Anne
27-09-2010 om 16:12
Schrik! kind mocht meerijden ... in de kofferbak!
Nou jaaaaa.... mijn zoon is op tijd terug van school terwijl hij juist later thuis zou zijn. Hij had (met zijn 'fietsgroepje') mee mogen rijden met een jongen in dat groepje dat door zijn opa naar school werd gebracht. Zes jongens mee in de auto? Hoe dat dan kon, vroeg ik mijn zoon. Eén van de jongens (de kleinste) mocht in de kofferbak mee.... (de hoedenplank werd nog wel weg gehaald gelukkig). Ik ben blij dat mijn kind de langste is en niet in de kofferbak had gepast. Maar! Dit kán toch niet?! Ik wil mijn zoon - die het een fijne meevaller vond (begrijp ik) dat hij niet had hoeven fietsen en het óók nog wel grappig vond - even flink duidelijk maken dat dit afschrikwekkend, afschuwelijk, vreselijk gevaarlijk is. Waar vind ik een goed artikel op internet?

Mover
27-09-2010 om 17:32
4 maximaal
drie op de achterbank, en eentje voorin. Dat is volgens mij het normale aantal kinderen dat je maximaal veilig en verantwoord mee mag nemen (er vanuit gaande dat je 3 riemen op de achterbank hebt, en geen SUV of MPV rijdt). Schandalig dat die persoon zo kinderen heeft vervoerd.
Via de anwb kwam ik op de volgende link:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-anwb/rechtshulp/rechtshulpwijzers/rhw_veroer_van_kinderen_jan_2010.pdf
Volgens mij is het boetebedrag 45 euro per persoon die geen gordel draagt...

Sterre42
27-09-2010 om 17:49
Opa
Ik denk dat de opa in kwestie helemaal het gevaar niet heeft ingezien. 'Vroeger' deden we dat allemaal zo, en erger. Wellicht heeft opa de mannen willen plezieren en verder niet nagedacht dat 'vroeger' nu echt niet meer kan. Helaas gebeurt dat maar al te vaak.
Zo werd mijn dochter ooit eens vervoerd in een auto, netjes volgens de regels. Maar dat zowel pa en ma voorin flink zaten te paffen zat helaas ook bij de rit. Kind kwam er groen en kotsmisselijk uit en stonk van onder tot boven.
Ik bedoel maar, zoveel mensen, zoveel wensen en nog veel meer uitvoeringen.
Maar ik zou misschien de dochter van opa eens bij gelegenheid aanspreken, dat je dat toch niet zo'n goed idee vond. En je zoon vragen niet meer in te stappen bij opa natuurlijk.

ijsvogeltje
27-09-2010 om 18:17
Tja
Nee, ik zou er niet blij mee zijn. En ja, ik zou de betreffende opa er waarschijnlijk wel even over aanspreken.
Maar... ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n schokkend verhaal. Wat Sterre ook schrijft: vroeger deden we dat allemaal. Natuurlijk weet ik dat het veiliger is om kinderen op de bank en in de gordels te vervoeren (doe ik zelf ook consequent), maar ach...

jopi
27-09-2010 om 22:17
Opa anno nu
Inderdaad, ik zat vroeger als kind ook 'gewoon' in de achterbak als we ruimte te kort kwamen. Dat was dus niet de achter-achterbak met de klep erop, maar het verlengde gedeelte van een stationwagon. Ik vond het super!
Niet op vakantie naar Frankrijk, maar wel even een kort ritje in het dorp. Wij zaten trouwens vroeger ook niet 3 dagen in de riemen op weg naar Frankrijk hoor. En als kleuter lag ik ook wel eens op de achterbank los te slapen! Jawel, en dat allemaal in een keurig doorsnee gezin met weldenkende ouders. De tijdgeest he?
Ik twijfel ten zeerste of opa echt bewust "afschuwelijk, afgrijselijk enz" gehandeld heeft. Ik zie het mijn eigen stiefvader bij wijze van spreken ook gewoon nog doen hoor. Ook al heeft ie zn kleinkinderen in maxicosi's ed. zien zitten. Of het kwartje valt niet dat dat met een reden gebeurt, ze zijn tenslotte niet voor niets een dagje ouder en dus soms niet meer helemaal erbij, ofwel Opa vindt het allemaal maar overdreven onzin die veiligheid anno nu en handelt gewoon zoals vroeger gewoon was. Dat laatste herken ik namelijk wel bij meer veranderde opvattingen over veiligheid en opvoeding.
Alle reden om de betreffende opa uiteraard even vriendelijk erop de wijzen dat anno 2010 kinderen zo niet meer vervoerd mogen worden.

Tango
27-09-2010 om 22:57
Niet alleen opa's
Nemen het niet zo nauw met de regels hoor. Een half jaar geleden had Tangozoon, toen 5 jaar, een partijtje van een vriendje. Ik had de moeder nog gevraagd of ze een autostoeltje wilde lenen, was niet nodig zei ze. Achteraf bleek dat Tangozoon samen met een vriendje op de passagiersstoel had gezeten. Weliswaar een ritje binnen het dorp, maar ik zou dit dus nooit gedaan hebben en vond het ook niet fijn om te horen.
Overigens hebben onze kinderen ook wel zo'n opa die heel makkelijk is met vervoeren. Negen van de 10 keer vergeet hij voor Tangozoon het autostoeltje in de auto te zetten als hij hem uit school ophaalt. Ook zit Tangozoon regelmatig zonder stoeltje voorin bij hem. Ik maak me er maar niet al te druk om, ben veel te blij met onze oppas-opa.
En ook in heb vroeger regelmatig in de achterbak gezeten hoor. We hadden een Renault 4 bestelwagen-model, dus met een grote achterbak, handig voor op vakantie. Met verjaardagspartijtjes werd er in de achterbak een kleed gelegd en zaten er gewoon 3 kinderen in. Maar ook tussendoor vonden we het reuzeleuk om in de achterbak te zitten. Nu vraagt Tangozoon ook weleens of hij in de achterbak mag en zeg ik keurig dat dat echt niet mag van de politie, maar ondertussen denk ik: je moest eens weten....

Wilgenkatje-
27-09-2010 om 23:17
Dat was in opa's tijd héél gewoon
vroeger zat men daar helemaal niet mee. In de tijd waarin mijn oudste dochter geboren werd, was er nog geen maxicosy en ging een baby mee in een reiswieg op de achterbank. Zonder gordels, die waren er toen nog niet achterin.
Da's natuurlijk geen reden om die gang van zaken voort te zetten, maar vanuit opa bekeken is het heus niet raar. Een kind in de achterbak was in mijn jeugd heel gewoon. Dat vonden kinderen leuk! Over gevaar had men het niet in die tijd.

Nasha 1st
27-09-2010 om 23:32
Geboren voor of na 1978?
Ben je geboren voor 1978?
Verder lezen
Na 1978 geboren:
Dan begrijp je dit niet, dus stop maar met lezen.
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 50-er/60-er/70-er jaren, nog leven
Volgens de theorieën anno 2004 – 2005 – 2006 zouden we toch al lang dood moeten zijn?
WAAROM?
LEZEN MAAR!
Wij zaten in auto’s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.
Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.
Boven aan een trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden.
Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.
Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen
Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg.
Op de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.
Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.
Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.
Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu echt niet meer.
Een kauwgom legde je ‘s avonds op het nachtkastje en stak je ‘s morgens weer in je mond.
Op school hadden ze maar één maat bank en met zo’n heerlijk gevaarlijke klep eraan.
Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was of te groot of te klein.
Een fiets had geen versnellingen en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.
We gingen ‘s morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee!
Het bos of een park was een plek om te spelen en geen vieze mannetjesverzamelplek.
Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.
Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.
We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.
Wij hadden geen playstation, nintendo, X-box, 64 televisiezenders, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden!
De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.
We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor.
Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte.
Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem vergeten waren.
We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.
Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen de zelfde lessen. Zij deden soms een klas nog een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De Meester had altijd gelijk.
We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag.
Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!
Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje!
Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.
Wij hadden vrijheid, mislukkingen succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan.
Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen.
Hoor jij ook daar bij?
GEFELICITEERD!
WIJ WAREN HELDEN!
Geboren na 1978?
EIGENWIJS EN TOCH DOORLEZEN?
NU WEET JIJ, OOK WEER EENS WAT HELDEN ZIJN!
Vertel dit OOK door naar hen die NA 1978 geboren zijn.

Nasha 1st
27-09-2010 om 23:33
Overigens
vind ik het niet kunnen, ook al ben ik van vóór 1978 Ik instrueer mijn kinderen inderdaad ook, wel gordel omdoen bij iemand anders in de auto!

MvrKoekepeer
28-09-2010 om 08:42
Kom op zeg!
Iemand die in de auto stapt moet op de hoogte zijn van de regels! Niet drinken, fietsers van rechts hebben voorrang en iedereen een zitplaats en gordels. Opa moet dat ook weten hoor. Dat het 25 jaar geleden 'normaal' was vind ik echt een heel zwak excuus.
Mijn kinderen zijn door mij gehersenspoeld in zo'n geval niet in de auto te stappen, hoe groot de verleiding ook is. En dat geldt ook als zij wel een zitplaats hebben, want een rondvliegend kind is voor iedereen in de auto een gevaar. Bij twijfel bellen ze mij.
Laat eens filmpjes zien van crashtests op YouTube. Dan kan hij zien hoeveel kracht er bij een aanrijding komt kijken en hoe belangrijk een veilige zitplaats is.
Ik denk dat het moeilijk is het écht het gevaar te laten inzien (zag ik ook niet op die leeftijd, terwijl ik echt wel beter wist) en dat het effectiever is om hier gewoon afspraken over te maken.

fuut
28-09-2010 om 11:02
Internet
Google eens op 'ongeluk wassenaar', dan kom je vanzelf bij een afschuwelijk ongeluk, vorig jaar, in Wassenaar. Een auto vol jongeren sloeg over de kop. Degenen die op een gewone plek zaten hadden niets, de twee in de achterbak waren dood. Gruwelijk!

Fraz
28-09-2010 om 11:04
Nou pelle
helaas krijg je als fietser nog steeds bijna geen voorrang als je van rechts komt.

Maxime.M
28-09-2010 om 11:54
Gemakzucht
Ik denk dat de oudere medemens echt denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen, en het gaat natuurlijk voor 99% goed, maar áls het een keer fout gaat...dan is het vaak echt mis.
Mijn vader deed vroeger de kleintjes ook wel eens netjes in de gordel op de voorstoel (terwijl stoeltjes verplicht waren) hij deed dat inderaad af met ach het is een klein stukje. Ik heb hem dus duidelijk gemaakt dat er dingen veranderd zijn ten opzichte van vroeger. Het is drukker op de weg geworden en deze dingen dragen bij tot de veiligheid áls er wat gebeurd.
Ik zou mijn peilen op de kinderen richten en hen uitleggen wat kan en niet kan, ze zullen in hun leven wel vaker opa's of gemakzuchtige moeders tegenkomen.
En wie weet hoe wij later zullen zijn, stel dat de fietshelm verplicht wordt...ik geloof dat ik dan ook in staat zou zijn (als ik bijv. even geen helmpje bij me had) ach ..dat kleine stukje....

Maylise
28-09-2010 om 12:33
Zie het vaak
Ik zie het nog steeds heel vaak dat kinderen onveilig worden vervoerd en echt niet alleen door oude opa's. Als ik naar huis reed vanaf mijn werk kwam ik altijd langs zo'n binnenspeeltuin en dan zag ik na afloop van feestjes ook regelmatig auto's vol kinderen vertrekken. Vaak vier/vijf kinderen op de achterbank.
Tegenwoordig zie ik regelmatig mijn overbuurvrouw rijden met haar auto vol met kleine kinderen. Ze heeft vijf kinderen en een vrij kleine auto dus die zitten vaak ook alle vijf achterin opgepropt; Ze heeft alleen voor de baby een stoeltje en de peuters zitten gewoon los. Mag wettelijk allemaal niet natuurlijk maar gebeurd.
Daarmee zeg ik niet dat wat opa deed goed was maar dat het onder behoorlijke delen van de bevolking (en niet alleen oudere mensen) nog heel normaal is om kinderen onveilig te vervoeren. Gelukkig is er wel iets van een mentaliteitsverandering. Toen mijn oudste kinderen nog klein waren zat iedereen los achterin de auto. Niemand deed moeilijk over loszittende peuters of kleuters in de kofferbak. De veiligheidscampagnes begonnen toen een beetje effect te krijgen want ik weet dat sommige vriendinnen toen expres gordels lieten installeren op de achterbank maar de gewoonte was het nog niet echt. Dat was zo eind jaren 80 denk ik. Tegenwoordig is men over het algemeen toch voorzichtiger. Gordels achterin zijn normaal en gebruik van stoeltjes voor peuters is ook veel normaler. Gelukkig maar. Helaas nog niet bij iedereen dus.
Maylise

fladder
28-09-2010 om 21:12
Vroegâh...
...ging ik met 5 vriendinnetjes naar de bioscoop, mijn pa reed ons in de Taunus Stationcar. Drie meiden op de achterbank, drie in de kofferruimte
Geen hond die er moeilijk over deed
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nou niet zo gung ho zou zijn als het zou gebeuren, maar voor een klein ritje zou ik niet moeilijk doen.

Lionne
29-09-2010 om 09:35
Bso
De bso is maar 200 meter van de school maar toch brengt de juf de kinderen met de auto naar school (VSO) omdat ze met een paar kinderen door gaat naar een andere school. Meestal zijn er 4 kinderen maar laatst waren er een keer 5. Dus ik vroeg aan zoonlief of dat wel paste in de auto van de juf, jawel hoor zei hij, gewoon twee kinderen in 1 gordel op de achterbank. Oke het is maar een klein stukje door een heel rustig wijkje maar ik was er toch niet blij mee. Als de groep groter wordt moeten ze wat mij betreft maar lopen. Na school worden de kinderen wel altijd lopend gehaald, die groep is ook veel groter.
Lionne

Rembrand
29-09-2010 om 09:53
Fladder
Ook tijdens zo'n klein ritje kan het ongelofelijk fout gaan..........
M.

MvrKoekepeer
29-09-2010 om 10:06
Lionne (en fladder)..
Daar zou ik de juf zeker op aanspreken! Mijn man heeft een forse aanrijding gehad toen hij net 5 meter uit z'n parkeervak was... (buiten zijn schuld, in een rustige woonwijk). Op élke rit kan je een aanrijding krijgen.
Juffen moeten zich gewoon aan de regels houden. Dus ook geen kinderen onder de 1.35 voorin zonder zitje, en zeker geen twee kinderen in één gordel. Dat mag niet en heeft nooit gemogen ook.
Zeker als juf vaker met ze moet rijden (nu is het al gebeurd en goed afgelopen) zou ik aandringen op een goede en veilige oplossing!

Jesse_1
29-09-2010 om 10:08
Lionne
Ik zou dit niet pikken van de BSO. Zij zijn uiteraard verplicht om dit op wettelijke wijze keurig aan te pakken. En daar zijn geen excuses voor, als het niet in de auto past, moeten ze maar een busje aanschaffen of een taxi regelen.
Jesse

Lionne
29-09-2010 om 10:27
Jesse en koekepeer
Ja, jullie hebben gelijk, het is maar 1 keer gebeurd, maar zodra het nog een keer gebeurt zal ik zeker de juf of misschien beter nog de directie er op aanspreken. Wij waren ook best verontwaardigd, zelf zijn we altijd super voorzichtig op ons kind, en ook op zijn vriendjes als die een keer met ons meerijden.
Lionne

soepstengel
29-09-2010 om 13:25
Veilig of niet
is mijn stelling. Laatst kreeg ik ook een reactie waarom mijn kind niet wekelijks met 5 kinderen in 1 auto mocht. Nou gewoon omdat het niet mag en niet veilig is! Gordel om en in een zitje indien nodig( mijn kids zijn nu groter)
Vriendje van zoon heeft 4 jaar geleden een heel zwaar ongeluk gehad met dodelijke afloop van een ander vriendje.Ondanks alle veiligheidsmaatregelen en dat alles goed geregeld was is het manneke door de fout van een ander wel overleden.
Dat maakt je nog eens extra alert.
Wat betreft de bSO; aankaarten!
Het mag gewoon niet,ze zijn dan ook niet verzekerd.

Anne
30-09-2010 om 22:01
Jongens zijn 12 en ..(over de bso)
Ik geloof dat we het allemaal wel met elkaar eens zijn. Opa moet, ondanks zijn leeftijd, beter weten. Ik heb mijn zoon van 12 op 't hart gedrukt dat hij ALTIJD z'n gordel moet dragen. Heb hem ook het bericht van de jonge mensen van 18 (die zijn verongelukt) voorgelezen. Hij vindt mij helaas overbeschermend. Ik zal er toch op blijven hameren.
Er schijnt trouwens een meer dan realistisch en daarmee walgelijk Engels (soort SIRE) filmpje te zijn over wat sms'en in de auto voor gevolgen kan hebben. Wie durft mag gaan kijken, heb ik nog niet gedaan...
Maar nog even over opa en BSO: sommigen doen tamelijk vergoeilijkend richting opa (hij oud, wij ook niet altijd veilig vervoerd vroeger), maar over de BSO is iedereen 't eens: medewerkers moeten zich aan de regels houden. Ik vind dus ECHT dat IEDEREEN die met eigen of andermans kinderen op pad gaat (opa of BSO of buurvrouw of oma), dit op de meest veilige manier moet doen. Laat gewoon niets aan het toeval over, hoe kort je ritje ook is. Als jouw of andermans kind iets overkomt, heeft dat zóveel impact, brengt dat zoveel verdriet met zich mee, daar moet je gewoon niet licht over denken. Nou dus.

Nikus
01-10-2010 om 11:04
Anne
Maar je kan ook overdrijven. Het is gebeurd. maak je kind duidelijk dat het niet weer aan te bevelen is en laat het fijn rusten!

Dees *
01-10-2010 om 18:07
Mmm tja
Ik moest vorig jaar een aantal kinderen uit de klas van een van mijn kinderen verplaatsen van de ene locatie naar de andere en dan mee naar huis nemen. Ik dus tegen de juf gezegd dat ik dat met de auto ging doen en dus maar een beperkt aantal kinderen kon meenemen.
Kom ik met mijn kleine clubje aan op de tussenlocatie, zie ik een andere moeder uit de klas parkeren, haar kofferbak opengooien en daar komt me toch een bult kinderen uit. Het was al met al maar een klein stukje en ik begon me ook echt af te vragen wie er nou gek was: zij of ik?
Ben toch nog steeds van mening dat ik die beslissing niet kan nemen voor andermans kinderen. Die van mezelf wil ik in geval van hoge nood nog wel een klein stukje door een 30km zone in de kofferbak vervoeren. Maar met de kinderen van een ander vind ik dat eigenlijk echt niet kunnen. Vroeger eigenlijk ook niet hoor, maar toen was het ook meer uit nood: want meer kinderen mee te nemen en minder en kleinere auto's tot de beschikking. Mijn man is zijn hele leven zo vervoerd. 4 kinderen en maar één auto, dan moet je toch wat als je je familie 60km verderop wilt bezoeken.
En wij hebben er maar 3 omdat het anders niet in de auto past. Tijden veranderen

ilsepilse
03-10-2010 om 21:51
De snelweg niet op
inderdaad je hoeft de snelweg niet op om goed gecrashed te worden, mijn man reed hier ook in de stad een dreef over waar er maar 70 mocht gereden worden (die jongen reed waarschijnlijk harder) maar de impact was groot...
Mijn 13jarige zoon wou laatst ook een stukje in de kofferbak, ik zei neen jongen, 2jaar gereden reed de connexion bus bij de rotonde zomaar in mijn kont, hele achterkant ingedeukt,-hij had me niet gezien - ik stopte voor een fietser bij de rotonde en baf...
je mag er niet aan denken als er een kind in de kofferbak had gezeten ...

Tinus_p
04-10-2010 om 20:09
Snelweg is juist veilig
ilsepilse:
"inderdaad je hoeft de snelweg niet op om goed gecrashed te worden,"
Sterker nog, de ernstigste ongelukken gebeuren op 80 km wegen. Als je op een file inrijdt is het snelheidsverschil 120 -maar een frontale botsing op een provinciale weg gebeurt met een verschil van 160. Verder zijn er veel meer risico's; kruispunten, zijwegen, langzaam verkeer zoals trekkers, etc etc