Vic
09-11-2009 om 16:17
Sinterklaas op school
De onderbouwjuffen van onze school hebben dit jaar iets ontzettend origineels bedacht voor de Sinterklaasviering. Alle ouders van onderbouwleerlingen mogen op een maandagavond op school een surprise voor hun kind komen knutselen. Kan het nog gekker?

M Lavell
09-11-2009 om 16:36
Oudje van stal
Dat is geen nieuw ideetje. Mijn mama deed dat ook al.
Groet,
Miriam Lavell (jemig, dat is lang geleden!

reina
09-11-2009 om 18:51
Pelle
Mijn kinderen zaten absoluut niet op de Vrije school, maar ik heb heel wat surprises in elkaar geknutseld op hun basisschool, de eerste keer zo'n 22 jaar geleden, dus nieuw, Vic? Nou nee!

M Lavell
09-11-2009 om 19:14
Lol!
Ha die Pelle. Ik snap je associatie, maar je hebt het misssss. Op de Vrije School maken ze het nog bonter met Sinterklaas. Dan is er markt op school en is er van alles te koop. Gemaakt door papa's, mama's en de kinderen. Van bijenwaskaarsen tot zelf gebakken koekjes. De opbrengst is natuurlijk helemaal voor alle leuke extra's van de school.
Sinterklaascadeautjes maken deed mijn mama bij de gereformeerde school. Ik deed het tien jaar geleden bij de openbare school.
Groet,
Miriam Lavell

Vic
09-11-2009 om 19:47
Nog nooit meegemaakt
Nou, dit is de eerste keer dat ik dit meemaak in de 7 jaar die ik op school rondloop. De bovenbouw maakt altijd wel surprises maar die maken de kinderen zelf. Voor de kleuters worden normaal gesproken cadeautjes gekocht en ingepakt door de ouderraad of knutselvrijwilligers. Ik zie er ook het nut niet van in. Kleuters zijn volmaakt tevreden met alleen een cadeautje van de Sint. Daarbij zie ik ook niet gebeuren dat die surprises mee naar huis gaan. Voor wie doe je het dan? Bijkomend probleem is dat de surpriseknutselavond op dezelfde dag is als de kijkavond. Daar wil ik wel heen, maar mijn kinderen moeten ook weer naar huis en in bed gelegd worden. Kan ik wel heen en weer gaan rijden, kleuter naar bed brengen en oudste op laten passen, maar ze maken je het wel moeilijk zo.

Balletmama76
09-11-2009 om 19:54
Echt niet zo nieuw
Zo was het op dochterlief's oude school ook. Een nachtmerrie voor iemand zonder elk creatief talent. Je staat naast al deze super-creatieve ouders met de gekkste creaties en voelt je als assepoester...
Op haar huidige school is ook zo'n knutselavond, maar deelname is niet verplicht. Ik zal ook niet kunnen gaan, want manlief werkt altijd s'nachts en dan heb ik dus geen oppas voor dochterlief, maar ik neem wel knutselmateriaal mee en frunnik t'huis met manlief (veel meer creatief talent dan ik!) een surprise in elkaar.
Maar als je creatief talent heb, zal je op zo'n avond ontzettend veel plezier kunnen beleven. Terwijl ik elke keer helemaal in de stress schoot... Maar dat lag ook mede aan gebrek van taalkennis en dat ik van huis al niet van groepen hou, voel me in een klein kringetje meer op m'n gemak.

neteret mut
09-11-2009 om 20:29
Het kadootje maken
voor de kleuters en onderbouwkinderen heb ik moeten doen op een vorige basisschool van mijn kinderen. Idd op een avond komen opdraven en dan kon je kiezen welke je wilde maken. Ik had op een bepaald moment 4 kinderen in die leeftijd en een man die 's avonds altijd weg was voor zijn werk. Dat ging dus niet. Surprises werd minder aandacht aan besteed. Was een jenaplanschool en wat was ik blij dat ze het afschaften.

Maylise
09-11-2009 om 20:41
Wat erg
Gelukkig doen ze dat op de school van mijn kinderen niet. Vreselijk. Ik kan absoluut niet netjes knutselen. Op school maakte ik al de vreselijke creaties tijdens handenarbeid. Ik vond een paar jaar terug nog een sneu klei poppetje terug wat ik ooit had gemaakt. De ellende straalde ervan af. Dat zou dus niet leuk zijn voor mijn kinderen. Zo'n half mislukte knutsel die vervolgens staat naast al de prachtige knutselwerken van super creatieve ouders.
Daarnaast zou ik er al helemaal geen zin in hebben om een vrije avond op te offeren aan iets wat ik niet kan en niet leuk vind en ook nog eens geen enkel nut heeft.
Maylise

Nasha 1st
09-11-2009 om 20:54
Nou ja!
ik moet er niet aan denken!! Kan ik er 2 in elkaar knutselen en als ik iets niet kan....juist!

Vic
09-11-2009 om 21:34
Op de barricaden
Is het overdreven om morgen de directrice even te bellen en te zeggen wat ik ervan vind? Afgezien van dat het heel slecht uitkomt vind ik het ook zo onzinnig om een surprise te maken voor kleuters. Het gaat die kinderen toch om het cadeautje. Dat wordt overigens door de school geleverd, de ouders moeten puur komen knutselen voor de verpakking. Een verpakking die toch in de vuilnisbak belandt, of in het slechtste geval eerst drie weken thuis in de weg ligt.

Balletmama76
09-11-2009 om 21:41
Om het echt gruwelijk te maken...
...op onzere oude school kwam bij alle ellende ook nog een voorgegeven thema, waaran alle surprises moesten voldoen. Bijvoorbeeld: Leven in de zee.
Als je al niet bijzonder creatief bent, geeft zo'n voorgegeven thema je de laatste dodelijke stoot, die je nog nodig heb, om een Sinterklaas-fobie te ontwikkelen...
Het was ook geen vrije school, maar een openbaar bijzondere basisschool, ging een beetje richting Montessori.
Hierbij nog de Sint-ellende bij mijn schoonouders - hun zijn super-creatief en je kan het zo gek niet bedenken, ze bouwen het. Echt hoor, ik sta er bij elke Sint-viering weer met een bek vol tanden, als ik hun surprises zie.
Sinterklaas is zo'n beetje het enigste, waar ik elk jaar weer denk, dat m'n immigratie een reuze-fout was...

Leandra
09-11-2009 om 22:12
Hier ook hoor!
Ik zag hier ook op de jaarkalender staan dat er ergens in november voor de onderbouw knutselavond is voor Sinterklaas. We zitten net op deze school, dus wat het precies is,weet ik nog niet.Ik hoop alleen de verpakking Het is overigens een gewone openbare basisschool.
Groetjes Leandra

Annet
09-11-2009 om 22:32
Hier ook (voor groep 3 en 4)
De kleuters krijgen een verrassing in de klas, een soort groep surprise, gemaakt door de ouders (vrijwillige opkomst, 1x gedaan, nooit meer....)
Groep 3 en 4 krijgen een surprise geknutseld door de ouders. Dit mag je doen tijdens de knutselavond (cadeau wordt gekozen door de school/oudervereniging) maar je mag het ook thuis regelen (dan moet je het cadeau ophalen, dit is tijdens de 10 minutengesprekken dus dan ben je toch al op school). Dat laatste heeft onze voorkeur, lees: man mag het doen.
Vanaf groep 5 maken de kinderen de surprise zelf, lees: ouders mogen helpen. Maar dit is tenminste in te plannen dus dat zou moetne lukken.
p.s. gewone openbare basisschool, al jaren deze traditie.
Vic: probeer te regelen datje de surprise ook buiten deze avond mag maken, dan is de grootste druk eraf.

Bastet
10-11-2009 om 07:28
Versieravond
Nee,gelukkig niet,hier alleen een avond dat de school wordt versierd.Op die avond worden ook alle kadootjes vd onderbouw ingepakt.Vanaf groep 6 worden er surprises
gemaakt,gewoon,thuis door de kinderen zelf!
Bastet

Pennetje
10-11-2009 om 08:45
Nou ja, de kinderen zelf...
Op dochters oude school moesten de surprises die door de kinderen waren gemaakt al een week van tevoren in de klas worden neergezet. Als de juf er eentje niet mooi genoeg vond, kreeg het kind hem weer mee naar huis met een briefje dat vader of moeder maar even moest helpen een mooiere te maken. Gevolgd was dat al die brave sukkels van ouders zelf alvast maar gingen knutselen, anders moest eerst het kind iets maken en daarna zijzelf alsnog een andere. Een vriendje van dochter had in zijn ogen iets prachtigs gemaakt, maar het werd onverbiddelijk afgekeurd.

margje van dijk
10-11-2009 om 10:25
Tjonge
Dat gebeurt bij ons op school gelukkig niet (heb het nog niet gemerkt althans), maar het doet mij denken aan ons kinderdagverblijf/BSO.
Daar moest je ook altijd een avond komen knutselen om een surprise voor je eigen kind te maken. En als je niet kon, moest je het thuis doen (mocht je materiaal komen ophalen).
Ik liep in die dagen op mijn tandvlees van vermoeidheid, en ik dacht dat het zo hoorde, dus ik stortte me vol overgave op de verplichting, al vond ik het inwendig totaal van de zotte.
Ik weet nog dat ze op een dag bedacht hadden dat we een kijkdoos/speeldoos moesten maken. Ik kon weer eens niet op de avond dat het gehouden werd, dus ik moest thuis aan de slag. Ik kwam op het idee om er een soort poppenhuis van te maken, met zelfgeknutselde meubeltjes erin (van eierdozen), en een poppetje/knuffeltje dat erin woonde. Ik werd helemaal gegrepen door mijn eigen project (en ik moest er 2, ook nog), en uiteindelijk hadden beide dozen drie kamers (een woonkamer-annex-keuken, een badkamer-wc, en een slaapkamer), met een echt bad erin (halve closetrol met ombouw), meubels dus, een aanrecht met opgeschilderde pitten, kastjes, serviesgoed (bordjes van eierdoos-onderkanten en bekers van omgekeerde eierdoos-puntjes), een TV (lucifersdoosje op eierdoos) met verwisselbare beelden (geprinte fotootjes van de Teletubbies, Bassie en Adriaan en de Tour de France), schilderijen aan de muur (foto's van kinderen zelf met een lijstje er omheen geschilderd), gordijnen, behang, linnengoed (handdoeken in de badkamer, een dekbedje en kussen op het bed, kussentjes in de stoelen), een voordeur met een uitklikbaar raampje, ramen met glanspapier erachter, luiken ervoor, buitenom bakstenen en gras/bloemen geschilderd, bovenop het deksel dakpanpapier met natuurlijk lichtkoepels van glanspapier, echte vloerbedekking (en zeil in de badkamer). En dat allemaal in tweevoud, elk met eigen variaties en kleuren.
Ik deed het allemaal 's nachts, ik denk dat ik een week lang elke nacht van 10 tot 4 bezig was zo'n beetje.
Totaal knettergek. Maar ik kon er niet meer mee stoppen.
Op het moment dat de dozen ingeleverd moesten worden bij het sinterklaasfeest was ik vreselijk zenuwachtig.
Uiteindelijk kwam ik met de ingepakte dozen aan bij de bomvolle loeidrukke BSO, en de dozen werden op een stapel gezet. Iedereen stortte zich aan de borrel en de hapjes en dergelijke. Aan het uitpakken van de kadootjes kwamen we niet meer toe. Dus ieder kind kreeg zijn nog ingepakte doos nog mee naar huis, en pak het thuis maar uit.
Mijn jongens hebben er een minuut of tien gefascineerd naar staan kijken, en schoven de doos toen weer terzijde.
Nooit heeft er meer iemand naar omgekeken Ze staan nu nog volkomen intact en niet-mee-gespeeld ergens op zolder.
Tja, jongens spelen natuurlijk ook niet met poppen
Margje
PS Mijn hoop is gevestigd op een toekomstige kleindochter met dezelfde kneuterigheidstic als haar oma.

Tango
10-11-2009 om 12:47
Pfff
Moet er niet aan denken om een surprise voor Tangozoon in elkaar te gaan knutselen. Het is al druk genoeg tijdens die sinterklaastijd. Tangodochter moet hier voor het eerst een surprise maken, zit nu in groep 5, dus daar zal ook wel een hoop tijd in gaan zitten, maar dat vind ik dan wel weer leuk.
Hier gaat het overigens heel anders dan wat ik in bovenstaande berichten lees. We hebben een evenementencommissie die de kadootjes bestelt (daar zit ik dus ook in) en vervolgens ook inpakt. Alle kadootjes gaan per klas in een zak en worden op 4 december als de Sint komt uitgepakt. Ook de schoenkadootjes pakken we in. Er worden dus verder geen ouders mee 'lastig gevallen'. Behalve de ouders die dus zelf aanbieden te helpen om kadootjes in te pakken. Meestal zijn die er genoeg en zoveel werk is het ook weer niet, die kadootjes inpakken. Het is namelijk maar een kleine school met in totaal zo'n 160 leerlingen.

dirksmama
11-11-2009 om 12:59
Alleen maar de surprise?
Dat valt toch mee?
42 jaar geleden moest mijn moeder hele poppenjurkjes breien en knuffels in elkaar naaien. En de vaders moesten naar school komen om voor de jongens houten auto's, hijskranen en pakhuizen te figuurzagen en timmeren.
Maar goed, die pop met gebreide jurk heb ik NOG STEEDS...

Caroro
11-11-2009 om 13:03
Helaas ook hier
op een openbare, 'gewone', basisschool. T/m groep 4! Ik heb nu 2 kinderen in die categorie op school zitten, dus ik mag er 2 maken( Manlief kan nog geen rondje knippen zonder dat het eruit ziet als een driehoek, dus die wil ik dat helemaal niet aandoen. Scenario:
OC heeft kadootjes gekocht, identieke voor alle jongens dan wel meisjes van elke groep. En de juffen hebben 2 voorbeeldsurprises gemaakt, verschillende voor de jongens en de meisjes. En die mag je dan gaan namaken, zittend op een kleuterstoeltje - pffffff
'Gelukkig' mag ik dit jaar ook voor oudste, inmiddels groep 3, aan de slag, dus ik ga maar in zijn klas zitten - die stoelen zijn toch wat hoger- en neem de spullen voor jongste in groep 1/2 maar mee naar huis om thuis te knutselen. Maar ja, hoe krijg je dat ongezien weer op school?
Caroro

EsmeePF
11-11-2009 om 13:21
Hier niet
Hier krijgen de kinderen wel cadeautjes van de Sint, en de ouders mogen meehelpen met deze in te pakken maar er worden geen suprises gemaakt voor de onderbouw. En als ik eerlijk ben vind ik dat wel jammer!
Toen ik zelf in de onderbouw zat kregen we ieder jaar een suprise, allemaal iets anders, maar net wat je vader of moeder voor je gemaakt had. Ik was bijvoorbeeld helemaal gek van Madonna en in groep 4 kreeg ik dan ook een van dozen gemaakte Madonna (compleet met moedervlek boven haar lip). Oke, ik wist niet dat mijn moeder daar voor had moeten knutselen, dus in dat opzicht had ze niet veel eer van het werk, maar ik was er wel reuze blij mee.
Ik had dan ook gehoopt dat ze hier op school wel in zouden voeren, maar er is toch vanaf gezien... Nou ja, nu wordt het dus een avondje inpakken

tsjor
11-11-2009 om 16:25
Echt nooit
Mijn moeder niet met haar vijf kinderen (dan praat ik overeen periode vanaf 45 jaar geleden), ik niet, mijn zus niet, mijn broer iet, echt helemaal allemaal nooit en niet. Gelukkig. Het is dus NIET normaal. Ik geloof dat ik alleen bij de jongste op een voorbereid lijstje iets aan mocht strepen wat ze graag wilde. Sinterklaas kwam en gaf het haar! Wellicht dat ik daarom zo lang ben blijven geloven. (de ouderbijdrage etc. etc. heb ik wel begrepen hoor)
Tsjor

Geerke
12-11-2009 om 12:58
Vroeger
Mijn ouders deden dat ook vroeger, nu hoor ik het nooit meer ergens.

MarSy
12-11-2009 om 20:17
Vroeger..
Zat ik op een motessori school en ik weet nog goed dat de kinderen in de bovenbouw (groep 678) surprises maakte voor de onderbouw. Wij maakten dus de surprises naast ons eigen lootje.
Volgens mij waren de lootjes vanaf groep 5, dus daaronder kregen een surprise van een ander kind op school. Ik weet niet meer hoe het precies ging, volgens mij hadden we knutselmiddag op school en maakten wij allemaal een surprise, de juf van de betreffende klas deed er een cadeautje in. Het kan ook zo zijn dat het op vrijdagmiddag gebeurde omdat dan t/m groep 4 vrij was.
Misschien een idee om in te voeren?
groetjes

syboor
13-11-2009 om 22:23
één grote surprise voor de hele klas
Op de school waar ik (als kind) zat, werd er in de onderbouw één grote surprise voor de hele klas gemaakt. Daar zaten dan alle kadootjes voor de hele klas is.
Er was een knutselavond waar die surprises met/door de ouders gemaakt werden. Maar er werd niet verwacht dat iedereen kwam; een paar ouders per klas was al genoeg. En alle kinderen kregen hetzelfde kadootje in dezelfde verpakking, ongeacht de inspanningen of knutselcompetenties van de ouders.

Vic
16-11-2009 om 09:29
Update
Ik zat vorige week klaar om heel assertief de directrice te gaan bellen. Vooraf nog even de brief van school doorgelezen en toen viel mijn oog op het strookje onderaan de brief. Als je niet kunt op de knutselavond mag je de surprise ook thuis maken. Hmm dat is nog niet ideaal, maar in ieder geval een stuk minder stressvol. Vanmorgen heb ik nog even bij een andere ouder gepolst of dit nu de normale gang van zaken was hier op school (nog nooit een kleuterjaar meegemaakt hier). De ouder die ik sprak zei dat het inderdaad gewoonte was en dat sommige ouders het héél erg leuk vonden. Nou lekker dan, dan kan ik er niet meer onderuit. En dat terwijl aan het scheef afgeknipte antwoordstrookje toch al te zien is dat mijn talenten niet op knutselgebied liggen ;-(

IngridT
16-11-2009 om 10:54
Lol vic...
'En dat terwijl aan het scheef afgeknipte antwoordstrookje toch al te zien is dat mijn talenten niet op knutselgebied liggen ;-('
Ahum. ik ben nog erger dan jij.
Ik SCHEUR de strookjes er altijd af.
hahaha!
Gelukkig knutselen ze hier pas vanaf gr 5 hun eigen surprises (en dat ik daar dan nog vaak bij moet helpen vind ik al erg genoeg. Ik heb zo'n hekel aan knutselen...en alle kinderen hebben mijn genen wat dat betreft)

Vic
16-11-2009 om 11:28
Dat rottige strookje
Ik had het eerst omgevouwen om af te scheuren. Dat ging verkeerd. Vervolgens wilde ik heel netjes over het lijntje knippen, ga ik zo die vouw in. Dus ik bijsturen, ging het scheef de andere kant op. Ik had er natuurlijk gewoon een golflijntje van kunnen knippen, dan zou het lijken of het bewust gedaan is

picobello
16-11-2009 om 15:43
Surprise?
daar hebben ze hier op school ( wallonie) nog nooit van gehoord volgens mij.
De kleuters krijgen nooit een kado voor zichzelf maar altijd speelgoed oid voor de hele klas.Ze krijgen wel altijd een zak met snoep/manderijnen/ drinken ect en de ouders zijn uitgenodigd om er bij te zijn en er is dan koffie, taart, pannekoeken ect. Je mag als ouder dan iets bakken,maar is zeker geen verplichting.
Bij de oudere kinderen is het eigenlijk het zelfde, er is een collectief kado, vorig jaar toegangskaartjes voor het circus, en een zak snoepgoed.
Geen discussie over het kadootje is niet leuk en geen werk voor de ouders.

Vic
17-11-2009 om 15:46
En nog een update
Ik ben er mooi vanaf gekomen Even een balletje opgegooid bij mijn dochters vader of hij het misschien leuk vond om te gaan knutselen. Totaal onverwacht vond hij dat wel een goede aanleiding om ook eens iets op school te doen. Nu kan ik geen invloed meer uitoefenen op het uiteindelijke resultaat, maar er zullen vast wel wat creatieve moeders en juffen aanwezig zijn om hem te helpen indien nodig.

Nasha 1st
17-11-2009 om 16:20
Vic
ja, tuurlijk is pa meteen enthousiast, een hele avond tussen moeders en juffen woehahahahahaha, daar zou die van mij ook geen nee tegen zeggen!! Zeker bij de juf van de tweeling....die etaleert de boel nogal eens namelijk

joos
17-11-2009 om 17:35
Nou nasha
daar zou mijn man nou juist nee tegen zeggen! Tegen een avond tussen moeders en juffen dan, niet tegen het etaleren