog blokletters. Mijn dochter schrijft ook de cijfers andersom. In hetzelfde werkschrift van mijn oudste dochter een jaar geleden (heb ik gisteren even opgesnord), staan precies dezelfde spiegelbeeldcijfers! Ik vraag mij dan ook af waarom de juf het toen geen probleem vond?

Zus

Zus

18-10-2008 om 13:57

Overigens

Nog even: ik ben er wel blij mee dat de juf het in ieder geval op tijd aangeeft dat er iets is, met ons een afspraak maakt. Voor het geval het klonk alsof het geen goede juf zou zijn..

juno

juno

18-10-2008 om 23:16

Leonardo da vinci.

Ik kan net zo in spiegelbeeld schrijven als dat ik normaal schrijf in mijn handschrift. Geen probleem en ontzettend leuk!
Leonardo Da Vinci schreef in spiegelbeeld, hij was een genie, dus het komt wel goed met je dochter!

Hier doen ze het ook

ik heb er hier 2 die beiden ditzelfde probleem hebben gehad/hebben. oudste in mindere mate...die was er rond groep 5 helemaal vanaf. de cijfers bleven het langste 'lastig' zeker als ze overgaan op tientallen/hondertallen etc.
jongste doet het hardnekkiger....nu groep 7 doet ze het bij tijd en wijle nog. soms draait ze de volgorde van 100-tallen of 1000-tallen om....soms alleen de cijfers. jongste kan net zo snel in spiegelschrift lezen en schrijven als 'gewoon'. op de een of andere manier kunnen beiden ook erg goed 'abstract' denken, kubussen omdraaien in je hoofd enzo of de aantallen in dozen tellen die onzichtbaar zijn op de tekening....dát is dan weer een voordeel erbij. maar ze draait ook rustig een klok nog om...dan is het pas 10 voor 6 i.p.v. 10 over 12...o,nee de logica zorgt ervoor dat dat dan weer wordt rechtgetrokken, maar gedeeltelijk blijft het voor haar een 'gok'.
oudste had altijd moeite met rekenen door dat omgedraai....maar is nu een kei in wiskunde...en als ze niet zeker is van de plek van een cijfer dan heeft ze een rekenmachine....dit in tegenstelling met de betere rekenaars die moeite hebben met dat omdraaien van kubussen ..........en daar bestaat nu eenmaal nog geen rekenmachine voor. dat moet je gewoon kunnen.
dus ergens heeft het ook voordeel.
groeten albana

groene specht

groene specht

22-10-2008 om 10:08

En hier ook

Dochter van 6, groep 3, zelfde verhaal, ze doet het nu zelfs sterker en consequenter dan vorig jaar in de kleutergroep. Of misschien lijkt dat zo, omdat ze nu veel vaker schrijft.

Ik heb het zelf blijkbaar ook gedaan, in een paar boekjes van vroeger zie ik ook alles in spiegelschrift staan, zeker alle getallen. En inderdaad ben ik ook goed in die kubus-draai-testjes en bv. in het verwerken van naaipatronen. Zelf had ik die link nog niet gelegd.

Wat me opvalt is dat Dochter de letters nog steeds 'tekent', ik krijg de indruk dat de schrijfmethode
(nog) niet voorziet in schrijfrichting. Wie weet daar meer van? Het gaat om de methode Veilig leren lezen. Is het niet handig om meteen te leren op welke plek je begint met een letter schrijven? Dochter begint onderaan, dus op de schrijflijn in plaats van 'in het midden rechts' (denk bv. aan de kleine letter a). Die a tekent ze dan ook nog als rondje linksom en dan een streep erlangs (links of rechts, dat maakt haar niets uit).
Verdwijnt spiegelschrift dan omdat ze op een moment aan elkaar leert schrijven? Is dat ook de reden waarom het bij cijfers veel langer blijft hangen: die schrijf je immers altijd los?

Zus

Zus

22-10-2008 om 16:00

Veilig leren lezen

Die methode gebruiken ze bij ons ook. Ik zie inderdaad dat mijn dochter op rare plekken begint met de letters op te schrijven, alsof ze het tekent. Sinds mijn oudste dochter letters aan elkaar moet schrijven, doet ze het niet meer in spiegelbeeld. Cijfers eigenlijk nu ook niet meer. Gisteren schreef de jongste weer 1 t/m 10 op, van rechts naar links, in perfect spiegelbeeld. Toen heb ik gezegd dat de afspraak is in het Nederlands dat je van rechts naar links schrijft (tja, Arabisch is weer van rechts naar links) en je de letters maar op 1 manier moet opschrijven. Ze zou het doen, zei ze. Ben benieuwd. Misschien als ze ook vaker gaan lezen dat ze zien dat letters consequent maar op 1 manier geschreven worden, dat het spiegelbeeld ook over gaat? Wel leuk om te lezen dat veel meer kinderen het doen!

Wilma

Wilma

22-10-2008 om 16:08

Hier vinden ze dat vrij normaal

Althans in die zin dat het bij de meeste kinderen gewoon weer goedkomt. Mijn zoon heeft ook lange tijd veel letters en cijfers in spiegelbeeld geschreven en nu, groep 7, doet hij dat niet meer. Wel inderdaad zoals nog iemand hier schreef, schrijft hij soms getallen in de verkeerde volgorde, maar ook dát schijnt over te gaan.

Hier gooien ze dit niet op dyslexie trouwens.

Groetjes, Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.