Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-02-2019 om 19:49

Slecht kunnen spellen, tips?

Onze jongste van net 10 is getest hb. Op school loopt hij op alles voor, behalve voor spelling. Daar is hij gewoon niet goed in.

Hij heeft twee jaar geleden een dyslectie-pnderzoek gehad, daar bleek hij dus hoogbegaafd (iq 142). Vorig jaar heeft een logopedist hem gescreend en eigelijk komt het er bij beide onderzoeken op neer dat hij ‘het net niet’ heeft. En dat hij een hoop zou moeten kunnen compenseren.

Begin deze maand zijn wij erachter gekomen dat hij al zijn hele leven verziend is. Hij heeft nu een bril met sterkte +3,50. Niet mis dus. Er ging ook een wereld voor hem open zeg maar. Heel erg.

Net voordat hij zijn bril kreeg heeft hij de spellingcito nog gemaakt. Dit was weer een IV. De rest was uitstekend gemaakt.

En nu vragen wij ( en de juf) ons af in hoeverre zijn slechte zicht effect kan hebben gehad op die beroerde spelling van hem. Ik heb me dan ook voorgenomen om in de periode tot de volgende cito even goed met hem te gaan oefenen. En dan vanaf het begin. Want bijvoorbeeld de afspraak molen-mollen doet hij gewoon steeds fout. (blijft bijzonder dat hij dinonamen wel foutloos schrijft)

Heeft iemand van jullie tips voor een online oefenprogramma? Of een andere tip?

Flavia

Flavia

06-02-2019 om 20:06

Taal met blokjes

Dochter hier heeft gewoon het spellingsonderwijs in groep 3 en 4 gemist en dat steeds maar zelf gegokt.
Ook een dyslectie onderzoek gehad en daar kwam een vermoeden uit. Bij de RT juf bleek dat het niet te zijn maar gewoon een gebrek aan onderwijs.

De RT juf gebruikte de methode taal in blokjes. Zij heeft dochter de spellingsregels via deze methode uitgelegd. De blik van dochter zal ik nooit vergeten. OOOOO, bedoelen ze dat, dat snap ik wel. En daarna is het niet meer fout gegaan.

www.taalinblokjes.nl

Op school testen?

Geen idee hoe ze dat gedaan hebben, maar op de basisschool heeft de juf in groep 7 dochter getest op achterstanden. Hiaten in haar kennis. Daar kregen we huiswerk voor mee naar huis dat we samen op de computer hebben gemaakt.

http://www.blijfwijs.nl/taallezen/35/423/zoobookoo-grammatica
Om er zelf ook meer tekst bij te hebben en als naslagwerk hebben we hier gebruik gemaakt van de zoobookoo. Ook voor rekenen, aardrijkskunde, verkeersborden e.e.

Ook handig op je werk.

Triva

Triva

06-02-2019 om 21:42

Idd

Taal in blokjes, hij is slim genoeg om de regels te snappen als hij ze uitgelegd krijgt of is het toch dyslexie wat veroemd wordt door zijn Iq?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-02-2019 om 21:59

Triva

Dat is dus nu de vraag. De logopedist zei dat hij er vanzelf wel op het vo wordt uitgepikt. Hij valt echt alleen uit op spelling, begrijpend lezen doet hij uitzonderlijk goed. Maar al die onderzoeken zijn dus gedaan terwijl hij niet goed zag.

Vandaar dus dat ik nu heb bedacht het leren spellen overnieuw te doen. Al heb ik niet het idee dat hij de regels niet snapt, hij schrijft vaak gewoon fonetisch op.

Het is allemaal een beetje raadselachtig, ook het feit dat niemand ooit heeft gemerkt dat hij slecht ziet. In de laatste week van de kerstvakantie begon hij ineens als een idioot met zijn ogen te knijpen en toen kwamen we er vlot achter. Maar voor die tijd heeft nooit iemand iets in die richting gedacht

Half a twin

Half a twin

07-02-2019 om 09:25

Een echt dyslexie onderzoek laten doen bij onafhankelijk bureau

Onze zoon kon ook niet spellen, schreef onbekende nieuwe woorden fonetisch op. Ook een IQ van 142. De kinderen met zo'n IQ kunnen op de basisschool nog heel veel compenseren, zijn altijd nog net goed genoeg. Pas in de brugklas kwam het eruit, na verschillende testen. IB-er van de basisschool riep dat zoon echt geen dyslexie kon hebben, nou mooi wel dus.

Is dit iets?

www.beterspellen.nl. Elke dag een testje. Zet het niveau op 1F. Het is een competitie met de rest van Nederland.
Heb je zelf enig zicht op wat er fout gaat?

Tsjor

Triva

Triva

07-02-2019 om 09:51

tja

als rekenen wel prima gaat en spelling niet.... dan kan het niet aan zijn ogen liggen.

Paasei

Paasei

07-02-2019 om 09:55

Ook zo een

Doet me denken aan mijn zoon. Nooit getest op hoogbegaafdheid maar wel altijd 'voor' op de basisschool (behalve voor spellen/schrijven). Fluitend door het VWO Technasium (behalve Nederlands) en nu fluitend aan het studeren aan de TU. Maar Nederlands schrijven, spellen, kan hij nog steeds niet. Zijn briefjes zijn om te huilen. Zijn teksten voor zijn studie worden nagekeken door zijn vriendin... Nu is zijn hele studie in het Engels en dat gaat gek genoeg wel.. had ie ook goede cijfers voor op het VO.

Ook ik heb mij zijn hele kindertijd afgevraagd hoe het kwam.. samen met juf. Het gekke is dat hij in groep 1/2 geen namen van vriendjes kon onthouden. Of dagen van de week. Moeite had met leren lezen (tot hij ontdekte dat er ook interessante onderwerpen in de oefenboekjes stonden, toen ging hij als een speer!). Het lijkt wel of zijn hersens alleen maar willen opnemen wat hij interessant vindt. En namen of spellen is niet boeiend genoeg.. het vriendje reageert op 'jongetje' en je begrijpt toch wel wat er staat.. Het is een ontzettend beta-kind. Wil overal de logica van zien. En taal is niet logisch.

Herken je hier iets uit? Dan kan ik je geruststellen; met zoon is het goed gekomen. Hopelijk met jouw kind ook.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-02-2019 om 11:01

Paasei

Nou en of dat ik wat herken. Zijn kleuterjuf vond het maar gek dat hij niet wist hoe zijn klasgenoten heetten, hij heeft heel lang geen idee gehad welke dag het was en nu pas leest hij graag, nu hij goede boeken ‘mag’ lezen.

Zou dat het ‘m zijn? Taal is niet logisch, dus niet boeiend?

Als ik zie wat mijn dochter op het vwo allemaal op papier moet zetten lijkt me dat voor zoon een pittige klus worden eigenlijk

Remedial Teaching

beterspellen.nl lijkt me te hoog gegrepen, als het kind nog moeite heeft met open en gesloten lettergrepen.

Pas ook op voor oefenvormen waarin het juiste woord tussen een rijtje fout gespelde woorden gekozen moet worden, of waarin fout gespelde woorden in een tekst gevonden moeten worden. Spellingzwakke kinderen moeten geen fout gespelde woorden te zien krijgen! Ook woorden kort flitsen en dan overtypen is niet zinnig. Kinderen zonder dyslexie leren wel beter spellen door te flitsen, maar ja, die leren ook beter spellen door gewoon een boek te lezen; jouw HB'er kan door z'n goede werkgeheugen waarschijnlijk prima flitsen, maar door z'n (bijna) dyslexie zal hij er niet veel van leren.

Goede oefenvormen zijn het dictee, en dan samen nakijken waarbij je de woorden analyseren/categoriseerd om te kijken welke regels van toepassing zijn op de woorden.

Het kan goed zijn dat door de compenserende strategieën die hij bij het leren lezen heeft gebruikt, dat er bij hem te weinig koppeling tussen het lezen en het spellen is ontstaan, en dat 'ie daardoor destijds het vroege spellingsonderwijs niet goed heeft kunnen begrijpen.

Het lijkt me een goed idee om inderdaad de spelling vanaf het niveau van groep 3/4 alles opnieuw aan te leren. Ik denk dat dat best lastig is als ouder en dat, als je het je kunt veroorloven, het goed zo zijn om een Remedial Teacher in de arm te nemen.

Maar als je het zelf wilt doen, dan kun je voor je eigen oriëntatie de map van http://www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl/ aanschaffen. Dan vind je in elk geval de regels terug die je je kind aan moet leren. De didactiek zal totaal anders moeten, je hebt immers te maken met een kind van 10 dat al uitstekend leest.

Hoe gaat het verder met Engels? Als dat goed gaat, is dat des te meer reden om hoge verwachtingen te hebben van remedial teaching. Als het met Engels niet goed gaat, is dat extra reden om toch een dyslexie-verklaring proberen te bemachtigen. Maar je kunt even aanzien wat de middelbare school aan signalering doet en pas ingrijpen in de 1e klas.

Paasei

Paasei

07-02-2019 om 17:54

Is het een probleem?

Onze kinderen zullen vast iets hebben dat een naam heeft Dendy, maar wij hebben daar nooit naar gezocht. Het was is ons geval ook niet zo'n enorm probleem. Zoon heeft die namen van vriendjes en dagen heus wel geleerd. En was -toen hij de interesse ontdekte- zo AVI uit. Begrijpend lezen kon ook hij prima. Hij faalde alleen enorm op taal- en spellingstoetsen. De rest was allemaal A/B niveau. Dat werd -door school- als zijn zwakke punt gezien. Ze hebben er verder nooit moeilijk over gedaan.

Er kwam even een probleem toen dat stuk spelling zijn cito toets naar beneden haalde. De juf van groep 8 heeft hemel en aarde moeten bewegen om de middelbare school die we haden uitgekozen over te halen hem te accepteren in VWO Technasium. Want niet genoeg punten. Maar juf wist -net als wij- dat hij daar uitstekend zou passen. En dat bleek ook zo te zijn. Nederlands is altijd (met moeite) een 5 gebleven. Duits (zijn verpluchte keuzevak) een 4. Maar dat mocht..alle exacte vakken waren een 8 of 9. Daar is hij ook mee geslaagd. En nu studeert hij dus. Moet zelf stukken schrijven ('Word heeft auto-correct'). Kortom foutloos schrijven kan hij nog steeds niet. En interesseert hem ook niet. Maar dat speelt ook geen rol meer.

Kortom, ik zou eerst kijken in hoeverre dit bij jullie zoon wel een probleem vormt voordat je allerlei actie gaat ondernemen.

Konijn

Konijn

07-02-2019 om 19:06

Namen

Moeite hebben met het leren van namen en rijtjes, zoals de dagen van de week en kleuren, zijn in de kleuterklas redenen om een kind te beschouwen als een risicokindje voor dyslexie.
Slimme risicokinderen die later echt dyslectisch blijken, leren doorgaans wel lezen maar blijven moeite houden met het lezen van losse, langere woorden en met spelling. Dat is geen desintesesse maar dyslexie. Het fijne is wel dat slimme kinderen met dyslexie echt wel kunnen leren spellen met behulp van cognitieve strategieen. Individuele begeleiding is nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.