Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hanne.

Hanne.

21-10-2014 om 09:49

Slecht in spelling. Dyslexie of???

Wie denkt even met mee.

Kind 8 jr, groep 5 doet het op school prima, met uitzondering van spelling. En dan bedoel ik lezen Avi M6, cito rekenen en begrijpend lezen consequent A scores maar cito spelling consequent een D of E score.

Er is duidelijk waar het in de spelling niet goed gaat. We zijn een jaar geleden zowel thuis als op school als extern begonnen met extra aandacht/begeleiding voor de spelling. Helaas is er geen verbetering zichtbaar. Kind kan de regels prima vertellen en als we er samen voor gaan zitten ook toepassen, maar alleen lukt het niet.

Wie denkt met ons mee? School denkt aan dyslexie, maar zijn er wellicht ook andere opties of dingen die we nog kunnen proberen.

Barvaux

Barvaux

21-10-2014 om 10:05

tja

Als je al hulp gezocht hebt en er is niets zichtbaar dan kun je dus in het 'geen goed onderwijs' wegstrepen als het goed is. In mijn ogen is de volgende stap: dyslexieonderzoek. Heeft degene waar hij kwam voor hulp (extern) niet het idee dat het dyslexie is omdat je alleen zegt dat het school is? In het geval van mijn zoon hield school vol dat het geen dyslexie was en zei die persoon extern dat al na een aantal 'trainingsuren'.

Er is een vorm van dyslexie met alleen spellingsproblemen waarbij men toch wel goed leest.

Hanne.

Hanne.

21-10-2014 om 10:57

externe

De externe partij waar we geweest zijn is een logopedist aangezien het idee was dat kind fouten in de uitspraak ook op papier zette.

Deze heeft eea in de uitspraak kunnen verbeteren, maar dat had geen effect op de spelling. Logopedist had niet direct het idee dat het dyslexie was (al weet ik dat een logopedist daar geen diagnose over kan stellen). Maar helaas kwam de logopedist ook niet met een idee wat het wel zou kunnen zijn (of beter, hoe het probleem op te lossen).

Forum zorgkinderen, moeite met s/z woorden

Jullie logodepist behandelde de uitspraak. Niet alle logopedisten zijn gespecialiseerd in dyslexie.

@Hanne, de tips in het draadje moeite met s/z woorden kan jou ook helpen. Als de school ook denkt aan dyslexie, kunnen ze in ieder geval al opstarten met een trainingsprogramma zodat gedocumenteerd is, welk kleine verbetering is waargenomen. Ze zullen dus pdo toetsen afnemen. Deze periodieke didactische onderzoeken worden door school afgenomen om te onderzoeken wat de progressie is op een bepaald vlak. Zo nemen ze de klepeltoets en de drieminutentest en de onzinwoordentoets af om de klank-letter combinatie te volgen en een spellingstest om die ontwikkeling te registreren.

Maar alleen onderzoek door een specialist kan uitwijzen of er iets anders speelt dan dyslexie. Als je denkt aan dyfasie , zal een orthopedagoog hier uitsluitsel over kunnen geven.

Hanne.

Hanne.

21-10-2014 om 13:08

bedankt voor de tip

Bedankt voor de tip van het draadje. Ik had het al gezien.

Zo te zien hebben we alle gebuikelijke opties al geprobeerd. School is inderdaad al bezig met dossier opbouw. Pdo voor spelling is eind vorig jaar voor het eerst afgenomen (leverde een spellings achterstand van 10 maanden op ondanks dat er al een half jaar extra aandacht voor was).

Het dyslexie diagnose traject zal denk ik binnenkort ook wel ingezet worden. Ik blijf mijn ogen en oren open houden voor evt andere opties. Persoonlijk heb ik nl het idee dat er (ook?) iets anders speelt. Het lijkt wel of kind dingen anders 'hoort' dan anderen. Zo worden bijvoegelijk naamwoorden standaard van een 'n' voorzien (grote => groten) en worden losse woorden tot één gemaakt (ik ben er => ik bender) en missen er letters in woorden (taart => taat). Het gehoor is overigens goed

Barvaux

Barvaux

21-10-2014 om 13:47

hmm

Mijn zoon was dus wel bij een logopedist speciaal voor spellingsproblemen. Ik zou daar dan nu eerst naar toe gaan.

Oor en oog test

Leg dit voor aan de huisarts en vraag om een uitgebreid gehoortest en een uitgebreid oogonderzoek bij de kno-arts, (vaak lange wachttijd voor een bezoek aan de kno). Voor een dyslexieonderzoek worden sowieso oog- en oortesten gedaan om uit te sluiten dat dit meespeelt.
Bij de oortesten doen ze druppels in de ogen zodat de pupillen verwijd worden. Daar worden kinderen wel eens een beetje draaierig van, zoveel licht in het oog.

Heeft je zoon soms een korte tongriem? Dat kan van invloed zijn op het uitspreken van woorden. Alleen had dat de logopedist ook wel moeten opvallen.
Maar als de r in taart niet wordt uitgesproken, neemt hij of de tijd er niet voor omdat zijn gedachten al verder zijn dan wat hij wilt zeggen of een te korte tongriem bemoeilijkt dit eenvoudig.

Wanneer er sprake is van al verder zijn met de gedachten in zijn hoofd, is een intelligentie test geen overbodige luxe! Trouwens, deze dient ook afgenomen te worden voorafgaande aan bij een dyslexie onderzoek.

Maak dus snel wat afspraken bij de kno. Ondertussen is school bezig met de pdo's en jullie kunnen via een IWAL of een RID of een orthopedegoog/psycholoog, een wiscII test afnemen en een dyslexiescreening voordat je overgaat op dyslexiebegeleiding.

creabea

creabea

21-10-2014 om 15:11

zo raar is dat toch niet?

nouja, dat van 'groten' ipv 'grote' dat deden mijn kinderen alleen toen ze wat jonger waren, tot de kleutertijd ongeveer. Ook voornamen als Joppe, Nienke en Anne werden 'Joppen' en 'Nienken' en 'Annen'.

Maar bij kinderen van 8 hoor je nog heel vaak dat ze woorden anders uitspreken volgens mij. Of je komt erachter dat ze iets verkeerd verstaan hebben als ze leren schrijven Fjaardag, zwemprevet, tatsjon (ipv station), verwilliger (ipv vrijwilliger), arregeloog (archeoloog) en weet ik veel wat ik hier allemaal voorbij heb horen bij (mijn eigen) kinderen die hier over de vloer komen. Ik kan me van mezelf ook nog wel herinneren dat ik sommige woorden pas echt goed leerde toen ik ze kon lezen en schrijven.

Hanne,

Zit het in de familie?

Hanne.

Hanne.

21-10-2014 om 16:24

Nee

Nee het zit niet in de familie.

Al moet ik zeggen dat oudste ook moeite had met spelling. Maar die liep in een half jaar de achterstand fluitend in en dat gaat nogsteeds goed. Ik heb in eerste instantie dus ook gedacht dat school met een methode werkte die gewoon niet bij mijn kinderen paste

En dat een kind niet alle woorden kent en ze (dus) fout schrijft is op zich ook niet raar. Maar het gaat op te veel punten mis. Het totaalplaatje is dus wel redden om verder te kijken.

Tango

Tango

21-10-2014 om 22:42

Klinkt wel als dyslexie

Hier een zoon met dyslexie, zowel bij lezen als spelling. Wat je schrijft over groten en schrijven wat je (verkeerd) hoort doet zoon hier ook. Hij kan bijv. sreeuwen schrijven in plaats van schreeuwen of grapug in plaats van grappig.
Wij zitten nog volop in het dyslexie-traject. Sommige regels pakt hij snel op, andere zijn echt moeilijk.
Ik zou zeker in die richting gaan kijken.

Fonetisch spellen

Bij ons was de aanwijzing voor dyslexie dat woorden fonetisch werden gespeld. Diagnose duurde lang, totdat we er door een test achterkwamen dat mijn dochter bepaalde woorden gokte. Zo las ze brandweerslang ipv brandweerman bijvoorbeeld.

Het consequent verdraaien van de f en de v is er ook zo eentje

Door dat testje kwamen wij er ook achter dat ze teksten soms dus maar half begreep, hetgeen nogal van invloed was op haar cijfers.

Wij werden erg blij van expertise buiten school, die samen met school mijn dochter begeleidde.

guera

guera

23-10-2014 om 20:20

herkenbaar

Hier ook dochter gr 5. Leest avi m6. Rekenen ok. Begrijpend lezen heel goed. Spelling drama. Volgens leerkracht is dit nu nog heel normaal. Ze worden nu overstelpt met regels. Het is herhalen herhalen herhalen en lezen lezen lezen en dan gaan de kwartjes vallen. Ik hou het wel in de gaten maar ik zie dat ze de regels kent maar in snelheid vaak niet toepast. Vorig jaar hoorde ze wel slecht en ook zij zegt sommige woorden vreemd bv angders ipv anders. Ik heb ook weleens gehoord van dysorthografie. Dat is puur de spelling die achter blijft terwijl lezen wel goed gaat. Maar dochter kent juist wel de regels en kan ze ook toepassen.....

Hanne.

Hanne.

29-12-2014 om 13:16

update

Even een update. Na een jaar aanmodderen waarbij er geen vooruitgang was en nadat school bleef hameren dat het dyslexie was en daar overal tekenen voor zag ("klokkijken gaat ook lastig, hoort bij het beeld ") komt er nu schot in de zaak te zitten.

Sinds augustus is de achterstand volgens het pdo teruggelopen van 10 naar 4 maanden! Kortom. Kind heeft een reuze stap gemaakt. En dat heeft ook het zelfvertrouwen goed gedaan! We blijven extra begeleiding bieden, maar gaan verder geen dyslexie traject in.

En het klokkijken is ook helemaal goed gekomen. Gaat bijna foutloos.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.