Wilma
12-07-2012 om 15:55
Schuldgevoel over middelbare school, terecht?
Moet dit ff van me aftikken, voel me schuldig..
Dochterlief (12 jr.) en eind groep 8 (bijna van school af natuurlijk) wilde in januari dolgraag kijken bij een open dag van een bepaalde school waar de helft van haar klas ook enthousiast over was.
De school in kwestie is -om onduidelijke redenen- erg populair (meerdere jaren hebben ze moeten loten en zijn kinderen dus uitgeloot). School staat erg goed aangeschreven en heeft dus de naam "goed" te zijn.
Nadeel is dat de school nogal ver weg was (in mijn beleving), andere kant van de stad, zeker een dikke 3 kwartier fietsen met onprettige route oa door het stadscentrum.
Ik was daar sceptisch over en vond ook de open dag niet echt -je-van-het ! Ook dochter was niet razend enthousiast, vond het aarzelend "leuk"..
Uiteindelijk is het een school geworden die op 10 minuten fietsen van ons huis is, maar nu het dichterbij komt voel ik me zo rot.
Ze gaat als enige van de klas naar deze school en kent ook niemand van haar nieuwe klas. Helaas allemaal kinderen uit omliggende dorpen dus geen kids dichtbij waarmee ze bijv. kan fietsen. Het is echt compleet opnieuw beginnen terwijl een groot deel van haar klas dus wel naar de school gaat. Ik ben al wat huilerig over het feit dat de basisschool bijna achter ons ligt, maar wat is jullie ervaring ?
In je uppie naar de middelbare zonder je oude vriendinnen ? Zou ze snel weer nieuwe contacten krijgen ? Ze vindt het zo eng en ik voel me zo rot dat ik destijds zo negatief reageerde op die andere school..
Komt het goed met d'r ???

Temet
12-07-2012 om 16:33
Tuurlijk
Ik heb hier een feilloze redenering voor . Let op, komt-ie:
Scenario 1: je dochter heeft nu veel vriendinnen en heeft het goed naar haar zin. Nou, dan is het kennelijk iemand die makkelijk vrienden maakt - dat komt dan op de nieuwe school wel goed.
Scenario 2: je dochter heeft nu weinig vriendinnen en heeft het niet zo geweldig. Nou kijk, een prachtige kans om blanco opnieuw te beginnen, zonder de bagage van de oude school - dat komt dan op de nieuwe school wel goed.
Meer terzake: ik lees nergens wat je dochter nu van die wel gekozen school vindt. Zij heeft toch wel een stem gehad in de keuze? Ja, ze vindt het eng, maar de overstap naar de middelbare is altijd eng, welke school je ook kiest. Ik lees ook niet dat ze nu specifiek tegen deze school opziet en spijt heeft van de keuze.
Kortom: het komt vast goed.
En een uur minder reistijd per dag scheelt 5 uur per week. Dat alleen al lijkt me een enorm pluspunt voor de wel gekozen school.
Groeten,
Temet

Evanlyn
12-07-2012 om 16:36
Nieuwe start
Die van mij maakt ook een nieuwe start zonder iemand van haar oude school en vindt dat prima. En ze zal daar niet de enige zijn die "alleen" komt. Is het niet meer jouw ding dan het hare?
Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen, dan was ik de eerste week op de middelbare chool blij met het feit dat er kinderen van mijn oude school bij waren, maar na die eerste week was die band meteen al verwaterd. Niet alleen bij mij, maar ook bij de kinderen van alle andere scholen. We vonden het allemaal leuk om na 6 jaar eindelijk eens nieuwe mensen te ontmoeten. En met haar echte vrienden houdt ze toch wel contact.

Henriette123
12-07-2012 om 17:14
Komt wel goed
Dochter ging ook alleen naar een nieuwe school. Moest nu juist verder; (ruim 25 minuten) fietsen, dan haar oud klasgenoten. De eerste dag ontmoette ze op school een meisje dat halverwege woonde, en fietste vanaf de tweede dag samen. Ze kreeg veel vriendinnen. Vergeet niet dat veel leerlingen in de brugklas opnieuw vrienden moeten maken. Ze heeft geen dag spijt van haar keus gehad. De wat verdere school, waar ze dus aleen heen ging, was wel haar eigen keus.

Mussie
12-07-2012 om 20:27
Mijn ervaring
Ik keek na een dag niet meer om naar de mensen van m'n basisschool. En mijn zoon afgelopen jaar ook niet. Het gaat echt zo snel. Ik pest zoon nu ook een beetje omdat hij vorig jaar om deze tijd zo nerveus was over z'n nieuwe school en z' n nieuwe klas. En nu vindt hij het zo jammer dat de brugklas opgesplitst wordt in havo, atheneum en gymnasium want dit was echt de allerleukste klas ooit. Zegt hij. Heb vertrouwen, het komt goed! Echt.

Terpi
12-07-2012 om 23:08
Net als mussie
Mijn zoon ging naar een richting die niet zo gangbaar is en waar de kans klein was dat hij bij vrienden in de klas zou komen. Wie schetst mijn verbazing dat hij in de klas komt bij een jongen waar hij al minstens 4 jaar mee bevriend is.... maar mijn verbazing groeide nog veel meer toen zoon in week 2 nieuwe vrienden had en ik de oude vriend nooit meer gezien heb. Het zal wel loslopen, het is zo'n grote overgang van basis naar middelbaar dat de kans groot is dat je kind ook met heel andere kinderen thuis komt.

Caitlynn
13-07-2012 om 13:08
Niet terecht
Nee ik ben er van overtuigt dat je schuldgevoel niet terecht is, maar wel begrijpelijk. Hier was mijn zoon ook de enige van de lagere school die op deze school terecht kwam. Ik zat daarover behoorlijk in de piepzak, maar dat kwam meer omdat het een ADHDer met behoorlijk wat autistische trekjes is, jong in zijn gedrag en hij beschikt helemaal niet over sociaal talent. Mijn zorg was trouwens wel terecht, want hij is gepest, maar zodra dat gesignaleerd werd, is dat heel goed opgepakt door de school. Nu aan het einde van de brugklas, heeft hij niet één, maar twee goede vrienden. Dat zijn er twee meer dan in groep 8. Verder nog wat losse omgang met wat andere jongens uit zijn klas en zelfs ook nog uit andere klassen. Mijn kind heeft op het sociale vlak behoorlijk wat geleerd dit jaar, ik ben achteraf blij dat we deze keuze hebben gemaakt.
Voel je je trouwens al wat beter na al deze positieve reacties?

Wilma
13-07-2012 om 19:27
Dank...
voor alle reakties ! Ik voel me er zeker beter door !
Het gevoel steekt nu heftig de kop op omdat het afscheid nu ECHT heel dichtbij komt en het gewoon een hele leuke en hechte groep was/is.
Best slikken als je dan sommige anderen hoort vertellen dat ze bij elkaar in de klas komen terwijl dochterlief dus alleen gaat..
Deze school was trouwens haar eigen keus, ze had er gewoon het beste gevoel bij. Maar evengoed keek ze toch een beetje raar op toen naderhand bleek dat er niemand anders naar deze school ging (had ze stiekem wel op gehoopt).
Dochter maakt makkelijk vrienden dus het zal best goed komen, maar je moederhart he ?! Heb al wat traantjes gelaten ondertussen, het afscheid van de basisschool is echt in zicht en wat heeft ze het mooi gehad !!
Nogmaals dank !

Suus65
13-07-2012 om 21:47
Tranen
horen bij veel kinderen en ouders als er afscheid is van de BS, welke keuze dan ook voor een VO-school
Vrienden zijn en meegaan naar dezelfde school wil niet zeggen dat ze ook die vrienden behoudt, veel kinderen zijn nw/vreemd en maakt het nwe vontact maken des te makkelijker
Fors minder reistijd vind ik zeker een issue hoor, hemel!
Van populaire scholen heb ik soms weinig begrepen.
geniet nu van de vakantie, ik hoop en denk dat het goed gaat komen, 10 min fietsen is peanuts, no issue dat ze dat even alleen moet fietsen.
Zoek lekker schoolspullen uit en op naar de brugklas!!

Wilma
13-07-2012 om 22:20
Wat apart, zelfde nick/naam
ik dacht nog 'huh, heb ik een vraag gesteld ?'. Ik loop al jaren mee hier als 'Wilma' ... Beetje verwarrend zo misschien?

Genista
14-07-2012 om 16:40
Ik maak me geen zorgen
Mijn oudste komt straks ook in een brugklas met allemaal onbekenden. Er gaan wel kinderen uit zijn groep naar dezelfde school, maar niet naar dezelfde brugklas. Het komt wel goed, die groepjes en vriendschappen ontstaan toch meestal weer totaal opnieuw.

Fiorucci
14-07-2012 om 17:20
Komt goed
Met mijn twee jongens heb ik de ervaring dat dat helemaal goed komt, sterker nog, ze bloeiden op op het VO.

Ginny Twijfelvuur
16-07-2012 om 15:54
Komt inderdaad goed
En met een beetje geluk is hier op de nieuwe school ook aandacht voor.
En samenfietsen kan ook voor het laatste stukje. Mijn oudste fietst 3/4 van de weg alleen en de laatste kwart met een vriendje die helemaal aan de andere kant van de stad woont. En toch heeft ie niet het idee dat ie alleen fietst.
En bovendien: je dochter heeft voor deze school gekozen, dat zal ze zeker niet zomaar gedaan hebben.