Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-12-2019 om 18:44

Slecht in spelling en het VWO

Onze jongste zit nu in groep 7. Is getest HB(142), scoort bij de cito’s op alle onderdelen 1+, behalve op spelling. Dat blijft ondanks bijles best hopeloos, een mooie IV meestal😁
Dyslexieonderzoek ed zijn al geweest. Da’s een heel verhaal, maar het komt er kort gezegd op neer dat er niet voldoende grond is voor een verklaring. Logopedist heeft hem gescreend en zegt dat ze hem er wel uitpikken op het VO. Hij oefent nu dus braaf door en we hopen voor hem dat het kwartje ooit gaat vallen.

Nav het voorlopige advies wat binnenkort gaat komen; is het VWO voor een slechte speller te doen? Als ik zie wat mijn dochter in VWO6 te verstouwen krijgt vraag ik me dat af. Zoveel woordjes moeten leren, al die verslagen etc. moeten maken.

Ik verwacht een VWO advies, maar vraag me dus af of dit in de praktijk dan ook te doen is?

V@@s

V@@s

01-12-2019 om 19:02

ja dat kan

Zeker als de rest gewoon op niveau is. Die dyslexieverklaring zou op den duur wel handig zijn, maar dan heb je een tester nodig die bereid is om zijn leesvaardigheid af te zetten tegenover zijn IQ i.p.v. te vergelijken met zijn leeftijdsgenoten.

Overigens is vrijstelling voor de tweede vreemde taal ook mogelijk zonder dyslexieverklaring.

Paasei

Paasei

01-12-2019 om 19:13

Hier ook zo een

Op de basisschool waren rekenen en aardrijkskunde e.d. zijn favoriete vakken. Alles op A niveau. Spelling daarintegen was belazerd. Haalde telkens zijn algemene score onderuit. En dat terwijl Engels (in groep 7/8) wel goed ging... vreemd genoeg. Gelukkig had de juf van groep 8 vertrouwen in hem en hij kreeg VWO plus advies. Technasium pastte het beste bij zijn exacte kant.
Hij was al ingeschreven toen de uitslag van de Cito kwam; te weinig punten voor VWO Technasium.. en weer puur op spelling! Juf heeft gepraat als Brugman en hij mocht toch starten.

Lang verhaal kort; die VWO heeft hij zonder problemen gedaan. Spelling en ontleden is dan gewoon minder belangrijk. En de spelchecker op de computer kan veel opvangen... Begrijpend lezen wordt belangrijker en dat kon hij wel. Hij heeft zijn eindexamen glansrijk gehaald en studeert nu aan de TU.

Ik moet overigens nog steeds huilen als ik berichtjes van hem ontvang of zijn mails lees.. hopeloos.. Inmiddels corrigeert zijn verkering zijn officiele mails.... Hij lijkt trouwens beter in Engels dat in Nederlands.. niet zo gek ook; hij leest eigenlijk alleen Engelse boeken en zijn studie is in het Engels. Ik denk dat zijn Nederlands erop vooruit zou gaan als hij meer boeken in het NL zou lezen.

Kortom; ik zou me geen zorgen maken. Als jullie en juf/meester er vertrouwen in hebben dat hij op de VWO past, dan is dat ook zo.

Tine Winkel

Tine Winkel

01-12-2019 om 21:25

V@@s

Hoe doe je dat dan, die vrijstelling 2e taal als er geen dyslexie verklaring is? Daar willen ze bij mijn dochter op school echt niet aan....

V@@s

V@@s

01-12-2019 om 21:34

dan moeten ze bij jou op school de wet maar eens lezen

maar er zijn inderdaad scholen die vinden dat ze boven de wet staan. Helaas.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005946/2019-01-01

en zie vooral de brief van de minister:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2014/02/17/kamerbrief-over-ontheffing-tweede-moderne-vreemde-taal-atheneum

Maar er zijn inderdaad scholen die leerlingen liever laten afstromen naar de havo dan dat ze deze wettelijke mogelijkheid gebruiken. Overigens is het niet altijd onwil, er zijn ook genoeg scholen die het gewoon niet weten, erg genoeg. Zo lang is het inrichtingsbesluit niet, je zou kunnen verwachten dat elke school wel iemand heeft die in staat is om dat te lezen en te begrijpen (zeker op VWO niveau).

Yura

Yura

02-12-2019 om 21:13

Bijles

VWO kan echt wel hoor, misschien kun je wat bijspijkeren nog. Mijn zoon was ook slecht in spelling. Een C, waar hij overal A's had. Hij is inmiddels 21, dus het is al even geleden. Onze school vertelde de cito-scores niet. Inmiddels was ik erachter dat ik daarnaar mocht vragen en heb dat gedaan. Gelukkig maar, wat op zijn rapport was alles goed. Dat was ook in groep 7, de meester was het totaal niet opgevallen, dus ik ben naar een particuliere remedial teacher gegaan. Begin groep 8 kon hij daar terecht. Hij bleek ruim 2 jaar achterstand te hebben op spelling. Dingen als een dubbele medeklinker na een korte klinker had hij nog nooit van gehoord om over d'tjes en t'tjes maar te zwijgen. We zijn er 8 weken lang heen gegaan en hij moest thuis ook wat huiswerk doen. Daarna was het redelijk. Zijn eerstvolgende cito-toets haalde hij een B op spelling. Opvallend, want dat had hij zijn hele school carriere nog nooit gehad. De meester is niks opgevallen.
Hij haalde een eindcito van 544, voornamelijk vanwege dat zijn spelling zwak was en ging naar havo/vwo, de rest zat hoog. Op de screening in de brugklas viel hij op voor zijn spelling, bij een tweede poging was hij net goed genoeg om niet voor dyslectie getest te hoeven worden. Gelukkig heeft hij goed Nederlands gehad op de middelbare school, want toen hij van school af kwam kon hij wel goed schrijven. Hij is nu derdejaars aan de universiteit en ik moet zeggen dat zijn essays nagenoeg foutloos zijn (ik kijk ze altijd na).
Achteraf denk ik dat hij het op de basisschool gewoon niet goed aangeleerd heeft, maar doordat hij een braaf en stil jochie was met niet echte leerproblemen, dat gewoon niet opgevallen is. Zou zonde zijn als hij om die reden niet naar het vwo had gekund. Als wij de bijlessen niet geregeld hadden zou dat inderdaad gebeurd zijn, dan had hij niet hoog genoeg voor havo/vwo gehad. Toen was de eindcito nog leidend.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-12-2019 om 22:29

Bijles

Hij krijgt bijles. Maar voor nu lijkt het erop dat hij vooral de weetwoorden (ei/ij, ou/au, ch/g) niet in zijn systeem krijgt.
De spellingsregels kent hij wel, hij past ze alleen niet toe. En hij frommelt overal n-etjes tussen. ‘De mooien trijn’
Gek genoeg kan hij best leuke verhaaltjes op papier krijgen, alleen de spelling is echt tenenkrommend.

Dat zijn echt niet allemaal weetwoorden

Voor ch/g zijn er echt maar heel weinig weetwoorden (pech, ach, och, zich, lachen, kuchen, pochen). Het overgrote deel is toch echt regelwoorden: /sg/ schrijf je altijd met 'sch', /gt/ na een korte klank schrijf je altijd met 'cht' behalve als de /t/ klank een werkwoordsvervoeging is. Als de /gt/ klank ook in de stam zit, dan schrijf je 'cht', als er alleen een /g/ klank in de stam zit, dan is het 'gt' (tegenwoordige tijd) of 'gd' (voltooid deelwoord), met 3 uitzonderingen (lachen, kuchen, pochen).

Bij ei/ij helpt het heel erg om te weten welke woorden je moet leren: leer alleen de niet-werkwoorden met een 'ei' en de zwakke werkwoorden met een 'ij'. De meeste niet-werkwoorden hebben namelijk een 'ij' dus die hoef je niet te leren, ALLE sterke werkwoorden hebben een 'ij', en verreweg de meeste zwakke werkwoorden hebben een 'ei'.

Bij au/ou is het handig om de 'au' woorden te leren, want de meeste woorden hebben een 'ou'.

De regels worden doorgaans niet zo aangeleerd, omdat ei/ij, ou/au en ch/g al in groep 4 begint, lang voordat de kinderen toe zijn aan werkwoordsvervoeging. Maar met een ouder kind is dit wel de moeite waard om het wel zo uitgebreid te doen.

Zelfs als je kind de sterke werkwoorden niet kent, als hij verder wel werkwoorden kan herkennen en vervoegen dan zou ik gewoon die sterke werkwoorden meteen samen met de spelling en betekenis aanleren. Hoe meer je aan elkaar koppelt, hoe beter het beklijft:

"leiden - leidde - geleid. Heeft te making met leiding geven en leiderschap. Is een zwak werkwoord dus heeft een korte ei."
"lijden - leed - geleden. Heeft te maken met leed, lijdzaam, Jezus. Is een sterk werkwoord dus heeft een lange ij."

(Zo'n concreet voorbeeld herhalen beklijft ook beter dan de regel herhalen.)

Enna M.

Enna M.

03-12-2019 om 12:33

hier ook slechte speller op vwo

.... en die is blijven zitten afgelopen jaar op de talen, en doet nu 2vwo voor de tweede keer. Onlangs heeft hij een spellingdictee gedaan (door school geregeld) om te controleren op dyslexie. Daar kwam niet zoveel uit, hij las bovengemiddeld en spelt gemiddeld... de conclusie van de tester was dat hij niet slecht genoeg scoorde en het zou kunnen dat hij compenseert met zijn intelligentie. Op de basisschool scoorde deze zoon trouwens altijd C's voor spelling en zat nog lager voor tempolezen, meestal lage D. De rest was bij hem altijd A/A+ , ook begrijpend lezen.
Nu hij is blijven zitten gaat het wel een stuk beter met zijn talen. Hij had er vorig jaar ook niet zoveel voor gedaan (nooit leren leren) en vindt er niks aan. We gaan het zien.

Mijn andere kind zit in groep 7 en die is ronduit slecht in spelling en ook in lezen, lage D's en helaas is begrijpend lezen ook niet zo goed. Maar zijn denkniveau is wel hoog, dus waarschijnlijk is die score voor BL laag omdat hij de tekst niet goed leest en de essentie mist. Deze zoon leest heel erg radend. De school denkt dat hij best dyslexie zou kunnen hebben (krijgt ook leesondersteuning) maar hij scoort te laag om officieel voor een diagnose in aanmerking te komen, waarschijnlijk net zoiets als jouw zoon.

Mijn kinderen zouden dus beide een vorm van dyslexie kunnen hebben. Ik ben me nog aan het beraden of we de kinderen zouden laten testen. Op de basisschool heb je daar nog niet zoveel aan, maar op het vo krijg je wel compensatie bij toetsen, extra tijd, spellingsfouten worden minder zwaar meegerekend etc.
Ik sta er wel een beetje dubbel in moet ik zeggen. Zelf denk ik dat het slechte taalonderwijs (het is echt slecht daarmee gesteld in Nederland) bijdraagt aan de verminderde prestaties van de kinderen - hebben ze wel echt dyslexie - en waar ik een beetje bang voor ben is dat een stempel ervoor zou kunnen zorgen dat de kinderen minder goed gaan lezen doordat er minder van ze verwacht wordt en ze minder oefening krijgen. Kinderen die op de basisschool al worden gediagnostiseerd met dyslexie, mogen bijvoorbeeld veel opdrachten op de computer maken die ze voorleest ipv dat ze zelf de opgaven lezen.

Pirata

Pirata

03-12-2019 om 14:55

Enna

Je hebt juist wel iets aan testen op de basisschool.
Want als er ernstige dyslexie uitkomt, dan kun je begeleiding krijgen (extern) en wordt dat vergoed.
Mijn eigen dyslectische zoon kan nu dus opeens wel lezen (spellen nog wat minder). Haalde eerst D of E op de lees-toetsen en C/D op BGL.. Hij nadert nu VWO-niveau qua leesvaardigheid, na intensieve begeleiding.
Je kunt die begeleiding dus ook krijgen nadat je zèlf hebt laten testen door een gerenommeerd bureau.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-12-2019 om 15:08

Pirata

Volgens mij is dat dus niet zo. Dat je vergoede begeleiding krijgt als je uit eigen zak een verklaring regelt.
Misschien dat dat per gemeente verschilt ofzo?

Pirata

Pirata

03-12-2019 om 17:15

Ben niet zeker

Ik heb een jongen gezien bij wie het zo ging.
Wat ik kan vinden, duidt er op dat ouders ook zelf mogen aanmelden, maar dat er dan alsnog ewn rapport vanuit school wordt verwacht.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-12-2019 om 19:35

Juist

Het punt bij deze kinderen is dat ze net boven de grens van vergoed onderzoek vallen. 3x achter elkaar een V op cito denk ik. En dat dan niet alleen voor spelling, maar ook voor BL en ik denk ook voor technisch lezen.

In ons geval is dat dus dan een rapportje waarop staat dat alleen spelling niet op het te verwachten niveau is.

Zoon heeft wel hulp gehad van een logopedist die ook dyslexiebegeleider is. Ik had van iemand anders gehoord dat hij niet zo moeilijk deed, dus onder het mom van hakkelend lezen (deed zoon ook) ben ik daar binnen gekomen. Maar van de gemeente hoef ik niets te verwachten. Vindt ik trouwens ook begrijpelijk hoor.

Pirata

Pirata

03-12-2019 om 20:36

wat ons is verteld

is dat je inderdaad een aantal keer een V moeten hebben gescoord op de taal-onderdelen in het leerlingenvolgsysteem van Cito, om in aanmerking te komen voor een vergoed onderzoek. Anders moet je het zelf betalen. Onze zoon scoort niet slecht genoeg voor zo'n dyslexieverklaring en de basisschool zegt dat het voordat je naar het voortgezet onderwijs gaat ook nog niet nodig is. Sterker nog, als je het zelf moet bekostigen raden ze aan om te wachten tot halverwege groep 8 omdat de verklaring maar beperkt houdbaar is. Onze school biedt kinderen uit zichzelf al extra ondersteuning aan als ze minder goed meekomen met lezen en spelling... wat er best veel zijn in de klas van onze zoon naar het schijnt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-12-2019 om 21:03

Huh

Vziw is de dyslexie-verklaring eeuwig houdbaar. Je komt daar ook niet meer vanaf. Voor de orthopedagoge waar zoon kwam óók een reden om geen dyslexie-verklaring af te geven. Ze vond m te jong en gezien zijn intelligentie (hij is hb) zou hij zichzelf veel aan kunnen leren. Zij wilde hem niet zo jong al beperken, want volgens haar zijn of waren er een aantal opleidingen waar dyslecten niet worden toegelaten.

Hetgeen wat twee jaar houdbaar is is de Wisc-test. Iig de wisc3. Die is hier inmiddels inderdaad verlopen.

Pirata

Pirata

04-12-2019 om 08:52

Ja houdbaar

Ja die verklaring blijft geldig.
Overigens, ik doelde op vergoede *begeleiding* en niet op een vergoede dyslexietest. Maar volgens mij is die vergoede begeleiding er maar tm groep 8. En dat is niet hetzelfde als extra ondersteuning met lezen en spellen. Dat laatste heeft zoon jarenlang gehad op school, maar dat werkt dus nauwelijks voor een zware dyslect. Daar heb je een speciale methode voor nodig.

Ja hoor

Zoon is 18 en zit in 6 gymnasium. Precies zoals je kind is hij HB en net aan geen dyslect. Makkelijk is het niet altijd geweest maar hij compenseert en heeft het geluk gehad dat hij docenten had die verder keken dan de d en de t...
Succes
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.