Julia64
12-03-2009 om 10:24
Slechte cito score groep 4, alarmerend of niet?
Hoi allemaal,
mijn zoon van 7 (groep 4) heeft vanaf het begin van groep 3 al problemen met spelling en (in mindere mate) met technisch lezen.
Gisteren kreeg hij zijn rapport mee naar huis, wat er op zich goed uitzag (bijna alles ruim voldoende of goed), behalve de CITO-scores voor spelling (een E) en voor technisch lezen (een D). Ook zijn AVI-nivau ligt wat achter (leest instructieniveau AVI4 terwijl hij dit al zou moeten beheersen).
Ik vind het frappant dat hij juist op deze onderdelen zo uitvalt en heb dit al eerder op school aangekaart. Daar wordt een beetje ontwijkend gedaan; het zou dyslexie kunnen zijn, maar volgens de juf en IB-er zou een evt. test niets veranderen aan de manier waarop hij nu al wordt behandeld (extra hulp met lezen en spelling).
Ik begin me nu toch echter wel zorgen te maken. Volgens mij is dit een structureel probleem wat je met een beetje extra oefenen niet oplost.
Heeft het zin om te testen, zou dit wat toevoegen? Of hebben de juffen gelijk? Iemand ervaring?
Ik hoor het graag!
groet
Julia

Guinevere
12-03-2009 om 14:05
Aanpak school werkt dus niet
Hallo Julia,
Het lijkt me duidelijk dat de aanpak van de school niet veel vruchten afwerpt! Een onderzoek naar de oorzaak van de problemen lijkt me wel op zijn plaats eigenlijk. Als je de oorzaak weet, kan je pas de juiste aanpak kiezen. Extra hulp is leuk, maar wel op de goede manier voor je zoon.

wil40
13-03-2009 om 09:55
Spelling/lezen
Wat belangrijker is, is wat je zoon voor score heeft bij begrijpend lezen. Dat zegt meer over het niveau van zijn taalbegrip en woordkennis.
Zijn technisch lezen blijft wat achter maar niet schrikbarend. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met zijn problemen bij spelling. Veel lezen, al is het de Donald Duck kan hierbij helpen.
Mijn zoon heeft het op iets latere leeftijd keurig "rechtgetrokken". Het technisch lezen ging later perfect en spelling blijft zijn "zwakke punt." Hier waren ook vermoedens van dyslectie maar dat bleek niet aan de orde te zijn. Een klasgenoot met wel de diagnose krijgt overigens dezelfde hulp als mijn zoon. Een dyslectieverklaring haalt de citoscores niet omhoog, zullen we maar zeggen. Ik zou de ontwikkeling goed in de gaten houden en thuis extra oefenen, maar er hoeven niet direct alarmbellen te rinkelen. Ik kan me jouw gevoel van denken wel voorstellen, ik herken het. "Een structureel probleem, dat met wat extra oefenen niet is op te lossen." Voor sommige dingen is geen kant en klare oplossing, Oefening baart kunst blijft er dan over. De leerkrachten zijn niet ontwijkend, ze hebben ook geen kant en klare oplossing.

Julia64
13-03-2009 om 10:16
Begrijpend lezen
Bedankt voor jullie reacties Guinevere en Wil!
Ik heb deze vraag ook gesteld op het dyslexieforum. De reacties die ik daar krijg zijn unaniem: laten testen.
Maar door de reactie van Wil ga ik nu toch weer twijfelen. Zijn score voor begrijpend lezen was nl. een B.
Wil, hoe ben je er achter gekomen dat dyslexie bij jouw zoon niet aan de orde was? Het zou voor mijn gemoedsrust wel fijn zijn als ik dyslexie uit kon sluiten, dan wist ik in elk geval zeker dat het probleem niet dáár lag.
En inderdaad, beter leren spellen kun je opkrikken met lezen, lezen, lezen. Probleem is dat zoon lezen echt als een corvee blijft zien, hij doet het alleen omdat het moet (we doen het wel, hoor).
Afijn, volgende week de 10-minuten gesprekken, maar eens kijken wat daaruit komt.
Nogmaals bedankt!
groet
Julia

wil40
13-03-2009 om 16:45
Dyslexie
Ik zal zeker niet beweren dat jij je zoon niet moet laten testen. Bij mij was toen de vraag:"Okè, als blijkt dat hij dyslexie heeft, wat dan?" Nou, het antwoord dat er kwam was zo ongeveer hetzelfde als bij jou. Eigenlijk niets. Een kwartiertje remedial teaching per week. Tja, dat krijgt hij nu ook...
En ik was er zelf min of meer van overtuigd dat er geen sprake was van dyslexie. Gewoon, weinig interesse in lezen en nog minder in spelling....Als ik vroeg: "Hoe schrijf je Jupiter",stond het er fouloos. Als ik vroeg: "Hoe schrijf je fietsen?", dan stond er vietsen...Interesse dus en concentratie. Met deze laatste 2 gaat het een stuk beter en langzamerhand zijn speling...euh...spelling ook!Zoon zag lezen ook als corvee, de laatste jaren verslindt hij de Donald Duck. Ook prima voor zijn spelling. Thuis oefenen we vrolijk door en zijn begrijpend lezen is perfect. Begrijpend lezen zegt alles over je intelligentie niveau, het begrijpen van de gelezen tekst, spelling niet. Ook toen zoon avi 4 las begreep hij alles, ook op avi 8 of 9 niveau. Een kind dat avi uit is, maar niet begrijpt wat er gelezen is, is moeilijker te verbeteren.
Maar als de spellingsproblemen echt extreem zijn zou ik overleggen met de leerkracht. Dyslexie of niet, wat hebben ze hem te bieden?

persicaria
14-03-2009 om 17:03
Hou het goed in de gaten
Een goede score voor begrijpend lezen, een mindere score voor technisch lezen. Het zou heel goed om dyslexie kunnen gaan. Vooral als woordlezen (DMT-toets bijvoorbeeld) veel slechter gaat dan tekstlezen (boeken en avi). Dan heb je al twee signalen. Je zoon zou, nadat school een half jaar hulp heeft geboden, in aanmerking komen voor vergoede diagnostiek en (als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie) zelfs voor vergoede behandeling. behandeling heeft wel degelijk meerwaarde en kan je zoon, als hij dyslectisch is, zeker verder helpen.
Het is denk ik verstandig de lees- en spellingontwikkeling van je zoon goed in de gaten te houden, als er sprake is van stagnatie: aan de bel trekken!
Meer info kun je vinden op www. masterplandyslexie.nl, kijk onder het kopje 'vergoedingsregeling'. School moet wel gegevens aanleveren en meewerken anders kun je niet aanmelden voor vergoede diagnostiek.
Een flyer over de vergoedingsregeling:
http://www.masterplandyslexie.nl/ExpertiseCentrumNederlands_C01/ShowDocument.asp?OriginCode=H&OriginComID=133&OriginModID=1041&OriginItemID=0&CustID=623&ComID=133&DocID=298&SessionID=734992760661964652829516094&Ext=.pdf
Persicaria