Bermbrand
05-12-2011 om 14:58
Slim in groep 7
Mijn zoon is sinds de kleuterbouw al bestempelt als zeer slim, hij had zichzelf rap vlekkeloos leren lezen. We hebben de afgelopen jaren al gehad over versnellen, maar tot nu toe gaat het eigenlijk heel goed met aparte verrijking en verdieping op de eigen school (1 à 2 dagdelen plusklas) en een dag apart onderwijs voor excellente leerlingen van verschillende scholen. Hij volgt dus per saldo 3 dagen regulier onderwijs met zijn eigen klas. Dit gaat al jaren goed.
Zijn nieuwe juf in groep 7 vindt vanaf dag 1 dat het programma voor hem zwaar is; hij mist veel basisinstructie. Groep 7 is volgens haar het belangrijkste en zwaarste jaar van de basisschool. De laatste weken lijkt het inderdaad of hij belangrijke instructies mist. Zo mistte hij een aardrijkskunde toets (niet alle stof doorgekregen) en geschiedenis toets (het nieuwe hoofdstuk gedaan i.p.v. het hoofdstuk dat moest). Werkwoordspelling gaat nog niet goed, maar ook niet slecht. Rekenen gaat wel goed, maar daarvan zegt hij zelf dat hij zich maar moeilijk kan concentreren op zijn taak.
De juf wil ons nu spreken en vindt het programma te zwaar, hij mist teveel. Mijn zoon geniet echter enorm van de plusklas en de dag met andere slimme kinderen. Hij vindt het in zijn eigen klas ook heel fijn en heeft veel vriendjes. Juf zegt nu dat hij aansluiting gaat missen in zijn eigen klas. Ik merk dat mijn zoon minder goed in zijn vel zit de laatste tijd.
Ik ben benieuwd naar ervaringen en advies hoe nu verder te gaan. Is het beter in groep 7 meer aandacht te geven aan de reguliere stof? Wat zou ik zelf kunnen doen om hem te helpen?

Chippie
05-12-2011 om 16:17
Gesprekje
Volgens mij moet de reguliere stof te doen zijn in drie dagen, maar het moet wel goed ingepland worden door de leerkracht. De dingen die jij noemt hebben meer te maken met organisatie. Als je het verkeerde hoofdstuk leert (maakt niet uit hoe dat komt) dan schiet het niet op natuurlijk.
Als de juf de basisinstructie plant op de momenten dat hij naar plusklas gaat dan is dat natuurlijk niet handig voor jouw zoon. HBkinderen zijn niet helderziend, ook zij hebben een korte instructie nodig. Probeer te overleggen met leerkracht hoe jullie dat beter aan kunnen pakken.
Ik zou niet bang zijn dat er een moment komt dat het 'lastig' wordt. Daar wil je je kind volgens mij juist graag hebben. Tenminste ikke wel.
Ik heb geen ervaring met groep 7. Ten aanzien van aansluiting met klas zou ik overleggen met je kind; hij geeft waarschijnlijk prima aan of hij liever naar plusklas gaat of niet. Hij kan wrs zelf prima een afweging maken.
Ik ben niet zo'n voorstander van plusklassen (al zal ik dat buitenschoolse gebeuren wel aanpakken met beide handen omdat ze veel extra's bieden). Het gevaar zit er in dat kind in plusklas wordt gedumpt zonder dat er naar 'reguliere' werk wordt gekeken. Mijn zoon (grp 5, versneld) leest/gymt/handvaardigheid/schrijven reguliere programma (lezen wel op AVIplus niveau, andere vakken gecompact, doet mee met alle basisinstructies (heel kort, andere leerlingen krijgen 2 tot 3 keer die instructie), etc en rest van de week (ook circa 2-2,5 dag globaal geschat) doet hij stevig pluswerk. Waarschijnlijk gewoon dingen die ze ook in plusklas doen. Er zijn nog twee meer/hoogbegaafde jongetjes waarmee hij dan vaak samenwerkt.

Picasso
05-12-2011 om 17:00
Bij ons
Hier ook een 'slim' kind in groep 7. En wat betreft Het Belangrijkste Jaar......ze doet alles met twee vingers in d'r neus bij wijze van. Maar goed, ze is er alle 5 de dagen. De heeft wel 1 middag in de week op school projectwerk voor slimpies maar daar wordt rekening mee gehouden.
Lijkt me dat in 3 dagen alles prima te doen moet zijn voor je zoon, mits inderdaad een goede planning van de kant van school.
En de aansluiting, zou dat echt nu minder zijn omdat ie er af en toe niet is? Mijn dochter zit nu namelijk op een punt dat ze heel goed weet aan wie ze wel of niet wat heeft en ook keuzes wat betreft vriendschappen durft te maken (dat ze een meisje niet meer als vriendin wil bijvoorbeeld).
Succes!

skik
05-12-2011 om 17:44
Met p eens
Het programma is inderdaad te zwaar, voor de juf dan. Klint alsof zij hem niet de goede materialen of info geeft zodat hij niet kan doen wat hij moet doen. Dat zou ik eerst gaan oplossen met de juf voordat eventueel gekeken gaat worden of er 'plus'onderdelen geschrapt gaan worden.
skik

Annet
05-12-2011 om 18:59
Ik denk dat het aan de juf ligt dat je zoon minder goed in zijn
Als zij er zo weinig vertrouwen in heeft en het maar onhandig vindt, dan kan ik me voorstellen dat je zoon dat niet prettig vindt.
Ik vind dat je zoon een geweldig aanbod krijgt. Als alle scholen dat zouden kunnen bieden, dan was het Leonardo onderwijs helemaal niet nodig.
Vasthouden dus aan het huidige ritme.
Zie verder overige reacties.

bkayw
05-12-2011 om 19:36
7 is wel pittig
Dat zie ik ook bij mijn zoon die zwaar gecompact leert (zit op Leo).
Maar uit jouw verhaal haal ik vooral een niet-plannende juf. Ik word al moe als ik het lees bij het idee dat je nu een productieve werkrelatie met die leerkracht moet opbouwen, niet-aanvallend de gezamenlijke belangen moet zoeken en tot oplossingen moet komen die haar klassenmanagement intact laten terwijl de belangen van je zoon niet worden vermorzeld onder de wielen van de wagen... gaap....

Elisa Gemani
06-12-2011 om 10:48
Groep 7
Mijn zoon is nu 10 en zit in 1 Gym. Hij heeft op de basisschool zonder problemen twee groepen overgeslagen, waaronder groep 7. Dit hield wel in dat er een gedegen planning werd gemaakt voor groep 8 zodat hij bepaalde basisstof uit groep 7 meekreeg en er geen hiaten vielen; met name bij spelling en rekenen. Uiteraard mocht hij ook pluswerk doen (en hij zat een dagdeel in de week in de Plusklas) maar de voornaamste focus lag toch op het beheersen van essentiele basisvaardigheden en basisstof. Pas als met doortoetsen bleek dat hij die basisstof voldoende beheerste, kreeg hij verrijking/verdieping/verbreding.
Het lijkt mij dat hier voor school en voor de juf een belangrijke taak is weggelegd in de vorm van een handelingsplan, duidelijke instructie en een goed en gedegen taakoverzicht/weekplanning. Zodat ook de aansluiting met de stof die aangeboden wordt in de plusklas goed verloopt. Bij zoon op school werd door de juf regelmatig gecommuniceerd met de docent van de Plusklas.
Daarnaast moet de juf een positieve en constructieve houding hebben en houden tov je zoon. Hij kan dit best aan mits school en juf de juiste randvoorwaarden scheppen en hier wat gerichte aandacht en instructie geven. Lekker makkelijk om de schuld bij je zoon neer te leggen. Werk aan de winkel voor juf dus!

billie
06-12-2011 om 12:57
Niet gemerkt
Dat gr 7 anders is dan andere jaren. Maar ken het probleem; ook hier een leerkracht die vindt dat zoon teveel mist en te weinig basiszaken meekrijgt. (terwijl zoon altijd goed scoort..) Maar goed, voor ons niets nieuws onder de zon want zo gingen al de jaren.

Bermbrand
13-12-2011 om 23:16
Dank
Met jullie opmerkingen ben ik het gesprek aangegaan. De soep werd gelukkig niet zo heet gegeten als opgediend. Er gaat niks veranderen aan de tijd die hij besteed aan plusklas (2 dagdelen) en de dag per week die hij naar de bollenbozenschool gaat. We gaan hem wel meer begeleiden bij zijn gewone schoolwerk. De juf zal iedere week duidelijk tegen hem zeggenwat hij wel of niet moet doen en inhalen. Rekenen en taal mag hij bijvoorbeeld helemaal laten zitten, de zaakvakken gaat hij wekelijks bijwerken met een ander slim kind uit de klas (die geen plusklas etc. heeft). Ik ga hem thuis meer helpen met plannen van zijn werk. De juf mailt me dan wat hij voor een toets of werkstuk oid moet doen. Ik heb er weer vertrouwen in, dank voor het meedenken!