Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Petra Kappers

Petra Kappers

09-06-2009 om 21:36

Score entree

Kna iemand mij zeggen hoe je de score van de enreetoets kunt vertalen naar de score van de cito eindtoets. Bijvoorbeeld: hoeveel zou percentiel 92 zijn bij eindtoets.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biopie

Biopie

09-06-2009 om 22:18

Uit de archieven

http://www.cito.com/po/lovs/eb/eb_onderzoek/Cito_Eindtoets_Terugblik.pdf
Hier zou je dat terug moeten kunnen vinden. Vorig jaar heb ik het bekeken bij dochter die toen de entreetoets heeft gemaakt. Ik weet niet of je deze nog kunt gebruiken. Met een percentiel 92 zou je uit moeten komen, vlgs mij, zo tussen 544 en 546.

Inge M

Inge M

09-06-2009 om 22:40

Het gaat om het percentage goed

Even uit mijn hoofd. Volgens mij moet je niet het percentiel opzoeken in de tabel maar het percentage goed. Daar hoort dan een bepaalde citoscore bij.
Ik denk dat 92 op het randje van havo en vwo zit. Dus havo/vwo-advies?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-06-2009 om 08:27

Vwo

Nee, het gaat niet om het percentage goed. Het gaat om hoe een kind het doet ten opzichte van de rest van de groep. Hoor je bij de beste 8%, dan komt daar zeker een VWO-advies uit. Mijn zoon had een percentiel van 78 op de entreetoets. Begin groep 8 kregen alle kinderen van CITO een voorspelling voor de eindtoets, en dat was op basis van deze score 543. 543 en 544 leveren havo/vwo advies op. Daar zit jouw kind dus ongetwijfeld boven.

Inge M

Inge M

10-06-2009 om 09:02

Voor de tabel wel

Natuurlijk is de score gebaseerd op het percentiel.
Maar om de entreetoets om te rekenen naar een verwachte eindcitoscore heb je het percentage goed nodig.
De tabel staat op pagina 5 van dit document: http://www.cito.nl/po/lovs/eb/bestanden/Cito_EB09_Terugblik.pdf

Petra Kappers

Petra Kappers

10-06-2009 om 12:18

Reactie

Ik heb de tabel gevonden en die is inderdaad gebaseerd op percentiel. Overigens is een percentage van 92 beter dan wanner je bij percentiel 92 behoord. Percentage 92 is dus een vette VWO. Percentiel 92 blijkbaar ook VWO. Dank voor jullie opmerkingen en verwijzingen.

Astrid

Astrid

10-06-2009 om 20:49

Hier entreetoets + eindcito een paar weken na elkaar gemaakt

Mijn zoon heeft vorig jaar in groep 7 zowel de eind cito van groep 8, als een paar weken later de entree toets van gr. 7 gemaakt. Goed te vergelijken dus. Voor de cito had hij 543 en voor de entreetoets een percentiel van 100%. Blijkbaar miste hij voor de eind cito toets nog net wat kennis. Ik had zelf verwacht dat ze beide ongeveer de zelfde uitslag zouden geven. Niet dus.

Dit jaar in groep 8 nog een keer de cito gedaan en nu 548 gehaald. In verhouding met de entreetoets zou dat 550 moeten zijn (hoogst haalbare), maar dat was dus niet zo.

Nou maakt het in zijn geval allemaal niet uit, omdat het toch allemaal VWO uitslag is. Hier uit blijkt dat dit soort toetsen ook erge moment opnames zijn.

Biopie

Biopie

10-06-2009 om 21:21

Hier wel

Bij dochter lagen entreetoets en cito eindtoets wel dicht bij elkaar: 99 en 550.

Ik ben blond

Ik ben blond

10-06-2009 om 22:02

En deze scores dan

Ook met de links die jullie noemen kom ik er nog niet uit. Blondine zullen we maar zeggen. Wat voor advies krijgt mijn kind met percentage goed 75 en percentiel 65. Als ik naar de sterretjes krijgt is het grootste deel toch wel in de buurt van de II.

Inge M

Inge M

10-06-2009 om 23:16

Niet mee eens astrid

De entreetoets kan een voorspelling geven voor de volgende groep. Normaal is het kind dat bijna een jaar ouder dus is de voorspelling dat hetzelfde percentiel gehaald wordt. Het is eerder goed dat jouw kind toch nog wat te leren had in groep 8.
Een voorspelling van 550 heeft een bandbreedte. Dat geeft cito ook aan. Als kind dan uiteindelijk een score haalt van 548 dan is dat een 'normale' afwijking van de vorospelling. Niets vreemds aan dus.

Inge M

Inge M

10-06-2009 om 23:22

Ik ben blond

Bij een percentage goed van 75% hoort een verwachte eindscore van 543. Het is wel net aan 543, afhankelijk van de moeilijkheid van de toets. De verwachtig ligt dus ergens rondom deze score, zowel naar boven als beneden.
543 is hier een havo/vwo score. Vwo is hier vanaf 545.

rosa

rosa

11-06-2009 om 08:52

Inge

Dat klopt volgens mij niet?

In de tabel staan de cumulatieve percentages, niet de percentages goed.
Bij percentiel 65 hoort dus citoscore 540.

rosa

Inge M

Inge M

11-06-2009 om 09:09

Je hebt gelijk

Ik was in de war met het noemen van het aantal goede antwoorden en het cumulatieve in de kolom ernaast. Die heb ik gelezen als percentage goed.

an mien

an mien

11-06-2009 om 10:33

Entreetoets 6 en 7

Hier maken de kids een entreetoets in groep 6 en 7 en krijgen dan een voorspelling van de citoscore mijn zoon had in groep 6 een percentielscore van 30 in groep 7 een score van 74, de voorspelling was 541 en de citotoets werd uiteindelijk 540 klopt dit dan en wordt de voorspelling gedaan op basis van groep 7 of van 6 en 7?

An mien

Groep 7

an mien, de verwachte citoscore wordt als ik me niet vergis gegeven vanuit de entreetoets van groep 7, er zijn ook scholen waar groep 6 ze niet afnemen en je kan nog flink groeien vanaf groep 6, dat zie je wel bij jullie.

gr krulleke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.