Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bibi63

bibi63

17-11-2014 om 22:02

Sectorwerkstuk VMBO-T klas 4, onderzoeksvragen

Mijn dochter moet in haar eindexamenjaar VMBO-T een sectorwerkstuk maken (bij HAVO/VWO heet dat volgens mij profielwerkstuk). Ik wil haar een beetje op weg helpen om een beginnetje te maken, zodat zij daarmee verder kan. De mentor (ook decaan) is helaas een beetje vaag, die indruk heb ik inmiddels om meerdere redenen.
Wie heeft een beetje ervaring hiermee en weet wat nu eigenlijk de bedoeling is. Ikzelf heb wel een beeld om haar op weg te helpen, maar wil uiteraard niet dat ik haar de verkeerde dingen voorleg. Voor hetzelfde geld instrueer ik haar verkeer, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.....
Dus wie heeft enig idee, of mijn interpretatie juist is.
Haar onderwerp is Superfood (optie van de bio docent). Prima. Leuk.
Zij moet 3 onderdelen maken, met elk 5 onderzoeksvragen. Daar ligt mijn punt. Wat zijn onderzoeksvragen? Moet daar altijd een (eind)vraag per onderdeel zijn (open einde) of gewoon een uiteenzetting/uitleg.

Of eigenlijk concrete vraag: Stel je begint bij het eerste onderwerp ('voeding in het algemeen), daarin behandel je de eerste onderzoeksvraag "de schijf van 5" (met het doel iets algemeens over voeding te vertellen). Je maakt een uiteenzetting over de schijf van 5 conform info van het voedingscentrum (of welke site dan ook). Met de volgende onderzoeksvragen ga je steeds specifieker worden richting superfood. Maar is een uiteenzetting over 'de schijf van 5" de juiste manier? Moet er een vraag na de uiteenzetting, of betekent een onderzoeksvraag een daadwerkelijke vraag. Ikzelf heb m'n ideeen om e.e.a. uit te werken. Maar zie ik dat goed?
Sorry, beetje warrig, maar er zijn hier vast ervaringsdeskundigen...?

Op schrift

Jammer dat de mentor zo vaag is. Maar ik zou opletten hoe de schriftelijke opdracht er uit ziet. Wat wordt er precies gevraagd.
En dan zou ik willen weten wie haar werkstukbegeleider is, die gaat het werkstuk beoordelen. Het is handig om in een vroeg stadium het werkstuk voor te leggen aan de werkstukbegeleider en diens suggesties te volgen.
Je kunt niet buiten die 2 dingen om vast gaan werken. Dan kun je met hele goede intenties de verkeerde kant uitwerken.
Ik vind die dingen ook redelijk vaag. Het is geen wiskunde. Het is maar net soms hoe je zaken formuleert en hoe je ze in verhouding tot elkaar formuleert.

Als het over superfoods moet gaan, kun je natuurlijk wel vast bronnen bij elkaar zoeken en onderzoeksvragen formuleren. Maw. wat wil je eigenlijk weten over superfoods?
Als het voor dit jaar is is het denk ik wel rijkelijk laat. Als het voor volgend jaar is, dan zou ik gewoon nog even wachten tot begin van het nieuwe schooljaar en er dan bovenop gaan zitten waar de schriftelijke opdracht blijft en wie de werkstukbegeleider wordt.

Mama

Mama

17-11-2014 om 23:11

Iets meer begeleiding

Van school is echt op zijn plaats!
Mijn dochter deed 2 jaar geleden examen vmbo-gt en daar maakten ze het sectorwerkstuk in de laatste twee week voor de schoolvakantie in de derde klas.
Daarvoor moesten ze gewoon naar school en daar geheide hèt meest. Met begeleiders als vraagbaak die oomde voortgang in de gaten hielden. Voordeel was ook dat het direct ook gepresenteerd werd en alles al in de derde klas klaar was bij 90 % vd leerlingen.
Hierdoor heb ik me er in geheel niet mee bemoeid, wat ik anders vast en Zeker gedaan zou hebben.
Heeft ze niet een werkschema oid? Handleiding?

bibi63

bibi63

18-11-2014 om 08:39

reactie

Het is voor dit jaar (eindexamenjaar). En de mentor is de begeleider.
Nu maken ze het werkstuk wel in Google Chrome via drive. Had ik nog nooit van gehoord, maar super handig........ De mentor kan dus wel online meelezen en opmerkingen/correcties e.d. plaatsen heb ik begrepen. Verder doen ze er ook e.e.a. aan tijdens de mentoruren, dus enige begeleiding is er wel neem ik aan.
Punt is ook, dat dochterlief ook wat vaag hierover kan zijn, niet zoveel geduld heeft én er ook wel tegenop ziet, dus het een beetje voor zich uitschuift. Dat maakt het voor mij ook wel lastig om haar een beetje op weg te helpen, want ik weet dat ze dat wel nodig heeft.

Maar kan iemand iets in z'n algemeenheid zeggen over wat een onderzoeksvraag precies is in geval van een scriptie/werkstuk? Moet je tekstueel bij elke onderzoeksvraag je 'iets af vragen'? Of kan je ook met feiten komen (na dat uitgezocht te hebben natuurlijk).

Bibi

Voorbeelden

http://www.scholieren.com/sectorwerkstuk/73834

Hier kun je zien wat zo'n 110 vmbo leerlingen als onderzoeksvragen hebben gesteld.

Deze gaat over 'groene stroom'
"Bij dit werkstuk heb ik de hoofdvraag "wat is groene stroom?" gesteld.

De deelvragen die ik daarbij heb bedacht zijn;

Welke duurzame energie bronnen zijn er?
Wat zijn de voor en nadelen van duurzame energiebronnen?
Wat betekend groene stroom in Nederland?
Wat betekend groene stroom in andere landen?
Wat is het verschil tussen groene en grijze stroom?"

Het is een wisselwerking denk ik. Je stelt een vraag, kijkt wat voor materiaal je hebt, kunt vinden in de beschikbare tijd, en stelt de vragen bij.

Op het net staan, voor je eigen orientatie, ook handleidingen van vmbo's over het sectorwerkstuk.

http://www.ggca.nl/userfiles/file/Hoe%20maak%20ik%20een%20sectorwerkstuk%2010tl.pdf

Barvaux

Barvaux

18-11-2014 om 09:03

misschien

Misschien moet ze haar onderzoeksvragen met de docent biologie bespreken?

Met het antwoord van Annej kom ik op:
Wat is gezonde voeding?
Wat zijn superfoods?
Vallen superfoods onder gezonde voeding?

bibi63

bibi63

18-11-2014 om 13:27

dank je annej, en nog een vraag

Daar kan ik wat mee. Het lijkt inderdaad op vragen, waar je daarna 'antwoord' geeft.

Bibi

Superfoods daar zijn we natuurlijk allemaal nieuwsgierig naar...

De belangrijkste vraag over superfood, zijn superfood wel zo geweldig of is het allemaa geld-uit-de-zak klopperij? (vroeg ze nadat ze een stukje gojibes achter haar kiezen uit peuterde...)

Me dunkt

Niet alleen de uitheemsen maar spruitjes en havermout zijn gewoon gepromoveerd tot superfood.

bibi63

bibi63

18-11-2014 om 17:13

Moedermop en AnneJ

Dat zijn ook vragen/onderwerpen die dochterlief en ik o.a. hebben genoteerd om te 'behandelen':
Zoals 'gewone' producten (broccoli, walnoten enz enz), bewerkte producten (tomatenpuree e.d.), de zin en onzin van 'speciaal' superfood (ala gojibes, tarwegras enz), de kosten, de meerwaarde, hoeveel moet je ervan eten. Ook zaken als fair traide, biologisch, milieu.

Dank voor jullie input. Nog meer opties? Welkom!

Bibi

pien

pien

19-11-2014 om 11:15

ook hier

Ik lees graag mee met de tips die je krijgt,want dochter hier,ook 4 mavo moet het ook maken.
Alleen gaan ze er hier pas in januari mee beginnen en krijgen dan zelfs pas de eerste informatie.
Geen idee dus wat de bedoeling is helaas en ook niet of het alleen moet/mag of met meerdere?
Goede tips tot nu toe,ook bedankt!

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

19-11-2014 om 11:57

Even OT en toch weer niet

Wat zinvol is om in het PTA te kijken naar wat er staat met betrekking tot het sectorwerkstuk.
Daarin kun je ook lezen waar het aan moet voldoen, wie het beoordeeld, en hoe vaak en welke vorm je ondersteuning van school kunt verachten

(dat is even heel breed en naar eigen invulling opgeschreven, maar echt wel belangrijk! )

Bij ons stond er een zin in dat de leerling een voldoende moest behalen, maar dat de leerling het netzolang kon laten beoordelen totdat het voldoende bevonden werd!

kortom,een onvoldoende was niet nodig, en daar kon de school ook op aangesproken worden!

pien

pien

19-11-2014 om 12:48

Sinbads vrouw

Hier wordt het hele sector werkstuk niet genoemd in het pta.
Alleen op de ouderavond in september werd verteld dat het begin volgend jaar gemaakt moet worden.
Helaas dus helemaal geen informatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.