Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mama 32

mama 32

26-01-2010 om 16:44

Slechte concentratie en moeite met rekenen

Wie wil er even met mij meedenken?
Morgen heb ik een gesprekje met de juf van mijn jongste zoon. Zelf had ik al het vermoeden dat het niet zo lekker ging op school.
Even op een rijtje:
Zoon kan zich erg moelijk concentreren.
Ziet alles, weet alles en wil ook alles zien/horen/voelen weten.
Heeft een zeer goed detailgericht geheugen.
Is erg sociaal, kan goed aanvoelen hoe een ander zich voelt en heeft daar ook "last" van.
Kan niet stil zitten.
Loopt momenteel vast met rekenen, vooral de tafels, mede door zijn slechte concentratie.
Lezen en spelling gaat daarintegen erg goed.
Hij zit in groep 4, gecombineerd met groep 3.
De klas vind ik persoonlijk erg vol en er zitten veel drukke kinderen in.
Hoe bereid ik nu een goed gesprek met de juf voor?
Wat kan ik van de juf verwachten? Ik bedoel daarmee wat kan ik van haar verwachten om er voor te zorgen dat mijn zoon weer lekker in zijn vel gaat zitten? En op welke manier kan een kind extra rekenwerk krijgen zonder dat het een probleem gaat worden?
Ik probeer wel op internet wat te googlen maar zie door de bomen het bos niet meer.
Wie heeft goede raad?
Alvast bedankt!
mama32

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

27-01-2010 om 09:00

Als ik jou was

Hoi mama 32,
Ik hoop dat ik nog op tijd ben voor het gesprek. Maar als ik jou was, zou ik nu in eerste instantie alleen luisteren naar wat de juf te vertellen heeft. Als er dan nog tijd is, kun je je eigen beeld van je zoon ook bespreken. En dan zou ik met de juf samen proberen te beslissen wat jullie verder gaan doen.
Heb je ook problemen thuis met je zoon, denk je dat er sprake is van een stoornis, dan zou ik naar de huisarts gaan en hulp zoeken van een kinderpsycholoog.
Daarnaast zou ik met de juf bespreken hoe ze je zoon op school gaat helpen. Is het nodig om de ib-er mee te laten kijken? Heeft hij remedial teaching nodig? Is zijn niveau duidelijk genoeg, of moet hij onderzocht worden door de schoolbegeleidingsdienst? Wat heeft de juf al gedaan? Heeft je zoon een duidelijke dagtaak, zit hij voorin de klas, herinnert de juf hem aan zijn werk, verstaat hij de instructie goed, kan hij het bord goed lezen? Allemaal vragen die je jezelf kan stellen (de antwoorden hoef je hier niet neer te zetten hoor)
En verder zou ik een vervolgafspraak met de juf maken voor over twee weken.
Succes

sabje

sabje

27-01-2010 om 09:10

Gedeeltelijke herkenning

Mijn dochter is 6 en zit in groep 3. Ze kan ook moeilijk stilzitten, pikt gauw de sfeer op die er hangt en kan daar last van hebben voelt ook mensen goed aan.Ook moeite met concentreren.Moeite met haar fijne motoriek.Ze heeft ook ergotherapie daarvoor.
Ze loopt achter op school klapt dicht.Ze is getest en ik heb straks een gesprek op school. Ze vindt het wel erg leuk op school heeft vriendinnen etc.
In het begin heeft juf het lijntje heel kort gehouden gaf werk mee naar huis vertelde als het niet goed ging (ook als het wel goed ging hoor) helaas zit deze juf nu overspannen thuis.Mijn dochter had moeite met deze juf en klapte daardoor ook dicht.Ik denk dat ze wel aanvoelde dat de juf ontzettend haar best deed maar er geen controle over kreeg,Nu zit mijn dochter ook in een pittige klas.
Ga het gesprek aan met juf en vertel jou waarnemeningen en gedachten zijn.Vraag extra werk mee naar huis als dat jou zoontje helpt.En kijk misschien of je de plaats in de klas kan veranderen.Mijn dochter zat naast hele drukke kinderen dus dat schoot ook niet op.
Hoe gaat het thuis ? en vindt hij het nog leuk op school dat was altijd de vraag die de juf aan mij stelde vind ze het nog leuk wat dat is het allerbelangrijkste
Succes en plan desnoods een tweede gesprek over een paar weken om te kijken hoe het dan gaat.
Sabine

mama 32

mama 32

28-01-2010 om 16:53

Pippin en sabje

Het gesprek verliep goed. Het grootste probleem is op dit moment zijn slechte concentratie. Rekenen vind hij wat moeilijk waardoor het concentreren dus nog lastiger is. De juf gaat een paar koptelefoons in de klas neerleggen zodat kinderen die daar behoefte aan hebben die op kunnen doen als ze ongestoord willen werken.
De opdrachten worden kleiner voor hem, som voor som. Zo blijft hij overzicht houden en kan hij een opdracht volbrengen. De juf gaf mij een folder mee over ADD. Ben er nog niet aan toegekomen om het helemaal door te lezen maar zie op het eerste gezicht wel wat overeenkomsten. Hij wordt er verder niet op getest, wil ik zelf ook niet. We gaan nu proberen of het met deze hulpmiddelen beter gaat.
Bedankt voor het meedenken!
Mama32

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.